1.5.2024 | Svátek práce


Diskuse k článku

GLOSA: Nadměrné pití? Snadná pomoc

Kouření jsme „vyřešili“ - kuřáky jsme vyhnali z hospod i odjinud na chodník. Nastal čas postoupit o stupínek výš a začít se zabývat alkoholem. Situace je totiž vážná.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Boublíková 2.10.2017 16:20

Re: Bylo by to logické?

No však ono se nekouří (nekouřilo) jenom v hospodách.

P. Dvořák 2.10.2017 19:38

Re: Bylo by to logické?

Tak jinak. Přestane se chlastat v hospodách a všichni budou jezdit střízliví?

M. Novotný 2.10.2017 16:20

Re: Bylo by to logické

Tedy nevím, jistě by se někde časem našla neziskovka která si dá 1 a 1 dohromady a dojde k závěru že hlavním důvodem automobilových nehod způsobují ty zlé automobily, tak je zakažme, nehody na silnici vinou řidičů alkoholiků rázem nebudou a my budeme moci spokojeně pít.. tedy venku před hospodou se svými přáteli kuřáky, protože pít a kouřit v hospodách bude zakázáno.

M. Prokop 2.10.2017 21:13

Re: Bylo by to logické

Nejnebezpečnější jsou dobroserové.

Z. Lapil 2.10.2017 17:45

Re: Bylo by to logické

Ještě jedno překvapení: Počet alkoholových nehod při hladině méně než 1,5 promile je nějakých 60% počtu NAD 1,5 promile.

Předpokládám, že "nízkoalkoholových" řidičů je výrazně víc (jedno dvě piva po obědě; "jen trošku" na zdraví kolegovi; zbytky ze včerejška), než těch vysloveně opilých, takže teprve těch zhruba 1,5 promile bude hranice "opravdového nebezpečí".

Pravda bude asi i to, že kdo sedne za volant v riskantním stavu, je opatrnější, protože si A/ nepřeje být chycen a B/ VÍ, že alkohol neprospívá. Naopak opravdový opilec má spíš tendenci situaci podceňovat.

Aneb kdo pije, umře. Kdo nepije, umře taky, ale dřív, protože ten, kdo pije, ho přejede. (Dikobraz, kdysi dávno).

J. Pospíšil 2.10.2017 19:51

Re: Bylo by to logické

Takováto práce se statistikami je strašně ošidná.

Jak se pak vyrovnat s faktem, že drtivou většinu nehod způsobí střízliví řidiči?

Taky dám něco jako z Dikobrazu na závěr. Z jihomoravské lidové tvořivosti:

Kdo neumí řídit opilý, neumí řídit vůbec.

Z. Lapil 2.10.2017 22:53

Re: Bylo by to logické

Tak jasně, dokud si to sám nezfalšuju :-)...

Myslím ale, že jsem chybu v úvaze neudělal: pokud alkohol vliv nemá, je procento "alkoholových" nehod (přibližně) stejné, jako procento řidičů pod vlivem. Pokud alkohol působí nepříznivě (což nezpochybňuju), musí být procento alkoholových nehod vyšší (řidiči pod vlivem častěji bourají).

Pokud paní Boublíková tvrdí, že pod vlivem je 10% řidičů a statistika z r. 2013 (v jiných letech to nebude významně jinak) uvádí pouze něco přes 6% alkoholových nehod, pak buď jedno z toho není pravda, nebo alkohol působí příznivě na schopnost řídit. Těch nehod je celkem přes 76 000, takže vzorků je snad dost.

Máte ale pravdu, že průměr je číslo ošidné. V Bretani jsem viděl památník obětem moře. Někdy od začátku 20. století je tam rok za rokem počet mrtvých. Je pořád stejný - 20 - 25 - 23 - 27 - 20... Někdy během 2. světové války se "cosi" změnilo - radar, předpokládám, a zároveň asi i větší lodě. Čísla najednou vypadají jinak: 1 - 2 - 0 - 0 - 98 - 0 - 1... Skoro mám chuť tvrdit, že průměr se moc nezměnil, ale už je to nějaký čas a tehdy mě nenapadlo to zkoumat a moderní bezpečnostní zařízení snad proboha nějaký vliv mají.