19.3.2024 | Svátek má Josef


Diskuse k článku

MÉDIA: O cenzuře

Je to dobový paradox: O cenzuře se veřejně píše, když cenzura není, kdežto když cenzura funguje, nepíše se o ní, jelikož to cenzura zakáže. Samozřejmě, jako všechno, je i toto mnohem složitější. Jak se v tom vyznat?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. Zrcek 2.12.2021 16:02

Cenzura je rakovinou současného západu. Kdyby západ v 89. roce projevoval takovou míru netolerance a ideologizace jako ten dnešní, nikdy by k pádu bolševika nedošlo. Naopak, západ by se chtěl učit od Gorbačeva a jeho pěrestrojky a zavádět glásnosť.

J. Jurax 2.12.2021 15:54

Ano, internet nabídl svobodné vyjádření komukoli a zplodil tím zlomyslného zmetka, celosvětovou prašivinu zvanou sociální sítě, psáno v článku.

Budiž. Ale jako kluci jsme říkali slovo neboli, ale facka zabolí.

A tu facku v reálu dává nejen prašivina sociálních sítí banováním, to ještě nemusí tolik bolet, ale hlavně lidská prašivina mimo ně - veřejnou dehonestací nálepkami nácka, rasisty, xenofoba, islamofoba, toxicky maskulinního macha, čti mača, šiřitele nenávisti a škůdce planety; to vše s následky vyhazovů z práce a likvidací kariéry.

L. Hančar 2.12.2021 13:35

Celosvětová prašivina, tak takovou fantazii opravdu nemám, klobouk dolů. Připojím se se svou troškou do mlýna. Podobná prašivina jsou i mobilní telefony. Abych alespoň v noci klidně spal, přepínám mobil do režimu letadla. Někdy to ráno zapomenu přepnout a to mám klidná rána. A stalo se toto. Nepřijatý hovor. Hned volám a pracovnice státního orgánu mě vyčinila: to jako vy nemáte zapnutý telefon 24 hodin? Jste normální? A protože bych rád ještě pár let podnikal, omluvil jsem se a slíbil, že se polepším. Tahle země není pro starý!

F. Zrcek 2.12.2021 16:06

Prašivinou není mobil an sich, ale neschopnost ho přínosně používat. A k tomu patří i vypnout ho, když to chci. Až za to budu trestán, tak ho zahodím.

M. Pivoda 2.12.2021 10:32

Cituji: "... Toto bylo zrušeno pádem komunistického režimu a žádná podobná instituce neexistuje. ..."

Cenzuruji

Žádný "pád komunistického režimu" se u nás nikdy nekonal!

I. Schlägel 2.12.2021 10:42

Ano, k pádu nedošlo. Pouze k vyhnití. Zbytek nevyhnilého materiálu sem tam zasmrdí. V současnosti se má čile k světu nový, mladý, pokrokový režim. Zatím plný síly. Zatím...

Š. Hašek 2.12.2021 13:06

Máte samozřejmě pravdu.

Pouze ti jednodušší nazývají "transformaci" pádem.

M. Pivoda 2.12.2021 15:00

Transformace proběhly dvě:

1. Ekonomická - s diskutabilními dopady (pro ekonomiku 21. století).

2. Personální (nebo-li tzv. politické překabátění).

Poznámka:

Pátým pádem voláme: Padni! (komu padni).

J. Ptáček 2.12.2021 10:09

"Jestliže svoboda slova vůbec něco znamená, pak je to právo říkat lidem to, co nechtějí slyšet". George Orwell, o svobodě slova = o cenzuře

J. Jurax 2.12.2021 15:58

To právo říkat lidem to, co nechtějí slyšet, máte. Tedy zatím a samozřejmě ne všude. Podstatné je, jak moc si to si odserete, když toho práva využijete.

P. Hatina 2.12.2021 9:45

Že bych tedy připomenul, ta zmíněna Hlavní správa tiskového dohledu HSTD, byla vlastně nadbytečná, protože v té době vlastnil všechna média, redakce i nakladatelství soudruh stát,a ten si taky dosazoval do jejich vedení svoje lidi. Tudíž touto cestou "..redakční praxe" si komunisté tu potřebnou cenzuru zajištovali rovněž.

Krom tedy toho krátkého období Pražského jara 1968, kdy lidi věřili Dubčekovi, radovali se že se vrací svoboda a že si tedy i v médiích můžou psát i říkat svobodně co chtěj . Moc dlouho jim to nevydrželo..

J. Pavelka 2.12.2021 9:50

To sice ano, ale to pocházelo s poúnorových dob, kdy si soudruzi nebyly jisti v kramflekach...a všude viděli pokračující třídní boj, nepřítel pronikal i dovnitř strany...

V. Němec 2.12.2021 9:40

Faktem je, že NP, možná zatím, nepoužívá cenzuru příliš. Ale samozřejmě, že ji uplatňuje, v první fázi tu bezpracnou softwarovou. Jako příklad použít slovo Rusák jde, ale stejná formulace pro Izraelitu je tabu. Proč?

Na co hlavně, svobodomyslný pane Neffe, nezapomenu, bylo zbabělé stažení článku Morálka Havla a jeho rodiny dne 20. září 2016.

Takže, aby se na něj nezapomnělo, zde je:

https://www.hegaion.cz/2016/09/moralka-vaclava-havla-jeho-rodiny.html

Š. Hašek 2.12.2021 9:29

Pane Neffe,

jak jste došel k závěru, že "sociální sítě na netu jsou prašivina"?

Nechtěl jste napsat, že "korekce, mazání na sociálních sítích, jménem vyššího dobra, jsou právě tou (rafinovanou) prašivinou"?

M. Zikmund 2.12.2021 9:26

To je stejně hezké, že si Aston tak statečně vybral jako příklad cenzury zrovna Marka Ebena. V jeho případě je to tedy cenzura jako řemen, když bez problému stále konferuje. Kam se hrabou ti, jejichž odborné znalosti značně převyšují ty v ČT neustálé mluvící hlavy o covidu, karanténě a očkování, ale do vysílání se nedostanou, protože holt mají jiný odborný názor než je ten jediný správný. Ale co, není nad to vydávat cenzuru za redakční politiku.

J. Pavelka 2.12.2021 9:52

Ony hranice mezi cenzurou a redakční politikou jsou značně rozplizlé...Dalo by se ale argumentovat, že ty druhé strany vystupují na jiných platformách...

M. Zikmund 2.12.2021 10:30

To nepochybně ano. Tuto argumentaci však mohou použít LN, Aktuálně atd., ale nikoliv v ČT, která přímo ze zákona má sdělovat informace a názory tak, aby si divák sám mohl učinit svůj vlastní závěr. Takže zatíco u LN to bude redakční politika, u ČT to je cenzura.

Š. Hašek 2.12.2021 10:58

Souhlas.

M. Rohovský 2.12.2021 11:40

Bylo by hezké, kdybyste si článek přečetl znovu a zkusil ho pochopit pane Zikmunde.

J. Nevrkla 2.12.2021 9:11

Eben řekl názor, Černá řekla svůj. Proč by se to nemohlo diskutovat na sociálních sítích, proč by se takto neměly názory tříbit? Diskuze je prašivá věc? Právě naopak.

L. Žaloudek 2.12.2021 9:22

Rozdíl je v tom, že Eben něco řekl a ozvalo se, že to nesmí říkat.

J. Nevrkla 2.12.2021 9:35

Ozvat se to může, ale takový blábol a jeho hlasatelka jsou v diskuzi většinou zesměšněni a jede se dál.

Š. Hašek 2.12.2021 14:45

Běžně ty nevzdělané televizní nány/hlasatelky ČT09 koncipují otázku na předsedu vlády, ministra, dříve i na presidenta republiky stylem:

"Tak vy si nemyslíte, že děláte svoji práci nějak divně?"

A často si samy sobě rovnou odpovědí. Vítězně!

A tváří se jak uklízečky, dozorčí na toaletě! Moc dobře vědí, že za tohle se normálně dává rovnou facka. A vědí, že ji nedostanou!

Proč? Škoda!

J. Nevrkla 2.12.2021 14:49

Ano. Řekl bych, že ty vzorné normalizační už dávno překonávají.

F. Navrátil 2.12.2021 8:05

Můj známý byl redaktorem regionálních novin. Publikoval článek, ve které odhaloval korupční spojení mezi radnicí krajského města a významným místním podnikatelem. Šéfredaktor si ho zavolal a důrazně mu doporučil, aby se podnikateli osobně omluvil nebo dostane padáka. Vzhledem k těhotné manželce a hypotéce na byt tak učinil. Podnikatel ho vyslechl v sedě za ředitelským stolem a sdělil: " Mladý muži, zatím nevíte nic o světě a za dnešek mi ještě poděkujete. Nyní už víte, jak máte psát o významných inzerentech vašich novin!" Stejně v redakci nevydržel a nyní prodává ojetá auta. Prý si vydělá dvakrát více a přitom nemusí tolik lhát.

R. Langer 2.12.2021 8:40

A nebo při prodeji těch ojetin konečně zúročil svou praxi z novin... ;-) ;-D

J. Jurax 2.12.2021 16:01

Máte jistě na mysli praxi ve lhaní... :-)

J. Hoza 2.12.2021 7:09

Fascinuje mě, že někdo bere vážně Hrebenara. Jirka je jeden z největších exotů českého internetu všech dob. Ukázka Jiříkovy poezie:

"Budem spolu zářit, až se budem pářit."

Nezapomenutelné, kam se hrabou Vogoni.

B. Rudolf 2.12.2021 6:33

Podle mne není problém ani tak v tom, že se nějaký jednoduchý, případně vztahovačný člověk s deficitem soudnosti veřejně naveze do člověka, který si dovolil "nekorektně zažertovat". Takoví lidé vždycky byli, jsou a asi i vždycky budou.

Problém je podle mne ve vše prostupující nekompetenci mnoha lidí na rozhodovacích pozicích, kteří se bojí jednat podle zdravého rozumu a bojí se hloupost a omezenost nazvat pravým jménem. Problém je v tom, že se lidí, kteří si dovolili říci něco nekorektního, něco z hlediska mas nevhodného a urážlivého, neumíme zastat v situaci, kdy mají být nesmyslně potrestáni.

Lidem, kterým se dělo nebo děje nějaké bezpráví (ať již kvůli barvě pleti, sexuální orientaci nebo kvůli tomu, že patří ke "slabšímu pohlaví"), nepomůžeme tím, že budeme hystericky trestat a společensky mazat ty, kdo o tom, třeba jen zažertují nebo upozorní na jiný pohled na tzv. pozitivní diskriminaci.

Jsem přesvědčen, že Češi (zatím) nejsou rasisti. Ale obávám se, že akce některých nazdárků, kteří si hrají na boj proti rasismu, v mnohých časem rasistické sklony vyvolat mohou.

J. Joudová 2.12.2021 23:48

To teda dost čumím, pane Rudolfe, to jste snad nepsal Vy! Ve 100 % případů mě totiž Vaše dosavadní příspěvky utvrzovaly v přesvědčení, že prostě (diplomaticky řečeno) 'patříte do jiné sociální bubliny' než já. S Vaším dnešním příspěvkem ale beze zbytku souhlasím. R^:-)