26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

HISTORIE: Patroni české státní ideje, a proto Evropy

Propagandistické zneužívání klíčových dějinných událostí zejména totalitními režimy a jím silně poznamenané, plytce obranné reakce zákonitě vytvářejí bludný kruh pseudoargumentů. Ten účinně zakrývá skutečný smysl dějinných událostí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
A. Reček 14.7.2013 16:39

Připomínky k článku jistě mohou být, ale

hodnocení které zde podal p.Sulc a p.Szewczyk je také dost přitaženo za vlasy.  O nás písemné doklady z doby Rastislavovy a Svatoplukovy jsou zachovány hlavně v Římě a některé na Balkáně, tedy nejde o vymyšlenou legendu. Faktem je, že tehdejší Morava a Čechy neměli nic moc společného.  S popularizací soluňských bratří v Čechách začal až Karel IV.  Ovšem odkaz jejich zůstal nesmazatelný, protože staroslověnština zůstala vedle hebrejštiny, řečtiny a latiny uznávaným církevním jazykem a pro slovanské kmeny životně důležitým prvkem k zachování své kultury a i existence.

R. Szewczyk 14.7.2013 19:44

Re: Připomínky k článku jistě mohou být, ale

čoveče,vůbec nejde o Crhu a Strakotu,anobrž o tu Velkou Moravu,

P. Vaňura 13.7.2013 20:23

Rastislav a Svatopluk mají v několika málo zachovaných

latinských textech titul "krále." Určitě museli mít docela velkou armádu, když mohli i když s malým úspěchem válčit s Franky. Hlavní město mohlo mít kolem 6000 obyvatel.

Ovšem, byla to zaostalá divoká doba a s charakteristikou vládcovy družiny jako "tlupy lupičů" lze do velké míry souhlasit. Ovšem, pro Franky to platí rovněž.

Mimochodem, v klenotu literatury, Homérově Odysei, se např. Telémachos hodlá ujmout dědictví "které naloupil mi Odyseus božský..."

R. Szewczyk 13.7.2013 22:45

Re: Rastislav a Svatopluk mají v několika málo zachovaných

hrdina československého socialistického lidu,Juro Jánošík,sa dochoval v jedné lidové písni coby král oravy

P. Urban 13.7.2013 10:57

To jsou trochu odvážné formulace

Úspěch (byť jen dočasný) Velké Moravy a cyrilometodějské mise nepochybně oslabil myšlenku univerzálního impéria. Souvislost s českou "individualitou národa a státu" je ovšem přinejmenším sporná, nemluvě o tom, že nás neposouvala ani na Západ ani na Východ.

Nevím, kterým "na autoritu individuálního křesťanského svědomí orientovaným křesťanským hnutím" poskytovali podporu čeští panovníci. Kroky Václava IV, podle toho, co je o něm známo, byly neseny spíše jeho osobní vzpourou proti zavedeným pořádkům než cyrilometodějským odkazem.

P. Sulc 13.7.2013 7:14

Pane Bednari, co se tyce cirkevniho schisma,

mate jiste pravdu, byt i v tom 9 st. byly treci plochy mezi carhradskym patriarchou a tim rimskym, ktery se povysoval nad ostatnimi patriarchy, papezem. Ale mluvit o Cesich v te dobe a o ''''state'''', je trochu absurdni. Ty slovanske tlupy, ktere se mlatily mezi sebou, se asi tezko nazivaly "Cesi", negramotni barbari nemeli nejake narodnostni citeni a nejspise ani spolecnou rec ne. A ''stat'' ? to spise byla oblast , ovladana loupeznou druzinou panovnika, nez systematickou vladou, to prislo az o par stoleti pozdeji, za Premyslovcu. A predstava, ze dva ''bratri'' nejakym kazanim zmenili stalete pohanske zvyky a nadelali z divokych Slovanu pobozne krestany, se zda absurdni. A jestli jste takovy znalec dejin, muzete rici, kdy se vubec poprve objevilo slovo ''Cech'', ''cesky'', ''Cechy'' ?  Ta zeme byla jeste dlouho po bratrich znama pouze jako Bohemia, uz od rimskych dob. A ze by tamejsi Slovane juchali a zpivaly si Cechy krasne, Cechy me, to jiste neverite, oni meli zcela jine starosti: bojovat s prirodou, aby se udrzeli vubec nazivu. A tak, rekl bych, ty dva bratri nejspise kazali tem ''prachovejsim'', co nemuseli tolik, ci vubec makat na poli, nejakym tem ''''vladykum'''', co vladli slovanskym kmenum a rodum, v daleke budoucnosti Cechum.

T. Blecha 13.7.2013 7:51

Re: Pane Bednari, co se tyce cirkevniho schisma,

Pane Sulc, když o historii nevíte nic tak ji nekomentujte. Máte pravdu že v té době se tomu území neříkalo Čechy, protože to byla Velká Morava. A už vůbec nechápu kde berete ty vaše slovanské tlupy? Velká Morava byla vyspělým ranně středověkým státem. Křesťanství tu bylo už před Konstantinem a Metodějem, ale bylo šířeno bavorskými knězi, kteří tu posilovali vliv Franské říše, proto si Rostislav pozval slovanské učitele aby Velkou Moravu od Franského vlivu osvobodil.

R. Szewczyk 13.7.2013 10:54

Re: Pane Bednari, co se tyce cirkevniho schisma,

nečtěte ty Jirásky,pak pochopíte,že tzv, Velká Morava nebyla žádný stát,ale uzemí ovládané bandou desperátů ,,,to ovládané není uplně správné,bo to byl jen lupičský revír,a v něm několik vesnic okolo jantarové stezky,počet obyvatel takové dědiny byl maximálně několik desítek,on ten Veligrad měl snad až k dvěma tisícům obyvatel,a to je velmi optimistický odhad,možná přes zimu,kdy se tam uchýlili za poplatek snad nějací kupci,,,,,,nechápu potřebu překrucovat fakta,i když jistě mohutný Rastislav v skvělém rouše,duchaplně rozmlouvající s věrozvěsty,jistě nadme pýchou narodovce spíše,než zavšivený ,smradlavy mužíček 150cm vysoký,držící v ruce uřízlou hlavu předtím znásilněné devítileté dcery sedláka,který nechtěl vydat coby poplatek poslední kravku,jistě každoročně předzimní ritual zásobení lapkova sídla,

P. Sulc 13.7.2013 19:45

Re: Pane Bednari, co se tyce cirkevniho schisma,

Jste naivni snilek, pane Blecho. Misto koukani na fotbal ctete popularne vedecke knoihy historiku a zapomente na skolni dejiny, jejich ucel neni spravne vykladat historii ale vyrabet z deti male vlastenecky. Nazev Velka Morava prisel az v 19 stol, nejak se jak ta doba, tak i to uzemi muselo pojmenovat. Pisemne zaznamy nejsou ani z dob o 200-300 let pozdeji, tak nefantasirujte o hodnych krestanech, Rostislavu atd. Konec koncu , i legendy o sv. Vaclavu jsou jen legendy, fakta se temer neznaji, zaznamy nejsou. Vsechny ty krasne dejiny Cechu, povidani o starci lezoucim na Rip, Libusi atd jsou jen povesti, ktere s fakty nemaji co delat. .Proste:  mene piva, fotbalu a vice sebevzdelani, Velka Morava rozhodne nebyla nejaky anticky slovansky Rim ci Atheny.

T. Blecha 15.7.2013 6:41

Re: Pane Bednari, co se tyce cirkevniho schisma,

Jsem členem o.s. Velkomoravané. Velkou Moravou žiju a všechno co o ní vím, mám od současných předních historiků a archeologů ( Pomáhá nám třeba Dr. Luděk Galuška). Vy máte spoustu mezer ve vzdělání ne já.

P. Sulc 16.7.2013 1:37

Re: Pane Bednari, co se tyce cirkevniho schisma,

Mate pravdu. "Sdruzeni sv Vaclava" zna do posledniho detailu, jake ze nosil podvlekacky.

R. Szewczyk 13.7.2013 0:43

hm

pane Bednář,váš článeček patří do kategorie sci -fi,pod kategorie fantasy,česky: kategorie pohádek,Crhu a Strachotu považovat za ochránce státní ideje,k tomu české,to chce opravdu nevšední fan tazii,s racionalitou to ovšem nemá naprosto nic