5.5.2024 | Svátek má Klaudie


Diskuse k článku

GLOSA: Je ne suis pas Halik

Ne, neběžím s křížkem po funuse, abych se přilepil k zástupu reagentů na článek Tomáše Halíka Proč nejsem Charlie

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Remeš 5.3.2015 9:49

Re: Nelogický Aston?

Já neobhajuji muslimskou "hypersensitivitu", pouze mám pocit, že Astonův postoj není zcela konzistentní. Jakmile prohlašuji, že do naší západní společnosti relevantně patří agresivita a ubližování (což karikatury dělají), špatně se mně obhajují hranice, které ubližování je ještě tolerovatelné a které již tolerovatelné není ... v tomto mně přijde Halíkův postoj konzistentnější: Halík označuje za svinstvo nejen postřílení reaktorů Charlie Hebdo, ale i to, co tito redaktoři vypouštěli do světa. Byť současně tato dvě svinstva nikterak nenivelizuje.

R. Langer 5.3.2015 10:52

Re: Nelogický Aston?

Aha, tak kreslení karikatur je dnes agresivní ubližování. No to jsme to dopracovali! Ještě že ti mírumilovní neagresivní muslimové tu redakci vyvraždili, a zabránili tak utrpení miliónů muslimů, židů i křesťanů. Je to prostě svinstvo, a to si žádný muslim za rámeček nedá!

V. Čermák 5.3.2015 11:57

Pletete si,

a zcela záměrně, kreslení karikatur a svévolné urážení lidí. Kdyby nebyly urážky, MOŽNÁ by nebyly ani vraždy. Svévole v karikaturách je Přílišná svoboda. Vraždy jsou přehnané, Přílišné a každá Přílišnost vyvolává-plodí opak, tedy umírněnost, které ovšem chvli trvá, než se zrodí. Ale Možná už v myslích mnohých muslimů hlodá myšlenka, že vraždy nejsou řešením a stávající islám je potřeba vykládat zcela jinak.

R. Langer 5.3.2015 12:17

Re: Pletete si,

Myslíte tím jako že čím víc muslimové budou vraždit, tím dříve jejich spolubratři tuto metodu zavrhnou? Hmmmm....

V. Čermák 5.3.2015 17:06

Re: Pletete si,

No to platí nejen pro muselmany, ale obecně pro všechny skupiny. Jinak, co jste napsal, to si skutečně myslím. Mělo by dojít k vnitřnímu rozdělení islamistů v chápání islámu. Myslím, že k tomu už i dochází. jak a zejména jak rychle to k něčemu povede ale nevím. Podobné rozdělení asi i v myslích ostatních a zde k tomu také dochází.

P. Remeš 5.3.2015 12:39

Re: Nelogický Aston?

Mluví z vás emoce. Karikatury jsou ubližováním, to je bohužel skutečnost. Ale nikdo tu přece netvrdí, že adekvátní reakcí bylo vyvraždění karikaturistů. To platí i naopak: To, že vražda je agresivním ubližováním, nikterak nesouvisí s tím, že karikatury jsou také formou agresivního ubližování. Souvislost mezi nimi je samozřejmě v míře násilí a zla, které zahrnují, v jejich vzájemné nesouměřitelnosti. To ale Tomáš Halík nikde nezpochybňuje.

P. Khail 5.3.2015 12:51

Re: Nelogický Aston?

Takže když si někdo nechá od pouličního kreslíře nakreslit svou karikaturu (třeba na Karlově mostě) tak si ubližuje? Zajímavé :-)

P. Remeš 5.3.2015 16:31

Re: Nelogický Aston?

Karikatura jakožto obrazová zkratka je něco jiného než karikatura coby forma kousavé kritiky. Měl jsem pocit, že je jasné, o čem v daném případě debatujeme ...

K. Janyška 5.3.2015 9:06

Žádné elity nic neformují. Dělají to jen účinky z obchodu,

tedy civilizace jednotlivců. Elity jsou většinou sdostatek hloupé, aby něco tak mohutného mohly dělat. Lépe řečno, naopak, ony jsou formovány obchodem a jeho účinky... Dzp.

S. Netzer 5.3.2015 10:26

Hloupý jste vy

Říkáte prakticky totéž co marxisti. Stejný blábol, pouze s tím rozdílem, že u vás nahradil obchod práci, a opici divoch. :-/

K. Janyška 5.3.2015 16:19

Re: Hloupý jste vy

Ale howno, náboženský fanatiku... Dzp.

P. Boublíková 5.3.2015 5:50

perfektní článek

Ano, existuji lidé, kteří stojící polití benzínem v kleci budou ještě mudrovat o demokracii a toleranci.

J. Anděl 5.3.2015 10:37

Re: perfektní článek

Ano. A pak jsou lidé, kteří pobíhají po ulici a vykřikují, že jsme všichni polití bezínem a v kleci a okamžitě s tím musíme něco udělat a ostatní chodí kolem a ťukají si na čelo.

Pak někde někdo umře a těchto bláznů se vyrojí víc. Někteří dokonce přijdou s tím, že konec světa je za chvíli, neb žijeme v poslední době a každou chvílí vyjedou andělé s polnicemi, začnou padat kobylky a krev a nejpozději do čtvrtka bude 144 tisíc spravedlivých sedět po boku Ježíšově, v lepším případě na lebkách z pobitých muslimů.

B. Rudolf 5.3.2015 5:06

Křesťanské elity

Zdá se mi, jako by dnešní křesťanské elity ztrácely schopnost jasně chápat rozdíl mezi zločinností vraždy a zločinností karikatury. Dále si myslím, že Charlie Hebdo se nesrovnatelně více navážel do umírněných křesťanů než do umírněných muslimů, a že to je důvodem pro zatmění zmíněné rozpoznávací schopnosti.

Více než pan Halík mne pohoršil pan Duka (v rozhovoru pro DVTV, aktuálně.cz) svým útokem na (agresivitu!) sekulární společnosti a tvrzením o nadřazenosti křesťanství nad ostatními náboženstvími (nicméně, děkuji mu za zajímavý odborný výklad).

Skoro mám pocit, jako kdyby křesťanské elity měly v "lidskost" svého boha pramálo důvěry.

B. Rudolf 5.3.2015 5:22

Re: Křesťanské elity

Málem bych zapomněl na papeže Františka, jehož plácání o ráně pěstí za urážku matky v souvislosti s teroristickým útokem na Charlie Hebdo mne pobouřilo snad nejvíc. Lze to totiž chápat jako skrytou výzvu k podobným činům.

P. Remeš 5.3.2015 8:48

Re: Křesťanské elity

Mně se naopak papežovo vyjádření líbilo, protože František se vyjádřil přesně opačně než Tomáš Halík. A to právě z toho důvodu, o kterém píše Aston: "Stalo se módním a konformním pídit se po kde čem, k čemu máme být tolerantní". Papež se v tomto ohledu vyjádřil přesně - za některé věci je správné dát někomu do nosu.

R. Langer 5.3.2015 10:55

Re: Křesťanské elity

Ano, a Charlie hebdo dával těm muslimákům po zásluze pěkně do nosu!

V. Čermák 5.3.2015 12:37

Re: Křesťanské elity

Dával, dával, až dodával. Na první pohled vypadá, že to přeháněl. Na druhý pohled vypadá, že živit se karikaturami je pitomé řemeslo. Nápadů málo, požadavky velké, jíst se musí, tak se vydávají nesmysly a taky urážky. Pár povedených kreseb to nevytrhne. Inu taková běžná kapitalistická úvaha, Lepší blbě kreslit než něco pořádného a pracného dobře dělat.

J. Kovaříček 5.3.2015 1:15

Naprostý souhlas s Astonem

Skvělá úvaha, pan Neff se nebojí přemýšlet. Provokativní satira má svoji důležitou funkci a je zdravá. Podle reakce na ni se mnohé ozřejmí. I když někdo řekne, že jsem vůl, může mít pravdu a v tom případě budu raději mlčet. Když ale pravdu nemá, tak je lhář a s takovou osobou nebudu přece ztrácet čas. Ve jménu Proroka a jeho Alláha se dějí naprosto odporné věci, to by mělo pana Halíka urážet více než nějaká parta škádlivých neznabohů. Jenže oni lidé, žijící v náboženských přeludech mají asi k sobě nějak blízko.

Panu Kalužníkovi lze doporučit aby si článek pořádně přečetl a pokusil se ho pochopit, než něco k tomu napíše. Možná by udělal lépe, kdyby nepsal vůbec nic.

V. Plocek 5.3.2015 2:02

Re: Naprostý souhlas s Astonem

Čtoucí článek p. Neffa, reakci pí. Lukešové a Vaši člověk se nestačí divit. Na jednu stranu díky za rozdílné názory, na druhou asi nechtěné pochopení kritizovaného. Počínaje Halíkem, který v prvopočátku v podstatě jen vyzýval k hlubšímu zamyšlení nad problémem pařížského dění a vyzýval k určité úctě k odlišným názorům, chování a myšlení, a nyní i vyjadřování pí. Lukešové a Vaše. Zamysleme se skutečně nad kořenem problému, tj. respektování určitých hodnot kterékoliv skupiny obyvatelstva na této planetě. A je jedno, jestli půjde o muslimského, křesťanského nebo jiného boha, jestli půjde o moje nebo názory někoho jiného. Základní otázkou by mělo být:  Urážím někoho jiného, nebo poškozuji jej na životě. A kladná odpověď na tyto nebo podobné otázky by měla být nekonej, abys tak nečinil. Vím zní to blbě, ale nemá to logiku?

R. Gramblička 5.3.2015 6:53

Re: Naprostý souhlas s Astonem

co koho uráží je značně nejasné, protože do hlavy nikomu nevidíme. A takovou citlivost lze s úspěchem využívat, jak o tom často píše pan Ulč. Musulmani tuto strategii dovedli k dokonalosti

J. Anděl 5.3.2015 11:00

Re: Naprostý souhlas s Astonem

Co koho uráží je dostatečně jasné každému člověku s alespoň průměrnou sociální inteligencí.

Tu musí mít konec konců i úspěšný karikaturista, jinak by nemohl úspěšně dělat karikatury, jejichž záměrem je trefovat se do citlivých bodů, jež tuší nalézt v hlavách a srdcích druhých.

Jasně, nikdy to nevíte na sto procent, rámcový přehled ovšem máte a má ho většina lidí. Třeba proto rozumí tomu, proč je legrační například postava Sheldona Coopera ze seriálu Big Bang Theory, která touto formou empatie neoplývá.

V. Plocek 5.3.2015 12:39

Re: Naprostý souhlas s Astonem

Čili využili slabosti naší evropské civilizace.

R. Langer 5.3.2015 10:59

Re: Naprostý souhlas s Astonem

Tak proč muslimové konají tak, že na to bylo reagováno karikaturami? Oni se tam snad poznali? Když konají samé dobro, jak mohlo vzniknout něco, co je uráželo? No jak je to možné? Zamysleme se skutečně nad kořenem problému, tj. respektování určitých hodnot kterékoliv skupiny obyvatelstva na této planetě. Co vlastně přesně bylo předmětem těch karikatur?

J. Anděl 5.3.2015 12:23

Oni se tam snad poznali?

Hehe, to je vtipný dotaz. Myslíte, že to bylo nakresleno tak obecně, že je nezbytný hluboký pocit vlastní viny, aby muslim poznal, že je to kreslený vtip o Mohamedovi?

V. Plocek 5.3.2015 12:58

Re: Naprostý souhlas s Astonem

Karikatury nereagovali na konkrétní jednání, vlastnosti muslimů, ale zesměšňovaly jejich náboženství. Doufám a předpokládám, že by se Arabové nepozastavili nad karikaturami Araba, ukazující na jejich nějaké z evropského hlediska směšnosti.  A pokud ano, tak je nutné jim dát důrazně najevo, že máme skutečně svobodu slova. Klepl jste hřebík na hlavičku poslední větou - otázkou. Na kterou dosud nikdo solidně neodpověděl a tím jasně ukázal na podstatu pobouření muslimů.

D. Šimáček 5.3.2015 1:00

ať tedy Halalík vyrazí kázat toleranci

třeba do SA a může ssebou klidně vzít všechna intelektuální jelita zastávající jeho názory

H. Lukešová 5.3.2015 0:43

Vraždu Američanů ze dne 11.9.2001

oslavovali palestinští Arabové. Ti zpívali, tančili, radovali se, rozdávali sladkosti, stříleli oslavné salvy do vzduchu. A tyto lidi, palestinské teroristy, kteří Ameriku nenávidí, Američané podporují, samozřejmě EU ještě masověji. Říci jasně, pokud nepřestanete s terorismem a štvaním k terorismu nedostanete ani jeden dolar, ani jedno euro.

Ale k tomu se multikulti politkorektní politici neodhodlají, naopak budou teroristům dál přispívat. Takže jsou to bohužel jenom hospodské kecy, psát tady diskutéři mohou, co chtějí, bohužel nic nezmění, ne všichni Češi mají tolik rozumné názory, (kteří nejsou multikulti politkorektní levičáci), jako někteří čtenáři Neviditelného psa. Seznamy nepíši, nejsem Adámek Bartošů, takže každý ví, kterých lidí si vážím a kterých ne.

S. Kalužík 5.3.2015 0:34

,Ano,

musím s Vámi, pane Neffe, souhlasit, opravdu nejste Halík, jen nevím, zda na to máte být hrdý. Nevím, co je blátivého na prosté pravdě: Jejich činnost charakterizuje jako zábavu nejhrubšího zrna, jejich

produkce je podle Halíka souměřitelná s malůvkami ze stěn veřejných

záchodků, a navíc to byli levicoví ateističtí osmašedesátníci, jimž

umřel jejich bůh a není jim nic svaté.

S.K.

H. Lukešová 5.3.2015 0:48

Re: ,Ano,

Tady jde o svobodu projevu. Novináři CHH skutečně asi malovali oplzlé obrázky, ale uráželi všechny, ne jen muslimy, ale i křesťany a Židy, ale to nedává nikomu právo vystřílet redakci. CHH namaloval obrázek incestu, kopulujícího Ježíše (Boha Syna) s Bohem Otcem (starozákonním Hospodinem) a z prdu vylétl Duch Svatý. Také protikřesťaský výlev, ale žádný křesťan nešel vystřílet redakci. Dělali si i legraci z holocaustu a také je žádný Žid nešel vystřílet. Francie má tradici antiklerikalismu, tak holt "to tak neberou", proto ty protináboženské malůvky.