25.6.2024 | Svátek má Ivan


Diskuse k článku

ROZHOVOR: Jinde sochy bourají, my jednu postavili

Pokud odhlédnu od významu sloupu z hlediska umění, urbanistiky a v neposlední řadě víry, vidím v jeho vztyčení právě v současné době ohromnou symboliku. Byl emotivně stržen v roce 1918, ovšem nebyl jedinou obětí slepých vášní ve jménu pokroku.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
D. Stirsky 25.8.2020 5:49

Také si vybavím svoji babičku, která žádnou ultramontánní katoličkou nebyla. V neděli si zašla na mši, třeba i proto, že se musela hezky obléknout a potkala hodně známých. V květnu chodívala na mše májové. Když se vrátila, zpívala si potichu mariánské písně. Třeba tu „Chválu vzdejme, ó křesťané, nejsvětější Matce Páně.“ A tak se mně onen Zahradilův trucpodnik nelíbí. Na znovuvztyčení sloupu jsem měl nejednoznačný názor. Jako milovníku umění se mně líbí, když se staré památky obnovují (viz dobudování ambitu v Mariánské Týnici). Zároveň mne odpuzovala zaťatost spolku vyjádřená nápisem v dlažbě „Hic stabat et stabit...“ Nemohu se zbavit dojmu, že za celou akcí lze vidět i jistou dávku katolického triumfalismu vyjádřeného barokním „ecclesia militans, ecclesia triumphans.“ Jenže sloup již stojí, spolek si jej vyzdořil (staročeský výraz pro „vyvzdorovat“) a provedení (kopie) je podle mého soudu kvalitní. Koneckonců, máme možnost vidět, jak vypadaly čerstvě vytesané barokní skulptury. Byly skutečně světle okrové, ba skoro bílé (často opatřeny i polychromií). To teprve čas a smog je proměnily do tmavých barev. Rovněž nemohu souhlasit s p. Zahradilem, že Staroměstské náměstí by mělo být především prostorem sekulárním, čili světským. Ne, ne a mnohokráte ne! Vždyť právě tady již někdy v 10. - 11. století bylo významné tržiště, stojí tu nejstarší pražská radnice, zde popravili Jana Želivského, tady mistr Hanuš (někdo jiný) sestavili proslulý orloj, zde na den letního slunovratu 1621 proběhla děsivá staroměstská exekuce, přes náměstí pocházely korunovační průvody českých králů, máme tu Husův pomník od Šalouna, lze spatřit dva kostely (sv. Mikuláš a Panna Maria před Týnem), tady (bohužel) mluvil v únoru 1948 Gottwald, zde jsme přivítali hochy z Nagna... Takže tento prostor pro mne jen a pouze sekulární být nemůže, byť dnes tak na první pohled vypadá. A pak: Když moje babička měla pohřeb, sestra jí zazpívala "Ave Maria" (Gounod) a Mozartovy „Litaniae lauretanae“ jsou tak pěkné.

V. Církva 25.8.2020 7:26

Napsal jste to hezky. Zkrátka historický duch města může ctít i člověk který se neprohlašuje katolickým křesťanem.

V. Pavelka 25.8.2020 16:18

R^;-)

J. Pavelka 25.8.2020 11:17

Orloj postavil Mikuláš z Kadaně podle plánů Jana Šindela, univerzitního mistra. Ale Hanuš není smyšlená postava, byl v pozdější době správcem orloje.

V. Pavelka 25.8.2020 16:01

Sledoval jsem malého kameramana ,malé čt , jak kamerou švenkuje přes staroměstské náměstí , sloup nezabral paličák , a takhle si tu žijeme . Malí přízemní , staročeši a mladočeši ,furianti taxíkářské kultury a statečnosti!

D. Stirsky 25.8.2020 5:43

Byť s paní L. v mnohém nesouhlasím a PL pokládám za slušně řečeno neseriózní, tak v tomto rozhovoru není nic, co by mně vadilo. O Lidicích mluvil Stehlík a řekl, že jde o neprokázaný případ a jemu jako historikovi věřím.

V. Církva 25.8.2020 7:30

Ono je hlavně hodně nebezpečné na někoho nakydat špínu. Ona totiž ulpívá jako smůla i když jde o lež.

Proto v takových případech musí jít o velmi dobře prověřené informace. A i tak být opatrný. A ne náhodou snad existuje i zákon na ochranu osobnosti.

M. Krátký 25.8.2020 5:40

moc hezké povídání, snad se ten chlív na Kavkách podaří vyčistit - za mě za 1*** a ještě R^R^R^

J. Válek 25.8.2020 0:34

Povzbudivé počtení,děkuji.