15.5.2024 | Svátek má Žofie


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Akademická recyklace ...

Principy akademické recyklace a tvorby extenzivního pseudopoznání jako základní formáty akademického prostředí současnosti. V předchozím příspěvku jsem se rozepsal o situaci kontextu novely vysokoškolského zákona a razantní mediální demagogie hlasitých akademických zástupů.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
A. Richter 19.1.2012 19:44

Palec

nahoru.   :-)

V. Křepelka 19.1.2012 14:57

Jádro pudla je jinde: V neukojitelné hamižnosti politiků

Kritický pohled autora na kornatící systém asi bude od věci. Ale hlavní problém vidím v tom, že jisté kruhy, hlavně politické, větří další peníze z veřejných prostředků na které by mohli dosáhnout. Když už stavíme nejdražší dálnice, když se všude možně organizovaně krade ve prospěch politckých stran, ať už  na Ministerstvu obrany či v severočeském zdravotnictví. Při stavbě kampusu Masarykovy univerzity v Brně se se jenom můžeme domýšlett, kolik se  "kvalifikovanými" zásahy MŠMT do investičního procesu zřejmě utratilo navíc. Dovedete si představit, jaký čurbes v tom udělají zástupci politických stran ve správních radách univerzit, kam se tak vehementně cpou? V tomto jsou akademici proti nim břídilové.

F. Eliáš 19.1.2012 17:41

Re: Jádro pudla je jinde: V neukojitelné hamižnosti politiků

Já bych akademiky nepodceňoval. Znáte nějaký projekt nebo grant, který by společnosti přinesl více, než do něj bylo vloženo? Vždy jde o bezuzdné utrácení peněz daňových poplatníků. Nebo si snad nějaký akademik půjčil na realizaci své myšlenky od bankovního ústavu?

A. Hrbek 19.1.2012 13:42

Autor sice zmatkuje

ale v zásadě má pravdu.

1. Jde o dvě zásadní věci - "recyklaci" v rámci ČSAV a "recyklaci" v rámci vysokých škol. Začnu tím druhým. Již řadu desetiletí jsou vysoké školy uzavřenou oblastí s teplými židlemi. Nositelů pedagogických hodností, kteří nebyli na stejné škole asistenty je poměrně málo. Ještě méně je profesorů, kteří přišli na vysokou školu z praxe a nejméně je profesorů, kteří odešli na významné místo v praxi (politiky do toho nepočítám). Takže můžeme sice mluvit o jakýchsi "školách", jenomže jsou to školy velmi omezené, zejména na lidi, které na té škole sedí. Když někdo v zahraničí např. prohlásil, že patří k Heyrovského škole, tak to ve světě něco znamenalo. Podobně tomu bylo i v jiných oborech, například lékařství, ale i ekonomii, ba i v oborech technických. Řešením jsou konkurzy na pedagogická místa, ale s takovými podmínkami, aby byly přístupné i pro pracovníky z praxe. Pokud je podmínkou např. 10 let pedagogické činnosti, kde ji má vynikající praktik sebrat? I když, otevřeně řečeno, znám lidi, kteří se stali profesory bez pedagogické praxe.

2. Složitější je to v oblasti vědy a výzkumu. Razantní likvidace podnikového výzkumu zničila potenciální základnu kvalifikovaných pracovníků jak pro vysoké školy, tak i pro akademický výzkum. Takže obě pracoviště musejí si vystačit s vlastními zdroji, protože není kde brát. U ČSAV je to problém toho, zda ČSAV vychovaný vědec v ČSAV zůstane, u vysokých škol, zda vysoká škola je skutečně schopna kvalifikovaného vědce vychovat a zda jej zaplatit. Kombinace vědec-přednášející má četná úskalí. Řešení v nedohlednu.

J. Skála 19.1.2012 11:42

Problém není v tom,

jak si to autor mohl dovolit a nebo naopak jak to těm zlotřilým akademikům krásně nandal. Problém je v tom, že je článek hloupý. Autor totiž popisuje systém, který není omezen na vědu, ale je společný všem institucím. Ostatně mnohem lépe to popsal profesor Parkinson. Navíc to, že věda 120 let nedala lidstvu nic, co by zlepšilo lidský život, autor napsat může, ale vypovídá to skoro vše o jeho všeobecném rozhledu. Platí to možná v ekonomii, s výhradami ve filosofii, ale ve skutečných vědách nikoli.

Ž. Halabudová 19.1.2012 13:08

Re: Problém není v tom,

Problém není v tom, jak si to autor mohl dovolit a nebo naopak jak to těm zlotřilým akademikům krásně nandal. Problém je v tom, že je článek hloupý.-----Jen si dovolím Skálo podotknout,že o zlotřilých akademicich píšeš jenom ty.Pokud výzkum rajské s knedlíkem považuješ za zásadní přínos lidstvu, tak zcela chápu tvoje rozhořčení nad článkem.To, že cosi popsal pan Parkinson,neznamená, že se nikdo více nesmí vyjádřit k danému.------Rozrůstání plodí složitost a složitost plodí zánik.

J. Skála 19.1.2012 13:49

Milá paní Halabudová

Z Vaší odpovědi je možno vyčíst jen to, že se mnou nesouhlasíte, ačkoliv jste text nepochopila. Já píši přece o tom, že autor se SMÍ vyjádřit k danému. Jen to cosi o něm vypovídá.

A příště - oslovení a tykání má také jistá pravidla; někdo je dodržuje.

Ž. Halabudová 19.1.2012 16:45

Re: Milá paní Halabudová

Víš Skálo, já dyslexií netrpím.Psaný text chápu.Připouštím, že některé moje názory jsou za hranicí vykopávek archeologů,ale co vím jistě je to, že jsi začal okecávat.

J. Skála 19.1.2012 17:21

Halabudová

mám další jméno na seznamu těch, se kterými nemá cenu diskutovat.

Ž. Halabudová 19.1.2012 22:26

Re: Halabudová

Tak to mně dojalo k slzám. Bůůů.... No jo, já vím!

J. Kunes 19.1.2012 7:56

kdo je autor?

Pane autore, mozna na Vasich pozorovanich neco je, ale v mem oboru (fyzice) situace obecne vypada jinak nez ji popisujete. Vase nazory stoji a padaji s tim, kdo jste, Tim myslim, jaka je Vase zkusenost se systemem a na jakych pozicich ve vede jste pusbil a ceho jste dosahl. Je totiz neco jineho, kdyz system kritizuje penzionovany nositel Nobelovy ceny, ktery za sebou ma uspesny profesni zivot (a takovy samozrejme jsou), nebo clovek, ktery zna akademicky svet pouze z doslechu.

Ž. Halabudová 19.1.2012 8:25

Re: kdo je autor?

Asi největší problém, je v tom, že si autor vůbec dovolil kritiku. Jenom na okraj.Pane docente, je pro vás velký problém mít nastavenu českou klávesnici?Když už máte čas číst Psa a reagovat?

J. Kunes 20.1.2012 6:08

Re: kdo je autor?

Pani Halabudova, nemam problem s tim, ze si autor dovolil kritiku. Mam problem se silnymi slovy, kterymi se autorovy clanky hemzi (par jsem si jich v rychlosti procetl), a za kterymi neni zadny realny obsah. Autor proste placa svoje dojmy, ktere nejsou podlozine zadnymi realnymi daty ci zkusenostmi. Mimochodem nejsem docent a ceskou klavesnici nemam nastavenou proto, ze cesky pisu minimalne a na klavenici s diakritikou poradne psat neumim.

Ž. Halabudová 19.1.2012 8:34

Re: kdo je autor?

A ještě jedna věc.I člověk, který zná "akademický svět" (což samo o sobě, je hrůza) pouze z doslechu, má právo na svůj názor a kritku.

M. Pivoda 19.1.2012 10:43

Kdo je kompetentní publikovat kritické články?

Kuneši: 1. Na webové stránce autora článku jsem se dozvěděl, že píše z oboru ekonomie. Pro tento obor považuji autorovo zobecnění přiměřeně relevantní - i když pozitivní výjimky se samozřejmě vždy najdou.

2. Napsat kritický článkek může každý, kdo je vybaven kritickým myšlením. Není třeba čekat až na (možná už senilní) projevy nositelů Nobelovy ceny.

3. O potenciálním nositeli Nobelovy ceny si můžete přečíst více zde: https://sites.google.com/site/vaclavpolakaols/. O dalších souvislostech zde: https://sites.google.com/site/mirekpivoda/clanky

4. Dost dobře ale nechápu, jak se článek "Akademická recyklace ... " mohl objevit na stránkách Neviditelného psa. Že by změnu preferencí snad ovlivnil blížící se konec Mayského kalendáře?

Ž. Halabudová 19.1.2012 7:39

Tak to tedy ne!

To si autor dovolil dost! Jak je možné, že tito  "pisálci " , nejsou schopni pochopit ,takovou důležitou věc.Základní výzkum.Dodnes by jste nikdo nevěděl, které jídlo nejvíce zvětšuje ozonovou díru.(Já, si ji meju každý den).Rajská omáčka s hovězím a knedlíkem.To je prostě  JED.Tápali bychom.Dneska, je to jasné.A kolik to stálo? Tajné a nepodstatné.Někteří vědci základního výzkumu, jsou tak výkonní, že mají úvazky i 25-27 hodin denně.Přátelé, kdo z vás to má?

P. Lenc 19.1.2012 9:45

Re: Tak to tedy ne!

Paní Halabudová,dovolit si sáhnout na "Akademickou obec",to je jako sáhnout na neodvolatelné soudce nebo podfinancované české lékaře.No prostě neodpustitelná drzost.