24.5.2024 | Svátek má Jana


Diskuse k článku

OBČANKA: Vlna nevole

Zachytil jsem v posledním týdnu dvě zprávy, obě mi udělaly radost. Bude zrušený velký techničák a Ivan Bartoš od Pirátů ohlásil, že příští rok se zavede občanka v mobilu. Velký techničák je dnes rozkládací lejstro s úředními údaji o vozidle.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Vojtíšek 20.10.2022 23:43

Pan Nef je typický produkt této doby. Pohodlný sobecký, sebestředný a nepřátelský k lidem s jiným přístupem k tématu. Zapomíná, že ne všem vyhovuje současná digitalizace, čipování a bůh ví, co ještě pro nás připravují ti vševědoucí. Nějak se jim z toho vytrácí člověk, co kdysi zněl hrdě.

J. Anděl 21.10.2022 6:50

Vždyť píše, že by byl rád, kdyby ještě dlouho platilo oboje. Co jiného než projev ohleduplnosti k těm, komu digitalizace nevyhovuje, to je?

P. Vosicky 20.10.2022 23:13

Možnost placení hotovostí je část svobody jednotlivce, a jeho soukromí. Ve chvíli, kdy přijdete o možnost platit hotovostí, přijdete o toto soukromí, na úplně všechny vaše peníze a transakce se bude stát vidět. Každý pohyb peněz pak bude jednoduše možné zatížit nějakou daní, už dneska za každou platbu kartou je bankou strháván poplatek cca 1,2%, úplně jednoduše si k tomu stát může přihodit další třeba 3 %? a neutečete před tím.... také občas platím kartou i mobilem, ale existenci hotovosti považuju za důležitou součást svobody a soukromí a toho že nejsem úplně pod "rentgenem" státu.

J. Jurax 20.10.2022 21:06

Peníze v hotovosti jsou nezbytné pro spropitné neboli trinkgeld a samozřejmě pro úplatky. Mince pak do vozejčků v hypersuper a do automatů na kafe a parkování. Ne všechny akceptují platbu kartou.

M. Krátký 20.10.2022 16:52

Už to vidím v barvách - jak zastavím u nabídky čerstvého ovoce ( zeleniny atd ) a babce v šátku zaplatím mobilem - tak za 1. žádnej takovej mobil nemám a nechci mít !!!!!! a za 2. taková babka s tou její mini nabídkou aby si šla hodit mašli - když to na ní namachrovaní klienti budou zkoušet !!!!!! domluvil jsem !!!!!! a tu modro-žlutou kravinu si strčte do pryč - mě s tím nezblbnete !!!!!!

L. Beneš 20.10.2022 17:02

Myslíte tu, co si ji skoro všude ouřady vyvěšují vedle té tříbarevné vlajky?

J. Anděl 20.10.2022 17:03

U babky asi ne, ovšem i to se časem změní.

P. Hatina 20.10.2022 17:59

Proč zrovna babka v šátku? Ono bude stačit když si budete chtít dát v hospodě pivko, a hospodskej na Vás bude chtít doklad že už jste zletilej. Tak pak budete taky bez OP-mobilu nahranej.;-D

P. Hatina 20.10.2022 16:31

Že mne to jen tak napadlo, a že se o tom taky diskutovalo. Když už bude mít pan Neff tu e-občanku, už ví co bude překládat třeba v hotelu. v bance, v půjčovně, nebo dejme tomu jenom na blbý poště?

Ono se o tom dost hezky teoretizovalo že by to šlo tak, či tak, jenže jaký je teď to právní řešení, které slibuje pan Bartoš z Pirátů?

Asi snad nečeká, že stát nařídí a všechny tyhle subjekty si budou muset zařizovat nějaké špesl čtečky (i kdyby to bylo v mobilech, tak by to byl podobný vopruz jako u EET, které se táž vláda s dost velkým humbukem nyní zbavuje...:-P

J. Anděl 20.10.2022 16:59

Ano, uvidíme. Nemožné to časem není, pražská průkazka MHD tak funguje (že je aplikace a jsou čtečky), zřejmě nejen pražská.

A v hotelu asi bude stačit ukázat obrazovku, tam čtečku potřebovat nebudou. Ale třeba si ji pořídí sami od sebe, ušetří jim to čas, když dorazí autobus se zájezdem. Třeba bude stačit nějaká univerzální.

EET není tak dobrý příklad, lepší je možná Tečka, jak se používala při covidu. To šlo všude, kde bylo potřeba e nějak prokázat.

P. Hatina 20.10.2022 17:54

Takže jste si odpověděl sám, "..pražská průkazka MHD tak funguje že je aplikace a jsou čtečky".. Nerad to připomínám že předchůdce Lítačky (včetně těch čteček) byl tak předraženej projekt , že jeho autoři skončili před soudem.

Mimochodem, samozřejmě že nebude stačit - a NEBUDE MOCT ZE ZÁKONA stačit ukázat pouze obrazovku. To je jako kdyby jste dneska tvrdil, že stačí když si někdo do mobilu ofotí tu plastovou občanku - a tu by pak ukazoval.

Takže pak zbývá to jediné možné řešení, že soudruh stát nařídí všem podnikatelům, živnostníkům, provozovatelům služeb, všechny provozovny kde se vyžaduje předložení dokladu identifikace, nakoupit a vybavit je těmi OP-čtečkami. Jako že se snažím vyhýbat se vulgárním výrazům, tak je Vám asi jasné kam asi potom občané, tu svou vládu pošlou. A těch pár výstředníků co si tu vymoženost zařídí - a kvůli nim to celé bude, si to odnesou s plnou parádou..

No a vlastně na závěr, dávat za příklad Tečku, jedno z mimořádných opatření doby covidu, na které stát vypráskal asi bilion, více méně zbytečně, jak se teď přiznává,..to je hustý kafe...:-P

J. Anděl 20.10.2022 18:57

Vás to asi trápí, že? Mně na tom moc nezáleží. O možnosti řešení nakonec nepochybuji, ale není to můj projekt.

Zeptám se: v tom hotelu se musí každý ze zákona prokázat?

J. Jurax 20.10.2022 20:55

http://www.cestovni-ruch.cz/results/zobraz_prispevek.php?id_prispevek=5840

Odtud - Každý objednatel ubytování je povinen předložit občanský průkaz nebo

cestovní doklad k zaznamenání potřebných identifikačních údajů. Je to

nezbytné pro plnění smlouvy o ubytování, pro ochranu práv a právem

chráněných zájmů ubytovatele, který má navíc právní povinnost u každého

hosta ověřit, zda nejde o cizince, kterého by byl povinen evidovat podle §

101 zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o

změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. K takovémuto

zpracování osobních údajů není potřebný souhlas subjektu údajů. Jestliže se

tedy host odmítne prokázat potřebným dokladem, může mu být ubytování

odmítnuto. Ubytovací zařízení má postavení správce osobních údajů a při jejich zpracování musí plnit povinnosti uložené §§ 5, 10 - 16 zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Ale je to z roku 2007 ...

P. Hatina 21.10.2022 3:06

No, vzhledem k tomu že mám spoustu známých, co podnikají (nebo taky už skončili), tak mne to opravdu trápí. Tak jak to vypadá, je to EET II jako vyšitá.

Jenom pro upozorněni, samozřejmě že v tom hotelu se musí každý ze zákona prokázat . Ale o to by ještě tak nešlo, řekněme že hotely si tu OP-čtečku do recepce koupěj.

Jenže když si třeba uvědomíte, že tu povinnost zkontrolovat dle OP věk výrostka, má každej prodavač nebo hospodskej když mu prodává flašku nebo cigarety, tak to aby si každej z nich po republice kupoval tu OP-čtečku, že áno? Těch příkladů je mnohem víc.

Spíše žasnu že tohle nedošlo panu Neffovi, i když ten omyl se dá při troše analýzy pochopit. On totiž soudruh Bartoš měl na mysli pouze používáni těch e-dokladů vůči státu. To že jinak tahle vláda na lidi kašle, to asi panu Neffovi dochází pomalu..

J. Anděl 21.10.2022 6:48

Já netvrdím, že to je dobrá věc, já se jen domnívám, že je technicky realizovatelná. Ano, třeba jako to EET, nebo jiné příklady, které jsem uváděl.

Nicméně díky, chápu, že i v případě, že by nemusela být čtečka speciální, nýbrž by stačil mobil s příslušnou aplikací, že by to byla pro řadu dalších oborů, kde se člověk musí prokazovat, komplikace.

P. Pospisil 21.10.2022 8:49

No tak si každý z těch subjektů pořídí čtečku. No a?

Každý z těch zmiňovaných subjektů (a nejen ony, ale obrovitá spousta dalších) si už pořídil (dobrovolně. Mám za to, že do dneška to není povinné) terminál pro bezhotovostní platbu a přesto žijí dál.

P. Hatina 21.10.2022 9:16

Jenomže to zase bude další, naprosto jiná čtečka. To snad chápete že na terminálu pro bezhotovostní platbu občanku neověříte...:) ́)

V. Němec 20.10.2022 16:16

Žádný strach, ne daleko je doba, kdy se budou do novorozeňat hned po narození implantovat čipy, kde bude vše.

Mě těší, že už tu nebudu.

D. Uhlár 20.10.2022 15:10

Očekával bych, že spisovatel jako člověk, jehož pracovním nástrojem je jazyk, jej bude používat správně a tím se vyjadřovat exaktně. Takže "občanka" se sama nezavede, bude zavedena, a to je podstatný rozdíl. Tedy rozdíl nejen formální ( jazykový ) a významový ( sama se prostě nezavede ), ale jde rovněž o ideovou podprahovou manipulaci - pokud ji zavede někdo, lze oponovat, pokud se zavede sama, jde o děj, který nejde zvrátit. Jediná neznámá v této chvíli tedy je: Je pan Neff mizerný znalec rodného jazyka, nebo propagandista?

J. Anděl 20.10.2022 15:53

Taky nemám moc rád formulace s vynecháním aktéra. Z podobných důvodů, jako uvádíte. Zejména v případě, pokud tou formulací někdo někoho obviňuje ("Pořád se tu propaguje Ukrajina a útočí se tu na hodné Rusko.").

Ale dělat čistě na základě tohoto z autora propagandistu nedává smysl. Tam právě záleží i na obsahu.

A obsah článku, pod kterým se bavíme, v zásadě znamená, že se autor na uvedenou změnu osobně těší a je pro zachovat možnost výběru.

D. Uhlár 20.10.2022 16:27

Ano, byla to zčásti nadsázka, ale jen ve vztahu k tomuto případu, ne celkově. Celkově je to spíše signifikantní, pan Neff se projevuje jako krajní a místy až fanatický pokrokář, a pak je, myslím, namístě se ptát, zda některá z možností není relevantní. A to tím spíš, že on uvedený rozdíl jistě rozpoznává a podruhé tím spíš, že on sám se nezdráhá soudit a odsuzovat.

J. Anděl 20.10.2022 16:30

Vy ho máte za krajního až fanatického pokrokáře, pan Havlice v jiném článku na dnešním NP ho pak má za starou konzervu, neschopnou akceptovat jakoukoliv změnu, která trvá na své nedotknutelnosti.

No není ten svět lidských názorů zábavný?

M. Boháček 20.10.2022 14:11

Už teď jsme svědky – a mnozí z ctěných posluchačů jistě i aktéry – debaty o základní lidské právo platit hotovostí. Pokud o mne, když už musím platit, platím rád mobilem.

VIDEO: Šéf Banky všetkých centrálnych bánk sveta (Banky pre medzinárodné platby - BIS) a represívnom kontrolnom mechanizme tvorcov totalitného Nového svetového poriadku: „Centrálna banka bude mať pri digitálnej mene absolútnu kontrolu na rozdiel od hotovosti”-

https://www.infovojna.bz/article/video-sef-banky-vsetkych-centralnych-bank-sveta-banky-pre-medzinarodne-platby-bis-a-represivnom-kontrolnom-mechanizme-tvorcov-totalitneho-noveho-svetoveho-poriadku-centralna-banka-bude-mat-pri-digitalnej-mene-absolutnu-kontrolu-na-rozdiel-od-hotovost

Zasedání MMF: CBDC by mělo být propojeno s digitálními ID, aby se „obnovila rovnováha společnosti“ (video) - Většina lidí vůbec netuší, co to je ID nebo CBDC a dozví se to až v momentě, kdy jim bude ID přiděleno a záhy navázáno na digitální měnu, na kterou budou převedeny stávající peníze. A co víc, testují se také sociální kredity, které mají být provázány s ID a CBDC.

Při sledování vaší uhlíkové stopy pak bude jasné nejen to, co nakupujete a konzumujete, ale i to, kam a čím cestujete. Asi tak má v budoucnu fungovat ID napojené na CBDC (digitální měnu) a sociální kredity.

ID již testuje mnoho zemí a letos již první ID přidělila zatím v testovacím režimu také EU. ID má být v rámci EU jednotné a bude v něm zahrnuto mnohé. Od příštího roku se začne vydávat ve velkém, do roku 2030 by měl mít ID každý občan EU – včetně novorozenců.

ID bude obsahovat nejen běžné informace, jaké nacházíme v běžných dokladech, ale také biometrické údaje, má zde být nahrána zdravotní karta, očkovací status, zaměstnání, vzdělání, detailní informace o rodině, zájmech a názorech. Na ID pak bude napojena i digitální měna a sociální kredity, zprvu zejména ve formě sledování uhlíkové stopy. https://reclaimthenet.org/imf-cndcs-tied-digital-ids-push-society/

L. Beneš 20.10.2022 16:27

ID bude obsahovat všechny informace krom informace o pohlaví (gender), protože již dnes vadí mnohým informace o pohlaví vyjádřená v rodném čísle prostřední dvojicí cifer (v měsíci narození) - např. červenec pro muže 07, pro ženy 57. Dnes je ovšem genderů asi sedmdesát, tak to bude "pěknej maglajz".

M. Pivoda 20.10.2022 13:53

Cituji z článku Ondřeje Neffa (Vlna nevole): "... Jistě se už šikuje hnutí odporu proti dokumentům v mobilu. Vypukne boj za základní lidské právo nemít mobil. ..."

Komentář: Vlna vole!

Očekávám, že to dopadne právě naopak (než budou žádat protestující s nevolí). Mobilní telefony, nebo chytré hodinky budou pro všechny občany povinné.

K povinnému nošení, zmíněné elektroniky všemi občany i dětmi, očekávám, dojde s plánovaným budoucím zavedením samo-řídících automobilů (elektromobilů). Proč? Z mobilu či chytrých hodinek se ozve například: "Jste na kolizním kurzu s přibližujícím se automobilem!" Tzn. ve vlastním zájmu rádi zastavíte, a počkáte, až se ten samo-řídící elektromobil se vzdálí.

Tipuji, že sociálně slabší rodiny dostanou zmíněnou elektroniku od státu (ať pravicového či levicového) zdarma. Proč? Ekonomicky to totiž vyjde určitě levněji, než dotáhnout současnou umělou inteligenci na úroveň lidského úsudku.

Ostatní: S příchodem samo-řídících automobilů se bude nakupovat dopravní služba. Ćímž postupně ubude parkovacích míst. Nová drahá parkoviště už proto raději nestavějte. Technologický pokrok ve 21. století pádí zběsilým tempem. Vyčerpal jsem povolený počet znaků diskusního příspěvku.

J. Anděl 20.10.2022 14:31

Buď tak - a nebo bude život v lidském světě bez nich extrémně nepohodlný a složitý. Že budou dotované státem je skutečně dost možné.

Časem by mi připadalo rozumnější zařízení, které nevyžaduje baterii a dobíjení. Jako nosič unikátního ID, které se pak v příslušném zařízení třeba spáruje s aktivovanými službami někde v cloudu.

L. Beneš 20.10.2022 16:33

Snad to až tak daleko nedojde. Podívejte, jak to - prozatím - dopadlo s tou povinnou datovou schránkou. Vždycky jsem si představoval sousedku, která - napůl slepá - ve věku 96 roků si vybírá informace od státu ze své povinné datové schránky. Ona, chuděra, má problém zmáčknout u domovních dveří správné tlačítko zvonku, když jí přivezou od doktora.

J. Anděl 20.10.2022 17:12

Časem může. Třeba až budou stařenky a stařečci z těch, co se už s mobilem v ruce narodili. Koneckonců, v té době už bude mobil (resp. něco jiného) umět na správný zvonek zazvonit sám. I rozhodnout, který je správný.

Do té doby taky doufám v určitou ohleduplnost.

M. Pivoda 20.10.2022 18:35

L. Beneš píše: "... Snad to až tak daleko nedojde. ..."

Kdy k tom u dojde? Záleží, jak dlouho tu ještě L. Beneš pobude.

Kdy? Do deseti let - Tento termín považuji za nejzazší bod v budoucnosti. Pravděpodobnější je ale jen 5 let.

J. Anděl 20.10.2022 13:47

Žebráci s POS terminálem, abych jim mohl dát dvacku elektronicky.

Na jehlu koukám - rád vidím, že nesměřuje jinam, než očekávám.

Ledacos už v mobilu mám, ba mnohé, ale vyplatí se pořád mít rezervu - ani dnes nefunguje mobil vždy a všude a tohle je asi jediná věc, která se hodně dlouho nezmění: věci a systémy jsou a budou poruchové, lidé je budou vždycky zapomínat doma, zapomínat nabíjet či zapomínat správně udržovat. Dokonce i až budeme mít čip pod kůží (či natištěný jako tetování na kůži), budou poruchová zařízení, která to mají umět číst.

Zachovat víc variant pro různé typy lidí je ideální a správné. Pro mě je technologie fajn, ale i s tím, že vím, že kdybych chtěl, můžu se jí - třeba i jen dočasně - vzdát a odpočinout si.