16.6.2024 | Svátek má Zbyněk


Diskuse k článku

KONEC SVĚTA: Poslední generace

Pokud se neudělá něco zásadního proti dosavadním trendům, jsme poslední generací. Další už nepřijdou, protože nastane konec světa. Nechceme být poslední generací, proto musíme burcovat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Vychodil 22.9.2023 11:03

ano, tato éra se tak nazývá. Komentuji to z ekonomického pohledu. To hlavní "veřejné, společné, kolektivní vlastnictví prostředků" a s tím související kolektivní rozhodování, k tomu se nikdo ani nepřiblížil. Ekonomicky byl všude socialismus státním kapitalismem, plus některé dobré i špatné části této ideologie navrch. Z těch dobrých mě napadá sociální péče...

Z. Lapil 22.9.2023 10:56

Ale těch myšlenek!!!

Jen tak mimochodem - jak na tom byli a jsou filosofové s dětma? Mám dojem, že Darwin jich měl povícero a řeč je o šťastné a bohaté rodině a leccos jsem zaslechl o Marxovi, ale jinak nevím.

J. Anděl 22.9.2023 10:48

Na život v Číně moc nevidíme a nejsem si jistý, jak měřit úspěch.

A jestli nikdy neexistoval. To je těžký. Socialismus je myšlenkový koncept.

V realitě se málokterý koncept podaří zrealizovat stoprocentně, kor když k tomu potřebujete spolupráci miliónu lidí.

Přesto nemám problém to, co tu bylo, "socialismem" nazývat.

P. Vychodil 22.9.2023 10:40

socialismus per se jako takový nikdy neexistoval, nikde na světě, pokud se na to díváme z ekonomické stránky. Ekonomicky to "socialismus" "dotáhnul" státní kapitalismus. (údajně Lenin před smrtí přiznal neúspěch).

Na Číně vidíme, že se snaží (a vypadá celkem úspěšně) kombinovat státní kapitalismus s privátním.

M. Valenta 22.9.2023 10:34

O zdravé jádro nastupující generace se vsaďte s Jaklem a dobu bych to opravdu nesváděl - ta byla a bude.

M. Macková 22.9.2023 10:25

Aspoň trochu optimismu by to chtělo. Vždy je naděje...

P. Vychodil 22.9.2023 10:22

.."Už při covidu a pak při útoku Ruska na Ukrajinu se ukázalo, že většina čechů je rozumná"...

záleží na tom, co myslíš tou většinou., a co myslíš tím "rozumem"

Pokud je člověk rozumný ten, kdo hrdě plní debilní nařízení vlády a ještě hrději opakuje tupou protiruskou propagandu, pak máš pravdu. Většina je zkutečně zblblá propagandou, tudíž v newspeaku je to rozumná většina.

P. Kmoníček 22.9.2023 10:16

Zajímavé je, že se této diskuze nezúčastňují diskutéři Drobný, všichni Černí a podobá skupina anonymů. Překvapuje Šejna.

J. Lukavsky 22.9.2023 10:14

Ano, informace jenom z Internetu jsou povrchní, ale přes hledač je to naprosto perfektní. Google nebo Web of Science jsou naprosto spolehlivé protože vyhledají originální práce, tedy pokud za to nechtějí chechtáky. Když si ale vzpomenu jak jsme v knihovně listovali v referátových časopisech nebo abstraktech... nesrovnatelné. Pokrok je nutno umět užívat, pak slouží. J.L. end

J. Anděl 22.9.2023 10:12

R^

J. Anděl 22.9.2023 10:07

Obsahem mého příspěvku ovšem bylo, že válka v tomto nepomáhá, což právě ukázalo explozivní rozšíření komunistických idejí právě a zrovna po druhé světové válce.

L. Zídek 22.9.2023 10:03

Rudého bolševika vystřídali zelení bolševici z Brusele. Ten rudý aspoň nepodporoval sexuální perverzi.

L. Zídek 22.9.2023 10:00

No, a jsme v něm zpátky !

L. Písařík 22.9.2023 9:54

Poslední generace? Pak by naše děty měly být Ztracenou generací a to už tady bylo po 1ww. A vidíte, ztracená - tehdejší generace - zplodila přece jen ještě další generaci, která uchopila lidský pokrok, vzala si ho za svůj a pokračovala až se dostala k 2 ww, po ní opět, až zalepila všechny škody, pokračovala. Z čehož patrno, že situace se opakuje periodicky. Nevím, zda opakovaný válečný stav

( všichni proto Rusku) mobilizuje lidské síly, ale doufám. Poznámka: před 2 dny vypadlo všechno, internet, TV i radio. Vyhledal jsem a nabil starý tranďák a dokonce knihu o kubismu, kerou jsem si chtěl již dávno přečíst. Pak mě napadlo, že PC jede, z dokumentů jsem vybral četbu knih, něco fungovalo, něco ne - potřebovalo to kontakt s msv, a ten nebyl. Cítil jsem se jako bez ruky. Naštěstí síť po 12ti hodinách naskočila, To bylo radosti, říká má žena, která mi čte zprávu přes rameno, nepřišla o díl nevrended serálu o ruské šlechtě a nevolnicích. Tož tak.;-)více optimizmu

R. Valkovič 22.9.2023 9:51

To je nesmysl, blbci byli blbci vždycky, lenoši byli lenoši vždycky. Pokud je víc defektmích jedinců, evoluce při rozmnožování se postará, že v další generaci už nebudou. Spousta mladých si čte knihy, je šikovná, pracovitá a prosadí se. Už při covidu a pak při útoku Ruska na Ukrajinu se ukázalo, že většina čechů je rozumná. Poslední generace začne pracovat a dělat děti a přijde další generace.

J. Anděl 22.9.2023 9:47

Abych lépe navázal na váš příspěvek - ten socík byl sám o sobě dost úchylnost.

J. Anděl 22.9.2023 9:45

Na střední škole by si měli povinně číst text, říkající:

My boomeři jsme dobří.

Vy jste blbci.

Jste blbci.

Jste blbci.

My boomeři jsme dobří.

Vy jste blbci.

Tady je pár zajímavých statistik.

Jste blbci.

Tak jo, to pomůže :-)

J. Anděl 22.9.2023 9:43

Ano, souhlasím, z jednoho úhlu pohledu to tak je.

Z druhého se velký kus planety na mnoho desetiletí oddal experimentu se socialismem a vládou jedné komunistické strany a ideologie, což, osobně bych řekl, není dobrý výsledek připomenutí si toho, co je důležité.

J. Anděl 22.9.2023 9:39

Aha, takhle jste to myslel, chápu.

V. Povolný 22.9.2023 9:39

Nemyslím, že pan Jakl chce zastavovat prokrok. Spíš se zamýšlí nad tím, co toto slovo v dnešní době znamená a jestli nás to skutečně posouvá dopředu, nebo jestli to z nastupujících generací spíš vychovává stádo nemyslících a neurotických ovcí. Existují principy, které jsou staletími prověřené a fungují. Zavrhnutí těchto principů a jejich nahrazení něčím neodzkoušeným a podléhajícím momentálním ideologiím sotva může vést k něčemu fungujícímu a pro lidstvo prospěšnému. A o tomto je Jaklův článek, což jste evidentně nepochopil.

L. Zídek 22.9.2023 9:39

To ne. Ale utrpení, hlad a bída na určitou dobu připoměla lidem, co je důležité. Teď už dlouho je blahobyt, bezpečí a tak má lidstvo opšt potřebu se ztrestat a vymýšlí různé úchylnosti ....

P. Pepax 22.9.2023 9:37

Určitě urychlila, ale lidem v rozbombardovaném městě to bylo prd platné, museli odklidit trosky a postavit ho znova.

L. Zídek 22.9.2023 9:35

Toto by měla být povinná četba na středních školách . A na ministertvu školství !

J. Anděl 22.9.2023 9:31

Zvrátila druhá světová válka využití informačních technologií, nebo ho urychlila a prohloubila?

F. Brnušák 22.9.2023 9:30

" dneska si nahledám informaci o skoro čemkoli během pár sekund"

tohle je takova iluze jak to bude fungovat z dob kdy Internet zacinal. Vseobecne informace se daji najit, ale dost casto jsou to informace relativne povrchni. Pokud clovek hleda nejakou konkretni informaci technickeho razu, tak najednou zjistuje, ze tech informaci je docela malo. Celkove informace nahrazuji pocity. I wikipedie mi pripada, ze dost upada a temeta, ktera si pamatuji, ze byla docela podrobne rozepsana jsou dnes nahrazena jen nejakym obecnym popisem, mozna se mi to zda, ale prijde mi, ze informacni hodnota internetu klesa a stava se z toho medium podobne televizi.

K. Wágner 22.9.2023 9:27

Dobře napsáno R^:-)

J. Anděl 22.9.2023 9:24

Ano. Proto mi přišly v článku zajímavé ty "dva odstavce" (uvozovky protože nevím teď přesně, jestli byly dva).

A uvědomuju si, že dopad na proměnu podoby lidského světa je radikální. Natolik, že si uvědomuju, že tím končí svět "nadvlády bílého heterosexuálního muže" (což je ode mě hlavně rýpnutí do pana Jakla spíš než způsob, kterým bych to běžně nazýval :-)) tak, jak jsme ho znali, a není síly (politické resp. volní), která by tu změnu mohla zastavit.

Lze jí jen různě směřovat. A i to velmi omezeně.

P. Pepax 22.9.2023 9:23

Jako vždy to zvrátí válka, nebo jiná katastrofa a pojedeme pěkně odznova.

J. Moravec 22.9.2023 9:06

Pan Jakl asi neví, že pokrok nezastaví. Konec našeho světa určitě přijde. To vědí všichni. Pokrok nezastaví ani ti co se snaží něco změnit k obrazu svému, natož pak něčemu zabránit zabránit.

T. Hraj 22.9.2023 9:03

Ano, i moje děti čtou knížky a baví se s kamarády z masa a kostí a mobil pro ně není drogou (už ;-D).

Trendy jsou ale jiné. Zmiňovaný J. Haidth intenzívně studuje vliv života on-line (a hlavně sociálních sítí) na teenagery a děti a říká, že některé patologie jsou dost zjevné. Zranitelné jsou prý především dívky, které řeší hlavně vztahy a společenský statut (kluci "naštěstí" spíš hrajou on-line hry). Sociální sítě jakoukoli společenskou "chybu" trestají velmi tvrdě, okamžitě a navíc nepřetržitě. Když se dříve spikly 2 kamarádky proti třetí, tak ta šla v pátek domů, přes víkend od nich měla pokoj. Dnes od nich nemá pokoj ani vteřinu. A kdo řekne, že ty sociální sítě ta dívka nemusí sledovat, neví nic o životě dětí v současnosti.

Celý internet včetně sociálních sítí v dlani v kteroukoli sekundu dne je něco tak revolučního, že lze dnes opravdu těžko říci, jak budou vypadat lidé (a společnost), kteří v tom vyrostli.