26.5.2024 | Svátek má Filip


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Děti jako oběti experimentu inkluze

Je konec školního roku, česká společnost má za sebou jeden rok experimentu s dětmi, experimentu inkluzivního vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Ptám se, komu to prospívá.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Tachovský 29.6.2017 11:41

A jak to vyresi schopny ucitel ?

Talentovanym detem nabidne soukrome doucovani. Rozumni rodice na to kyvnou, ucitel si pomuze, deti se toho vic nauci, zemsky skolsky inspektor bude uspokojen. No a ve tride pri vyucovani to vsichni nejak preklepou. Odnesou to jen ty postizene deti.

M. Polák 29.6.2017 11:28

Inkluze?

Ano, každé děcko je jiné. Za to, že můj starší syn nikdy nedokončil vysokou školu je skutečně zodpovědný systém školství. V první třídě (za sociku) měl paní učitelku, která mu dovolila během hodin slabikování ostatních, číst si v zadní lavici knížky. I později měl v podstatě všechno zadarmo. Narazil až na gymnasiu. To už by se potřeboval učit. Jenže to neuměl. Základní škola ho na to vůbec nepřipravila. Pak následovalo období mnoha let, kdy se seznamoval s tím, že život je tvrdý a musím umět. Dnes to zvládá, ale těch cca 10 let tvrdé školy na hranici mezi podnikáním a bezdomovectvím, bylo podle mého názoru důsledkem faktu, že škola nedokázala talentovaného a inteligentního žáka zaměstnant. Proto jsem zásadně proti "glachjšaltování" dětí na té nejnižší možné úrovni.

IQ je ve svém počátku poměr mezi skutečnými schopnostmi dítěte v konkrétním věku, ke schopnostem průměru stejného věku. Proto je IQ = 100 normální průměr. Ale cpát nároky na žáky na úroveň IQ = 90 je podle mého názoru brutální zločin na celé společnosti. Laťka pro vzdělání by měla být postavena výš. Každý, kdo má maturitu nebo vysokoškolský diplom by měl splňovat alespoň IQ = 110 a více.

D. Šimáček 29.6.2017 11:10

Re: ano inkluze je naprostá

no, jako duševně nedostatečný se zde projevujete vy, a je potom tedy pochopitelné vaše neporozumění textu, o eliminaci tam nepadlo ani slovo, jen o tom že je naprostá hloupost házet talentovaným a normálním klacky pod nohy v podobě handicapovaných, obvzvláště, když to v konečném efektu bude mít neblahý vliv i na ty hendikepované.

J. Lepka 29.6.2017 10:32

Re: ano inkluze je naprostá

Přečtěte si, pane Gavláku, něco od prof.Ulče. O úspěšnosti asijských studentů. Samozřejmě je to důsledek neuvěřitelného tlaku na děti v období naší základní školy, ale jejich výsledky jsou diametrálně odlišné od jiné, preferované a jistě i inkluzí obdařené a výhod pozitivní diskriminace využívající entity.

Z. Lapil 29.6.2017 10:08

Dítě není nepopsaný list,

který byste strčili do rotačky a po devíti letech by vám z ní vypadla hromada totožných knížek. Přesně o to se současné školství pokouší, a to, čemu se říká inkluze (správněji se jedná o integraci) do této snahy zařazuje i listy/děti nestandartní. Především je určitě pravda, že už dítě v první třídě si spoustu návyků přinese z domova.

Do stávajícího systému - děti v lavicích, teď všichni poslouchejte, teď si všichni otevřete čítanky - samozřejmě není problém zařadit dítě na vozíku, ale určitě je problém zařadit dítě "mentálně atypické". Buď nějak nestíhá a dělá si svoje někde v koutku s asistentem (TO že je začlenění?) nebo, a to je taky problém, má článek přečtený dřív, než někdo pomalejší přeslabikuje větu. Pokud vydrží sedět a nevyrušovat, budiž mu udělen řád za svatost; nebo řád největšího blumy, možná. Rozhodně mu taková škola neumožní využít potenciál.

Co s tím? Podle mě je třeba uvědomit si, že škola by měla co možná naplnit potenciál každého dítěte, vlastně včetně vysokoškoláků a frekventantů univerzit třetího věku. Což ovšem znamená stávající systém "držet hubu a krok" totálně překopat. Přisypat do slušně fungujícího stroje současného školství materiál, který není schopen zpracovat takovým překopáním není; důkaz sporem je fajn v matematice, ale do pokusů na dětech nepatří.

Takže a především: škola nechť je co možná nejsvobodnější jednotkou. Určitě je nutné pohlídat, aby absolventi jednotlivých škol měli nějaké minimální znalosti, ale určitě není dobré předepisovat, jak se k nim dospěje; když se má práce doma za dobrý nápad pro dospělé, proč by nemohlo fungovat domácí vzdělávání? Čili - maximální svoboda pro vznik nestátních škol.

Není to ale podmínka. Jistě existují soukromé školy na klasický způsob, vím o perfektní (zájemce absolutně nepobírající) alternativní soukromá www.narovine.eu (na způsob montessori) a kupodivu v tomtéž městě (Chrudim) velká státní škola "neformálně alternativní" nabitá k prasknutí i úplně klasická pro ty, kteří se nedostanou jinam.

P. Boublíková 29.6.2017 10:07

Re: Evoluce rozkládáná socialistickou průměrností

Všechny handicapované děti nejsou stejné. Jsou i takové, které nikdy práh domova nebo ústavu nepřekročí.

P. Boublíková 29.6.2017 10:03

Re: ano inkluze je naprostá

Já tento názor podporuji. Naše budoucnost je v nadaných dětech, nikoliv v mentálně handicapovaných. Jsem si vědoma toho, že jde o skutečnost naprosto politicky nekorektní.

P. Boublíková 29.6.2017 9:58

7 dětí v jedné třídě, které nezvládají výuku

z důvodu nějakého mentálního postižení a mají proto své asistenty - to je hodně přitažené za vlasy.

Druhá věc je, že i jedno takové dítě představuje komplikaci. Začlenění do kolektivu např. o přestávkách zdá se mi být utopií, s asistentem za zády. A bez něj zase existuje riziko šikany.

P. Lenc 29.6.2017 9:46

Re: Kecy!!

Víte Šimku, problém není u"Karla", problém je u vás.To, že jste tady pro drtivou většinu diskutujících pro srandu králíkům by jednoho vedlo k zamyšlení.Ovšem s IQ066 by chtít po vás nějaké zamyšlení by bylo opravdu příliš troufalé.

R. Tesařík 29.6.2017 9:20

Re: Kecy!!

Páníček trochu pohádkaří..

R. Tesařík 29.6.2017 9:17

Re: Kecy v kleci.

Proč to sem motáte?

R. Tesařík 29.6.2017 9:16

Re: a teď...

Co to?

J. Šimek 29.6.2017 9:12

Re: Evoluce rozkládáná socialistickou průměrností

A ty hendikepované děti mají dosáhnout alespoň na průměr nebo mají dostat šanci leda v nějakém ústavu?

J. Šimek 29.6.2017 9:09

Re: Kecy!!

Nesmíte soudit jen podle sebe, Karle :o)

J. Šimek 29.6.2017 9:06

Re: Nejsou to jenom kecy

Prestižní škola připraví studenty pro další bezproblémové studium nebo praxi a slabé eliminuje tak, že ti v ní prostě neabsolvují. Co na tom nechápete?

K. Frauknecht 29.6.2017 9:05

Re: Kecy!!

Plácáte a tu "empatii" v dětském kolektivu vidim v barvách!!!!

R. Kříž 29.6.2017 9:04

a teď...

... se paní realistky zeptejme, zda by chtěla odluku vzdělání od státu...

Nechtěla! Je zase jen jedním z těch, kteří cpou lidem svoje hodnoty a uspokojují si splnění svých potřeb za peníze jiných...

J. Šimek 29.6.2017 9:01

Kecy v kleci.

Například tělesně hendikepované dítě není trouba, který nerozumí výuce, ale potřebuje občas něco podat, dopravit třeba na WC nebo do školní jídelny a to je normální život a ne experiment ...

P. Zinga 29.6.2017 8:40

Když já chodil do základky,

tak (alespoň u nás v městečku) byly všechny školy "inkluzivní". Asi do páté třídy, maximálně do šesté, kdy se s námi rozloučili ti, kteří už měli roky povinné docházky za sebou...

A nikdo nevyřvával něco o diskriminaci.

D. Polanský 29.6.2017 7:59

Nejsou to jenom kecy

chodil jsem kdysi dávno do jednotřídky, takže výuka všelijaká, ale měl jsem trochu buňky na matematiku a fyziku, takže na další školy jsem se dostal. Ale z toho dělat dalekosáhlý závěr je dost problematické. Jinak dnes jsou prestižní všechny školy, akorát se člověk nikdy nedozví proč.

P. Portwyn 29.6.2017 7:59

Re: Kecy!!

Dodatek - pokud tam ty děti nacpali teď, tak to vcelku nehraje roli. V devítce se učí tak do února, pak se výuka rozpadá, protože přijatým dětem už je všechno jedno. Přijatí jsou prakticky všichni, neboť míst na SŠ je přebytek.

P. Portwyn 29.6.2017 7:57

Re: Kecy!!

Můžete prosím vysvětlit neznalému, jak je možné, že Vaše dcera stihla za rok vystudovat základní školu? Protože článek je o roce trvání experimentu zvaného "inkluze".

Jinak je dobré odlišit včlenění ("inkluzi") dětí s fyzickým handicapem (například na vozíku nebo světloplachých), které je vcelku bezproblémové, s umístěním dítěte postiženého mentálně.

Nevěřím tomu, že by se Vaší dceři dobře pracovalo ve třídě, kde spolužák polovinu doby leze po zemi a štěká.

D. Polanský 29.6.2017 7:52

Napsáno trochu zjednodušeně, ale

vcelku budiž. Každá společnost, která chce být úspěšná, musí vyhledávat a vytvářet podmínky pro rozvoj talentovaných dětí. Takže mluvit o inkluzi je A, přitom ale nemluvit o těch talentovaných by bylo divné. A pochopitelně, jak správně píše autorka, pak je tam veliká skupina šikovných dětí, které když dorostou, budou příští hlavní tahouni ekonomiky: technici, řemeslníci, doktoři atd. Takže mluvit jenom o inkluzi a nevidět nic jiného, je cesta do pekel, tedy do ekonomické bídy. Nemluvě o tom, že tou bídou budou nakonec nejvíce trpět v dospělosti ti inkludovaní.

M. Gavlák 29.6.2017 7:45

Re: ano inkluze je naprostá

Necítíte, že mluvíte jako hlupák? Nebo jste snad odkojen Hitlerovými postupy eliminace nevhodného obyvatelstva?

M. Gavlák 29.6.2017 7:43

Kecy!!

Dcera chodí do 9.třídy s pěti handicapovanými spolužáky v rámci inkluze. Děti si navzájem pomáhají, zdraví se učí vnímat postižené jako lidi, postižení se cítí dobře mezi zdravými. Vede to k pocitu, že je důležitá i empatie, nejen výkon. A že by se zhoršily výsledky těch zdravých? Vůbec ne, záleží jen kvalitě učitelů. Mimochodem, přestože dcera je v takové třídě od počátku podpory inkluze, dostalo se jí výborného vzdělání - dělala přijímačky na dvě prestižní gymnázia a jak dopadla? Na jednom druhá z 327 uchazečů, na druhém desátá z 287. Je trapné, když inkluzi kritizují ti, co o školu zavadili jen omylem a neví, o čem vlastně mluví...

I. Babková 29.6.2017 7:23

Od členky realistů

bych očekávala realističtější pohled na problematiku a ne takovou nedostatečnou zkratku s některými zavádějícími informacemi.

Inkluze dětí s nějakým handicapem začala dávno před Valachovou. Již krátce po sametu se opatrně začaly začleňovat děti s tělesným postižením do běžných škol. Za Valachové se jen vyčlenily finanční prostředky na podporu tohoto projektu, otázkou je, zda dostatečné.

Rozlišovat se musí, kdo je inkludován. Děti s tělesným handicapem nebo smyslovou vadou mohou být poměrně dobře včleněny do kolektivu třídy. O přínosu integrování jedinců s mentálním handicapem do běžné třídy pochybuji.

Uvádět hypotetický příklad se 7 asistentkami v jedné vyučovací hodině je z říše fantasy, tomu snad nikdo nevěří. Chtělo by to asi několik škol osobně navštívit a podívat se, jaká je praxe.

Pravdou je, že asistentky nemají odborné vzdělání, pokud by je měly, tak by o tak bídně placenou práci nestály. Také učitelé nejsou na inkluzi odborně připraveni. Mají k dispozici posudky z poradny s doporučením, jak pracovat, mohou s dámami z poradny konzultovat, to je tak vše. Celý ten projekt mi připomíná vítací šílenství Angely Merkelové: "Přijďte všichni, my to zvládneme. Není jiná alternativa."

Z. Čábelka 29.6.2017 5:32

Evoluce rozkládáná socialistickou průměrností

Za našich časů učitelé i s námi hovořili o dobrých třídách a špatných. Cítili jsme, že existuje radostné uspokojení kantorů střídaný s pocitem marnosti. Každá tvůrčí osobnost touží své práci dát smysl a zhodnotit ji nadprůměrnými výsledky. Rozuměli jsme tomuto hodnocení i mi žáci. Věděli jsme, že jsou skupiny dětí, které mají schopnosti větší i menší. Cítili jsme, že tak tomu je i s motivací. Socanská touha vše eliminovat do jejich průměrů je hanebnost a zločin proti lidskosti. Dosažení průměrnosti je touha neschopných ale všehoschopných ovládat davy. Levičácká filozofie průměrnosti je jed otravující základní evoluční funkce vývoje.

L. Písařík 29.6.2017 2:16

Inkluze

100% souhlas. Dítě se speciální potřebou zpomaluje výuku a hrozí nebezpečí, že nebude všechna školní látka probrána. Např. děti nebudou umět číst písmena Y Z Ž, po první třídě _ to je jednoduchý příklad pro paní mistrministrovou. Z matemetiky asi nematurovala.

Raduji se z toho, že mí vnukové již mají základní školu za sebou a že tu ministryni za půl roku už neuvidím, jen tento smrdutý zákon je třeba ještě svalit.

D. Šimáček 29.6.2017 1:19

ano inkluze je naprostá

socanská kravina! Společnost by se v prvé řadě měla starat o nadané děti, jejichž následný přínos společnosti v konečném důsledku zlepší možnosti jak pro děti průměrné, tak i pro "znevýhodněné". Opačný v současné době preferovaný postup je vzdělanostní a inteligenční sebevražda (spíše vražda) páchaná na národu.