4.5.2024 | Svátek má Květoslav


Diskuse k článku

PRAHA: Meze ekumenismu

Každý člověk je mnohovrstevnou bytostí. Jen tak se dá vysvětlit, že někdo se v určité situaci zachová hrdinsky či velmi šlechetně, zatímco v jiné situaci nás hluboce zklame. F. M. Dostojevskij dokázal geniálně formulovat některé všelidské otázky a přinášet na ně možné odpovědi, takže se nám jeví nepochopitelné, že mohl pociťovat až patologickou nenávist vůči Polákům. U Jana Nerudy zase dnes kroutíme hlavou nad jeho primitivním antisemitismem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Martinovská 15.5.2012 21:55

Katolíci se neozvali, tak aspoň já

Z hlediska architektonického je neštěstí snaha o obnovu původní radnice - nápodobou historie vznikne cosi mrtvého, pouhá kopie -  jako kopie historických soch nejsou i při velké obratnosti nikdy neseny stejným duchem jako originály, mají jiný výraz.

Mariánský sloup je snad zdokumentován fotograficky, ale to nestačí.

Ta socha byla krásná, Panna Maria měla krásnou hlavu. Spousta barokních památek je podobně "třídně nepřátelských" jako ten sloup.

Navíc, pane Drápale, opravdu historii vůbec neznáte, potom je vaše rozhořčení trochu legrační.

T. Zajicova 15.5.2012 18:37

Pane Drapale,

Cokoli je otevreno korupci ideologie, vcetne krestanstvi. Krestanstvi, ktere je ve sve podstate proti- lekem ideologie. Krestanstvi by nemelo byt ideologicke, nemam pravdu? Melo by byt o snasenlivosti cloveka k cloveku(''setkani cloveka s clovekem''). Dogma je nutne, nicmene podrizene JK a vsemu co  jeho Osoba naznacuje.

Vas postoj pane Drapale je ovocem ideologickeho dogmatismu.   

A. Hrbek 15.5.2012 14:58

Připusťme,

že mariánský sloup je význačnou uměleckou památkou, která byla odstraněna z veřejného prostranství. Takovýchto památek je ovšem celá řada a s výjimkou jezdecké sochy Františka I. leží (při nejlepším) v depozitářích. Příkladem za mnohé je Radeckého pomník, který by např. slušel malostránskému náměstí rozhodně lépe, než stávající parkoviště (na tomtéž místě nenávratně zmizela Denisova socha a byla nahrazena pamětní deskou).

Základní otázkou je, zda umělecká hodnota díla je rozhodujícím kritériem pro jeho vystavení na veřejnost, a to bez ohledu na širší souvislosti.

Pro českou společnost je typické, že veřejná umělecká díla jsou chápána jako díla politická a podle toho se s nimi zachází. Tu staví, tu odstraňují. Za první republiky se odstraňovaly sochy politicky spjaté s habsburskou monarchií (například i Josefa II.!), za protektorátu a komunistů se odstraňovaly sochy spojené s první republikou (Masaryka, legionářské), po roce 1989 spojené s komunismem, a to naprosto bez ohledu na jejich uměleckou, případně i historickou hodnotu.

Mariánský sloup je sochou s politickým významem a tak je nutno chápat i snahy o její umístění právě na Staroměstském náměstí. Přitom to nebude původní umělecké dílo (jako je např. Radecký), ale pouhá kopie bez tvůrčího posvěcení. Když už by měla být někde, jako projev neslýchaného vlezdořiťovství církvi katolické (na rozdíl třeba od Habsburků a první republiky), umístěna, tak by nejvhodnějším místem bylo souznějící Mariánské náměstí a ne náměstí Staroměstské jako provokace církví upálenému Janu Husovi.

M. Martinovská 15.5.2012 21:58

Jenže právě vnímat to politicky je špatně.

Ale souhlasím, že kopie je vždycky tak trochu mrtvola. Navrhuju moderní sochu Panny Marie. Husovi by určitě nevadila, husitům ovšem ano.

J. Jurax 15.5.2012 23:53

Re: Jenže právě vnímat to politicky je špatně.

Anebo nevztyčovat nic. 

P. Urban 15.5.2012 14:09

Neměli bychom se s historií spíše smířit ?

Porážka stavovského povstání v roce 1622 znamenala konec české stavovské republiky, která vznikala v krvi a chaosu bojů o to, zda má být boží tělo konzumováno s omáčkou či bez omáčky (dle K.H.Borovského). Články konfederace z roku 1619 připomínaly pozdější první ústavu Spojených osad severoamerických nejen svým názvem. V tomhle směru šlo skutečně o tragédii a krok zpátky.

Snad ale už jde o věc dostatečně vzdálenou, abychom ji dokázali brát jako součást historie. Brát si z ní to dobré a poučit se ze špatného.

Ostatně Švédové by nám asi tu demokracii nevrátili, i kdyby Prahu dobyli celou. V roce 1648 už byla válka především válkou loupežníků, otázka boží omáčky značně ztratila na ceně. Předtím ovšem zredukovala středoevropskou populaci (včetně českých zemí) natolik, že to následně vedlo mj. i k tvrdému utužení poddanství. Takže konec této války a odražení cizích loupežníků snad nebyl tak špatný důvod k postavení pomníku.

J. Fleiszner 15.5.2012 12:02

Sloup v hlavě autora článku

Zvláštní výzam ten sloup má jen pro lidi, kteří mu ho přiřadí. Autor mezi takové lidi patří. Možná ještě pár lidí z jeho okolí a pár lidí, které k tomu sám přivedl. Většině lidí je to naprosto jedno. Možná někoho bude zajímat cena za instalaci. Nebo na někoho spadne jako ten vánoční strom. To je vše, co může nějakej sloup lidem přinést nebo vzít.

M. Hanko 15.5.2012 12:18

Re: Sloup v hlavě autora článku

Jedno je to lidem, kteří se o to nezajímají, ale tím bych opravdu neargumentoval.

Je-li pravda, že tam je Marie zobrazena jak jí u nohou leží poražený drak, přičemž ten drak má zjevně symbolizovat poražené protestanty - tak je IMHO obnovování takového monumentu KRAJNĚ NEVHODNÉ.

M. Hanko 15.5.2012 12:22

Re: Sloup v hlavě autora článku

Navíc má kolem hlavy pás hvězd, což bylo myšleno jako symbol, že je "královna nebes" - což bych tedy jako protestant rozhodně považoval za nevkusné rouhání.

J. Fleiszner 15.5.2012 15:46

Re: Sloup v hlavě autora článku

Tak v tom případě pane Hanko musíte dost trpět, protože těch nebiblicky zbožnělých Marii je plná Praha.

Nevim proč někdo ten sloup chce vůbec stavět. Vlastně bych v tom očekával spíš nějakej finanční motiv.

Většina lidí má o tom sloupu znalosti asi jako já (rovnající se nule). Možná se nějakým protestantům podaří stavbu toho sloupu zastavit a pak si s úlevou půjdou koupit jídlo k Arabovi a tím nepřímo přispějí na stavbu nové mešity :-)

O. Uživatel 15.5.2012 10:03

Uživatel požádal o vymazání
R. Malaschitz 15.5.2012 9:30

Mariánsky stĺp

1. Podľa wikipédie bol postavený v roku 1648 ako symbol úspešnej obrany Prahy pred Švédmi. Zároveň na pravé poludnie slúžil na určenie presného času.

.

2. Jeho znovupostavenie nemá nič spoločné s katolickou vierou. Preto sa zrejme žiadny katolíci neozývajú. Bol zbúraný ako symbol Rakúska-Uhorska. Podobne bola v Bratislave obnovená socha Márie Terézie (tiež bez nejakého hlbšieho významu). Aspoň sa turisti budú mať načo pozerať.

P. Čulík 15.5.2012 8:38

V naší sekulární společnosti,

kde čím větší kříž na rozhalené zarostlé hrudi, tím menší povědomí o tom, co to je katolictví, natož protestanství to asi lidé moc řešit nebudou. Lidé berou náboženské symboly téměř jako bižuterii, až na tu menšinu věřících. Tak nečekejte, že bude lidi příliš pohoršovat Mariánský sloup, jeho pravý význam stejně málokdo zná. Stejně tak málokdo ví, kdo to byl Jan Nepomucký a přesto se u něj budou fotit o stošest. To bychom mohli diskutovat o tom, jestli tu máme mít sochy Jana Žižky, když to byl z jednoho pohledu národní hrdina a z druhého pohledu velitel loupeživé bandy. Lidé se u sloupu budou fotit a co symbolizuje (symbolizoval) je nebude moc zajímat. Myslím, že většina má jiné starosti a Japoncům to bude fuk, až si doma budou prohlížet fotky.

J. Novak 15.5.2012 8:06

Nebude to tím...

..., že většina lidí má:

a) úplně jiné starosti, hlavně, jak přežít "reformy"

b) absolutně neví, jak vůbec ten původní Mariánský sloup vypadal.

Z. Rychlý 15.5.2012 7:25

Co takhle v rámci ekumenické spravedlnosti

neobnovit Mariánský sloup a jako úlitbu za to zbourat Husův pomník ?

J. Němec 15.5.2012 9:23

Re: Co takhle v rámci ekumenické spravedlnosti

A copak to ten Husův pomník představuje zločinného? Máte v tom trochu hokej.

Z. Rychlý 15.5.2012 11:44

Re: Co takhle v rámci ekumenické spravedlnosti

To měl být pokus o ironii, asi se mi moc nepovedl. Já ani v tom Mariánském sloupu nevidím problém.

J. Krásenský 15.5.2012 6:08

Vážený pane Drápale,

nemáte-li respekt před lehce ověřitelnými historickými fakty, měl byste prokázat alespoň úctu k náboženskému cítění svých bližních, v tomto případě katolíků. Jestliže je pro Vás socha bohorodičky panny Marie politický symbol, je to Váš postoj, ale nepřisuzujte jej těm, s kterými ve svém příspěvku polemizujete. Pro katolíky to není politický symbol, ale symbol náboženské úcty, s kterým nemusíte souhlasit, ale měl byste jej respektovat. Narazil jste na své meze ekumenizmu.

M. Hanko 15.5.2012 6:25

Re: Vážený pane Drápale,

Vidíte, a já jsem si myslel, že Bible naprosto jasně říká, že náboženské úcty je hoden jedině a výhradně Bůh. Ježíšovi nejbližší odmítli být uctíváni (např. Sk 10:25-26, Sk 10:13-14), andělé odmítli být uctíváni (Zjevení 19:10, 22:9) Odpověděli explicitně: uctívejte Boha, ne nás!

Přinejmenším je otázka, zda je Marie hodna náboženské úcty, naprosto legitimní. Mě se zdá nejtragičtější, jak se snažíte útočit na ty, kdo mají na tu otázku jiný názor, poukazem na nedostatek úcty k vašemu náboženskému cítění. Podle mě žádný názor není hoden úcty, jen proto že je náboženský! I náboženské názory mohou být chybné, a snažit se zabránit jejich zpochybňování poukazem na jakousi náboženskou úctu K NÁZORU (cítění?!) je vysloveně trapné. Je to faul.

L. Orlita 15.5.2012 8:21

Re: Vážený pane Drápale,

máte to nějaké zmatené. Není žádná mše Panny Marie ani nějakého anděla. Je to jen obyčejná úcta. Je to respektování také ženského principu všehomíra. :)

J. Němec 15.5.2012 9:30

Re: Vážený pane Drápale,

Jasně ... co katolík, to modlitba za Mariinu ženskost.

Můžu mít respekt k Mariině poslušnosti Bohu a zároveň kritizovat organizaci, která si z toho udělala, aniž by za to Marie mohla, něco jiného. Kdyby se jí někdo zeptal, zda souhlasí, aby se k ní někdo modlil, tak ho poleje kýblem splašků a zakřičí: "Odstup Satane!" Ona, narozdíl od Katolické církve znala Boží vůli a naložila si to své jho k oslavení Boha a ne sebe.

J. Polák 15.5.2012 14:11

Re: Vážený pane Drápale,

Zmatené to je, ale ne v hlavě toho, komu svým nezaměnitelným způsobem, plným věcných argumentů oponujete. Jen bych pt pozornosti připomněl hafo Maiánských poutních míst. Zázračné Maiánské sochy, před kterými poklekají celá procesí dobrých katolíků a prokazují jim úctu, která náleží jedině Bohu. S modlitbou Zdrávas Maria milostiplná na rtu se loučím.

PS Tohle fakt není modlářství?

J. Krásenský 15.5.2012 18:44

Není to modlářství.

Prosím, jde o jen náboženské cítění a to byste měli respektovat.

J. Polák 15.5.2012 23:42

Re: Není to modlářství.

 kterak se to tedy srovná s verši Exodus kap 20 ver. 2-7 z desatera?

2. Já jsem Hospodin Bůh tvůj, kterýž jsem tě vyvedl z země Egyptské, z domu služby.

3. Nebudeš míti bohů jiných přede mnou.

4. Neučiníš sobě rytiny, ani jakého podobenství [těch věcí], kteréž jsou na nebi svrchu, ani [těch], kteréž na zemi dole, ani [těch], kteréž u vodách pod zemí.

5. Nebudeš se jim klaněti, ani jich ctíti. Nebo já jsem Hospodin Bůh tvůj, [Bůh] silný, horlivý, navštěvující nepravost otců na synech do třetího i čtvrtého [pokolení] těch, kteříž nenávidí mne, 6. A činící milosrdenství nad tisíci těmi, kteříž mne milují, a ostříhají přikázaní mých.7. Nevezmeš jména Hospodina Boha svého nadarmo; neboť nenechá bez pomsty Hospodin toho, kdož by bral jméno jeho nadarmo.

J. Krásenský 16.5.2012 16:35

Není to modlářství.

A Váš úryvek ze Starého Zákona to jen potvrzuje.

L. Orlita 15.5.2012 21:55

Re: Vážený pane Drápale,

ono stejně záleží na tom, jaké máte srdce. :) To, že někdo s opovrhujícím odsudkem považuje něco za modlářství dotyčnému na dobrotě nepřidá. :) Mariánský kult je prostě logickou nabídkou (ač si to katolická církev nepřizná) pro ty, kteří hledají v Bohu ženský aspekt. Pohanská náboženství s tím pracovala přirozeně. A modlářství? Dyť je kolem nás tolik modlářských věcí až běda. Televize, fotbal, celebrity atd. :))))

M. Hanko 15.5.2012 5:56

No to jsem tedy zvědav

to jsem tedy zvědav, až si přečtu dalších pár názorů obou stran. Článek pana Drápala se mi líbil, resp. přišel mi věrohodný, a komentář pana Běhala mě naopak nepřesvědčil.

Používá zjevné logické fauly jako "... a vy zase bijete černochy" aneb "vy protestanti jste v anglii párali katolíkům břicha". Na řadu argumentů pana Drápala neodpověděl (podvyživenost obyvatelstva, tužší robota, celková dramatická změna poměrů pro obyvatelstvo k horšímu, atd.) a na jiné odpověděl neuspokojivě (pan Drápal: probíhala násilná rekatolizace. pan Běhal: vždyť to byla vaše zásada.)

M. Hanko 15.5.2012 6:03

Re: No to jsem tedy zvědav

Teď si uvědomuji, že pan Běhal nezareagoval ani na ten masakr Hugenotů a následnou slavnostní mši... ale to se mu ani moc nedivím.

V. Běhal 15.5.2012 7:24

Re: No to jsem tedy zvědav

Připadá mi nefér, odsuzovat někoho za něco, co sám dělám v daleko horší míře; pověstný trám ve vlastním oku. Co se týče roboty, tak církev zavedla 50 svátků v roce, takže si poddaní mohli odpočinout, luteránští šlechtici svaté nrušilii, tak volné dny také zrušili. Ono vždy záleželo na pánovi jaké břemeno na poddané uvalil. Kbyž v Německu vypukly selské bouře, tak Luther se postavil na stranu pánů a doporučil jim, aby poddané mučili, pálili, věšeli, aby udrželi disciplinu. . Tak se také dá vyložit "svobodný výklad slova Božíáho, jak jej hlásal Hus a další "reformátoři". Katolická církev prosazovala, že i panovník se musí řídit zákony uvedené v Bibli, v zemích kde byl vladař hlavou církve bylo pro poddané závazné to, co za zákon prohlásil on. Proto také ta obliba protestantismu.

P. Pavlovský 15.5.2012 3:26

Nejsem křesťan

a dnešní spory mezi křesťanskými denominacemi se mi jeví až směšné - např, když se doslova perou košťaty o jeden jeruzalémský CHRÁM.

Obnova Mariánského sloupu je možná ne proto, že "značné části národa jsou dějiny lhostejné", ale právě naopak! Dějiny nám lhostejné nejsou a velice si vážíme všech kulturních hpodnot, které nám zanechaly nebo mohly zanechat, nebýt vandalů. Mariánský sloup a Krocínova kašna patří, žel, mezi ty druhé, ale tím spíš je jejich obnova žádoucí.

Když už jde o ty symboly, čím to, že v době stavění Husova pomníku Mariánský sloup v jeho sousedství nevadil? Mně už to dnes trochu divné připadá, ale docela bych se srovnal s umístěním obnoveného sloupu vedle, na Mariánské náměstí. Nomen, omen!