27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Jiří Sedláček 29.7.2008 14:54

Dotaz

Vážený pane doktore Hulíku,

viděl jste opravdu kompletní pitevní protokol škpt. V. Morávka, nebo jen tu první stranu?

Nejdřív vyšlo Tři kontra gestapo a pak Tajemství Tří králů.  A jak jste schopen vysvětlit čas 17.45 -18.00 podle Pichrtové a 19.10-19.15 podle Heydrichovy zprávy?

Pokud máte zájem, napište mně na mail sedlacekjiri@tlas.cz a můžeme si pár věcí vyjasnit. Díky.

S Prochazka 4.4.2008 2:50

Male opravy

A -Podivejte se nekde na mapy stare Prahy. Jako rodaka z Dejvic me znepokojuje nazyvani mostu pres zeleznici "Prasnym mostem" ten je jinde (u Hradu), pouze stanice tramvaje se nazyvala Prasny Most.

B- Tramvaj "dvacitka" mivala privesny vuz s jednou - stredni plosinou, nikoli zadni nebo predni.

Pametnik starejch dob 3.4.2008 22:04

Otázka vyznamenání pro skupinu bratrů Mašínů

je ve skutečnosti sporem o LEGITIMITU komunistického režimu. Představte si totéž za německé okupace - drobné sabotáže, dva zabití němečtí vojáci a partyzány zabitý německý pokladník, který kladl odpor.

Téměř nikdo by takovýto odboj nezpochybnil. A o tom to celé je.

Střelec 4.4.2008 15:36

Re: Otázka vyznamenání pro skupinu bratrů Mašínů

To by museli páni emigranti po únoru založit exilovou vládu a oficiálně vyhlásit odpor. Místo toho si šli po krku, možná s vydatným přispěním Američanů. Oni v Evropě dosáhli politického statu quo a na daném rozdělení nehodlali v danou chvíli nic měnit. 

stardust 3.4.2008 19:24

Škoda jen, že...

...se nemohou psát diplomové práce o nějaké bitvě před Prahou či ofenzívě na Moravě v r.1938-39. Tak nezbývá než se nimrat  v tom, kolik gestapáků přijelo tramvají a kdo cestou k Prašnému mostu stihl nebo nestihl něco vyhodit z aktovky. Nicméně děkuji  za článek, Morávek a spol. byli hrdinové!

ZW 3.4.2008 20:03

Re: Škoda jen, že...

Trochu se obávám, že ty diplomové práce, jichž litujete, by byly psány v němčině.

Pametnik starejch dob 3.4.2008 22:07

Já bych připomněl, co se o situaci Československa psalo

roku 1937. Tam říkali, pokud by se Němcům povedl blitzkrieg, nikdo by nezasáhl, pokud by se ćeskoslovenská armáda udržela měsíc, zapojily by se i velmoce.

Mirek F. 3.4.2008 20:19

Re: Škoda jen, že...

Taky jeden z těch, kteří pro svoje sebevědomí potřebují, aby se mohli chlubit něčím, pro co by musel nést rizika někdo jiný (v tomto případě předchozí generace)?

Pete Brich 3.4.2008 16:28

Asi to nebude ještě verze poslední.

Jak již upozorněno níže, podle této verze by měl kapitán Morávek na své straně moment překvapení, mohl začít střílet později a tudíž přesněji a hlavně přes 50 vystřílených nábojů a žádný zraněný gestapák? Heydrich by se tím jistě pochlubil.

Nedošlo k přestřelce již předtím a nevracel se Morávek oklikou zpět na místo? O hrdinství není pochyb.

PB

R 3.4.2008 18:33

Re: Asi to nebude ještě verze poslední.

Možná ho zradilo tělo. Nikdo není ze železa a Morávek žil měsíce v obrovském vypětí, kdy stačil jeden jediný chybný krok a byl mrtvý nebo na gestapu. Třeba se to zrovna tam projevilo. Rozum chtěl,a proto tam šel a střílel na ty esesáky, ale třeba vznikla nějaká vegetativní reakce zrovna v tuto nevhodnou dobu a tak ani těmi 50 ranami nikoho netrefil......

doktor 3.4.2008 14:08

Pane doktore Hulíku,

výborný článek, až na to, že dosud jsem si jako Nepražák myslel, že Prašný most je ten přes Jelení příkop u Jízdárny Pražského hradu. I kdyby to byl ten vedoucí  Svatovítskou ulicí přes Buštěhradskou dráhu ke Kulaťáku, je to od serpentin v Chotkově nebo od Bílkovy vily na Mickiewiczově (kde to trochu znám) dost daleko.

jk 3.4.2008 18:32

Re: Pane doktore Hulíku,

  Myslíte naprosto správně, Prašný most je skutečně ten, co vede přes Jelení příkop. I když to ve skutečnosti už dávno opravdový most není - ten původní dřevěný byl někdy v 18. století nahrazen dnešní sypaným valem.  Ovšem i většina Pražáku si pod pojmem "Prašný most" vybaví pouze onu křižovatku se stejnojmennou tramvajovou zastávkou, která se nachází mnohem blíž onomu mostu nad dráhou, který autor omylem považuje za Prašný, než tomu skutečnému Prašnému mostu, podle kterého se jmenuje (snad proto, že na ní končí ulice U Prašného mostu).

ZW 3.4.2008 19:58

Re: Re: Pane doktore Hulíku,

Máte pravdu, ale...

Pocházím od Kulaťáku a tomu mostu přes dráhu všichni odjakživa říkali "Prašný most", tedy přesněji "Prašňák". A všichni jsme věděli, že ten "pravý" Prašný most vede přes Jelení příkop a že to ve skutečnosti žádný most není. Takže jsme žili se dvěma Prašnými mosty najednou a kupodivu to nikdy nikomu nepůsobilo problémy. Když jsme si dali sraz "v parku u Prašňáku", každý dorazil na správné místo. Protože - upřímně řečeno - pro val přes Jelení příkop jsme žádné extra pojmenování nepotřebovali, zato onen železniční most byl pro nás velmi důležitý. Už jako malí prckové jsme po něm rádi chodili s rodiči na procházky a skrz jeho kulatá okýnka se železnými sloupky jsme se nadšeně dívali na mašinky. Dokonce jsem si jako dítě dlouho myslel, že ona známá písnička zní "Na tom Prašném mostě rozmarýnka roste" a kdykoliv jsem tam šel, ve spárách chodníku jsem ji hledal. Kdyby bylo vyhlášeno referendum, který z těch dvou mostů si své jméno zaslouží víc, hlasoval bych pro ten mladší.

Jest otázkou, zda má má vůbec debata o "správném" pojmenování smysl, neboť se obávám, že v žádné závazné místopisné normě toto pojmenování zaneseno není. "Prašný most" ("Prašňák") proto můžeme chápat jako místní lidové označení pro oblast severně od původního mostu přes Jelení příkop, jejíž dominantou je železniční most u Dejvického nádraží. Budiž to tedy podobné označení, jako třeba "Anděl", "Balabenka", "Hanspaulka" nebo Špejchar".

Karel 3.4.2008 13:34

diky za clanek

Jura Jurax 3.4.2008 12:00

Díky

i jen za připomenutí výročí. Je to 66 let ...

jerry, noon mouse 3.4.2008 11:33

Díky, na tu mrtvou schránku se podívám

člověk nevšímavě projde okolo tak zajímavých míst. Tahle škvíra možná ovlivnila dějiny.

inspektor Trachta 3.4.2008 9:37

Co k tomu dodat?

Díky za zajímavý článek. Morávek byl hrdina a tahle verze jeho konce to jen potvrzuje...>-R^

lucina pes 3.4.2008 10:02

Re: Co k tomu dodat?

Analogicky byli hrdinové i oba synové pplk Mašína, kteří v e svém otci,  zbývajících  dvou členech Tří králů a atentátnících na Heydricha viděli svůj životní vzor a snažili se žít podle něj i v době komunistické nesvobody, která se v 50. letech té nacistické hodně podobala zatýkáním hrdinů a vlastenců a koncentračními tábory pro "nepřátele lidu".

Saul 3.4.2008 10:21

Souhlas

Lucino, nejen že nejste pes, ale ještě máte úplně pravdu.R^

vita 3.4.2008 10:26

Re: Re: Co k tomu dodat?

...protože zavraždili dva četníky (svázané) a chloroformovaného účetního. A zmrzačili hasiče, který běžel hasit.

Dokonalí hrdinové.

Pro vás.

Marat 3.4.2008 12:04

Re: Re: Re: Co k tomu dodat?

Vito,vy máte hodně černé svědomí a tak litujete ty české bolševiky.Děsí vás představa,že by ste mohl být na jejích místě.V Čechách je to těžké bojovat.Což o to bojovat, ale jen proti cizím,jen nikdy proti vlastním.Vždyť i miláček národa, Johan Masaryk odmítal jit proti vlastním.Jen boj který by stál krev vlastních nikdy nesmí být.To radějí půjdem dobrovolně a ochotně  na šibenici kterou pro nás postavili našinci.Vito,kdyby se tehdy češi chovali za nacistické okupace tak jako po uchopení moci komunisty,tak by ani nacisté nerozpoutali ten svůj teror.Kdyby se češi tak chovali ke komunistum,tak jako za Protektorátu k Němcum,tak by se čeští komunisté nerozpakovali zatočit s českými lidmi ještě ostřejí jak ti nacisté.A Heydrich nebyl takový čechožrout,za jakého ho vydávají čeští vlastenčíci.Pro Heydricha byly Čechy starým Říšským územím.Vždyť čeští kounisté se chovali v době hlubokého míru ke svým lidem hůře jak ti nacisté.Že nedošlo k horšímu,tak jen proto,že přeci čeští vlastenci nebudou bojovat proti svým.Jenže ve skutečnosti takový mír nebyl.A tu občanskou válku, tu proti svým lidem odstartovali čeští komunisté.Vůbec bych neplakal nad těmi bolšány,které Mašínové poslali do jejích ráje.

R 3.4.2008 12:56

Re: Re: Re: Re: Co k tomu dodat?

Ono to už tady bylo mnohokrát v diskuzích. Podle mně černé svědomí mají právě ti zuřiví antikomunisté, skoro 20 let po období, kdy se jim už za antikomunismus nic stát nemůže. Za komunistů něco provedli, teď se za to vnitřně stydí a myslí si, že to tím antikomunismem vymažou.

vita 3.4.2008 13:52

Re: Re: Re: Re: Co k tomu dodat?

Proč bych musel mít černé svědomí, abych dokázal říct o vrazích, že jsou vrahy? V případě onoho účetního dokonce loupežnými.

Ano -Mašíni jsou vrazi a ten český Pocosi taky.

A váš obdivovaný soukmenovec Heydrich skutečně považoval Čechy (tedy Böhmen) za staré říšské území. Ovšem Češi (Tschechen) na něm neměli co dělat - a taky se velmi snažil, aby tuto "historickou nespravedlnost" napravil.

Dlouhý 3.4.2008 17:17

Re: Re: Re: Re: Re: Co k tomu dodat?

Bez dlouhé diskuse : žháři. lupiči a bezcharakterní sadističtí VRAZI, za které by se skutečně nemusel stydět ani soukmenovec Heydrich!!!!!Lidé , kteří je obdivují jsou přinejmenším bezcharakterní primitivové!!!

Dlouhý 3.4.2008 17:03

Re: Re: Re: Re: Co k tomu dodat?

Toť klasický příklad hyenismu  a toho nejkrutějšího sadismu, povyšovaného několika bezcharakterními primitivy dokonce na hrdinství.Možná, že někdo má černé svědomí, ale pořád je to příznivější než ho nemít vůbec, tak jako perverzní   hulvát  alias Marat!Pro taková inndividua snad neexistuje  něco jako svědomí a docela si je dovedu představit jak si také vychutnávají podřezávání bezbranných lidí.Co nakonec ale slušní lidé nadělají, když takovéto podlé  jednání je podle některých bezcitných jedinců vydáváno za hrdinství.Snad to ani nejsou lidé, ale pouze lidské zrůdy.

Radek Laušman 3.4.2008 13:19

Re: Re: Re: Co k tomu dodat?

Milý nebo milá vito, je vidět, že jste si nedal/a ani tu lehkou práci zjistit si fakta o bratrech Mašínech. Jinak by jste nenapsal/a takové nesmysly. Svazáný a lehce omámený byl pouze jeden esenbák. Druhý nikoliv a o pokladníkovi už úplně lžete, Nebyl omámený, nýbrž se pokusil zaútočit svojí pistolí na Josefa Mašína a při následné rvačce o ni byl zastřelen vlastní zbraní. Takže sebeobrana. A pro zajímavost, zde si přečtěte fakta, která můžete dohledat i jinde o jejich odboji. http://neviditelnypes.lidovky.cz/spolecnost-masinove-a-odboj-proti-komunismu-f3t-/p_spolecnost.asp?c=A080228_205903_p_spolecnost_wag Pro příště, než sem hodíte svůj názor zkuste si najít nejdříve nějaká fakta, aby jste ze sebe nedělal hlupáka.;-)

pierre 3.4.2008 13:38

Re: Re: Re: Re: Co k tomu dodat?

Co si to ten pokladník vlastně dovolovat, co? Zaútočit na zloděje, který mu chtěl ukrást peníze na výplaty. Taková drzost! A ten podrřezaný esenbák, kolik jenom musel nadělat zla; ty tisíce a miliony lidí, co zotročil!

Historik 3.4.2008 16:55

Re: Re: Re: Re: Re: Co k tomu dodat?

Ti gestapáci, kteří zatýkali Morávka nemuseli být horší, než ti dva esenbáci, které zabli Mašínové. Řadoví pochopové totalitní moci.

Mimochodem, zjistěte si, jak si také opatřovali peníze bolševici a jmenovitě jistý Džugašvilli alias Koba alias Stalin. Ten nezabil jen jednoho pokladníka, který se postavil na odpor.

Mirek F. 3.4.2008 17:43

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co k tomu dodat?

Gestapákům v komunistickém Československu odpovídali nikoliv řadoví esenbáci, kteří měli na starosti především běžnou kriminalitu, nýbrž členové StB, jejímž prakticky 100%ním úkolem bylo udržovat totalitní nadvládu - stejně tak jako v případě příslušníků gestapa.

A logika typu "komunisti to dělali taky a víc, takže je to v pořádku"...???

Anonym 3.4.2008 14:03

Re: Re: Re: Re: Co k tomu dodat?

Předně bych pro čistotu českého jazyka chtěl upozornit na to, že správně není výraz "aby jste", nýbrž abyste.

K samotnému obsahu bych Vám pak chtěl napsat, že pokladník nebyl pokladník, nýbrž vedoucí účtárny, který nejenže nebyl komunista, ale sám měl s nastoupivším režimem dost problém. Nebyl v žádné, a to ani v občanské, válce a hájil pouze svěřené (cizí, tedy nikoli svoje) finance. Kdyby nehájil, v lepším případě by skončil ve vězení, v horším na popravišti.

A otázka nakonec: co je vlastně nutná obrana (nebo jak píšete sebeobrana)? Někdo se mě pokusí oloupit, já na něj vytáhnu zbraň, kterou jsem ozbrojen právě pro tento účel a on mě zastřelí. Tak kdo z nás spáchal čin nazývaný nutnou obranou a kdo je zločinec, tedy lupič a vrah?

Trochu mi vadí, když zaměňujeme kladné a záporné hrdiny. Podle mého názoru jediná souvislost  mezi historickými událostmi popsanými v článku a bratry Mašínovými byl jejich otec, resp. vzájemné pokrevní pouto. Jejich činy, a to se na mě nezlobte, nesnesou srovnání.

P.S. O esenbákovi nehovořím, byl za ochranu režimu, proti kterému Mašínové bojovali, placen.