19.5.2024 | Svátek má Ivo


Diskuse k článku

PŮST: Od popela ke květům a ještě kousek dál

Postní doba v jistém arechetypálním pohledu byla dobou odříkání a strádání ve smyslu čím méně, tím lépe. Půst je však jen jedním z faktorů oné čtyřicetidenní etapy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
O. Roldan 15.2.2024 23:46

Moc pěkné.

F. Žůrek 15.2.2024 19:36

U nás včera bylo plno lidí v kostele. Překvapilo mne to. Jinak biblické příběhy vyžadují vždy ještě vysvětlení... Proto se čte "úryvek z evangelia" a potom následuje kázání, kde kněz situaci lidem vysvětluje.

Některé věci nejsou docela přesné...

Uvědomme si, že Ježíš Kristus nic nepsal...Nenapsal..., ale... jen KONAL: ON PO SOBĚ ZANECHAL POUZE SVÉ ČINY... Všechno již ponechal... na lidech! I ten Nový zákon napsali... přece lidé, evangelisté... A někdy ještě také překlad může způsobit... nepřesnosti...

M. Pivoda 15.2.2024 18:36

Jak správně chápat Bibli: ... V úvodu postní čtyřicetidenní doby slýcháváme evangelium o tzv.“marnotratném synu“. Tento konvenční název je značně nepřesný, neboť onen příběh je o milosrdném otci. ...

P. Vychodil 15.2.2024 13:45

cirkev měla vždy dostatek expertů na PR, tož udělali z nezbytnosti náboženskou cnost.

Lidé prostě neměli v zimě co žrát, tak z toho udělali náboženskou cnost.

tedy ne že by nebylo zdravé, takový delší půst tělo jedině posílí...ono to ale nebylo tak, že by lidé nejedli. jen prostě jedli, treba na Vysočině (což si pamatuji), celou zimu jen brambor se zelím...

M. Pavlíček 15.2.2024 10:28

Pane Vodvářko, Vaše příspěvky čtu vždy rád a většinu můžu podepsat. Velký dík za ten dnešní - nejen připomínku "postního období" (co to znamená neví už dnes ani mnozí křesťané), ale to podobenství o dvou synech (nevím, proč se nazývá o"o marnotratném", když je to o dvou synech, a o obou synech rovných dílem. koneckonců začíná slovy" Jeden člověk měl dva syny...). Díky. Samozřejmě ne všichni tomu rozumí - viz diskuze. O těch, co mají problém s Nejvyšším, protože na jeho místo dosadili sebe, nemluvě... :-)

T. Vodvářka 15.2.2024 10:38

Jsem rád, že se Vám moje blogy líbí. Píšu je primárně na www.blogosfera.cz, kde publikuji vše spolu s přáteli.

V. Kuhaj 15.2.2024 10:12

No ne...dobrý!:-)

Včera jsem si vyšel městem. O Valentýnu jsem cestou slyšel asi desetkrát, a četl na vývěskách to oznámení ještě víckrát, nejen na každém květinářství. O Popeleční středě, dnu přísného postu od masa, nikdo ani nezašeptal. A v restauracích plno, co bylo na každém talíři netřeba rozvádět.

Preference doby, a lidí v ní, jsou už jiné. Primární zamilovanost, chemie, to je to, co všechny zajímá. Jen těch písní na to téma skládaných. Dnes jedna blbější než druhá, důkaz že touha tvořit a být tím známý naprosto převažuje nad touhou činit tak kvalitně.

Dobrý článek, díky.

A. Malotová 15.2.2024 10:01

Děkuji za milé a přínosné slovo.

J. Brei 15.2.2024 9:47

I když to není hlavní záměr příběhu o ztraceném (nikoli marnotratném) a znovunalezeném synovi (Evangelium Lukáše 15:24 Český studijní překlad), tak i přesto ukazuje, jak snadné je promrhat to, co vytvořily předchozí generace. A jak rychle to jde. A také jak dobré je, když existují lidé, kteří se od dědictví předchozích generací neodvrátí, ale dále ho rozvíjejí. Kéž by si tato společnost nemusela udělat trpkou zkušenost ztraceného syna, kdy ho až hlad a nouze donutily pochopit, že se vydal špatnou cestou.

J. S. 15.2.2024 9:38

Podobenství o marnotratném synovi je podivné. Starší syn měl právo se hněvat. Zůstal doma, pracoval na poli, byl zodpovědný a rozvážný a nic za to nedostal. Mezitím jeho bratr promarnil celé své dědictví na lehkomyslných večírcích a vrátil se, až když byl chudý a hladový, a nebyl jen vítán, ale bohatě odměněn.

Je jistě dobré odpouštět kajícným provinilcům. Když lidé páchají zlo, měla by se jim dát motivace, aby přestali. Neměli by se ale ty největší odměny vyhradit lidem, kteří od začátku jednali správně? Marnotratný syn se nevrátil, protože měl náhlé zjevení, protože si uvědomil, že jeho chování bylo nesprávné. Vrátil se, protože mu došly peníze a dostal hlad. Začal pociťovat důsledky svého nezodpovědného chování. To je ten nejnižší a nejúčelnější důvod k lítosti. Je to jako zločinec, který lituje jen proto, že ho chytili.

Je to podivná náboženská morálka, která říká, že můžete žít bezbožný život, být marnotratný, chamtivý, ale všechno bude v pořádku, pokud budete na smrtelné posteli činit pokání, i když nikdy neprovedete odškodnění nebo se neomluvíte lidem, kterým jste ublížili. Snažit se být čestným člověkem je zbytečná námaha. Stačí vyslovit včas správná kouzelná slova.

Podobenství o marnotratném synovi zde odporuje křesťanskému učení. Neshoduje se se sv. Pavlem na způsobu spasení. Pavlovy spisy jsou starší než evangelia. Zdá se, že autorskou motivací tohoto příběhu bylo snížit laťku pro získávání nových křesťanů. V době, kdy to bylo napsáno, byl pravděpodobně důležitější počet nových členů než kvalita víry.

J. Brei 15.2.2024 9:52

Takže Vy, pane J.S. byste svému ztracenému (nikoli marnotratném) a znovunalezenému synovi (Evangelium Lukáše 15:24 Český studijní překlad) neodpustil?

J. S. 15.2.2024 10:09

Otec měl syna provizorně přijmout zpět, dokud si nevydělá zpět peníze, které promarnil, a neobnoví důvěru, kterou podkopal. Jinak může všechno znovu zničit s vědomím, že odpuštění bude vždy následovat.

Podobné je podobenství o ztracené ovci (Lukáš 15:4-7). Věrné ovce jsou ponechány svému osudu, zatímco jedna „hříšná“ ovce je s velkou radostí a oslavou přivedena zpět do ovčince.

J. Brei 15.2.2024 11:07

Vy byste to tak s vlastním synem fakt udělal?

A. Malotová 15.2.2024 9:59

Ano, marnotratný syn měl hlad, ale jeho pohnutka byla ... "Jak mnoho nádeníků u mého otce má chleba nazbyt, a já tu hynu hladem! Vstanu, půjdu k svému otci a řeknu mu: Otče, zhřešil jsem proti nebi i vůči tobě. Nejsem už hoden nazývat se tvým synem; přijmi mne jako jednoho ze svých nádeníků." Marnotratný syn měl sebereflexi, a proto mu bylo odpuštěno. Toto je velmi těžká pasáž z evangelia, kterou také jsem brala dlouhodobě spatně, protože jsem také byla "poslušná dcera", která nepáchá nepřístojnosti a proč má být najednou méně, než "lajdák". Tato pasáž nesnižuje laťku, ale hodně ji zvyšuje. Zkuste si znovu toto přečíst - komentář i evangelium a přemýšlejte nad těmi, kterým se "podařilo v životě" provést něco opravdu špatného - a často první úmysl vůbec nebyl špatný a nebo si své kroky dlouhodobě omlouvali a až pozdě zjistili, co všechno bylo špatně. A je také velmi náročné toto odpuštění přijmout a pak žít se závazkem, abych nezklamal po druhé. Bible je nadčasová - a tyto pasáže jsou v dnešní době přínosné pro rodiče dětí - narkomanů. Je to Boží slovo a je třeba nad ním rozjímat - a ano, k tomu patří i ty pochybnosti, zda je to správně.

T. Vodvářka 15.2.2024 10:17

Trochu Vám zbourám Váš konstrukt, pane J.S. Jsem totiž Žid.....

M. Pavlíček 15.2.2024 10:29

R^

J. S. 15.2.2024 10:30

Pak vám to je jasné. Tady je video na od rabína Tovia Singera, kde vysvětluje jak je podobenství o marnotratném synovi v zásadním rozporu s křesťanským učením.

https://www.youtube.com/watch?v=JTh1uhYq5Aw

V. Kuhaj 15.2.2024 10:53

Podobenství o marnotratném synu je o odpuštění, protože láska má převažovat. Jako takové je zcela v souladu s křesťanským učením, ať už si o tom rabi Tovio Singer myslí cokoli.

J. Brei 15.2.2024 13:32

Tomu nerozumím, pane Vodvářko. Jehóšua (Ježíš), který ten příběh vyprávěl, byl také Žid.

M. Pavlíček 15.2.2024 10:25

Ano, pro přirozeného člověka je toto podobesntví podivné. Pro Ježíšovy posluchače bylo dokonce naprosto skandální! Naprosto však vyjadřuje podstatu evangelia. Ono je naopak esencí křesťanského učení. Toho Ježíšova, ne toho, co si z toho udělali lidé. A s Pavlem se to vůbec "nepere", naopak. Tu bohužel přirození (jak píše Vámi zmiňovaný Pavel - "tělesní") lidé nemohou pochopit. nemohou pochopit, že ten hodný, slušný a pracovitý takto dopadl (pro dupřesnění - on se sám dobrovolně z té oslavy vyloučil!). Jenže evangelium není přirozené, Bible není standardní filozofická kniha, kterou my máme "v ruce" (v moci). Sám Ježíš říká, že jednou "první budou poslední a poslední budou první" - a to je přesně to, o čem to podobenství mj je. A Ježíš je ten, kdo v křesťanství určuje pravidla - ne lidé, kteří si to vykládají po svém. Proto Vám to připadá jako podivná náboženská morálka, ale ona "náboženská morálka" je podivná sama o sobě, protože náboženská morlka je výplodem lidí. Ježíš právě po celou dobu svého působení tuto pokřivenou morálku a vůvec pokřivený obraz na Boha neustále nabořoval. On jediný znal Otce, věděl, jaký Bůh ve skutečnosti je a neustále to demonstroval. A právě proto měl neustále problémy - s těmi, kdo si mysleli, že mají patent na pravdu (jak je to dnes tejné i v jiných oblastech!).. Čtěte evangelia a přemýšlejte o nich, přemýšlejte o Ježíšově jednání, myšlení, přístupu k lidem. Možná se Vám "rozsvítí". Přál bych Vám to. Je to super.

M. Kocián 15.2.2024 14:03

Ono je to spíš něco jako "padouch nebo hrdina, hlavně že jsme rodina". A poučený hlupák je někdy lepší, než nemyslící.

B. Obojzivelnik 15.2.2024 19:40

"Neboj, mami, až bude mít 3 dny hlad, tak se vrátí..."

F. Navrátil 15.2.2024 8:20

Pokud se drží filosoficko-náboženského tematu, je autor Beránek boží. Pokud se zabývá politikou, káže jako Jeremiáš. A pokud se zmiňuje o Babišovi nebo Zemanovi, pak se stává jezdcem z Apokalypsy.

J. Veselý 15.2.2024 7:54

Synové byli svobodní oba stejně! Jen si svobodu vysvětlovali naprosto rozdílně. Rozhodnutí zůstat u Otce a nedělat bejkárny není nesvoboda, ale moudrost...

R. Meišner 15.2.2024 7:39

pane autore, --žádný Nejvyšší neexistuje. to si lidé mysleli ve středověku,, -a také si mysleli, že třeba sluníčko obíhá kolem Země....ale chápu.

půst vznikl historicky ze zcela prozaického důvodu--lidem po zimě docházely potraviny. s náboženstvím má tato realita pramálo společného,-to jen preláti se toho chytili--jako ostatně ve všech jiných případech.

doporučuji spíše než bibli studovat biologii, evoluci, kosmologii, etc..--výběr je dnes už široký a je to úžasné čtení. takže asi tak.

J. Brei 15.2.2024 8:08

Jak to, pane Meišnere víte, že žádný Nejvyšší neexistuje?

L. Harvánek 15.2.2024 9:39

Ono to nebylo jen o studiu Bible, ale také o tom, že máme příležitost se sami nad sebou zamyslet. Pak by nám mohlo dojít, že náš svět není dokonalý a že v něm panuje mnohá nespravedlnost. A také to, že svůj podíl viny na tom máme i my sami a že jsme dostali příležitost k nápravě. Souhlasím ale s Vámi, že jednou z příčin půstu je nedostatek jídla a člověk aby do nové úrody nějak přežil, musel se uskrovňovat. Ono tohle bývalo běžné docela nedávno, za dob mého mládí a počátků kolektivizace. Ti, kteří jejímu vábení podlehli, na tom nebyli úplně nejhůř, protože ti, co nepodlehli, byli nuceni je podporovat a sami se postit. Povinné dodávky byly opravdu likvidační. A k Vašemu doporučení nesstudovat Bibli, ale vědecké traktáty? Druhá část Bible (Nový zákon) platí 2 000 let a nebylo třeba nic měnit. A první část (Starý zákon) je o dost starší (uvádí se 1 000 - 1500 let), ale málokdo si uvědomuje, že než byla převedena do písemné podoby, předávala se ústním podáním). Kdežto mnoho vědeckých teorií už bylo vyvráceno. Tím nechci znevažovat přírodní zákony, které platily odjakživa a vlastně jsou staré tak, jak starý je svět. Lidstvo je jen objevilo a mnohé začalo využívat ve svůj prospěch.

V. Mokrý 15.2.2024 6:05

No, spíše je s podivem, že tak ateistická společnost ČR, ty náboženské zvyky/tradice, docela dodržuje a to v poslední době čím dál víc, že !

R. Langer 15.2.2024 7:15

Protože vůbec ateistická NENÍ, to je křesťanská LEŽ! ;-€

V. Kuhaj 15.2.2024 10:54

?