6.7.2024 | Den upálení mistra Jana Husa


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Jak dlouho ještě budeme likvidovat naše děti?

Náš národ, čítající cca 10,5 milionu obyvatel, má jedno specifikum. Každoročně s bohorovností sobě vlastní zlikviduje mnoho nadaných dětí, které neprojdou příjímacími testy organizace CERMAT

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Hák 6.5.2023 13:02

Ano, znalosti některých lidí jsou tristní, ale ti školobijci (novináři, aktivisti, 5K, Babiš...), co strašně chtějí reformovat, by chtěli, aby děti měly znalostí ještě méně. Že prý je to biflování a není to potřeba, protože mají mobil. Ti, co v médiích jdou proti školství, určitě neplédují za větší náročnost. Je to přesně naopak.

E. Novotny 3.5.2023 20:34

Kdyby to bylo jen skolstvi. :-(

P. Labaj 3.5.2023 19:28

Evidentně jste se Sciem na stejné vlně. Takže i Vám připadá správné, že míra úspěšnosti dnes závisí především na počtu absolvovaných kurzů (které rovněž organizuje Scio), kde se učí nikoli vlastní látka, ale jak správně vyplnit testy. Ověřeno i na vlastní širší rodině.

A že se někdo sype pod tlakem ještě neznamená, že z něho nemůže být špičkový vědec. To není přijímací test na dispečera letecké dopravy, ale na výběrovou školu.

J. Požárová 3.5.2023 19:16

Platime to my vsichni. Nemame vsak vsichni stejne platy.

.

D. Polanský 3.5.2023 19:05

Holt je bitva o fleky, kde se nemusí fyzicky makat. Když je kluk šikovný, šup s ním na řemeslo. Holky to mají složitější.

P. Labaj 3.5.2023 19:05

Pro řešení standardních situací jsou standardní postupy. Na to stačí i hloupý člověk nebo stroj.

Ale jak to pak později spravit tak, aby pacient utrpěl minimální trvalé následky, tam už to stojí zato se zamyslet. Jestli přijít nebo nepřijít o ruku, to už je rozdíl, kde bych velmi ocenil, kdyby to řešil raději pomalejší přemýšlivý doktor než doktor-střelec.

I. Schlägel 3.5.2023 18:34

Naše školství je pěkná pakárna, která nepatří do 21. století.

P. Dvořák 3.5.2023 18:20

Přesně, a kdo to platí?

I. Širůček 3.5.2023 18:16

Nemám valné mínění o našem školství. Asi bych ani sám nevystudoval, kdybych neměl učebnice mojí matky z první republiky a když studovali moji synové, tak jsem jen kroutil hlavou. Pravda, nakonec jsou oba velmi úspěšní, ale aai zase spíše díky mojí knihovně ...

A když vidím jaké znalosti mají úč astníci televizních soutěží ... Třeba že zakladatel Osvobozeného Divadla J. W. který zemřel 1980 byl Jiří Wolker ...

M. Pivoda 3.5.2023 18:13

Cituji Vodvářku: "... Nabízí se základní otázka, jestli si opravdu naše společnost může dovolit zahodit již v raném věku řadu talentů, kteří neumějí „střílet“, ale jsou schopni originálního pojetí problému. ..."

Nalejme si dnes večer čistého vína. Školy ve třídách tradičně připravují budoucí (poslušné) zaměstnance. To je fakt. Jsou pro to i jakési docela dobré historické důvody, které zde ale nebudu podrobněji rozvádět, abych se dostal k tomu podstatnému.

Jenže! Jenže procentuálně pod 10% lidské populace tvoří (typicky svérázní) podnikatelé a inovátoři. Přitom pro lidskou společnost (v tržní ekonomice) mnohem větší přínos tvoří právě statisticky méně četní podnikatelé a inovátoři, než zaměstnanci (kteří jsou velmi typičtí pro netržní socialismus). Takže Vodvářkovu v principu správnou otázku, tj. zda si naše společnost může dovolit zahodit řadů talentů, vidím v jiném světle. A přitom dnes uplynuly již více než tři desetiletí od logického protimluvu, tj. tzv. Sametové revoluce, 1989, kdy údajně skončil neproduktivní nedostatkový (tedy reálný český) socialismus.

V. Mokrý 3.5.2023 18:00

!

1***

P. Burda 3.5.2023 17:57

Scio není jen kritik Cermatu, ale jeho konkurence. Možná, že obě firmy mají ve svých pristupech chyby, ale roztřídit děti na rychle a správně postupujícíp, pomalu a správně postupující, rychle nesprávně postupující a pomalu a nesprávné postupující není chyba. Lékař bude z toho rychle správně, právník konstruktér... z pomalu správně, řemeslník z hodně pomalu správně - a ti nesprávně holt musejí hledat uplatnění jinde.

V. Mokrý 3.5.2023 17:56

1***

!

V. Mokrý 3.5.2023 17:55

TAK JEST !

Ale mají z toho velmi výnosnou živnost !

P. Burda 3.5.2023 17:49

Když mnoho rodičů si myslí, že jejich dítko je nepochopený Einstein. Na gymnázia cpou i takové, kteří mají problém pochopit text, spočítat Pythagorovu větu...

Míst na školách není málo, ale je tam málo míst pro nechápavé. A to je dobře.

P. Hák 3.5.2023 17:44

No, víte, ale ty biomatky, co nenávidí matematiku, nejsou zastánci přijímačkových testů. Naopak by aktivisté přijímačky zrušili a známkování taky.

Ve skutečnosti je kampaň proti CERMATu (který si pan autor plete se společností Scio, největším kritikem CERMATu) součástí širší kampaně proti veřejnému školství jako celku.

P. Burda 3.5.2023 17:44

"Střelec" odpoví rychle, ale s vyšší mírou nesprávných odpovědí. Hloubavý člověk odpoví na méně otázek, ale s vyšší mírou správných odpovědí.

Nejlépe budou odpovídat ti, kteří vědí a jsou rychlí. Nejhůře ti, kteří hloubají o nesmrtelnosti chrousta - tedy hloubají a hloubají a hloubají...

Ti dobří, ač pomalí, se nakonec dostanou, kam chtěli. Ti jen pomalí se ale nedostanou tam, kam chtěli především jejich rodiče. Dobrý řemeslník se bude ještě hodně dlouho mít lépe, než vystresovaný nepoužitelný vysokoškolák.

J. Požárová 3.5.2023 17:28

Cermat i Scio českému školství jen škodí.

R. Tichý 3.5.2023 15:57

Nastudujte si problematiku!

Oproti predchozim letum delalo letos zkousky cca 13000 deti navic. Skoly ve strednich Cechach a v Praze jsou pretizene naplavami.

J. Jurax 3.5.2023 15:27

To jo. Ale my s dlouhýma rukama jsme ji obejmout dokázali. On ten hrudník se trochu poddal ... :-)

M. Pivoda 3.5.2023 15:08

Zatím jsem nenašel scio-test, který by měřil podnikatelský potenciál žáka/studenta.

Podnikatelství je totiž především vrozená vlastnost stavu lidské mysli (mind-set), nikoliv jen získané školní dovednosti (skills).

P. Hák 3.5.2023 14:39

Jasný, jde o průměr - ten měl dotyčná zřejmě značný ;-D

J. Jurax 3.5.2023 14:25

Ad 1) - já v šestnácti letech v roce 1965 měřil 1,86 metru a úměrně k tomu i hmotnil ... byli jsme ve třídě takoví dva a hmotnější byla jen jedna spolužačka o cca deset centimetrů menší, co ale měla podstatnou část hmotnosti na hrudníku a zbytek jaksi ... jak to napsat ... na bocích ... :-)

P. Hák 3.5.2023 14:11

No, co se týká rychlosti, jde jí matematická olympiáda (těžké úlohy, hodně času) a nejde jí Pythagoriáda (lehké úlohy rychle za sebou) :-)

P. Hák 3.5.2023 14:10

1) Lidé tenkrát byli fyzicky menší.

2) Mladí byli disciplinovanější - jiná výchova.

J. Jurax 3.5.2023 14:08

B i u chirurga nad otevřeným břichem pacienta?

J. Jurax 3.5.2023 13:59

Vysoká škola je dnes taky jen bakalářské studium. No a titul Bc. je tak na úrovni maturity před víc než půl stoletím.

Na netu naleznete bakalářské práce. Vyberte si nějakou z oboru, jemuž rozumíte, a budete nemile překvapen úrovní vědomostí i jazyka.

Z. Lapil 3.5.2023 13:58

R^

J. Jurax 3.5.2023 13:53

Neuškodí pro život umět opravdu přemýšlet i pod stresem a tlakem.

Protože v praxi tohle máte dost často, ani nemusíte být chirurg nebo pilot. Stačí jen pohádat se s životní družkou ... :-)

A kdo neumí opravdu přemýšlet i pod stresem a tlakem, má slušné předpoklady pro neúspěch ve studiu. A u maturity tuplem!

J. Jurax 3.5.2023 13:42

Rozdíly v testovaných znalostech či dovednostech.