Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996Diskuse k článku
HISTORIE: Tajné služby u Bratislavy a tajemství letadla DC-9? (2)
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
![]() |
Severin 13.1.2009 13:13Mnoho leteckých katastrof není 100% spolehlivě objaněno Erudovaný a zajímavý článek p. Toufara nedokazuje nic víc, než že na základě zprávy ŘLP Cottbus o spojení s letadlem JU-AHT, nedošlo ke srážce s jiným letadlem. Nemůže popřít, i když velmi malou, pravděpodobnost, že letadlo narazilo na CAT (clear air turbulence) a nebo dokonce na její strašlivější příbuznou SCAT- tyto potvory vznikají někdy náhle a dodnes se nedají spolehlivě dopředu odhalit. Letadla vyráběná po konci 70-tých let si už dokážou poradit i se SCAT-em, ale skoro vždycky to odnesou (většinou nepřipoutaní) cestující či posádka většími či menšími zraněními, zřídka i smrtí. Jak nevyzpytatelné jsou, ukazuje příklad B747 UNITED nad Mariánskými Ostrovy (Pacifik) , dost cestujících bylo zraněno, z jednoho mrzák, letadlo hodně poškozeno. Letoun KAL, co letěl na stejné trase a hladině asi 20 minut potom , byl varován a připravil se, ale kromě lehké turbulence nic nezaznamenal, SCAT zmizel zrovna tak rychle, jak vznikl. Dále je možnost exploze letadla ze závažné technické příčiny , tyto exploze, i když díkybohu velmi málo časté, jsou většinou fatální, na. př. TWA 800, výbuch v palivové nádrži kvůli jiskře. Qantas B747 v srpnu 2008 měl už lepší štěstí, po pravděpodobném výbuchu kyslíkové nádrže a díře v trupu velikosti osobního auta, se podařilo pilotovi bezpečně přistát na letišti v Manile. Sestřelení letadla je jednou z možností ,a střela by se ani nemusela do letadla trefit, stačilo by, aby bouchla blízko letadla a závažně poškodila stabilizátory, to může pak být věcí zlomku sekundy než se letadlo dostane do nekotrolovatelného pádu, který posléze letadlo rozláme na kusy. Výbušniny propašované teroristy do letadla jsou další možností. Dnešní technika by z vraku už dokázala explozi výbušninou identifikovat. Bez přímého důkazu je to všechno (exploze výbušnin, exploze kvůli technické závadě, sestřelení, setkání se SCAT-em, vážná chyba pilota ) jenom více nebo méně podložené dohady na indiciích, a jak to opravdu bylo, se už s jistotou asi nikdy nedovíme. |
![]() |
honzak 13.1.2009 13:41Re: Mnoho leteckých katastrof není 100% spolehlivě objaněno CAT a SCAT jsou dost frekventované zkratky... Co to vlastně je? Podle mého neumělého názoru turbulence v prostření bez mraků, snad následek JET streamů. Ale nestojím si za tím, nejsa meteorolog ani letec. S paraglidem jsem se do ničeho takového díkybohu nedostal. |
![]() |
milan 13.1.2009 14:28Re: Mnoho leteckých katastrof není 100% spolehlivě objaněno bodejť,do 10.050m s paraglidem |
![]() |
Severin 13.1.2009 14:39Re: Mnoho leteckých katastrof není 100% spolehlivě objaněno CAT, jak jsem se už zmínil, je zkratka Clear Air Turbulence, tedy Váš překlad "bez mraků" dost dobře padne, i když sem tam nějaké ty mraky být mohou. Má více příčin, JET stream je jedním z nich, dále termíky, blízkost hor atd. SCAT je Severe Clear Air Turbulence, tedy závažná turbulence za jasného počasí , a u ní může být zatížení při propadu až plus3G ! Náhlý velký propad znamená, že nepřipoutaný cestující je "vystřelen" vzhůru a narazí hlavou do stropu letadla (na příklad v letadle Scanairu z Kodaně do Řecka nad Bratislavou, někdy v polovině 70-tých let, přesná data mám někde v poznámkách) , pak po zastavení propadu zase bouchne tělem o podlahu či sedadlo, dále po kabině poletují nepřipoutané objekty, které někoho poraní. Skoro všechny moderní letadla setkání se SCAT-em dokáží přežít, i když některé přistanou značně "oškubané" , s uvolněnými nebo vypadlými nýty atd. Nepříjemné je u těchto turbulencí, že mohou překvapit znenadání, proto já vždycky, bez ohledu na to, zdali v letadle svítí "Fasten Seat Belts" nebo ne, jsem v sedadle připoutaný. Sám jsem CAT ani SCAT nezažil a nestojím o to, měl jsem jenom tu čest seznámit se se středně těžkou turbulencí na příklad nad Grónském v roce 1976 a pak nad střední Austrálií v roce 1999, tam už to byl i na mne , co mám hromadu nalítaného a dokonce jsem zažil i pár incidentů, nervák, myslel jsem, že je to těžká turbulence (severe) ale pilot nám, až to asi po 30 minutách odeznělo, nám oznámil, že to byla středně těžká. Jak tedy asi vypadá ta těžká si dovedu živě představit.Jinak s paraglidem se do těchto potvor nedostanete, většinou vznikají ve velkých výškách. |

