19.5.2024 | Svátek má Ivo


Diskuse k článku

HISTORIE: Nad Tatrou sa blýska - 4

Dostat někam armádu je dosti složitý, dnes se říká "logistický" úkol. Nejen, že musíte dostat dost vojáků a materiálu z bodu A do bodu B, musíte také zajistit dopravní cesty. Tedy mít po čem jet, na čem jet a zabránit, aby vaši armádu nepřítel, na jehož území se snažíte dostat, nerozstřílel

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Barto 18.4.2013 20:36

Tak

mi to nedalo pane Vlk, a "zagůgloval" jsem si. Když jste tak světoznámý autor historické literatury.

Bylo mi trochu hanba, že o Vás nic pořádného nevím.Bylo mi to divné, protože v prodejnách knih vždy věnuji skoro výhradní pozornost tomuto žánru.

Teď už je mi to jasné. "Hop sem, hop tam", to je těch Vašich 22 knih.Nu,o nic jsem nepřišel.

J. Vyhnalík 18.4.2013 21:43

Re: Tak

Pan Vlk nikde nepíše nic o tom, že by se jednalo o něco jiného, než o kompilaci různých pramenů. Tyto články slouží jako připomenutí pozapomenutých kapitol našich dějin. Rád si připomenu co jsem si o těchto událostech přečetl jinde, případně občas něco nového dozvím.

J. Barto 18.4.2013 22:49

Re: Tak

Asi tak.

B. Volarik 18.4.2013 17:50

Vyborne exkurse do historie celkem nedavne lec neprilis zname.

V komunisticke skole nas o techto udalostech neucili ani zbla. Museli by totiz pripustit existenci Masaryka (jako ze se taky zabyval necim jinym nez strilenim do delniku), legii a vubec. Vyslo by pak prilis okate na jevo, ze dejiny nezacinaji kvetnem 1945 a posleze unorem 1948.

V. Heidlerová 18.4.2013 8:40

Slováci by měli denně děkovat

za to, že mají konečně svůj stát v hranicích, které pro ně vyjednal TGM a vybojovali čeští legionáři a sokolové. Nazdar. Jinak by bačovali na malém plácku pod Tatrami.

L. Křivan 18.4.2013 7:56

Obrněný vlak působí poněkud cimrmanovsky.

Alespoň na mne. Není přece nic lehčího než přerušit koleje, případně i vlak vyhodit do vzduchu, nebo ze stráně. 

Ale jak je vidět, úspěchy měl.

V. Heidlerová 18.4.2013 8:36

Re: Obrněný vlak působí poněkud cimrmanovsky.

A jak si potom vysvětlíte obsazení a držení sibiřské magistrály čs. legiemi? A jak bolševici šmejdili obrněnými vlaky?_ Asi si tenkrát víc vážili obrovského úsilí vloženého do výstavby železnic nebo je to prostě nenapadlo. Na to asi museli přijít sovětští partyzáni.

I. Klindera 18.4.2013 11:24

Re: Obrněný vlak byl zbraní své doby

Přerušení kolejí se samozřejmě teoreticky nabízí, ale v praxi to není zase až tak snadné. Na uvolnění kolejí (vrutů, kterými jsou přišroubované k pražcům) musíte mít speciální nářadí, a raději více kusů, aby to šlo rychleji. To polní armáda  u sebe nemá, musela by si nářadí sehnat v nějakém železničním depu, protože každá železniční zastávka jím taky vybavena nebyla.

Pak tu byl moment překvapení, totiž že vojáci většinou zjistili, že nepřítel má k dispozici obrněný vlak, teprve až v okamžiku, kdy přijel a začal po nich střílet.  To už je na vymýšlení čehokoli dost pozdě. V takovém případě se vojáci většinou nemohli zbavit nutkavého pocitu, že nejlepší řešení je zdrhnout, vojensky řečeno "stáhnout se do předem připravených pozic", a to i v případě, že žádné připravené nebyly.

Třetí věcí je, že obrněné vlaky většinou s podobnou formou diverze počítaly a byly na ni vybavené. Na takzvaném předběžném vagonu (předběžný proto, že ho lokomotiva tlačila před sebou, aby v případě nájezdu na minu nebo vykolejení to odnesl zbytný vagon a ne nenahraditelná lokomotiva. Ta se proto často řadila rovnou doprostřed vlaku.) se většinou vozily kolejnice, nářadí, šrouby a úchytky. Když hlídka sedící vpředu na tomto vagonu zjistila porušení trati, vlak zastavil, část mužstva vyskákala a trať opravila. Vlak mezitím mohl udržovat případné narušitele v uctivé vzdálenosti svou palbou.

Zásadní nevýhoda obrněných vlaků byla v tom, že nemohly být nasazeny tam, kde vůbec nevedla železnice.

Soumrak obrněných vlaků za druhé světové války způsobilo masové rozšíření tanků - tankový kanon pancéřování vlaků pohodlně probíjel. Zatímco tank mohl v terénu manévrovat a skrývat se, vlak nic takového nemohl a na náspu sloužil jako perfektní terč.

J. Tachovský 18.4.2013 12:01

Re: Obrněný vlak byl zbraní své doby

A nestacilo by pomoci lopatek rozhrabat nasep ? Vojaku je dost, lopatky taky maji.

I. Klindera 18.4.2013 14:22

Re: Obrněný vlak byl zbraní své doby

Rozhrabání kamenitého náspu polními lopatkami = několik hodin práce. Čili to samé: musíte vědět předem, že vlak přijede, jinak právě začínající "hrabače" smete kulometnou a dělostřeleckou palbou.

Ale jinak samozřejmě máte pravdu v tom, že vždycky se dalo (i proti obrněnému vlaku) něco dělat, protože na každou zbraň lze najít protizbraň. Hlavní je se neleknout a nehodit zbytečně flintu do žita. Ale spíš to záleželo na místních okolnostech a schopnosti improvizace. Třeba pokácet stromy na trať, pokud byly v dosahu, nebo v nejhorším rozjet proti obrněnému vlaku nějaký obyčejný vlak nebo lokomotivu a způsobit srážku, která "obrňák" vykolejí - a bylo na pár dní vystaráno...

S. Landa 18.4.2013 13:55

Re: Obrněný vlak byl zbraní své doby

Obrněné vlaky byly vynikající zbraní v době, kdy většina obchodu a rychlý přesun vojenských jednotek zajišťovala železnice. Jedna taková potvora přijela na nádraží a město bylo prakticky odříznuté a občané odkázáni jen na místní zdroje.