15.5.2024 | Svátek má Žofie


Diskuse k článku

PRÁVO: Norimberský proces jako inspirace

Právní platformou k tomuto bezprecedentnímu historickému aktu se stala Londýnská charta vydaná 8. srpna 1945 a samotný proces s největšími nacistickými zločinci a prominenty nechvalně známé Třetí říše začal před 77 lety – v listopadu 1945.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Hatina 8.11.2022 12:26

Jestli bych si dovolil, pár poznámek

1) Jak už jsem psal níže, tak zásada Lex retro non agit má vyjímku " pokud v určitém období neplatily zásady právního státu a vládní činitelé zde uzákonili takový (ne)právní řád, který jejich zločiny (po tu dobu) legalizoval."

Ale rovnou se u toho zdůrazňuje, že to je skutečně výjimka, za kterou musí ten následující politický a právní režim přijmout zodpovědnost, pokud tu výjimku použije a vyhlásí - a neplatí tedy pak žádné precedenty.

(Resp, pokud by té vyjímky bylo zneužito, tak se vracíme na začátek, i takový režim by mohl být v budoucnu prohlášen za protiprávní, etc, etc)

2 Ohledně zločinů Rudé armády

a) Ale to je jistě platná zásada, že soud může soudit, jen to co předloží žaloba. Nemůže začít - třeba dle námitky obhajoby, začít soudit pro jiný trestný čin, někoho jiného. To je asi jasné

b) Dostáváme se k otázce příslušnosti soudu. Norimberský mezinárodní soud soudil německé zločince, což bylo legitimizováno v obsahu kapitulační smlouvy, kterou němečtí zástupci podepsali, že tuto pravomoc přebírá.

Zatímco zločiny vojáků vítězných velmocí, podléhaly válečným soudům svých států . Je to tak? Jistě, v případě SSSR je tyto někdy nesoudily, ale tím pádem je ani nikdo jiný soudit nemohl..Píši někdy, ono v řadě případů se ty soudy děly.

J. Vintr 8.11.2022 8:19

Měl by se konat jiný Norimberský proces. A to s kovidovými a vakcinačními zločinci. Mají toho na vědomí možná víc, než ti nacističtí. A to ještě se svým zločinným jednáním neskončili.

F. Navrátil 8.11.2022 8:01

Římský politik Cato starší končil každé své vystoupení v senátu, byť se týkalo třeba stavby vodovodu nebo rodinného práva slovy" Carthāgō dēlenda est, česky: „Kartágo musí být zničeno“. Dnes považuje mnohý komentátor za nutné připojit k svému výtvoru přílepek o Rusku, jako to učinil v posledním odstavci Tomáš Procházka.

Š. Formánek 8.11.2022 7:56

Norimberský by ubohý akt pomsty a stal se jakýmsi viditelným začátkem konce Západu.

L. Harvánek 8.11.2022 10:36

Je to Váš názor, rád bych viděl počty těch, kteří budou souhlasit.

Z. Lapil 8.11.2022 7:51

Právě mám rozectenou knížku, poměrně pokleslou, a tam mě zaujala veta: V obdivu nad svou silou zapomínáme na svůj rozum.

J. Rybník 8.11.2022 7:46

Tak šup, hrdino, popadněte bambitku a hajdy pro Putina! Aha, od vás to byl apel a bezcenné žvanění s překopírováním statí o Norimberském soudu. Takových jak vy nasbírám za hodinu žebřiňák! Mmch, zajisté víte, že došlo i v Norimberku k justiční vraždě, že?

M. Krátký 8.11.2022 6:06

Autore, klidně jste si mohl odpustit ten poslední odstavec. Tím odstavcem jste totálně znehodnotil celou myšlenku. Na spravedlivé hodnocení současného kočkování na Ukrajině je ještě moc brzy. Dobré ráno R^R^R^

R. Gramblička 8.11.2022 6:45

Mno, pokud chce mermomocí hnát někoho před soudní tribunál, co třeba Bushe Jr. s jeho ansámblem za druhou válku v Iráku.

P. Hatina 8.11.2022 1:50

Jestli bych si dovolil připomenout jiné důvody k inspiraci a to byla jeho rychlost , při zachování všech právních pravidel, a jak zmíněno, všech práv obžalovaných,

Když se na to podíváme, už jen vyšetřování a dokumentování, získávání svědků z celé Evropy!!! proběhlo během několika měsíců. A během několika dalších měsíců proběhl samotný proces - a ihned po něm proběhla vlastní exekuce.

A právě tyhle časy jsou pro moderní justici již nedosažitelné. V dnešní době trvá vyšetřování (až do podání žaloby) několik let, a dalších několik let (včetně všech odvolání) trvá soudní řízení. A ta prodlení jsou způsobována obvykle z čistě právně formálních důvodů.

Jenomže, když už trest za zločin jako symbol spravedlnosti, tak co nejdřív, ne až po dlouhé řadě let, když už se na něj skoro zapomnělo.

P. Beneš 8.11.2022 7:39

A když se obžalovanému daří dostatečně dlouho různými kličkami soud protahovat, dostane amnestii z důvodu neúměrně dlouhé doby soudního líčení. No neber to.

P. Nešvara 8.11.2022 8:31

"při zachování všech právních pravidel"? Norimberský proces bylo největší popření práva v historii. Obvinění byli souzeni za činy, které byly provedeny před tím, než byly přijaty zákony, které je dělaly trestnými. Jaké větší popření práva by jste si představoval?

P. Hatina 8.11.2022 10:53

Nikoliv, jiný právní výklad říká že

"..Retroaktivní působení zákona právní teorie také výslovně připouští v případě, že v určitém období neplatily zásady právního státu (typicky v diktatuře) a bylo by proto v rozporu s požadavkem spravedlnosti, kdyby nemohli být uzurpátoři potrestáni jen proto, že uzákonili takový právní řád, který jejich zločiny legalizoval."

Pak tu byla další námitka odpůrců, že Norimberský mezinárodní soud neměl co německé pohlaváry soudit, ty měly soudit, když už, německé soudy. Ale jak se dá dohledat, tak i to bylo vyřešeno, ve smlouvě o kapitulaci, kterou zástupci Německa podepsali, se tato pravomoc pro válečné zločiny, převedla.

Takže vlastně pro úplnost, o možnostech, jak je právně potrestat se debatovalo už od roku 1942,a už tehdy se postupně formulovaly ty právní postupy, aby to bylo legitimně správně...

Ale ještě jednou, vždycky, vždycky záleží na rozhodnutí toho soudce, který právní názor přijme za rozhodující. Pravdu mají mnozí kritici, že kdyby je soudily "čistě nestranně" americké civilní soudy, tak by je asi pustily..

P. Nešvara 8.11.2022 11:57

Ten Vámi uvedený právní názor je logicky nesmyslný a zjevně účelový. Dalo by se o něm uvažovat, kdyby Němci účelově zrušili nebo nepřijaly tyto zákony a tyto zákony by byly přijaty a fungovaly v té době u jiných států (které chtějí soudit) anebo v mezinárodním právu. Jenomže ve třicátých letech a na začátku 40tých let nebyly tyto zákony ani jako mezinárodní, ani v právu ŽÁDNÉHO státu. Jinými slovy o účelovosti toho, že nebyly v Německém právu nemůže být ani řeč. Takže opakuji, že byly porušeny základní zásady práva a pokusy to obhajovat nesmyslnými a překroucenými právními názory jsou od prvního pohledu směšné a nesmyslné.;-D

P. Hatina 8.11.2022 15:21

To se právě pletete.

1) Samozřejmě že už před válkou existovala v zahraničí řada zákonů, chránících ústavní práva a svobody občanů. Samozřejmě že existovala i řada mezinárodních úmluv v této oblasti. Co třeba Ženevské konvence? Co třeba Versailská smlouva?

Čili, snad se shodneme že existovaly, ale to co "chybělo", byly zákoníky , obsahující tresty za za jejich porušování, mezinárodně, resp. tedy přímo v Německu.

2) Teď se dostáváme k tomu že zásada Lex retro non agit, platí časově, Ano, byly vyhlášeny zpětně, pro Německo za zločiny během války.

3) Teď se dostáváme k tomu podstatnému, oné vyjímce

" že v určitém období neplatily zásady právního státu" - Což doufám uznáte že v Německu za války bylo, a že za souhlasu vládních činitelů a státních institucí (i německých soudů) ta ústavní práva a a svobody porušována a to masově byla. Souhlas? A že tam naopak byla přijata řada zákonů, které ústavní práva a svobody dosti brutálně omezovala. Souhlas?

4) Čili, tedy - jak vidíte, ty podmínky pro použití té vyjímky zpětné retroaktivity zde byly.

5) Abych Vás uklidnil, ta výjimka je natolik mimořádná, že ani běžný soud nemá pravomoc aby jí sám aplikoval. To oprávnění by musel dostat ve formě nového zákona od vyšší autority.

Napřed by takový zákon, působící zpětně musel vyhlásit zákonodárný orgán státu - a převzít za něj politickou zodpovědnost, ale navíc by ho musel potvrdit Ústavní soud. Ještě jednou, čistě pro toto období, tyto případy, žádné precedenty do budoucna.

6) V případě Norimberského procesu , lze souhlasit s tím, že tuto pravomoc a politickou zodpovědnost na sebe vzaly vítězné mocnosti. Ale že - a jak jsem psal, Německo jim tu pravomoc předalo při podpisu kapitulační smlouvy, kde to bylo uvedeno.

J. Joudová 8.11.2022 1:12

Myslím si, že ani velmi vysoký věk nesmí být důvodem k tomu, aby to těm lidským zrůdám prošlo. I kdyby měly „trpět“ (nejspíš v luxusním kriminále) jen pár posledních let/měsíců/dnů, které jim zbývají.

P. Hatina 8.11.2022 2:02

No, to je ten problém. Opravdové zrůdy už dávno došly.. Ten poslední nacistický zločinec, které v Německu odsoudili v roce 2015, byl účetní z lágru. ;-D

J. Joudová 8.11.2022 2:22

Možná došly, možná ještě některé žijí. To neřeším. Pokud ale žijí, přijde se na ně a vina se jim prokáže, nemělo by jim to prostě projít jen kvůli vysokému věku.

J. Kočvar 8.11.2022 3:03

Izrael v devadesátých letech odmítl vydat na Litvu někdejšího příslušníka NKVD Nachmana Dušanského (1919-2008), který po druhé světové válce pronásledoval a mučil litevské partyzány.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nachman_Dushanski