2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

POLEMIKA: Eutanázie

K tématu bych připojil práv slov. Můj názor se od autorova názoru značně liší a rád bych vysvětlil proč. Kromě toho se – podobně jako autor – touto problematikou dlouhodobě zajímám, avšak dospěl jsem ke stanovisku zcela opačnému.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Schwarz 25.10.2012 8:35

Re: Fajn

Tak si kupte od dealera pár dávek heroinu a máte to jako rohypnol.

P. Boublíková 25.10.2012 10:55

Re: Fajn

Rohypnol předepisovali obvoďáci při nespavosti (i předstírané - jestli člověk náhodou nespí jako dudek kontrolovat nechodili), pro heroin se musí jít někam - nevím kam. Do vetché stařenky mám ještě hodně daleko, předsto si nedovedu sama sebe představit jak bloumám po temných zákoutích Brna nebo snad po barech? V podchodu u nádraží?

Holt co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš, aneb myslet na zadní kolečka se musí včas. Heroin už jsem asi prošvihla. A s revolverem to bude něco podobného.

F. Matousek 25.10.2012 11:01

Re: Fajn

Dobrý nápad. A jak se to aplikuje, nikdy jsem nefetoval. ?

T. Pansky 25.10.2012 3:14

Je duvodem pro podani zadosti o euthanasii skutecna fyzicka bolest nebo ....

... je duvodem naprosty pocit opustenosti od lidi ve svem okoli?  Vetsina diskutujicim a lidi horujicich za uzakoneni euthanasie jsou lide, kteri se radi ukazuji pred televiznimi obrazovkami, ale nikdy v zivote nesli navstivit ty trpici nestastniky.  Tito lide trpi bolesti.  Ale predevsim trpi nezajmem a nepochopenim od lidi v okoli, od blizkych nebo rodinnych prislusniku.  To je bolest daleko vetsi nez bolest fyzicka. 

L. Krajicek 25.10.2012 3:38

Re: Je duvodem pro podani zadosti o euthanasii skutecna fyzicka bolest nebo ....

Další moralista. Otázka zní: má člověk právo rozhodovat o svém životě, nebo na to má patent cizí ouřada se štemplem?

K vaší poslední větě: nejsem si jist, jestli až budu hnít zaživa, mi od bolesti pomůže něčí návštěva.

T. Pansky 25.10.2012 4:01

Re: Je duvodem pro podani zadosti o euthanasii skutecna fyzicka bolest nebo ....

Priteli, byl jste nekdy navstivit nekoho (at uz v nemocnici, v utulku pro postizene, ci jinem ustavu, nekoho s vaznou chorobou ci vaznem stavu), kdo zije jinym zivotnim udelem?  Mel jste moznost s nekym takovym promluvit o jeho / jejich potrebach, pranich, snech?  Nebojte se rici pravdu.  Paklize ano, podelte se s nami o vasich zkusenostech.  Jenze podle vasich slov jsem si jist, ze takovou zkusenost nemate.  Skoda.  Z vetsiny prispevku citim jedno: pod rouskou svobody a humanity je citit sobecky pohled na zivot a cloveka jako takoveho. 

P. Boublíková 25.10.2012 5:28

Re: Je duvodem pro podani zadosti o euthanasii skutecna fyzicka bolest nebo ....

Upřímně - mně je celkem jedno, jaká přání a sny mají lidé, o kterých píšete. Pokud si přejí být udržování při životě (nebo spíš živoření) za každou cenu, je to jejich volba. Nechci eutanazii pro ně, ale pro sebe (a to za plného vědomí, nezmanipulovaná) - to by si všichni odpůrci eutanazie měli zapsat za uši. Že má každý dospělý člověk právo rozhodovat jen a jen o sobě.

Věřil byste tomu, že existují dokonce rodiče žádající o euthanasii pro své děti v terminálním stadiu rakoviny (které také ví, že musí zemřít a jen s prodlužující se hrůzou čekají, kdy to bude)? Není to tak vzácný případ. Odsoudíte je?

Z. Jaromír 25.10.2012 6:32

Re: Je duvodem pro podani zadosti o euthanasii skutecna fyzicka bolest nebo ....

Máte to hodně popletené. Při eutanazii jde především o toho, kdo ji provádí. O jeho statut. Kdosi na něj deleguje zabití. Vy sama to nemůžete být. Musí to být zákonodárce. Zákonodárce je při ní, a to při každém konkrétním aktu, zastupovaný nějakou úřední osobou. Podobně je to u trestu smrti. Tam jde o problém kata, ne trestaného.

Až budete opravdu nemocná a blížit se smrti, můžete se opravdu jako dospělá rozhodnout sama za sebe a nemuset nikoho zvát, aby "to" za vás dokončil. Nejste ani zvíře, aby vám ze soucitu dával někdo injekci. Každý takový nemocný dobře ví, že stačí vysadit o své vůli prášky a vydržet to bez nich. Nepotřebuje jezdit do Ženevy, šetřit si na to, to je herectví, exhibice. A mimochodem, konec není nikdy důstojný. Tuhle kategorii bych v souvislosti se smrtí vynechal.  

I. Lyčka 25.10.2012 8:03

Re: Je duvodem pro podani zadosti o euthanasii skutecna fyzicka bolest nebo ....

Já doufám, že až mi bude nejhůř, tak mi snad někdo podá nějaké prášky, abych mohl skončit své utrpení, protože na skok z okna nebo pod vlak, případně na oběšení a podobné příjemné kratochvíle nemám, jsem prostě zbabělec, který si ale dokáže představit klidnou smrt ve spánku. A byl bych rád, kdyby se někdo našel, kdo mi ty prášky podá, aniž by musel mít strach z toho, že ho za to milosrdenství bude někdo popotahovat. Taky se mi příčí představa, že ze mně bude slintajíci troska, která nepoznává své okolí a jeho jediná schopnost je přežívat a živořit. Proto bych to chtěl raději skoncovat sám a nebýt na obtíž.

J. Schwarz 25.10.2012 8:47

Re: Je duvodem pro podani zadosti o euthanasii skutecna fyzicka bolest nebo ....

přesně tak - kdyby bylo jednoduché si takové prášky obstarat a mít doma, pak OK. Ale "zákonodárce" dělá vše pro to, aby byly nedostupné i pro zdravého, natožpak pro maroda co se nezvedne z postele. Ta "euthanasie" by mohla mít jednoduše podobu práva na odpovídající "prášky". Žádná "úřední osoba" se u toho nemusí vyskytovat. Stejně jako může pacient na revers opustit nemocnici a odmítnout léčbu, měl by mít nárok na to, aby mu přinesli patřičné medikamenty.

P. Sulc 25.10.2012 19:46

Re: Je duvodem pro podani zadosti o euthanasii skutecna fyzicka bolest nebo ....

Doufam, ze az vam bude nejhure, a take si ze srdce preju, aby se to stalo, tak tu moznast treba uz mit nebudete. Moji dva kamaradi meli pro tuto prilezitost pistole. Nakonec umirali v nemocnici, kam prisli s prkotinou dosti dlouhou dobu. Jste hlupak, ktery si to jen maluje. Pokud se euthanasie uzakoni, mnoha lidem to zjednodusi umirani a zkrati utrpeni, ktere uz vlastnimi silami zkratin nemohou.

J. Schwarz 25.10.2012 8:40

Re: Je duvodem pro podani zadosti o euthanasii skutecna fyzicka bolest nebo ....

Tak dobrá - navštěvují snad tyto lidi dobrodinci a odpůrcové euthanasie typu pana Panského /  Panskyho /? Pokud ti lidé trpí takovou osamělostí že by raděj nežili a zároveň zde není nikdo ochoten se s nimi stýkat - pak co s tím? Zaskočí snad pan Pansky?

L. Krajicek 25.10.2012 2:44

Ortodoxní odmítači euthanasie

bývají většinou ortodoxní katolíci. Jelikož společensko-politické spektrum tvoří jakýsi pomyslný kruh, jsou v jeho nejspodnější části hned vedle ortodoxních muslimů, což je jen jiný název pro muslimského teroristu, pro něhož naopak lidský život nemá naprosto žádnou cenu. Dva extrémní protipóly, které se setkávají.

Jinak řečeno, jedni i druzí extrémisté si jsou naprosto podobni v tom, že rozhodují o životech jiných, aniž by se vůbec zajímali o to, zda objekty jejich zájmu o to vůbec stojí, natož aby se jich eventuálně zeptali. To považují za zbytečné, neboť jejich vlastní extrémní názorová vyhraněnost je přece pro všechny ostatní tak spásonosná.

Těmto mesiášům seslaným přímo od Boha (a že jich na světě je - těch bohů!) lze poradit jen jedno. Nechte na každém, ať se rozhodne, zda chce žít, stejně tak jako se může rozhodnout s kým chce žít a pod. Jestliže máte úctu k životu, jděte přesvědčovat skutečné zabijáky třeba do Afghánistánu, Iráku, Íránu, Rwandy a jiných zemí, kde lidský život znamená míň, než pytlík mouky. O výsledku vaší spásonosné činnosti si potom skutečně rádi něco přečteme.

V. Fiala 25.10.2012 8:33

Re: Ortodoxní odmítači euthanasie

Velice dobře řečeno. Není co dodat.

P. Sulc 25.10.2012 2:01

Nejsem zloduch, ktery preje lidem zle,

ale vam bych pral, aby jste prozival tydny krutych bolesti a prorval cele noci. On by vas potom ten entusiasmus brzo presel. Sebevrazda, asistovana ci neasistovana, je kazdeho cloveka naprosto soukroma vec a nikdo na svete, ani clovek , ani stat, nema pravo si nad ni usurpovat moc a uz vubec ne rozhodovat o tom ,  je - li moralni ci ne.. Jen zrudy vaseho typu si sami udelili pravo rikat druhym lidem, co je pro ne dobre z co spatne, ac se to jich samich a ani nikoho jineho netyha. Moraliste vaseho druhu jsou lide odporni a meli by se nekde devitalisovat.

F. Matousek 25.10.2012 11:15

... a nikdo na svete, ani clovek , ani stat nemá právo ...

A zejméta církev  NE !

Ta nejlicomernejsí a nejzlotrilejsí instituce ! A je celkem jedno o jakou církev se jedná.

P. Sulc 25.10.2012 19:40

Re: ... a nikdo na svete, ani clovek , ani stat nemá právo ...

Jo, pane , kddyz opice slezla ze stromu, upadl ji ocas a stal se z ni praclovek Janecek, tak co ten potreboval? Nikoliv prostitutky, nepraven a spatne klasifikovane jako nejstarsi zamestnani, on si ''vrznul'' kdy chtel. Ale potrebovel zahanet bourku, povoden, zle duchy, vychrice, krutou zimu a na to potreboval ''odbornika'', nekoho, kdo rozmlouva s nadprirozenymi silami, pozdeji i s bohy. a tak vzniklo to opravdu nejstarsi zamestnani, knezstvi vsech moznych druhu. Prodavat panaboha, to je preci balecny kseft, lide tomu hned uveri, jsou v podstate blbi, neni treba ho zavirat do lednice jako kus masa,  davat ho do regalu, objednavat, nosit na zadech jako brambory, nic takoveho. Pan buh je vsude po ruce a nikdy nedojde, at uz je jeden, trojitej, nebo jich jsou tucty jako v indii.

P. Sulc 25.10.2012 19:54

Re: ... a nikdo na svete, ani clovek , ani stat nemá právo ...

A kdyz se zorganisovali a vznikly cirkve , ci spolecenstva, ted teprve jejich moc a ovsem take majetek, vzrostla. Usurpovali si pravo rozhodovat o tom nejzakladnejsim, nejsilnejsim zivicisnem pudu; udrzovani zivocisneho druhu, sex. To oni ted rozhoduji co je moralni a co ne, kdy se to smi a kdy je to smrtelny hrich. A to ''povoleni'', svatost manzelska, to holt stoji penize. Krest, smrt, pohrbeni, plat, plat, plat, verici clovece.

J. Kanioková 25.10.2012 1:04

Chraň mě, přírodo, před moralisty a altruisty,

a jen doufám, že než mi bude moc zle, že si najdu cosi, čím své trápení budu moci ukončit. Protože tihle altruisté, co se chvějí dojetím nad každým živočichem, brečí nad zraněným psíkem, ale nakonec dospějí v soucitu k závěru, že opravdovým aktem soucitu je to psíkovo trápení ukončit injekcí, tak tito zároveň absolutně vylučují soucit s člověkem. A alibisticky se schovávají za "morální principy", aby sami sobě připadali jako ti nej, nej, nej...

Jistě že by eutanázie musela být právnicky velmi, velmi moc ošetřena proti zneužití, ale odmítat ji? To je sobectví a zbabělost zdravých..

J. Anděl 25.10.2012 1:17

Re: Chraň mě, přírodo, před moralisty a altruisty,

Příroda je poměrně lhostejná.

Z. Jaromír 25.10.2012 5:50

Re: Chraň mě, přírodo, před moralisty a altruisty,

Paní Kanioková nemá jistě na mysli přírodu jako takovou. Ta by jí vnucovala pud sebezáchovy za všech okolností a zabraňovala by jí "to" ukončit, až "to" bude jednoznačně "terminální". Její přání ohledně postupu při posledních věcech je naopak vysloveně civilizační, tedy protipřírodní, a dokonce je i morálně, potažmo morálkou ospravedltitelné.

Debata o eutanazii se prvně netýká nemocného, nýbrž toho, komu je svěřovan úřad ukončovatele. Tam je problém. Stejně jako jde v debatě o trestu smrti více o kata než o trestaného. Kdo chce uzákonit eutanazii, ať zároveň řekne, že ten, kdo dává smrtící injekci, zastupuje v konkrétním aktu zabití jeho samého. 

Paní Kanioková, ti zdraví jsou pro eutanazii, ne ti nemocní, jak si myslíte vy. Mnohdy se mi zdá, že mnozí nemocní žádající o asistovanou smrt si s druhými jen pohrávají. Ve většině je v jejich moci udělat "to" sami. Stačí nevzít si dva tři dny prášky apod... Netřeba o tom dále psát.

J. Schwarz 25.10.2012 8:55

Re: Chraň mě, přírodo, před moralisty a altruisty,

Proč? Jaký "ukončovatel"? Vždyť stačí, aby stát přestal veškerou svou mocí bránit lidem v pořízení a držení příslušných medikamentů. Personál nemocnice by byl prostě povinen pacientovi  medikament dodat, rozhodnutí by už bylo na něm. Jenže  v současnosti se lékař může na přání pacienta vykašlat a ten už ve stavu bezmocnosti je sotva schopen shánět si "zboží" po drogových dealerech.

P. Sulc 25.10.2012 1:51

Re: Chraň mě, přírodo, před moralisty a altruisty,

Mate pravdu na 100 procent. Clovek prolezly rakovinou, ktery prorve v bolestech noci, ma cekat na laskaveho Pambicka, co s nim udela? Ja mam na to doma par bouchacek, 9mm Luger zbavi kazde bolesti. A ze by snad svet o neco prisel? To snad ne ! Pripada me absurdni, kdyz se stary clovek, totalni kripl ktery zavisi na pomoci ostatnich lidi, drzi zivota za kazdou, kazdickou cenu, at to stoji co to stoji. Daleko sympstictejsi lide jsou typ Stephan Zweig

J. Kanioková 25.10.2012 3:33

Já zas opatrovala 7 mamčiných šílených let,

alzheimer protkávaný mrtvičkami. Děs! Kolikrát na nás šeptem křičela - nechte mě zemřít.. Kolikrát se obrátila ke zdi a ignorovala veškeré jídlo a prostě všechno. Ve světlých chvilkách prosila o smrt.

Dodnes mě ty vzpomínky děsí.. Šílených 7 let.. jejích i mých..

P. Sulc 25.10.2012 4:20

Re: Já zas opatrovala 7 mamčiných šílených let,

To se vam nedivim, kdyz umrel otec, v 54,roce, bylo mi 16 a tak jsem moc nevnimal, co si s nim mama uzila. A to byly jen ledviny a srdce.

J. Kanioková 25.10.2012 20:55

Víte, fyzické problémy, ty jsou v pohodě,

opatrovala jsem 3 roky paní s parkinsonem. Ačkoliv jsem se s ní dost utahala, bylo to náročné na mou fyzičku, tak po druhé stránce to byla paráda a já se tam vždy docela těšila. Její mozek, to byl archiv, s ní se tak parádně pokecalo:)))

Byla o dost starší a naše město a lidi znala dokonale a já tam chodila jak do školy. Lidem s ní bylo fajn, takže tam pořád někdo chodil, a každý něco pomohl. Nikoho "netrápila" depkami, nikdo ji nemusel utěšovat. Kdežto moje mamka, to byl zcela opačný případ. Její oči pořád žalovaly, celou dobu jsem měla špatné svědomí, že nestíhám, že něco nedělám dokonale. Mluvit nebylo co. Chodila jsem k ní se strachem, ale vůbec nemá cenu to popisovat. Prostě její stav byl takový, že tam nepřišla ani noha a já všechno musela sama. Přitom zaměstnání, postižené dítě, zvláštní škola, rodina, mamčina i moje domácnost. Peklo. A to mám sestru doktorku, jenže ta přijela jednou za půl roku, přivezla plnou igelitku maškrtů, vydržela na dvě cigárka a měla na půl roku alibi.