14.5.2024 | Svátek má Bonifác


Diskuse k článku

PRÁVO: Zaměstnavatel nemůže nařídit testování či očkovánís

Objevily se případy svévole zaměstnavatelů, kteří vyžadují očkování či testování. Toto právo však nemají. Zaměstnanec může odmítnout testování či očkování, které není nařízeno Ministerstvem zdravotnictví, ale jen zaměstnavatelem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Hančar 6.9.2021 8:36

Všichni ve vláknu brečíte na špatném hrobě. Akce Kovid není o zdraví, ale o moci a penězích. Míchat TBC s dolary je pošetilé!

L. Hančar 6.9.2021 8:33

Manželka nedobrovolně podstupuje testování. Jsou asi poslední dvě neočkované. Proč? Protože všichni kolem bečí a bečí a bečí!

O. Musil 6.9.2021 8:16

Jo, akorát dnes se tomu říká karanténa. Právě proto mi vývody pana Koudelky připadají být nesmyslné. Testy hradí firma, procento nákazy je v poslední době velmi malé, ale není zcela nulové. Po pozitivním antigenu jde zaměstnanec automaticky na PCR. Jo, je to otravné a nemilé. Koudelka ale tvrdí, že je to i nezákonné. Jenže pravidla na pracovišti si určuje firma sama, ne Ken nebo Koudelka. Takže pracovník samozřejmě může odmítnout pravidla testování (která jsou ale poměrně volná, protože teď nemají oporu v zákonech, zákonných opatření a podobně a vycházejí jen ze zákoníku práce), nemůže pak ale na pracoviště.

O. Uživatel 6.9.2021 8:09

Uživatel požádal o vymazání
J. Vorlický 6.9.2021 7:55

Viry byly, jsou a jistě budou. Mne by zajímalo, zda tato kovidová kampaň má nějaký cíl (v rámci ČR), a pakliže ano, co to je?

J. Lukavsky 6.9.2021 7:48

"obecně uznávaná metoda pro zamezení šíření nákazy" když dostanete infekční žloutenku, tyfus, TBC.... tak vás zavřou ve špitálu na infekčním a svoje občanská práva, Ústavu a Listinu si můžete akorát strčit... do nočního stolečku. Sestřičky a doktoři na infekčním se jistě nemusí povinně nechat očkovat že? To by bylo protiústavní! Když se nenecháte očkovat na tetanus a chytnete ho... váš problém, máte 50%ní pravděpodobnost, že na to neumřete, a není infekční. Ve středověku když ve městě vypukl mor tak domu kde někdo onemocněl zatloukli jim dveře a okna a nechali celý dům vymřít. J.L. end

J. Lukavsky 6.9.2021 7:41

"byla po očkování tři dny na neschopence, neudělalo se jí dobře..." no hrůza! Naše kolegyně ještě před nástupem očkování chytla covida, byla skoro měsíc na JIP a doktoři si jí chodili prohlížet neb nevěřili, že to může přežít. Medicína je volba menšího zla, žádný lék ani očkování, ani oparace není bez možnosti nechtěných příznaků, neúspechu či dokonce fatálního konce. Je to jen a jen o procentech. J.L. end

P. Dvořák 6.9.2021 7:36

Demokracie, která má šipku pouze z levé strany.

O. Musil 6.9.2021 7:33

S jistou pravděpodobností odhalí nákazu, tedy podle ministerstva zdravotnictví. Takže je to obecně uznávaná metoda pro zamezení šíření nákazy covid. Stejně jako je nasazená přilba obecně uznávaná metoda pro ochranu hlavy.

D. Stirsky 6.9.2021 7:32

Jo, a když jsem pracoval v menze (nultý ročník), šťourali se mně v zadku. Bez zdravotního průkazu to holt neslo.

D. Stirsky 6.9.2021 7:29

Já jsem svému Zaměstnavateli vděční že mě na své náklady testoval. Už jen proto, že jsem měl jistotu že bych neměl nikoho nakazit. A nemusel jsem se nikde registrovat, nemusel jsem nikam chodit. Testovací pracovnice přišla do firmy a během 0,5 hod. jsme znali výsledky. A ukázat kvitanci o očkováni mně rovněž nečinilo problém.

R. Langer 6.9.2021 7:15

A ten test jako té nákaze nějak brání? 8-o

O. Musil 6.9.2021 7:11

Uvažme následující situaci: Pracovník se ve firmě nakazí od kolegy, doma nakazí dejme tomu dědečka a ten zemře. Bude pak žalovat firmu, že nesplnila vše podle paragrafu 101 Zákoníku práce, to jest například "Zaměstnavatel je povinen zajistit bezpečnost a ochranu zdraví zaměstnanců při práci s ohledem na rizika možného ohrožení jejich života a zdraví, která se týkají výkonu práce". Firma se bude bránit, že nařídila nošení respirátorů, ale že si ho asi pracovníci při jídle sundali. A že víc dělat nemohla. Nicméně žalobce se zeptá: "A mohli jste zaměstnance testovat?". "Ne, nemohli, protože nějaký Koudelka říkal, že to nejde".

R. Langer 6.9.2021 7:10

Ano, potom se ovšem na takovém zaměstnavateli dá u soudu vymáhat způsobená škoda.

Takhle to v demokracii funguje. ;-)

P. Hák 6.9.2021 7:07

Pravicově liberální pohled:

Zaměstanec má samozřejmě právo cokoli odmítnout a zaměstnavatel má samozřejmě právo jej na hodinu propustit z jakéhokoli důvodu nebo i jen tak. Takhle to praví liberálové a zvláště libertariáni snad celé roky prohlašují, ne?

R. Langer 6.9.2021 6:34

Ni, moje kolegyně byla po očkování tři dny na neschopence, neudělalo se jí dobře... ;-)

R. Langer 6.9.2021 6:33

Jasně. Všichni umřete, protože to vaše slavné očkování je evidentně úplně na houno, a nebude koho propouštět, Svědku kovidův. ;-D

R. Langer 6.9.2021 6:31

Ano, zrovna tak, jako by měl být připojištěn každý očkovaný proti chřipce proti neočekávaným komplikacím způsobeným jakýmsi nedostatečné otestovanýni vakcínami.

Máte ho? :-P

R. Langer 6.9.2021 6:28

Ano, to platí. Lékař vám za dvě stovky dá takový papír, na kterém se píše, že jste zdravý. S očkováním to ale nijak nesouvisí, víme? ;-D

T. Kohout 6.9.2021 6:24

Pokud vážně "testování či očkování" nařídit nelze, je to vážná chyba. Bývaly doby, kdy ve veřejném stravování mohli pracovat jen prohlídnuté osoby. Nyní to již neplatí? V Americe ve firmě Boeing a jistě stovkách dalších taky mohli pracovat jen schválené osoby. A to i v 50. letech a v USA, naším vzorem.

V. Mokrý 6.9.2021 6:23

A jsme u základu problému, který už dlouhou dobu vzniká/začíná už ve školkách a postupuje všemi stupni škol - právo a povinnost.

Povinnost i vůči sobě samým.

Jak přitom postupovat s těmi, kdo se nechce nechat očkovat, ale v případě nakažení a následného léčení, to bude hrazeno z pojištění ? Neměl by být neočkovaný připojištěn ?

O. Musil 6.9.2021 6:11

Očkování nařídit opravdu nejspíš nelze, testování ale ano, interní směrnicí o ochraně zdraví na pracovišti. Stejně jako nošení přilby nebo rukavic. Předpokládám, že ani Koudelka nebude tvrdit, že používání ochranných prostředků nelze nařídit.

P. Hatina 6.9.2021 6:09

Když ona ta situace jest mnohem složitější, protože se zde řeší pouze vztah zaměstnanec - zaměstnavatel, a navíc se už v závěru uvažuje pouze očkování, a nikoliv tedy současný stav "očkování a nebo opakované testy" (nemluvě tedy o těch co prokazatelně už covid prodělali).

No a když si tohle uvědomíme, tak zjistíme, že na řadě pracovišť musí být (a rovněž ze zákona, či jiných nařízení ) chráněny i jiné osoby.

Tudíž. třeba ve zdravotnictví, zařízeních pro seniory, ale i učitelé ve školách??, ale najdou se i další, zkrátka musí být zaměstnanci buď naočkování, nebo opakovaně testovaní, jinak je ani zaměstnavatel k výkonu jejich práce pustit nesmí. A copak?

V. Tichý 6.9.2021 4:19

Může ale propustit bez udání důvodů. Pokud trolové, jako Vy nepřestanou, tak byrzy ani nebude mít koho propouštět. Pak budete vinit Babiše. Už to tu bylo!!

S. Donát 6.9.2021 0:35

Ještě komentář k poslednímu odstavci - jak jako vyhovět zaměstnavateli? Zaměstnavatel nařídit očkování nemůže, takže zaměstnanec se očkuje dobrovolně. Proč ta zmínka o odpovědnosti a ručení majetkem? To je naprostý nesmysl.

S. Donát 6.9.2021 0:32

U nás v práci je očkování samozřejmě dobrovolné. A je to správné, nelze nikoho nutit. Na druhou stranu zaměstnavatel má zájem na proočkovanosti svých zaměstnanců, takže nabídl dva dny volna každému, kdo se nechá očkovat. Hlavně proto, aby lidé mohli zůstat doma, mají-li takové ty klasické průvodní jevy (bolesti kloubů, teploty apod.). Testování už se nedělá, jen když se někdo dostane do kontaktu s nakaženým člověkem. Za mě rozumně nastaveno.