12.5.2024 | Svátek má Pankrác


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Pavel Kořenský 1.3.2007 4:21

Ještě obecně k té Vistě,

řekl bych to asi takhle.

Do počítačů dělám 25 let, na komerční bázi funguje moje firma 17 let a troufám si tvrdit, že o tomto oboru něco málo vím.

A já osobně bych si Vistu na svůj vlastní počítač opravdu nedal. Takže asi tak nějak...

Libor 1.3.2007 4:06

Pracuji s Apple Powerbook

puvodne Titanium, nyni G4/1.67 GHz (posledni s Motorolou) uz pres 5 let. Kdybych Titanium nehodil na zem, kdy se prerazily zavesy obrazovky, tak do opravny nemusel. Podotykam, ze do opravny sel pouze a jedine kvuli zavesum, elektronika bezela naprosto v poradku. Kolem me se pohybuji jeste 3 dalsi mac Powerbooks, jeden s Intelem. Zatim vse v poradku, problemy nejsou. MacBook totez. Zalezi na tom, k cemu pocitac potrebujete. Pokud pracujete hodne s grafikou, Mac, Mac Mac (u nas to jsou predevsim obrazky z mikroskopu; textova editace a prezentace, pro statistiku mam Stata 9/SE. Stabilite Mac OS X v. 10.4.x se nic z Windows doposud nevyrovna. Podotykam, ze mam doma PC W2000, v praci dalsi dve PC s W2000 a jeden P4/3.4 GHz WinXP. Good Luck,

Libor (velisek@aecom.yu.edu), NY, USA

Pavel Kořenský 1.3.2007 4:03

Re: Re: Re: Cekani na Vistu

Tak tím lépe. Čím více profíků to odmítne (celosvětově) a nebude to zákazníkům doporučovat, tím dřív dojde Microsoftu, že Vista byl krajně blbý nápad.

V ideálním případě (já vím, jsem snílek), se dočkáme DX10 pro XP a vyházení toho slabomyslného DRM z Visty.

Tohle je asi na samostatnou debatu někde mimo veřejné diskusní fórum. Nicméně, dle mého názoru by měla každá slušná firma v IT branži mít nastavený nějaký limit korektního podnikání za jehož hranice nelze jít. A doporučování Visty je dle mého názoru hluboko za tou hranicí. Tedy alespoň za tou hranicí, kterou jako korektní vnímám já. Některé věci prostě slušný člověk a slušná firma nedělá.

mike 1.3.2007 3:45

Re: Re: Cekani na Vistu

No, ja nejsem zrovna uzivatel :) U nas je to stejne. Nedavno jsem potreboval neco otestovat s Vistou na co nejvice pocitacich, a tak jsem pozadal kolegy. Zjistilo se, ze nikdo z vyvojaru si to na svuj pocitac dobrovolne nenainstaloval, maximalne jako virtual machine ve VMwaru. Maji to jedine v testerne, kde jim nic jineho nezbyva.  U sebe mam x64 verzi a to jen proto, ze opravdu musim, jelikoz potrebuju opravdovy a ne virtualni hw. Bootuju to se znacnym sebezaprenim.

Pavel Kořenský 1.3.2007 2:59

Re: Cekani na Vistu

:-))) Mám velmi rád rozumné názory a poučené uživatele.

O kvalitě systému Vista svědčí mimo jiné to, že většina techniků v počítačových firmách si to nainstalovala (jako obvykle, máme rádi nové hračky) a zase to rychle odinstalovala.

Jelikož jsme firma solidní, jde nám o spokojené zákazníky a sami si nechceme přidělávat neřešitelné problémy, tento systém zatím opravdu nedoporučujeme.

mike 1.3.2007 2:43

Cekani na Vistu

Necekejte. Kupujte rychle, dokud jsou jeste k mani XP. To je v soucasne dobe solidni a rozumne odladeny system. Vista je stale jeste beta verze plna chyb, at si MS rika, co chce. Pouzitelny bude nejdriv SP1, ale spis SP2, tak za dva roky. Pokud se nenechate oslnit novym uzivatelskym rozhranim, niz zasadniho to neprinasi. Naopak. Na stejnem hardware bezi znatelne pomaleji, stary software obcas nefunguje, nejsou drivery (coz v pripade notebooku nebude problem). No a na tom novem skvelem GUI je nejlepsi to, ze se da vypnout. Bohuzel to nevede k zasadnimu zrychleni, ale aspon se cloveku z tech skvelych efektu prestane zvedat zaludek.

Co se tyce servisu, pak Korensky to popsal velice pekne. Dodam, ze Acer je levna znacka se spatnou povesti. Pokud chcete neco solidniho, tak Lenovo radu T. T60 ma taky sve mouchy a cenove je dost jinde, ale nebyvaji s nim zasadni problemy. A o to jde; vubec se do servisu nedostat. Druha moznost je koupit opet neco levneho a doufat.

Pavel Kořenský 1.3.2007 2:11

A ještě do třetice

bych připomenul jednu legraci. Mnoha zákazníkům se často zdají ceny za opravy nejen notebooků poněkud dražší. A dokonce se jim zdají i ceny notebooků a dalších prvků vyšší než např. v USA.

V této souvislosti je nutné si uvědomit, že zákazníci v ČR a EU si vydupali záruční dobu dva roky na všechno. Což je celkem vzato humorný nápad, který ovšem výrobce naprosto nezajímá.

Mám v živé paměti, jak se jednou u zákazníka porouchala jedna klíčová komponenta počítačové sítě (no, vzhledem k tomu, že se jednalo o modulární zařízení v ceně několika milionů, měl bych tomu spíš říkat investiční celek a ne komponenta) po roce a půl provozu a zákazník trval na odstranění závady v záruční době. Jeden z nejrenomovanějších světových výrobců nám zaobaleně sdělil, že pitomosti vymýšlené v Evropě ho naprosto nezajímají, protože on dává záruku tři měsíce nebo za tučný příplatek "Lifetime warranty" (což není záruka na doživotí, jak se občas mylně domnívá zákazník, ale záruka do ukončení životnosti produktu ze strany výrobce, což může být klidně šest měsíců) a pokud chceme náhradní díl, že jej dodá během 12 týdnů za cenu něco málo pod 50.000 dolarů. Tenkrát to naštěstí dopadlo dobře, protože firemní génius přes elektroniku se v tom vrtal tak dlouho, až našel vadný SMD kondensátor v ceně cca. 1.50 Kč po jehož výměně zařízení začalo fungovat a funguje dodnes už mnoho let.

Takže se nelze divit, že do ceny oprav jsou zakalkulovány jisté obtížně předvídatelné výdaje a určitý finanční polštář pro případné průsery, protože většina firem podobného šikulu nezaměstnává a i když ho má, tak ne vždy ten šikula přijde na to, jak něco opravit za 1.50 Kč a X desítek hodin nepřetržité práce, kterou je nutno patřičně ohodnotit, aby šikula neodešel jinam.

Pavel Kořenský 1.3.2007 1:38

Ještě doplnění

Takže celý problém lze redukovat na běžnou ekonomickou poučku "Co si zaplatíš, to máš". A když celkově není poptávka po určitém druhu služby, není ani nikdo kdo by tu službu nabízel.

A zákazníci holt žádají počítače levné, nikoli kvalitní s kvalitním servisním zázemím. Ještě nedávno vyráběla např. firma Silicon Graphics kvalitní grafické stanice (v překladu pro laiky - celkem výkonné stolní počítače). Jejich počítače byly o něco méně výkonné než PC se špičkovou grafickou kartou, měly méně paměti, menší disky atd. Ale servis byl možný nejen do 24 hodin, ale třeba do 4 hodin, sedm dnů v týdnu.

Jeden takový počítač stál kolem 20.000-40.000 dolarů. Dneska už SGI tyhle počítače nevyrábí, protože je nikdo nechtěl. Zákazníci preferují výkonnější PC, které se po závadě hodí do koše a nahradí modernějším typem. To vše za cca. 10x menší cenu.

Lidé si holt musí vybrat, jestli chtějí kvalitu nebo nízkou cenu.

Pavel Kořenský 1.3.2007 1:27

No, nejen česká

servisní střediska to neumí. U počítačů se prostě už komponenty neopravují, ale vyměňují. Ono to kolikrát ani opravit nejde, protože vyhořelý chip je v malém množství (pod tisíce kusů) nekoupitelný a technologie na vyletování/naletování moderních pouzder neuvěřitelně drahá.

Takže se vyměňují celé díly, které výrobce servisům prodává (důraz na PROdává). A to velmi často za ceny, které v součtu všech dílů tvoří klidně 2-4 násobek ceny notebooku.

Z toho celkem logicky plyne, že servis ty náhradní díly nedrží skladem, ale v případě potřeby je objednává od výrobce. A protože se jejich cena neustále mění, tak cenu náhradního dílu poptává u výrobce v okamžiku kdy někdo požaduje opravu. Proto je tam ta časová prodleva. A další časová prodleva je tam v okamžiku, kdy se náhradní díl objedná u výrobce. Ve většině případů se takové objednávky u výrobce sumarisují a po dovršení určitého počtu je výrobce nechá vyrobit a pak je teprve posílá do servisů. Proto je nutné si nejprve od výrobce nechat potvrdit dodací lhůtu na ten náhradní díl. Celý tento přístup se jmenuje "Just in time" a je to obrovská modla všech výrobců.

Já sám jsem profesně trošku "na druhé straně barikády" než autor článku, ale i mně tenhle proces štve, zejména když se jedná o můj notebook. A věřte, že jsem to párkrát také zažil.

Co koupit, to opravdu neporadím. Situace je všude stejná a souvisí s jistou mírou nedorozumění mezi zákazníky a výrobcem. Zákazci požadují notebook za 20-40 tisíc Kč a neuvědomují si, že notebook vyráběný se ziskem za tuto cenu prostě musí být spotřební elektronika (důraz na slovo SPOTŘEBNÍ). Pokud by existoval dostatečný počet zákazníků (celosvětově) preferujících kvalitu a vynikající servis, tak by se vyráběly notebooky i pro tento segment zákazníků. Ale jejich cena by odpovídala řekněme ceně automobilu vyšší střední třídy a servis by byl srovnatelný s autoservisem.