1.6.2024 | Svátek má Laura


Diskuse k článku

PAVEL TIGRID: Postrach rudých zločinců a kritik českého gestapismu

Spisovatel, publicista a politik Pavel Tigrid patřil k největším českým osobnostem dvacátého století. Z toho světa odešel 31. srpna 2003 poté, co dobrovolně přestal brát životně důležité léky. Nedávno jsme si tak připomněli dvacáté výročí jeho úmrtí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Lukavsky 6.9.2023 9:44

"Na rozdil od vas bych nebyla schopna dopustit se nasili na nejakem cloveku. Na bezbrannem neznamem uz vubec ne a na diteti tuplem ne." Kolik dětí a příbuzných vám zavraždili Němci v koncentráku, kolik? To se to štěbetá. Já nevím jestli bych byl schopen se mstít, zatím jsem nedostal důvod. Ale tvrdit, že já ne... nikdy a na nikom, je prostě takové švitoření. Ve válce je pak všechno jinak a lidi se chovají jinak. Takže OK, vy nikdy.... J.L. end

H. Lukešová 6.9.2023 10:18

Židovských dětí vyvraždili nacisté 1,5 milionu. Strašné číslo, samozřejmě, jenže myslíte, že vrátíte život těmto zavražděným dětem, když zabijete jiné děti? Vina je skutečně individuální, ne každý říšský či sudetský Němec byl nacista.

Sladkou pomstou všem nacistům a antisemitům všech barev je, že Stát Izrael i přes vnitřní rozpory kvete a prosperuje, v Izraeli je v současnosti hodně dětí a mladých lidí více než v kterékoliv jiné západní zemi. Izrael je na výši v oblasti vědy. Izrael už nikdo nezvrátí a nezničí. Z popela holocaustu jako fénix z popela povstal Izrael, blyštící klenot Blízkého východu.

D. Laurencikova 6.9.2023 11:02

R^

J. Lukavsky 6.9.2023 14:55

"ne každý říšský či sudetský Němec byl nacista." ano máte pravdu, jeden mě učil. Do odsunu nešel neb si poseděl v koncentráku... Nicméně Sudetští Němci volili Henleina asi z 80%, v tajných a svobodných volbách. Jistě je ani nenapadlo, že jednou za to zaplatí smrtí svých synů u Stalingradu, v Normandii, v Africe. A pak odsunem do Německa. Ten odsun ale nebyl jen z Československa, vyháněli je z Francie, Norska... ze všech zemí kde nějaký čas kralovali. Jistě máte pravdu o individuálním přístupu, ale ten byl. Každý Němec (i když byl vlastně občanem Třetí říše) si mohl zažádat adoložit, že nebyl aktivní nacista. To je jistě popření principu nevinny, ale dneska je to celkem běžné, že musíte dokazovat svoji nevinu a žalující nemusí dokazovat vaši vinu, třebas u harašení. J.L. end

D. Laurencikova 6.9.2023 10:22

Co to blabolite pane Lukavsky? Vy zabijete nezname, nevinne dite, protoze vam nekdo jiny zabil dite? Jste normalni?? To je co - pomsta v zastoupeni? Nebo tak si predstavujete spravedlnost a civilizaci? Ja tvrdim a jsem si naprosto jista, ze takove "pomsty" absolutne nejsem schopna a lidi, kteri toho schopni jsou se mi hnusi.

J. Lukavsky 6.9.2023 14:59

"jsem si naprosto jista, ze takove "pomsty" absolutne nejsem schopna" tak to se nechte vycpat do Národního muzea jako Mirka Dušínová na třetí. To by se ukázalo až byste stála např. nad svým zavražděným vnoučetem. V obýváku před TV si člověk může myslet ledacos, ale pak... J.L. end

D. Laurencikova 6.9.2023 16:10

Vy me uplne desite! Kdyz budu stat nad svym zavrazdenym vnoucetem, tak mam jit a take nekomu zabit vnouce? To pomuze? Tak reagujete pokazde vy, kdyz Vam nekdo neco udela? Jdete a udelate totez jinemu, ktery s tim nema nic spolecneho? Ten, kdo tak neucini vam pripada neskutecny, neco jako "Mirek Dusin na treti??" To je horsi, nez ve Starem Zakone! Vy mate velmi zavazny problem, delejte s tim neco!

H. Lukešová 6.9.2023 16:25

Ve Starém zákoně jsou pasáže různé, ty z našeho pohledu překonané, ano, když např. Jozue dobýval Kannán, tak se tam můžeme dočíst o řezničine, avšak to byla válka a tehdy ve válce neexistovala žádná pravidla, všichni dobývali krutými metodami, tj. vražděním a zotročováním lidí, ale SZ také obsahuje ty univerzálně platné ušlechtilé, obsahuje kategorické příkazy o tom, že nemáme zabíjet, krást, podvádět manžela/manželku, milovat Boha a bližního, ctít své rodiče....Tyto zásady přejal i Nový zákon.

Vražda je v rozporu s židovskou vírou a tradicemi. Pouze v sebeobraně je dovoleno zabít, ale to konec konců i ve světských zákonech na celém světě je dovolena sebeobrana.

D. Laurencikova 6.9.2023 16:36

No, ja jsem ted mela na mysli to: "Oko za oko, zub za zub", tak to stoji ve Starem Zakone, nebo ne? Pricemz se domnivam, ze se jedna o oko toho, kdo me vyrazi oko. Ne nekoho zcela jineho. Korigujte me, jestli se mylim.

H. Lukešová 6.9.2023 16:42

Ne, nemýlíte se, ale někteří rabíni také tvrdí, že tu pasáž "oko za oko" nemáme brát až tak doslovně... , ale já nejsem rabín, já to neumím z hlediska náboženství neumím podat. Rozhodně však dnešní rabíni neprosazují tehdejší pravidla trestního zákona z Leviticu aplikovat na dnešní dobu.

D. Laurencikova 6.9.2023 17:00

No vidite. Pritom to "oko za oko" je jeste pochopitelne, kdyz ja muzu vypichnout oko tomu, kdo ho vypichl mne. I kdyz je to na dnesni dobu barbarske... Ale smet vypichnout oko komukoliv, jak se domniva pan Lukavsky - to je naprosty konec civilizace!

H. Lukešová 6.9.2023 17:13

Ano. Byl by to konec civilizace. Ono se dá pochopit, když mluvíme o druhé světové válce, odplata na esesácích a těch nejhorších vrazích.

Když američtí vojáci osvobodili KT Dachau a poté, co otevřeli brány tamějšího pekla, a nalezli tam tisíce mrtvol všude kolem, plné baráky mrtvých lidí, hromady vyhublých umírajících vězňů válejících se všude kolem, tak byli tehdy natolik otřeseni, natolik zhnuseni, natolik šokovaní, že na místě zastřelili všechny německé stráže SS slovy "tady nebudeme brát žádné zajatce, ne tady". Těch zabitých esesmanů bylo několik desítek. To se dá naprosto pochopit. Zločinci přistiženi při činu. Událost vešla do dějin "Dachauský masakr" ("Dachau liberation massacre")

Vojáci pozvali kameramany do KT, přinutili německé obyvatelstvo z okolních měst a vesnic, aby si prohlédli koncentrační tábory a spatřili, co se dělo jejich jménem.

Nicméně jít zabíjet jenom tak lidi stejné národnosti, o kterých nevím, co dělali, zda sloužili v SS, Gestapu, atd. to už je neomluvitelné.

J. Lukavsky 7.9.2023 8:49

Lidi mají iluze o sobě přímo neskutečné. Tvrdit, že JÁ bych se nikdy nemstil na nevinných či bral zákon do svých rukou... je jistě pěkné a snadné, v teple obýváku. Nicméně v krizi to všechno opadne a lidi se chovají všelijak. Mnohdy zcela jinak. No ale věřte si. Já nevím jak bych se choval protože mě to ještě nikdy nepostihlo. Vy ano, aniž vás to někdy postihlo. J.L. end

D. Laurencikova 7.9.2023 9:33

Ja nemam o sobe zadne iluze. Znas svoje silne stranky i svoje slabosti. Znam se uz dost dlouho na to, abych si mohla byt stoprocentne jista, ze se nikdy nebudu schopna - ani ochotna - mstit nevinnym lidem za neco, co mi udelali druzi. Vy mluvte jenom za sebe. Ve vas drima potencial luzy schopne vseho - rikate.

J. Lukavsky 10.9.2023 11:19

"Znam se uz dost dlouho na to, abych si mohla byt stoprocentne jista, ze se nikdy nebudu schopna - ani ochotna...." Já vám vaše iluze nikterak neberu, jen se drobet podivuji nad tím sebevědomím. J.L. end

D. Laurencikova 10.9.2023 12:23

Ja k tomu nepotrebuju zadne sebevedomi, abych vedela, ze se nedokazu chovat jak luza urvana ze retezu.

J. Lukavsky 11.9.2023 6:45

No obávám se, že nejste ani první ani poslední, kdo si myslel, že se zná a že nikdy.... inu v krizi ale řada lidí dělá věci nečekané. Ale nikterak vám vaše iluze neberu. J.L. end

D. Laurencikova 11.9.2023 9:21

Ja se zase obavam, ze se vubec nejedna o iluze, kdyz clovek o sobe vi, ze by se nemohl stat aktivni soucastkou plundrujiciho, vrazdiciho a znasilnujiciho dobytka, kteri to delaji predevsim proto, ze MUZOU! Ja vubec nedovedu ani v naznaku pochopit, jakou satisfakci by mi melo prinest to, ze zmrzacim nebo zabiju ci znasilnim cloveka, ktery mi nic neudelal a ktereho neznam, jenom proto, ze prislusnici jeho naroda se dopousteli zlocinu. Na to potrebujete mit naturu, pane Lukavsky a tu ja nemam! Co si dovedu predstavit je spis to, ze bych se snazila pokusila obet takoveho odsunu branit. Jako clovek cloveka! Ale tomu vy zas neporozumite.

J. Lukavsky 11.9.2023 16:37

"branit. Jako clovek cloveka!" Tak až se vám to stane, a osvědčíte to skutkem, dejte mi vědět. Hubou teoreticky bránit bezbranného, z bezpečí obýváku s TV.... umí každý. J.L. end

D. Laurencikova 11.9.2023 17:03

Ja se vzdycky a vsude postavim na stranu tech, kterym se deje bezpravi, pokud tak ucinit muzu. Nedelam to hubou a teoreticky, ale v bezne denni praxi. Vam, jak vidim, je predstava toho, ze by se nekteri lide dokazali nepridat k rozbesnene vrazdici luze, nebo dokonce nekomu jeste i pomohli, uplne cizi! Vy si to ani predstavit nedovedete! Jak je to mozne? Kde vubec zijete??

Ja k tomu, abych pomohla slabsimu, kteremu se deje krivda, nepotrebuju vubec zadne rozmysleni ani zadnou odvahu. To je proste automatika, ktera se u me zapne. To je pro me neco naprosto samozrejmeho.

J. Lukavsky 12.9.2023 11:43

"Vy si to ani predstavit nedovedete! Jak je to mozne?" Inu je to jednoduché, já si nic nenamlouvám a snažím se pomáhat tam kde mohu. A nepotřebuji se s tím natřásat. J.L. end

D. Laurencikova 12.9.2023 12:19

Mne se skutecne ani nezda mozne, ze by nekomu chybela predstavivost do te miry, aby si neumel predstavit, ze by se nekdo mohl zachovat civilizovane tam, kde radi luza. Jak to, ze si to neumite predstavit?? Jak vy pomahate, kdyz ani tu predstavivost, ze by nekdo mohl pomoct obetem divokeho odsunu nemate? Zatim se natrasate pouze tim, ze vrazdici Mob je pro vas to ze vseho nejpochopitelnejsi.

D. Laurencikova 11.9.2023 17:06

Vy mate, jak se zda, velke charakterove deficity a vubec se nestydite, je porad zduraznovat. Proc to delate?

D. Laurencikova 11.9.2023 19:54

To by mel delat KAZDY slusny clovek. Protoze kdo mlci, souhlasi! Vidim ze pro vas jsou tyto zakladni principy velka neznama. Vy se radeji vyradite na bezbrannych v bezpeci anonymniho davu. A ani se nestydite k tomu priznat.

J. Lukavsky 12.9.2023 11:46

No nějak si nevybavuji, že bych se tak choval. Nicméně se tím nepotřebuji neustále ukazovat. No nezdá se vám, že místo argumentů k tématu se spíš věnujete dehonestaci oponenta, kterého ovšem vůbec neznáte a o kterém si jenom domýšlíte? J.L. end

D. Laurencikova 12.9.2023 12:14

Vy sam prece neustale zpochybnujete, ze by nekdo mohl byt schopen nechovat se jako nelitostna luza urvana z retezu. Uz mi tady davate kontra nekolik dni, kdyz o sobe tvrdim, ze se s takovou luzou nikdy neztotoznim, ackoliv me zrovna tak neznate. Tak radeji prestante dehnestovat sam sebe a bude klid.

D. Laurencikova 7.9.2023 11:07

Vy me opravdu desite, pane Lukavsky. Kdybych stala nad svym zavrazdenym vnoucetem, tak me opravdu nemuze napadnou jit a zavrazdit vnouce nekomu jinemu! Toto napadne jenom chory mozek! Jak si to pak predstavujete dal? Ten nekdo take pujde a zavrazdi nekde vnouce a tak porad dokola... ? To neni snad ani predcivilizacni stadium. Toto je naproste barbarstvi a chaos!

J. Černý 6.9.2023 9:59

Asi jsme měli oslavovat zavraždění 360 000 Čechoslováků během okupace, včetně vyhlazení Lidic, Ležáků, Ploštiny.

J. Lukavsky 6.9.2023 7:23

"dlouholetá neschopnost a šovinizmus československé vlády vůči menšinám, zvláště z ekonomického hlediska." A ten šovinizmus se projevoval tím, že Němci měli základní,a střední školství všude kde jich bylo nad 20%. Měli svoje noviny, politickou stranu, poslance, v Praze divadlo a německou část Karlovy univerzity. No a v Praze nebo v Brně Němci rozhodně nepatřili mezi proletáře, byli spíš vyšší třídy, byli to podnikatelé, bankéři... takže ta nižší ekonomická úroveň pohraničí byla dána spíš tím, že to byly hory. A ty horské kraje i dneska ba i v Německu jsou obvykle chudší nežli vnitrozemí. Nebo jsou horalé sice bohatí, ale velice závislí na rekreantech, čili spadnou s životní úrovní národa. Nicméně šovinizmus by se dal přisoudit spíš Němcům, je to totiž názor, že můj národ je lepší nežli ostatní a tím se chlubili spíš oni nežli Češi. Nakonec První Republika jistě nebyla bez chybičky, to byl jen a jen SSSR, ale v tehdejší Evropě to byl ostrov bezpečí a prosperity. Proč by k nám utíkali Rusové před Leninem, Němci před Hitlerem, Řekové před Juntou, nakonec i dnes Vietnamci či Ukrajinci u nás našli domov. J.L. end

H. Rybnická 6.9.2023 7:43

Clověk by zvadl nad Vaší moudrostí. Tedy jen úryvek z komentářů osobností veřejného života:

O okolnostech světové hospodářské krize v německých sídelních územích napsal František Xaver Šalda ve svém Zápisníku v roce 1935: „Jak jest to všecko... malicherné a ubohé, až Bůh brání! V německých okresech zuří bída a hlad, jakých tam není ještě pamětníka, bída opravdu katastrofální, tak strašná, že snad zdecimuje jejich obyvatelstvo. Nezaměstnanost jest tam o víc než 250 procent větší než v okresech našich. A vy, čeští lidé, dovedete si představiti, že v této situaci drobný lid německý může lnouti upřímně k českému státu? Ruku na srdce a řekněme si upřímně: co jste udělali od převratu pro německé kraje české a moravské? Do Slovenska jste investovali snad půldruhé miliardy na stavbu kasáren a snad i hospodářských škol, čímž jste si ovšem – a právem – vděku Slováků nezískali; ale v německých krajích Čech? Nic nebo skoro nic. Starali jste se nějak o německého dělníka, o německého chalupníčka, o německého řemeslníčka? Usnadnili jste jim nějak život? Ani v nejmenším. Starali jste se upřímně jen o to, aby tam bylo dost českých četníků. Co můžete čekati od těchto lidí, než že se napijí z kalné louže hitlerismu, když jste jim nepodali včas zdravé vody?“ [Šalda]. Sudetoněmecký sociálně demokratický politik Wenzel Jaksch v Sozialdemokratu z 21. 3. 1935 připomněl, že „sudetští Němci jsou prvními oběťmi evropské katastrofy" (míněna světová hospodářská krize). Proto je nutno se pokusit „o vytvoření velké budovatelské fronty (Aufbaufront) se sociálně a pokrokově orientovanými skupinami českého národa." Jaksch mínil, že Češi mají nejvyšší čas dát mladé sudetoněmecké generací „tvůrčí úkol". Československý stát podle něj musí vytvořit možnosti zaměstnání v průmyslu a nabídnout i venkovskému obyvatelstvu možnost vývoje a vzestupu, jelikož jinak by bída nevyhnutelně dohnala německý lid k „národnímu radikalismu" [Bachstein, Kokoška – Oellermann].