Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996Diskuse k článku
HISTORIE: Nad Tatrou sa blýska - 4
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
J. Barto 18.4.2013 20:36Tak mi to nedalo pane Vlk, a "zagůgloval" jsem si. Když jste tak světoznámý autor historické literatury. Bylo mi trochu hanba, že o Vás nic pořádného nevím.Bylo mi to divné, protože v prodejnách knih vždy věnuji skoro výhradní pozornost tomuto žánru. Teď už je mi to jasné. "Hop sem, hop tam", to je těch Vašich 22 knih.Nu,o nic jsem nepřišel. |
J. Vyhnalík 18.4.2013 21:43Re: Tak Pan Vlk nikde nepíše nic o tom, že by se jednalo o něco jiného, než o kompilaci různých pramenů. Tyto články slouží jako připomenutí pozapomenutých kapitol našich dějin. Rád si připomenu co jsem si o těchto událostech přečetl jinde, případně občas něco nového dozvím. |
J. Barto 18.4.2013 22:49Re: Tak Asi tak. |
B. Volarik 18.4.2013 17:50Vyborne exkurse do historie celkem nedavne lec neprilis zname. V komunisticke skole nas o techto udalostech neucili ani zbla. Museli by totiz pripustit existenci Masaryka (jako ze se taky zabyval necim jinym nez strilenim do delniku), legii a vubec. Vyslo by pak prilis okate na jevo, ze dejiny nezacinaji kvetnem 1945 a posleze unorem 1948. |
V. Heidlerová 18.4.2013 8:40Slováci by měli denně děkovat za to, že mají konečně svůj stát v hranicích, které pro ně vyjednal TGM a vybojovali čeští legionáři a sokolové. Nazdar. Jinak by bačovali na malém plácku pod Tatrami. |
L. Křivan 18.4.2013 7:56Obrněný vlak působí poněkud cimrmanovsky. Alespoň na mne. Není přece nic lehčího než přerušit koleje, případně i vlak vyhodit do vzduchu, nebo ze stráně. Ale jak je vidět, úspěchy měl. |
V. Heidlerová 18.4.2013 8:36Re: Obrněný vlak působí poněkud cimrmanovsky. A jak si potom vysvětlíte obsazení a držení sibiřské magistrály čs. legiemi? A jak bolševici šmejdili obrněnými vlaky?_ Asi si tenkrát víc vážili obrovského úsilí vloženého do výstavby železnic nebo je to prostě nenapadlo. Na to asi museli přijít sovětští partyzáni. |
I. Klindera 18.4.2013 11:24Re: Obrněný vlak byl zbraní své doby Přerušení kolejí se samozřejmě teoreticky nabízí, ale v praxi to není zase až tak snadné. Na uvolnění kolejí (vrutů, kterými jsou přišroubované k pražcům) musíte mít speciální nářadí, a raději více kusů, aby to šlo rychleji. To polní armáda u sebe nemá, musela by si nářadí sehnat v nějakém železničním depu, protože každá železniční zastávka jím taky vybavena nebyla. Pak tu byl moment překvapení, totiž že vojáci většinou zjistili, že nepřítel má k dispozici obrněný vlak, teprve až v okamžiku, kdy přijel a začal po nich střílet. To už je na vymýšlení čehokoli dost pozdě. V takovém případě se vojáci většinou nemohli zbavit nutkavého pocitu, že nejlepší řešení je zdrhnout, vojensky řečeno "stáhnout se do předem připravených pozic", a to i v případě, že žádné připravené nebyly. Třetí věcí je, že obrněné vlaky většinou s podobnou formou diverze počítaly a byly na ni vybavené. Na takzvaném předběžném vagonu (předběžný proto, že ho lokomotiva tlačila před sebou, aby v případě nájezdu na minu nebo vykolejení to odnesl zbytný vagon a ne nenahraditelná lokomotiva. Ta se proto často řadila rovnou doprostřed vlaku.) se většinou vozily kolejnice, nářadí, šrouby a úchytky. Když hlídka sedící vpředu na tomto vagonu zjistila porušení trati, vlak zastavil, část mužstva vyskákala a trať opravila. Vlak mezitím mohl udržovat případné narušitele v uctivé vzdálenosti svou palbou. Zásadní nevýhoda obrněných vlaků byla v tom, že nemohly být nasazeny tam, kde vůbec nevedla železnice. Soumrak obrněných vlaků za druhé světové války způsobilo masové rozšíření tanků - tankový kanon pancéřování vlaků pohodlně probíjel. Zatímco tank mohl v terénu manévrovat a skrývat se, vlak nic takového nemohl a na náspu sloužil jako perfektní terč. |
J. Tachovský 18.4.2013 12:01Re: Obrněný vlak byl zbraní své doby A nestacilo by pomoci lopatek rozhrabat nasep ? Vojaku je dost, lopatky taky maji. |
I. Klindera 18.4.2013 14:22Re: Obrněný vlak byl zbraní své doby Rozhrabání kamenitého náspu polními lopatkami = několik hodin práce. Čili to samé: musíte vědět předem, že vlak přijede, jinak právě začínající "hrabače" smete kulometnou a dělostřeleckou palbou. Ale jinak samozřejmě máte pravdu v tom, že vždycky se dalo (i proti obrněnému vlaku) něco dělat, protože na každou zbraň lze najít protizbraň. Hlavní je se neleknout a nehodit zbytečně flintu do žita. Ale spíš to záleželo na místních okolnostech a schopnosti improvizace. Třeba pokácet stromy na trať, pokud byly v dosahu, nebo v nejhorším rozjet proti obrněnému vlaku nějaký obyčejný vlak nebo lokomotivu a způsobit srážku, která "obrňák" vykolejí - a bylo na pár dní vystaráno... |
S. Landa 18.4.2013 13:55Re: Obrněný vlak byl zbraní své doby Obrněné vlaky byly vynikající zbraní v době, kdy většina obchodu a rychlý přesun vojenských jednotek zajišťovala železnice. Jedna taková potvora přijela na nádraží a město bylo prakticky odříznuté a občané odkázáni jen na místní zdroje. |