21.9.2019 | Svátek má Matouš


Diskuse k článku

FEJETON: Ta škola!

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 9.9.2019 22:50

I letopočty je dobré aspoň rámcově znát, aby jeden v dospělosti nepřikazoval namalovat Žižkovi do ruky místo jen takéj halúzky lahký gulomet ...

A rovnice o dvou neznámých se začasté hodí i pfilozófovi, pokud je nezapomněl ...

J. Kanioková 9.9.2019 19:50

Taky si myslím, že záleží na jednotlivých učitelích.

Jak já nenáviděla fyziku... uff. Ale nedávno jsem sledovala Hyde Park Civilizace, kde byl hostem Kip Thorne - "Je to bouře v prostoročasu", říká Kip Thorne o gravitačních vlnách. Albert Einstein je předpověděl, Kip Thorne je pomohl zachytit. Nositel Nobelovy ceny za fyziku, který s kolegy zopakoval to, co dokázal Galileo Galilei. Muž, který o černých dírách umí vyprávět tak, že byste jednu chtěli mít doma - vědecký poradce Interstellaru a Kontaktu.

Ten člověk mě fascinoval, že jsem to pečlivě poslouchala, což by mě nikdy nenapadlo, že toho budu schopna. - https://www.ceskatelevize.cz/porady/10441294653-hyde-park-civilizace/219411058090907/

Ve škole jsme měli fyzikáře suchara, kterého všichni nesnášeli.

M. Pivoda 9.9.2019 9:56

Žák je pochodeň, která se zapaluje. Nikoliv ...

Nikoliv nádoba, která se naplňuje. --- Toto prý kdysi řekl Sokrates. A bylo to už ve velmi dávné době, kdy pozici učitele dnešní IT technologie ještě neohrožovaly.

Přiznám se, že já jsem ve škole zapálen nebyl. Někdy bylo hůř, někdy bylo líp, ale k mému školnímu "zapálení" jaksi nedošlo. Nicméně nestěžuji si. Vydržel jsem toto své životní období nezlomen, abych tak vyhověl přání mých rodičů.

Potíže se vzděláním měl i princ, kterému se nakonec podařilo uhnat Popelku. Princův osobní učitel měl už tehdy problém uhnat svého prince k předplacené formě jeho osobní výuky. Privilegovaná forma osobního vzdělání tehdy chodila za svým žákem. Tehdy to byla ale dost drahá forma vzdělávání, kterou si mohli dovolit jen ti nejbohatší. Doba se ale doba rychle mění. Dnes osobní forma vzdělání (ušitá na míru přes prostředky umělé inteligence) může přes IT prostředky přitéci k žákovi - a dokonce mu i udělit robotické pohlazení.

Závěr: Dnešní státní škola, pozůstatek někdejší průmyslové revoluce (tehdy vynález pro levné vzdělávání potřebných mas pracujících) stále přežívá. Možná ji ke svému existenčnímu přežití potřebují více učitelé, než žáci (záškoláci).

R. Langer 9.9.2019 15:01

Re: Žák je pochodeň, která se zapaluje. Nikoliv ...

Ano, jako obvykle je u naší malé UI závěr zcela chybný. Ta se evidentně vzdělávat nepotřebuje, a podle toho tak vypadá. Hlavně že má furt plnou hubu UI a Průmyslu 4.0. Zřejmě ho podle ní budou budovat ti zahraniční doktoři a inženýři z Afriky, když se ti naši nic učit nepotřebují. To asi aby si s těmi zahraničními dobře rozuměli. Rukama, nohama. :-P

I. Vermis 9.9.2019 15:43

Re: Žák je pochodeň, která se zapaluje. Nikoliv ...

No jo, ale jak je známo, "kdo chce zapalovat, musí sám hořet"!

J. Jurax 9.9.2019 23:03

Jsou i ohnivzdorní žáci i studenti ...

J. Krynický 9.9.2019 9:52

"Děti musí škola bavit"

Jasně. Protože všechno musí přinášet příjemné pocity OKAMŽITĚ!

Bez nutnosti se na něco připravovat, o něco snažit, dělat i ty méně zábavné, ovšem stejně nutné věci, protože bez nich to prostě nejde ...

J. Hajský 9.9.2019 9:13

Proč chodit do školy a učit se?

Proč vůbec chodit do školy a něco se učit pro svůj budoucí život, když jak mluvčí studentů stávkujících a demonstrujících za klima pravil, bude za dvanáct let konec, když ne světa, tak alespoň civilizace.

I. Vermis 9.9.2019 15:44

Re: Proč chodit do školy a učit se?

A hlavně, když se nevyučuje učení Koránu! To bude třeba znát!

F. Navrátil 9.9.2019 9:00

Místo drezůry kreativita

Cílem pedagoga by nemělo být zahlcovat mozky dětí informacemi a drezírovat žáky jako cirkusové lachtany. Ale vzbudit v nich zájem o předmět tak, aby se sami chtěly dovědět co nejvíce. Memorování letopočtů je zbytečné, ale dobré je naučit děti orientovat se v letopočtové řadě. Biflování matematických pouček a vzorců je hloupost, ale je dobré vědět, kde si je mohu najít a jak je použít.

J. Krynický 9.9.2019 9:54

Re: Místo drezůry kreativita

I mozek potřebuje trénovat a to, že budete matně tušit, že nějaké vzorce existují, vám není moc platné, když nebudete mít natrénováno.

F. Navrátil 9.9.2019 11:10

Re: Místo drezůry kreativita

K čemu jsou vám vzorečky, když je neumíte používat?

R. Langer 9.9.2019 15:03

Re: Místo drezůry kreativita

Ano, a ta škola je vás právě má naučit používat, nikoliv memorovat. To je její základní účel. Část té snahy ovšem spočívá i na tom učeném.

R. Langer 9.9.2019 15:05

Re: Místo drezůry kreativita

Pokládám ovšem trochu za problém, pokud žák v osmé třídě ZŠ nezná rozdíl mezi obvodem a obsahem. Tam bude asi něco špatně, a vzorečky to rozhodně nebudou.

J. Krynický 9.9.2019 19:11

Re: Místo drezůry kreativita

Jak můžete umět používat něco, co "si v případě potřeby najdete"?

Ty vzorečky můžete dodatečně zapomenout a pak si je najít, ale alespoň na naučení toho používání se je musíte naučit.

J. Jurax 9.9.2019 22:54

Jenže abyste se mohl naučit je používat, musíte je mít v paměti. A tím, že se je učíte používat, se Vám v paměti zafixují.

J. Jurax 9.9.2019 22:52

Přesně

Z. Vydra 9.9.2019 1:44

Škola

Jak tak vyplývá z Vašeho článku, paní Šustrová, tak ta škola je vlastně zbytečná, protože člověk se v moderní době potřebuje naučit jen číst,psát a ovládat chytrý mobil. Ale to ho může vlastně naučit kdokoliv, kdo to už umí, třeba rodiče nebo brácha, nebo by si mohl dojít do školy, kam chodí ti, které tam něco baví.Časem nebude třeba zřejmě ani umět číst a psát, protože všechny chytré telefony budou umět reagovat na hlas a odpovídat. Tam, kde nebude signál budeme ovšem jaksi s věděním dost v koncích.

L. Písařík 9.9.2019 7:48

Re: Škola

Snad nebude tak zle, jistá gramotnost musí být zachována. A že se vzdělání přizpůsobuje době a společnosri, to platilo vždy. Nikdo se neučí Ottův slovník naučný z paměti, zanikla logaritmická pravítka. Je lépe vědět základní principy v exaktních vědách a umět si najít podrobnosti. Školský systém je z doby Marie T. a poskytuje jen málo prostoru na seberealizaci. Bylo by vhodné zadávat dětem vypracování temat, kde by využily získaných znalostí, místo drillu a zkoušení jednoho žáka u tabule. A matematika - jestli chtějí pedagogové maturitu z matematiky, musí ji umět napřed naučit. Maturity z matematiky u učebních oborů to je naprostý nesmysl.

R. Langer 9.9.2019 15:07

Re: Škola

Například u strojírenských oborů to rozhodně žádný nesmysl není.

I. Vermis 9.9.2019 15:47

Re: Škola

Nejenom tam - matematika učí (no, vlastně má učit!) logickému myšlení. A to je třeba těm "zeleným" docala cizí!

L. Písařík 10.9.2019 9:28

Re: Škola

Strojírenské obory - nevím, jaké míníte. Pokud se jedná o středoškoláka, tam je vhodná aplikovaná matematika, která se týká jeho oboru. Pokud se jedná o vyučence v dělnické profesi, pak taky oborová matematika bez maturity. Stačí výuční a tovaryšská zkouška.

Já sám jsem např. (a-b)3 nebo kvadratické rovnice za celý život pouze potřeboval, když jsem při cestách vlakem luštil Matemetické rekreace v Technickém magazinu. Jsem stavitel a používal jsem aplikovanou matematiku při výpočtech konstrukcí a betonu, to bohatě stačilo. Ale to dnes už umí PC, stačí umět správně zadat. Kolik vlastně republika potřebuje teoretických matematiků, co bádají v oblasti třeba teorie grup?

J. Jurax 9.9.2019 23:02

"Bylo by vhodné zadávat dětem vypracování temat, kde by využily získaných znalostí, místo drillu a zkoušení jednoho žáka u tabule."

Jenže aby děti mohly využít získaných znalostí, musí je mít v hlavě. A do hlavy se jim dostanou (také) drillem a zkoušením u tabule. Určité penzum znalostí - poměrně rozsáhlé - musíte mít nadrilováno i jen proto, abyste mohl smysluplně využít i ten chytrý mobil.

A maturita z matematiky u maturitních učebních oborů je nezbytná právě proto, aby to vůbec byla maturita a ne tovaryšské zkoušky. Středoškolské počty se hodí i kuchaři.