5.5.2024 | Svátek má Klaudie


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Igor Hnízdo by byl zděšen

Nejhůře placení vysokoškoláci v Česku jsou učitelé. Průměr hrubé měsíční mzdy je 23 až 29 tisíc Kč (učitelé ZŠ a SŠ). Oficiálně uváděný údaj za loňský rok byl 25 996 Kč. Realita je jiná.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Kosejk 1.5.2014 10:22

Re: :))))))))))))))))))))))))))))))

Tak ať pan Navrátil svoji manželce/přítelkyni poradí, ať se řídí gynekologickými radami postav z Ordinace v růžové zahradě.  Fikce jako realita, to je fuk. :))

J. Svoboda 1.5.2014 19:01

Re: :))

Ale, ale pane Kosejku, kdo srovnává fiktivní postavy s realitou? Takže to, o čem píšete, můžete těžko pochopit. Mozek, jak je vidět z toho "atichartisty", máte zatemněn touhou po pomstě a to není nic, co by mohlo čemukoliv pomoci. Já jsem také nesouhlasil se Svěrákovou podporou Schwarzenberga v prezidentských volbách, ale to rozhodně neznamená že bych mu měl nízce předhazovat podpis anticharty, kterou podepsali téměř všichni tehdejší umělci.

Velmi rád bych Vás jako tehdejšího umělce viděl v Národním divadle, kdyby na Vás komančové nastražili tu boudu. Jistě byste zůstal stát, jako ta nejpevnější skála.

P. Lenc 1.5.2014 8:29

Platy učitelů?Beru.

Ale je tady jiný problém.Vychází-li nám se základních škol dorost, o kterých se dá často říct, že to jsou nevzdělaní sprostí spratci, tak to je z 90% vina rodičů.Fascinuje mne názor, že škola má především vychovávat.Mně a mou generaci vychovávali především rodiče a škola byla instituce, která měla za úkol vzdělávat.Co ale chtít po dítěti, které ve dvanácti letech zná perfektně svá "práva", o povinostech samozřejmně neví nic, ví, že je do svých patnácti let naprosto beztrestné, rodiče jsou v podstatě beztrestní také a pedagog je v pozici jakéhosi rukojmí bez jakékoliv zákonné ochrany. Není potom divu, že úroveň pedagogů jde dolů a vzdělání našich dětí je čím dál horší.A neustálé "experimentování" a likvidace osnov, vymýšlení "nových vyučovacích procesů" po inauguraci každého nového ministra školství je cesta pouze do pekel.Potom se naše školství opravdu stává další černou dírou.

J. Kanioková 1.5.2014 11:28

:))))))))))))))))

.

J. Chaloupka 1.5.2014 17:56

Vychovává každý, kdo přijde s dítětem do styku a škola

je místo, kde děti tráví bohužel nejvíce času. Takže i to, jací jsou sami učitelé je výchova, protože děti se učí především nápodobou.

J. Jurax 1.5.2014 22:32

Re: Vychovává každý, kdo přijde s dítětem do styku a škola

To jistě, nicméně přesto je škola primárně ústavem vzdělávacím. Výchova je především na rodičích!

J. Jurax 1.5.2014 22:29

Re: Platy učitelů?Beru.

Přesně!

V. Ondys 1.5.2014 7:53

:)))))))) Napumpuje dostatek financí?

Srandovní představa, že se změní úroveň i kvalita :)))))))))) společensky příkladných v černé díře podobné našemu zdravotnictví (určitě se ale prohloubí) na úkor plátců ze soukromého sektoru, s kterýma se podobně rozhodně nikdo nemazlí!

M. Frank 1.5.2014 7:53

Když srovnám práci

učitele na střední škole, kterou jsem vykonával několik let a pozdější práce technické a manažerské, musím s lítostí konstatovat, že uvedené rozdíly v odměňování vysokoškoláků jsou naprosto v relaci s tím, co musí pracovník v u těchto profesích odevzdat. Jen by si museli učitelé přiznat, že učit dvacet třičtvrtěhodin týdně je ve srovnání s prací v soukromém sektoru lázeňským sanatoriem. Když by měli úvazky na úrovni běžné pracovní doby, měli by i dvojnásobné platy.

J. David 1.5.2014 8:50

Re: Když srovnám práci

Asi máte pravdu. Víte, většinou výuka na školách probíhá "scholasticky", vše je uzpůsoveno na výklad "dienstreglamá školdozorců" (klasika, ve středověku na výklad Písma). Jako externista jsem učil IT na střední škole. Selanka byla s mendíky, nikolivěk ale s byrokratickými školomety. Víte, vždy jsem měl dva poslední ročníky k maturitě. Obvykle předseda maturitní komise byl nějaký "humanitník", mající hlavně zájem o občerstvení a nějaké "tlačenky" (predikoval, ta by neměla být hůře hodnocena, než chvalitebnou) a byl rád, když něco zvládl naklobat v "texťáku, či tabulkáči" do kompu. Kantor se vždy pozná podle toho, co "zvostane" v jeho žácích (po ovoci strom poznáte), takže... Každý mistr se snažil učedníky vyučit tak, aby cechovnímu řemeslu nedělali ostudu, bděl nad tím cech, složený z nejlepších mistrů. Ale naše školská nadstavba, toť snůška mamlasů, která ví kulový a udělala si z inspektorování a mentorování slušnou živnost (obvykle s aprobací občanská nauka/dějepis) a bude buzerovat matematiky na školách. Jinak, na školách je pedagogický sbor "přebuchtěn", když pak má kantorka "klimakterické návaly" a třeba Lomir není po ruce, výuka je pak tristní (takových klimakterických diblíků jsem ve sborovně zažil přehršel). Prachy by byly na kantory, ale vysají je pijavice na molochu školdozorských amtů, které jsou s prominutím k lejnu, jen opruzují. Školství má prášulí dost, jenom má hejno draze placených příživníků. K čemu na mocninu dvoučlenu, potřebujete školského poradce na inspekci? Jo, tak možná na mocninu v oboru komplexních čísel, ale na to je tam zase jiný poradce. Nemám pedagogickou aprobaci, jako švec jsem se vrátil k šídlu a dratvi (tedy k algoritmizaci, coby odkojenec Assembleru) a verpánek s potěhem (fixační řemen) ponechám odborně habilitovaným učitelům. Víte, tuhle na SLTŠ vyslechl kolega na hajzlíku u pisoáru zpěv studenta: Každej dobrej kočí, na loukotě močí. Tak se ho zeptal, zdali ví, co jsou to loukotě. Asi víte, jak by to vypadalo při examinaci.

J. Svoboda 1.5.2014 19:53

Re: Když srovnám práci

Pane Franku,nepíšete,jak kvalitním učitelem jste byl.Podle toho,co píšete dále,jste asi moc kvalitním učitelem nebyl.Váš základní omyl tkví v tom,že si myslíte a asi jste si to myslel i tehdy,že doba práce učitele je součtem časů od zvonění do zvonění.Kde je příprava na vyučování?Kde je psychické zatížení,pokud učíte správně a je nebezpečí,že studenti,které jste naučil i myslet,Vás mohou přivést do úzkých,což by při dobré pedagogické práci nemuselo bý výjimkou?

To,že Vy musíte s lítostí něco konstatovat,je pro kočku.Tato diskuse je o kvalitě školství a tu určitě nepozvedneme tím,že budeme konstatovat,že za dvacet hodin týdně jim to musí stačit!Potom se nesmíme divit,že školství je tak kvalitní,jak je.Něco se s tím musí dělat a sypat do toho soukolí písek,jak vy svým konstatováním předvádíte,je kontraproduktivní.

Pokud chceme kvalitní školství,musí být mimo jiné platy a potažmo i práce učitelů na odpovídající úrovni.Konstatování o davceti hodinách je plácáním prknem o rybník.Povolaní ředitelé škol by měli nejlépe vědět,zda dvacet hodin je málo,nebo moc.Pokud dojdou k Vašemu názoru,že je to málo,je to na nich aby přizpůsobili rozvrh.

Je to komplexní práce s mnha proměnnými.Důležité je však podle mého názoru to,že učitele,který si někde může vydělat padesát tisíc,jde učit za pětadvacet tisíc,bych dost nerad nechal vzdělávat moje děti.Vůbec to toitž nesvědčí o jeho sosbnosti.Hledejme proto cestu,jak by to šlo a nevymlouvejme se na to,že to nejde!Jinak se také říká:hledejme způsoby a nehledejme důvody.

V návaznosti na Vaše informace byste měl odpovědět na otázku,proč jste odešel z učitelského povolání k technické a amanžérské práci.Chcete tím říci,že by všichni učitelé měli utéci do soukromého sektoru,protože mají nízké platy?Kdo by potom učil?Vrátil bytse se k učitelskému povolání?Ze strojní průmyslovky mám zkušenosti,že nejhorší byli začínající nafrnění učitelé a naopak učitelé,přicházehjící z praxe byli ti nejlepší.Ve Vašem případě,pokud se nepletu,to bylo naopak.

J. Vintr 1.5.2014 3:29

Představa že když se. "si školství napumpuje víc peněz, zlepší se jeho kvalita"

je úsměvná. Když zaplatíte víc špatnému učiteli, zaručeně nezačne učit lépe. Smysl by mělo zaplatit více dobrým učitelům a tím je nalákat na tuto práci.Jenže kdo a podle čeho bude hodnotit, kdo je dobrý učitel. Existuje jedno poměrně spolehlivé měřítko - nejlepší učitel je ten, kterého jeho práce baví natolik, že je ochoten ji dělat i zadarmo. Jenže počet rentiérů či jinak nezávisle finančně zabezpečených lidí s pedagogickým nadáním asi moc nebude, takže by se muselo vybírat mezi lidmi, kteří chtějí učit za peníze. Ale kdo je bude vybírat? Lidé, kteří se vyhrabali na služebním žebříčku na vyšší místa nebo nějací úředníci? V tomto ohledu platí prakticky univerzálně Murphyho zákon, že kdo něco umí, ten to dělá, kdo to neumí, ten to učí a kdo to neumí učit, ten to řídí. Takoví lidé většinou nebudou schopni posuzovat nic jiného, než formální kritéria jako je dosažené vzdělání a délka "praxe".

Další otázka je, co by se mělo od školství očekávat a podle ceho určit měřítka "kvality" školství. Kromě čtení, psaní a základních počtů, je hodnota toho, co se děti a studenti učí, velice relativní. Předně je naprostá většina učiva rychle zapomenuta a taky se někdy učí pěkné kraviny, které mohou napáchat v hlavách dítek víc škody než užitku (naštěstí většinou škodu neudělají, protože jsou zapomenuty). Posláním školy by nemělo být biflování "vědomostí", ale rozvoj myšlení a podpora zvidavosti. Jenže tyhle obory se na pedagogických fakultách zaručeně neučí, takže formální pedagogické vzdělání z člověka dobrého pedagoga rozhodně neudělá a špatný pedagog se nestane dobrým tím, že dlouho učí.

J. David 1.5.2014 6:29

Re: Představa že když se. "si školství napumpuje víc peněz, zlepší se jeho kvalita"

Asi tak. Jako starý ajťák, abych nevyhnil jenom u kompu, jsem si dovolil vyučovat, coby externista, 6 let na střední škole "IT". Bral jsem to dle Komenského, "škola hrou", žádné biflování (na to stačí mít tlustý manuál, vysezené hýždě a nadrčet se poučky, ale to nic nenaučí), ale "co" jak, kdy, proč a k čemu... Výklad, relevantní příklady a diskusní fórum. S mendíky problém nebyl, byl problém se školdozorci, třeba na hospitacích. Chlap ze školní inspece, "blbej a důležitej" (zajisté za nadprůměrný plat ve školství), obvykle začal "opruzovat" blbinami, vycházejícími ze školského "dienstreglamá". Tak jsem se ho vždy zeptal, zdali ví, kolik má bit Bytů (kolik má noha židlí), nebo zdali je to opáčně, či kterak se odrazí 8/16/32/64-bitová architektura v rozsahu čísla uloženého INTEGER, či přesnosti čísla REAL (mantisa a exponent). Školdozorce upadal do mrákot, jeho odbornou aprobací byla obvykle Občanská nauka/zeměpis, jeho doprovod (obvykle zástupce ředitele) zaplouval pod škamny se světly obrácenými v sloup, mendíci se nad rozpaky a blbostí obávaného inspektora pohihňávali (věděli, jaká bije). Záchvat hospitace ukončilo zvonění, školdozorce se vrhl na můj zápis do třídní knihy, zdali jsou vyplněny správně všechny kolonky, samozřejmě nebyly vyplněny dle směrnice MŠmT.  Ajťáci jsou na vyplňování lejster (ex post) tak trochu bordeláři (kolik megabajtíků v TMP souborech jsem zaplnil). Ale finále, já z toho vypadl s hodnocením "eminenter". Po ukončení školního roku mi ale bylo sděleno, že nemám příslušné pedagogické vzdělání (pedagogika, didaktika a co já vím, jiné chujoviny), abych mohl odborně vzdělávat frekventanty střední školy. Tak jsem sbalil svých "pět švestek" a zase se stáhl do svého virtuálního světa u kompu. Na IT zaangažovali zástupkyni ředitele a jednu mladou absolventku z PF, které splňovali (ti všichni, nebo ty všechny, jazykozpyt není mojí doménou, mea culpa)  pedagogickou erudici, i když o IT věděli asi jenom to, že to má "železo", OS, a nějaké aplikace.

F. Doušek 1.5.2014 0:17

Hezké, ale poněkud jednostranně pojaté.

Ono to zkreslení se týká všech profesí napříč. Kolik asi lidí ve státě pobírá onu průměrnou mzdu 25 tisíc? Takže učitelé jsou na tom úplně stejně jako většina ostatních.

P. Sulc 1.5.2014 1:40

Re: Hezké, ale poněkud jednostranně pojaté.

Pan autor se zabyval skolstvim a uciteli.Nikoliv treba krejcili ci rybari. Vy zrejme chcete rici, ze by v Cesku VSICHNI, meli mit zvysene platy. Asi ano, zeme by se jeste vice zadluzila, ale kdo by ji vytahoval s dluhu? Nemci.  A kde vzit vice penez pro kantory ?  Proste: platit za vysoke skoly, tak je to ve vetsine zemi. Proc zadara studuji treba Slovaci ci Rusove?