25.5.2024 | Svátek má Viola


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Co mi škola dala i nedala

Našel jsem v jednom letošním čísle týdeníku Respekt hlubokomyslnou úvahu o školském systému: jak by měl vypadat, proč nevypadá, jak by měl vypadat, jak to udělat, aby vypadal, jak má vypadat, a tak dále a podobně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kanioková 12.11.2018 20:01

Přesně !

Pohodlnost, sobectví, nezodpovědnost. Nejsou vychováni k rodičovství.

Z. Lapil 12.11.2018 15:09

Re:

Blbý je, že děti ve skutečnosti chtějí (A proč? A jak?...), ale škola to v nich během roku dvou udusí.

Moje oblíbená teze: všimněte si, co se stane, když mezi lidi jakéhokoliv věku vložíte něco opravdu nového: sesypou se a začnou to zkoumat. Jenže pak někdo vyřkne slovo Školení a je po náladě.

M. Drašner 12.11.2018 8:08

Inu tedy, tentokrát nevím

nějak jsem to v článku nepostřehl, protože škola má (nebo by měla mít) i jiné funkce, například sociální. Po přečtení autorova textu jsem si představil teenagery, sedící už jen u kompů, a občas si shánějící informace k výuce, kteří po čase zleniví natolik, že budou hrozbou kyberšikany nutit šprty (ti jsou nesmrtelní), aby jim ty otázky zpracovali. Žádná týmová spolupráce, žádná živá komunikace zoči-voči. žádný sport... Navíc už teď si všímám u mladších ročníků výrazného úpadku paměťových schopností - proč taky trénovat paměť (a nemyslím tím na úrovni Inda, znajícího nazpaměť třeba i Mahábharátu), ale schopnost pojmout fakta a vybavit si je, když potřebuji. Tohle ani ten Google nemůže nahradit, už proto, že zobrazuje jen data, která je ochoten vám poskytnout (a v tom bude hůře - zkuste si třeba zadat "black racism" - garantuji, že prvních 10-20 odkazů bude o tom "bílém", resp. že ten "černý" ani existovat nemůže. Japonci se musí smát.) I ta verze dějin je tak nějak převážně narůžovělá.

A. Sedláčková 12.11.2018 22:16

Re: Inu tedy, tentokrát nevím

Pane Drašnere, souhlasím. Vize předkládaná autorem má hodně vad. Sám by měl vědět, že nějakým třítýdenním kurzem se nic nespraví (možná to myslel jako vtip), spoléhat na to, že děti se budou cíleně samy připravovat na budoucí povolání, je z oblasti sci-fi. Atd, atd. Co by se stalo s dětmi, které by byly samy doma, protože rodiče musejí většinou chodit do práce, aby uživili rodinu. Neuměly by jazyky - ani ten rodný, matematiku, všeobecné znalosti by vůbec neexistovaly, protože nuda. Jak by asi vyplňovaly většinově volný čas raději nedomýšlet. Takto škola plní obě funkce - vzdělává a rozvíjí znalosti a sociální komunikaci a dohlíží na děti, zatímco rodiče shánějí obživu. Spíše by se dalo diskutovat o náplni výuky, aby přinášela to, co je potřebné pro současný vývoj společnosti. A, pane Frýborte, buďte rád, že nám můžete tak hezky psát - nezanedbatelný vliv na tento fakt má i Vámi opovrhovaná škola.

J. Vintr 12.11.2018 8:06

Hlavním účelem školy je

indoktrinovat mládež těmi správnými názory podle toho, kdo momentálně vládne a rozhoduje o tom, jak za škola bude vypadat. Proto žádný režim školní docházku nezruší. V dnešní době je evidentní snaha, aby mládež byla této indoktrinaci vystavena co nejdelší dobu. Proto je dnes míst na "vysokých školách" víc, než potenciálních zájemců a většina oborů neklade na "studenty" žádné faktické nároky, aby je od "studia" neodradila. Dalším krokem, jestli se současný systém dřív nepodělá, bude víceméně povinné "vysokoškolské vzdělání", takže téměř každý mlady člověk bude vystaven vymývání mozku až do svých pětadvaceti let.

J. Strakoš 12.11.2018 5:57

Výborné postřehy

Správně autor podotknul, že do učiva se dostává více a více informací, které se sice další týden dobře zkoušejí, ale pak se zapomenou aniž by byl znám účel do budoucna. Malý příklad - syn se teď učí názvy chemických prvků. To je super, to se skoutečně hodí. Jenže oni se to učí jako básničku - název-značka, nic o prvku samotném, o jeho pozici v tabulce apod. To se rovnou mohou učit telefonní seznam.

Opravdu bychom měli revidovat co škola žákům dává a na to se soustředit. A může to být i zapamatování některých věcí (ne všechno zvládne google - např. názvy světadílů ano, ale přítoky Amazonky zleva už ne) a navrhnout i šílenou myšlenku - co takhle místo oddalování odchodu do důchodu zkrátit docházku?

K. Pavlik 12.11.2018 1:28

Hodne nformaci

Autor popisuje tolik jevu ze se na ne neda rozumne odpovidat. Toto jsou jen chaoticka zmet.

K cemu byla skola naseho mladi kdyz zcela nemozne vyucovala jazyky (s tim nelze nez souhlasit)- kupodivu vyucovala rozumne matematiku, naucila smyslu pro povinnost a kazdy dochazel do skoly vcas.Jak pise autor bylo to velice spatne - ja a autor jsme asi svetle vyjimky ktere potvrzuji pravidlo. Mimochodem komousi nas nenechali se valet na vysoke skole nekolik desetileti.Ze by za to mohl dnes kapitalizmus?

Ty reci ze je jednoduche se naucit informatiku sezenim u pocitace opravdu zeru. Znamy mne pred lety vysvetloval jak jeho genialni syn se uci vse o programovani z pocitace a jak nas snadno a rychle nahradi. No synacek dnes dela ucitele v autoskole a jeho vyborna prace s pocitaci se mu paradne hodi - pri vyuce jizdy potrebuje rychle reakce.

P. Mareš 12.11.2018 0:41

Skvělé, naprosto výstižné.

Nedal by se ten text nějak propašovat do pošty ministrovi školství?