26.6.2024 | Svátek má Adriana


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Inkluze po česku páchá „dobro“

Již druhým rokem zažíváme na školách blaho „inkluze“, tedy povinného zařazování dětí s různými poruchami učení do běžných škol. Zdůrazňuji slovo „povinného“, protože už předtím nikdo nikomu nebránil, aby své dítě s jakýmkoli handicapem, snad kromě těžkých smyslových a mentálních postižení, dal do kterékoli školy. Dnes tak ale musí učinit povinně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Jandáková 17.11.2017 22:46

Rozmanitost v jednotě?

Inkluze je cesta do "rovnosti".

Zdravý, (event. talentovaný) a mentálně handycapovaný přišli oba o právo na ten nejlepší vzdělávací servis (" na míru'). "Stíráme rozdíly"...

J. Kanioková 17.11.2017 21:36

Inkluze je novodobý hovadismus !

A jsem šťastná, že za mého rodičovství tady vládl ještě zdravý rozum. Protože mám mentálně špatnou dceru, a pro ni by tenhle nesmysl byl katastrofou.. Teda ani ne tak pro ni, jako pro učitele i mě.

J. Milota 17.11.2017 21:17

Re: Článek má naprsotou pravdu, učitel studuje speciální

Vážený pane Machu. Za éry Valachové (s vaším jejím označení souhlasím) vydalo ministerstvo každý rok(!) stovky milionů do profi sportu (pro chudé fotbalisty aj.), na brněnský okruh a do autom. sportu. Přitom ve státě jsou stovky(!) základních škol, které nemají bezbariérový přístup. S pozdravem Milota,

J. Milota 17.11.2017 21:11

Re: Tento žák měl ovšem normální IQ. Vozíčkář může

Za éry ministyně MŠMT Valachové plynuly stovky milionů do profesionálního sportu (fotbal aj.), na brněnský okruh a do automob.sportu. Přitom ve státě jsou stovky základních škol bez bezbariérového přístupu. Ostuda.

J. Lepka 17.11.2017 18:51

Re: Inkluzi musel vymyslet pedagog s těžkým duševním

Ono je to furt stejné, ta samá sorta lidí, co chtěla v padesátých letech vytvořit nového člověka. Můj otec tomuto postižení říkal "rudý šváb na mozku".

P. Vaňura 17.11.2017 17:54

Ten úmysl by byl moc krásný, ALE pokud by školy NEBYLY

určeny primárně k výuce.

Dokonce Vám mohu říci, že přizpůsobit se různým schopnostem žáků v kroužku je problém dokonce i na VYSOKÉ škole. I tam se balancuje mezi tím, že někdo látku nepochopí a ostatní se budou nudit. A netřeba říci, že vysolé školy se hodnotí spíše podle špiček, ty superrenomované mají mezi absolventy nositele Nobelovy ceny!

P. Vaňura 17.11.2017 17:36

Vzdělávání si nikdo nepatentoval ale učební pomůcky

ano.

Z. Lapil 17.11.2017 17:18

Re: Do třetice: k čemu škola vůbec je?

Ano.

Četl jsem knížku tak pokleslého žánru, jako je americký horor. Temné léto se to jmenovalo. Autor Dan Simmons patří ke špičce v oboru. Proč to píšu: knížka se odehrává někdy v 60. letech na americkém venkově (Illinois), jejími hrdiny je partička kluků a autora zaujalo a do aktuálního vydání vpašoval úvod, ve kterém zkoumá akční rádius dětí tehdy a dnes. Závěry jsou samozřejmě poněkud znepokojující: zatímco v 60. letech se kluci v Americe běžně sami pohybovali v okruhu přes deset km (slabá hodinka na kole) a domů chodili, když přestali vidět nebo dostali hlad, dnes - co vám budu povídat. V té Americe je to možná ještě horší, než u nás.

Lokální historka: na den dětí jsme měli ve vesnici vesnicovaté průšvih. Pro děti připravena hra - stezka lesem, tak pět minut dospělé chůze, fáborky a nějaké vzdělávací úkoly (napiš pod jakým stromem stojíš, a když se trefíš do chlívečků, bude tajenka), malé děti s doprovodem, člověk by řekl, že se nemůže nic stát.

Stalo se. V LESE BYLI NEBEZPEČNÍ MRAVENCI!

Je dost příšerné, jak moc nevěříme v samostatnost a nerozbitnost svých dětí.

V. Kain 17.11.2017 17:05

Re: Je mi líto dětí,

Ještě jedna Valachová a děti mentálně postižené by jistě po kvalitní inkluzi mohly maturovat.

J. Pospíšil 17.11.2017 16:17

Re: Do třetice: k čemu škola vůbec je?

Chudáci děti dnešní generace, které k tomu, aby se naučily lézt po stromech, potřebují osvícenou školu s nízkými stromy a skvělou ředitelku.

My jsme lezli na stromy za naprostého nesouhlasu školy, rodičů a sousedů. Těch osvícených, kteří řekli vylezte si na strom a natrhejte si, nebylo mnoho.

M. Mikulec 17.11.2017 15:54

Re: No, je fajn, že se Realisté

:-)))Inkludovaný- to bude další pokračování pozitivní diskrimninace.

P. Mach 17.11.2017 15:53

Re: Článek má naprsotou pravdu, učitel studuje speciální

To je hovadina. Za momentální hovadský způsob inkluze v ČR je zodpovědná jen a pouze minulá ministryně školství, kráva valachová, a tehdejší vláda, tedy socani, anonanisti a černoprdelníci.

P. Han 17.11.2017 15:49

Re: No, je fajn, že se Realisté

Vy račte být také inkludovaný?

M. Prokop 17.11.2017 15:48

Re: Tento žák měl ovšem normální IQ. Vozíčkář může

Ale to slovo "prokomunikována" se mi moc líbí, to je krásný newspeak. :-P

M. Prokop 17.11.2017 15:47

Re: Tento žák měl ovšem normální IQ. Vozíčkář může

Dcera je vozíčkářka, problémy s řediteli ani vyučujícími nebyly.

J. Zeman 17.11.2017 15:40

Re: Mě se zdá, že autor se trochu míjí s tématem

Mě se ten způsob také nelíbí. Nemyslím si ale, že v principu se jedná o něco zcela zavrženíhodného. To spíš stát tomu dělá medvědí službu, když to plošně nařizuje bez ohledu na rodiče a potřeby dětí. Tím se to celé staví na hlavu, protože to nejsou ty děti s postižením, co se zapojují mezi ostatní, ale je to stát, který je tam paušálně nutí.

J. Zeman 17.11.2017 15:19

Re: Mě se zdá, že autor se trochu míjí s tématem

Poznal. Již v první třídě základní školy jsem viděl dva sociálně slabé, jak se pokoušeli nechutně šikanovat opožděného kluka. Tomu jsme ostatní, narozdíl od nepříliš schopné třídní, rychle zatrhli tipec. Nicméně kluk pak z rozhodnutí školy stejně skončil ve zvláštní škole se vším, co s tím je v dané epoše (70. léta) spojeno. Později, na rozdíl od oněch sociálně slabých, z nichž jeden opakovaně končí ve výkonu trestu a druhého od vexlácké kariéry zachránil jen převrat, si večerně udělal i maturitu a dnes tuším vede sklad v jedné středně velké firmě..

M. Mikulec 17.11.2017 14:57

Je mi líto dětí,

které se chtějí ve škole něco naučit, a jsou rušeni paralelní "výukou", tudíž pozornost a soustředění upadá. Je mi líto i učitelů, kteří z toho mohou být na prášky. Že by bylo cílem snížit kvalitu výuky? Už to tak vypadá. Kamarádka s dlouholetou pedagogickou praxí šla pracovat jako asistentka na ZŠ k autistickému dítěti. Je z toho na prášky také.

Nějak se kvalita z našeho života vytrácí, a nahrazuje ji kvantita. Kvantita peněz z EU nemůže zničit přirozený vývoj a běh života, ač se o to fest snaží.

Ś. Svobodová 17.11.2017 14:27

Re: Tento žák měl ovšem normální IQ. Vozíčkář může

Se mnou se hádat nemusíte. Ale mohl jste to zkusit vysvětlit těm ředitelům škol, co chlapce odmítli. Nikdo nechtěl mít ve škole postižené dítě, protože to znamenalo se mu přizpůsobit a zodpovídat za něj. Podobné zkušenosti měli i ti vozíčkáři (výtah stojí moc peněz atd...)

S typem inkluze jak je uzákoněna také nesouhlasím, protože tento experiment zatěžuje všechny zainteresované - zdravé i postižené děti, jejich rodiče, kantory, ředitele. Bohužel je to výsledek toho, že inkluze nebyla řádně prokomunikována, na názory odborné veřejnosti se příliš nedalo a stala se politikem prosazeným mocí. Původmí myšlenka byla, že pokud rodič myslí, že běžná škola bude dítěti příznivější a ošetřující lékař potvrdí, že je dítě mentálně schopné běžnému vzdělávání, pak bude muset škola žáka přijmout.

P. Portwyn 17.11.2017 13:52

Re: Přesně tak

Tak volitelné předměty by měly být samozřejmost, samozřejmě pokud to jde personálně zajistit.

P. Portwyn 17.11.2017 13:45

Re: Do třetice: k čemu škola vůbec je?

Tak na prvním stupni bych to asi neřešil.

Ono i na těch klasických školách je to pro děti docela šok při přechodu z 5. do 6. třídy, že najednou se musí o sebe starat a nemají pořád za zadkem učitelku... Nemyslím, že by to montessori bylo horší.

Z. Lapil 17.11.2017 13:33

Re: Do třetice: k čemu škola vůbec je?

Zlomená noha už byla, patřičné povolení rodiče k lezení po stromech předem podepsáno, takže bez právnických problémů.

Obecně: hlavně mi vadí, že se debata nakonec zvrhne do debaty "stát nebo soukromník". To je přece nesmysl. Stát něco chce (vzdělané lidi), tak to - zcela správně - organizuje. Placení, to je na jiné vyprávění. Podle mě ale nemá právo nutit lidi, aby "toho" dosáhli předepsaným způsobem.

K soudu se taky jako svědek či poškozený (pachatel nevím) musíte "dostavit" a soud vám zaplatí náklady a dokonce snad refunduje mzdu, ale nikde není psáno, jestli vlakem, autem nebo pěšky.

Z. Lapil 17.11.2017 13:23

Re: Do třetice: k čemu škola vůbec je?

Říkám - mám to doma, a zatím to na problém nevypadá. Včetně slečny toho času ve 2. ročníku královéhradecké střední stavárny, montessori pouze 1. stupeň.

Klepy klep.

Z. Lapil 17.11.2017 13:18

Re: Přesně tak

Jestli ono to nebude tím, že se paní ředitelce/majitelce podařilo vybudovat výkladní skříň, notabene soukromou a finančně neexkluzivní, kterou teď kdekdo kdekomu otlouká o hlavu.

Z. Lapil 17.11.2017 13:10

Re: Inkluze vymýšlí vymyšlené

Co je to "závislí na dávkách"? Přídavky na děti bere málem kde kdo a nějakých 3,5 miliardy dotací nevím za jak dlouho nafasoval i Babiš. A - ani náhodu vás nechci podezírat z manipulace - jak moc jste si jistá, že těch 67% není včetně důchodců, jejichž děti povětšinou už nejsou školou povinné? Protože když se tak kolem sebe rozhlížím - nepřipadá mi, že by kolem mě byly 2/3 lidí nějak extra chudých, neřku-li závislých na dávkách.

Z. Lapil 17.11.2017 13:03

Re: Škola Montesosori je založená na používání nejrůznějších

Ještě mě napadlo - to, že by si někdo patentoval systém vzdělávání, mi přijde dost nesmyslné. Našel jsem ale odkaz hovořící o mezinárodně akreditovaném vzdělávání, a to je celkem drahá sranda: http://www.zijememontessori.cz/v-cr/montessori-institut-prague-2/.

Z. Lapil 17.11.2017 12:53

Re: Přesně tak

Je to tak. Možná jsem měl od začátku psát o "možnosti volby", protože demokracie nikdo pořádně neví, co to je a svoboda bývá až příliš často vykládána jako cochcárna; nulová kázeň je pak jejím korektnějším synonymem.

J. Schwarz 17.11.2017 12:48

Re: Absolutně nevíte, jak to chodí na školách. Musel byste

To je domněnka, na základě které školské odbory preferují pevné platy a pravidla kariérního postupu. Učitelé / hlavně učitelky / se bojí toho, že ředitelky budou preferovat svoje kamarádky. Jestli je to skutečně tak, bůh suď, ale je to pravý obsah slova s o l i d a r i t a. Pamatuju začátky po roce 1989 kdy žáci chtěli solidní učitele protože věřili, že v kapitalismu se lépe prosadí ti, co budou lepší. Proč jsme tedy dopadli jak jsme dopadli? Protože se - podle bolševických stereotypů chování - prosazijí ti, co mají známé a kamarády. Dílem proto jsme hospodářsky tam, kde jsme.

P. Portwyn 17.11.2017 12:38

Re: Scénář.

Faktická poznámka: soukromé základní školy jsou v mém regionu (VČ) většinou pro obtížně vzdělavatelné děti (různé poruchy učení, povahová specifika). Platové podmínky nebývají lepší než na školách veřejných, někde jsou i horší.

J. Schwarz 17.11.2017 12:37

Re: Do třetice: k čemu škola vůbec je?

Jo, takové školy fungují - ale jen pokud si takové dítě na dvoře nezlomí nohu. Pak se začne shánět viník, začnou létat trestní oznámení a výsledek - tady budete sedět, pod dozorem, ať se nic nestane. Vašemu ideálu by se blížilo školství nikoli státem organizované ale soukromé nebo domácí vzdělávání, ovšem s tím že za výsledky i výběr vzdělání si každý ručí sám. Ne že z něho bude budižkničemu, co okamžitě po nabytí dospělosti skončí na podpoře protože se ničím neuživí. Co sis vybral, tím se živ. Když sis vybral blbě máš smůlu. Vada povinného státem organizovaného školství je v tom, že když stát nařizuje, přebírá zodpovědnost za výsledek. Pak každý občan může říct - pendrek jste mně naučili, tak mně živte!