15.10.2019 | Svátek má Tereza



DISKUSE K ČLÁNKU

Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.


POLEMIKA: Šumava ­– jáma a kyvadlo?



Řazeno podle času sestupně, seřadit podle času vzestupně
počet příspěvků: 29, poslední: 13.4.2008 16:22, přehled diskusí

Jedte se podivat do Yellowstonu:
Autor: Pedro Datum: 11.4.2008 22:16

Jedte se podivat do Yellowstonu, abyste videli jak vypada rezervace plna zivota, a to opravdu plna zivota - i kdyz lesy v Krusnohori vypadaji proti tamnim jako raj na Zemi. Tak rozsahle plochy mrtvych stromu jsem opravdu necekal ... 

Re: Jedte se podivat do Yellowstonu:
Autor: Petr Datum: 13.4.2008 16:22

Sám jsem tam byl a ptal se domorodců proč je tam tolik sušin. Bylo mi vysvětleno, že v 80tých letech velká část yellowstonu shořela a po požáru zbyly torza stromů. V částech, kde oheň nebyl park žije neuvěřitelnym způsobem..

Úchvatný fenomén:
Autor: Anděla Datum: 11.4.2008 18:33

- urychleně tam pošlete lakatoše, lesy přestanou odumírat!!!

Připadá mi naivní představa...:
Autor: Chris Kelvin Datum: 11.4.2008 15:21

...jak výběrovým kácením "zreguluji" výskyt kůrovce (nemluvě o tom, že sám tento způsob těžby patří do kategorie lesnické latiny - ještě nikdy jsem nic podobného neviděl). Tahle mrcha má sofistikované kombinované rozmnožování s převahou toho nepohlavního. Množí se tak rychle, že kdyby stačilo pár jedinců nakazit les ve smyslu virové infekce, už by přinejmenším ve střední Evropě žádné stromy nebyly. V přírodě prostě fungují zcela jiné mechanismy a zdravý strom se kůrovci ubrání.

Re: Připadá mi naivní představa...:
Autor: kůrovec Datum: 11.4.2008 17:07

Milý Kelvine,to že jsi nikdy neviděl ,jak se z porostu vybírají stromy napadené kůrovcem,neznamená,že to neexistuje.Asi nesmíš tolik pít.A nebo ,musíš chodit do hospodářského lesa,v NPŠ to neuvidíš.

Re: Re: Připadá mi naivní představa...:
Autor: Chris Kelvin Datum: 11.4.2008 22:16

A ty budeš asi bezpohlavní samička kůrovce, co se zapomněla rozmnožit....

Doporučuji přečíst si nejdříve o kůrovci něco odborné literatury, než si vezmeš jako nick jeho jméno!

Souhlasim s timto clankem:
Autor: Mojmir Prusa Datum: 11.4.2008 14:18

nejen ze neni treba stavet eletrarny, protoze je elektriny v zasuvkach preci dost, ale ani neni nutne vysazovat les.  Kdyz je suchy les, do ktereho nikdo z bezpecnostnich duvodu nesmi,  lepsi, nez vzrostle sromy, pak neni co resit.....

Je pro mne novy a docela pochopitelny nazor, ze vlastne bylo chybne narodni park zakladat. To ma neco do sebe.

Re: Souhlasim s timto clankem:
Autor: Frank Wood Datum: 11.4.2008 21:59

Zelení často hovoří o lesích jako o činiteli zadržujícím vodu, o zdraví lesů se (právem) strachovali, když usychaly lesy v Krušných horách,  Krkonoších a Jizekách. Nyní tleskají uschlým stromům na Šumavě. Kdyby to viděli naši předkové, měli by je (i nás, protože nám to evidentně nevadí) za blázny. Jak se ochrana přírody stane úřadem a zaměstnáním, tak se původní smysl často vytrácí.

může někdo říct:
Autor: oo Datum: 11.4.2008 13:46

co se stalo s rezonančním dřívím na Šumavě, zlatém to dědictvím hraběcích lesníků?

Re: může někdo říct:
Autor: cb Datum: 11.4.2008 14:23

Bylo spaleno v ekologicke elektrarne.

Pamatujeme se,:
Autor: čtenář Datum: 11.4.2008 13:30

když proti kácení napadených stromů na Šumavě zuřivě libyoval V. Just, literární kritik, tedy naslovo vzatý odborník na lesnictví. Teď už o něm v této souvislosti nebylo dlouho slyšet, tak už ho to asi přešlo a škodí jinde.  Asi si pro nával jiné práce nestačil přečíst toho Kolostermanna.

Re: Pamatujeme se,:
Autor: Kotec Datum: 11.4.2008 14:36

Je zajímavé, jak každý vidí (chce vidět?) v Klostermannovi něco jiného... někdo popisy života na Šumavě, někdo krásy šumavské přírody a jiný zbědované lesy po katastrofě r. 1871...

Hmm... spousta nepravdivých údajů se stává pravdou:
Autor: Kotec Datum: 11.4.2008 13:13

Zřejmě to je nepsaný zákon některých článků na NP.

Ad komentář k odstavci 1: Zřejmě by tedy bylo lepší NP vůbec nevyhlašovat? Zajímavé je, že ozkoušená řešení z NP Bavorský les, který má prakticky shodné podmínky se Šumavou (ano, pro přírodu je hranice opravdu jen čára na mapě), jsou zřejmě nepoužitelná. Použitelná by byla jen řešení lesnická. Jenže, pane Říha a vůbec celé sdružení Šumava 21, národní park NENÍ hospodářský les, a tudíž v něm NELZE použít lesnické postupy. Tím se národní park právě liší od lesa hospodářského. Takže takový les v národním parku pak esteticky vypadá hůře, než les hospodářský, ale to je estetický dojem, který přírodu málo zajímá. Nebo jestli si myslíte, že v kulturním lese je vyšší biodiverzita...

Ad komentář k odstavci 2:  Doporučuji pozornosti text na odkazu http://sumava.drosera.cz/info/studieadokumenty/studieainfo/podklad_pro_iucn_cz.pdf a sice jmenovitě stranu 12. Tam jsou dvě mapky, které vás jednoznačně usvědčují z omylu v konstatování, že zonace NP prošla jen drobnými úpravami, že fragmentace už byla předtím a plocha první zóny se výrazně nezměnila. Podívejte se hlavně na plochy největších prvních zón (a zejména Modravska) a jejich osud.

Ad komentář k odstavci 3: Opět si pletete osud hospodářského lesa a osud lesa v NP. Kůrovcová kalamita - a to i na velkých plochách - je prostě jen logickým důsledkem předchozího činění člověka a navíc je přirozeným mechanismem jakési obnovy lesních porostů v pralesních oblastech. On totiž prales není jen to, co vidíme na Boubíně nebo na Žofíně, on má i jiná stadia. A mechanismus tvorby pralesa z původních nevhodně založených porostů je na staletí. V II. zóně je vámi popisovaný mechanismus v pořádku a měl by být směřován k co nejrychlejšímu uvedení lesa do co nejpřirozenější věkové, genetické a druhové struktury.

Odst. 4 neřeším, jakékoliv napadání lidí 10-15 let zpátky a řešení co by kdyby a podobně považuji za neúčelné. Nicméně na závěr ještě otázka k NP Bavorský les - proč tam to jde a tady ne?

Re: Hmm... spousta nepravdivých údajů se stává pravdou:
Autor: dvd Datum: 11.4.2008 15:31

NP Šumava není nic jiného než hospodářský les, který byl prohlášen za národní park.  Důsledky jsou obdobné těm, které by vznikly prohlášením Polabí za národní park.

Re: Re: Hmm... spousta nepravdivých údajů se stává pravdou:
Autor: I.L. Datum: 11.4.2008 19:31

Nebo treba  prohlasenim severnich Cech za  rezervaci pro  neprizpusobive, kde  by dotycni meli za pomoci  mocne prirody ukazat, jak rychle  dospeji sami  do rovnovazneho  klimaxoveho

stadia ;-P

Re: Hmm... spousta nepravdivých údajů se stává pravdou:
Autor: Harry Datum: 11.4.2008 16:19

"ozkoušená řešení z NP Bavorský les, který má prakticky shodné podmínky se Šumavou (ano, pro přírodu je hranice opravdu jen čára na mapě), jsou zřejmě nepoužitelná." Nemate pravdu, bavorska strana ma trochu jine prirodni podminky, strmejsi sklon, byla to mosaika mensich lesu mnoha vlastniku a byla vice mixovana. Videl jsem to ozkousene reseni - je to mrtvy les pod kterym uspesne zmlazuje prevazne SMRK. Cili vytvari se dalsi monokultura smrku ktera je stejnoveka a za 100 let doroste sveho prirozeneho stari -  zacne opet za pomoci kurovce naraz koncit. "A mechanismus tvorby pralesa z původních nevhodně založených porostů je na staletí." V tom mate pravdu, otazka ovsem je, zda by nebylo lepe tento proces udelat za stoleti pul a to postupnou tezbou smrku a jeho nahradou umelou vysadbou jedle, buku atd, podle toho co v te lokalite rostlo pred tim, nez to vichrice pred sto lety skolila a schwarzenbersti lesnici tam umele vysadili smrk. Obavam se, ze cely problem je v tom, ze ochranci prirody ziji v domeni, ze kdyz se pred bramborove pole zatluce cedule "Narodni park, prvni bezzasahova zona...." tak se toho mandelinka bramborova tak lekne - az sama zdechne. Ale nezdechne a sezere to - jako kurovec sezere Sumavu. "Bavorský les - proč tam to jde a tady ne?" . Otazka: byl jste tam? videl jste to? Ja ano. nejde to tam stejne jako u nas, ale vsichni volaji: O jake krasne saty ma nas cisar......Cili problem je v tom, ze pred temi 20ti lety se melo na mape nakreslit a rici "zde bude za 50 let I. bezzasahova zona - a je nutno postupne tuto zonu vytvorit, umele, tak jako umele jsme ji pred 100 lety umele premenili na smrkovou plantaz.

Re: Re: Hmm... spousta nepravdivých údajů se stává pravdou:
Autor: Kotec Datum: 11.4.2008 19:02

Viděl jsem Šumavu i Bavroský les, několikrát. A odborné studie vědců zabývajících se tímto fenoménem znám, jsou publikovány především v časopise Silva Gabreta. Zmlazení smrku na naší straně je dáno tím, že v podmínkách 8. LVS prostě nic jiného než smrk neporoste. Tam jsou horské smrčiny přirozené. Že budou stejnověké? Tomu nevěřím. Zmlazení funguje postupně (na rozdíl od výsadby), v různých semenných rocích, rozrůzněnost odhadovaná ve studiích je asi 50 let (= rozdíl mezi věkem nejmladších a nejstarších stromů v porostech). V dalších generacích by měla dále narůstat. Ale souhlasím s tím, že se to nedá provádět velkoplošně na celém území NP, nicméně pokud odečtu rašeliniště (specifický biotop, jehož se uvedené problémy prakticky netýkají a hlavně tvoří významnou část 1. zón), tak lesních prvních zón máme (na ploch) dost pomálu. Takže nějaké shrnující bezzásahové území je nutnost, jinak to ponechání bez zásahu nebude mít efekt.

první seriózní článek proti bezzásahovým zónám!:
Autor: ok Datum: 11.4.2008 12:33

první seriózní článek proti bezzásahovým zónám který jsem kdy v českých médiích četl. Díky za něj.

Doufám, že si ho přečtě prolhaný demagog Březina. Březino, takhle se dělá kvalitní novinařina.

Re: první seriózní článek proti bezzásahovým zónám!:
Autor: Kotec Datum: 11.4.2008 12:58

a já jsem si myslel, že jste ekolog...

Re: Re: první seriózní článek proti bezzásahovým zónám!:
Autor: ok Datum: 11.4.2008 13:44

Víte, já s autorem suma sumárum nesouhlasím, ale jeho argumentace je věcná a řadu jeho argumentů respektuji.

Ovšem o tom, jestli se na Psu objeví férová diskuse nebo souboj demagogů, o tom rozhoduje jen a pouze REDAKCE Psa !!

Re: první seriózní článek proti bezzásahovým zónám!:
Autor: sl Datum: 11.4.2008 17:45

ok, zkousel jste na to sedave koupele zevniho genitalu?

Re: první seriózní článek proti bezzásahovým zónám!:
Autor: Marokánec Datum: 12.4.2008 18:52

Ano, vanikající článek!!! Externista Holub a teatrolog Just to jistě četli a stydí se!! Když nechcete léčit stromy, vážený ekologisti, zrušte i nemocnice, ať je celá republika jeden velký národní park. A silnice zruště, obchody i pily!! Uvidíme, jak se pak tady bude žít!!! :-D

Konečně rozumný článek...:
Autor: Martin Datum: 11.4.2008 11:59

Něco o Šumavě vím, minulý rok jsem viděl stav lesů v okolí Prášil, Modravy a Březníku a musím říct, že hospodaření NŠP nese opravdu "podivuhodné" výsledky... ;-€

Sice nejsem lesník,:
Autor: PTR Datum: 11.4.2008 7:49

ale dost logicky předpokládám, že bezzásahovost má smysl tam, kde jde o historicky přirozenou skladbu lesa, která do té které krajiny patří. Udělat ji v  umělé víceméně monokultuře se mi zdá být postavené na hlavu. Že tam bude řádit kůrovec, to snad mohlo napadnout i "ekology". Dokonce jsem tehdy četl argument, že "lykožrout je z hlediska přírody stejně cenný jako smrk".

Re: Sice nejsem lesník,:
Autor: enci Datum: 11.4.2008 9:44

Ve vrcholovych partiich Sumavy je prirozenou skladbou lesa smrk v minimalnim vtrousenim jinych druhu. Zadna monokultra se tam umele nezajkladala, takovy les tam patri.

Re: Re: Sice nejsem lesník,:
Autor: Pavel Datum: 11.4.2008 10:53

Co já vím, tak za té velké vichřice padla celá Šumava a celá je vysázena uměle (včetně těch vrcholových partií). Pak je samozřejmě otázka, jestli uměle vysazený 200 let starý les je nebo není přirozený.

Oni tenkrát například třeba i nechali vybít všechnu vysokou, aby neokusovala semenáčky a dělali i spoustu dalších zcela nepřirozených zásahů pro rychlou obnovu lesa. Zvěř tam pak vysazovali z celé Evropy. Pak je samozřejmě poněkud směšné, když nějaký zelený mozek něco vykřikuje o ochraně vzácné původní šumavské formy jelena (což už jsem taky slyšel).

Cely roky se tady:
Autor: qwerty Datum: 11.4.2008 3:38

odpornici dohaduji o qovnu.  Abych se priznal, nectu je.  Dneska jsem se na to poprve podival a je to cele v duchu pan A rika blboste zatimco pan B ma pravdu.

Panove A i B jdete do r!te.

Prozatím jde do řitě:
Autor: dvd Datum: 11.4.2008 6:46

Šumava

Re: Prozatím jde do řitě:
Autor: Eva D. Datum: 11.4.2008 13:10

R^;-(