1.5.2024 | Svátek práce


Diskuse k článku

FEJETON: Nezklidní se

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Vanko 23.3.2011 17:01

Len pre upresnenie

Elektráreň Fukušima stavala americká firma General Electric.

I. Vitula 23.3.2011 11:28

Ano,

pěkný článek. Také bych rád znal postoj techniků z postižené elektrárny. Pokud se ale budoucnosti jádra týče, není to pro lidstvo otázka zda ano, ale zda být či nebýt. Tzv. obnovitelné zdroje se ukazují jako tunel, pitomost a nevědomost, voda např. u nás není také zrovna stabilní zdroj, navíc s malým potenciálem. A uhlí? Na kolik let je ještě k dispozici? Takže jestli 21.12.2012 nenastane přesun lidstva do jiné dimenze, nic jiného než jádro do budoucna nemůže lidstvu jako zdroj energie sloužit. Prostě to není možné ze zákona zachování hmoty a energie.

Máme výhodu, že naši sousedé v Německu se rozhodují, zda ukončí jádro jako zdroj. Můžeme se koukat, jak se jim to podaří a podle toho se zařídit.

i. Hromadka 23.3.2011 11:13

ATOM NEBO LOUČE

Vážení čtenáři. žil jsem ve Švédsku přes třicet let, zažil jsem jejich zmanipulované hlasování mít atomové či nemít, sám jsem 2 měsíce v jejich první atom. elektrárně pracoval při letní revizi. A byl jsem fascinován vrchním bezpečnostním technikem,které ho jsem jeřábem spustil do odstaveného reaktoru  - jen tak v overalu. Na můj dotaz odpověděl, že i když dostal dávku na celý rok, tak to byla výtečná ukázka bezpečnosti ...

Takže - príma fór: švédové z politických důvodů zavřeli nejbezpečnější elektrárnu v Barsebäck - jenom proto, že leží příliš blízko Dánska - jak tvrdí tamější aktivisté a tak se kupuje drahá elektřína vyrobená uhelnými elektrárnami - v Dánsku.

Dále je tu problém  - kolik toho záření jsme dostali díky pokusům s atomovými zbraněmi - francouzské, ruské, americké. Dále je divné, že Švýcaří žijí tak dlouho, dostávají radiaci z hor a vesmíru, zatímco Holanďané by měli žít 3x déle - jsou u vody, kosmické záření skoro nula.

Závěrem: nesmírně oceňuji heroické úsilí Japonců odstranit následky nelidského zásahu přírody.

A jak už jsem kdysi dávno navrhoval mějme 2 elektr. sítě -jednu na Temelín a druhou na tepelné. A když bude elektriky málo, tak se to těm zeleným holt vypne a ať se porvou s problémem - tak jak to bylo v letech padesátých - proud neni tak je tma a hotovo

I. Vitula 23.3.2011 11:35

Re: ATOM NEBO LOUČE

V době, kdy Sověti odzkoušeli Car-bombu jsem měl právě na VŠ cvička z jaderné chemie. Vždy před měřením vzorku se změřilo a odečetlo pozadí. A najednou - nevěděli jsme proč - pozadí se zvedlo 10x. Mysleli jsme, že máme porouchané přístroje. Nebyli. Tehdy se s radioaktivním zamoření zacházelo velmi velkoryse. Dnes je problém opačný, každý Bq se považuje za strašně nebezpečný. Přitom jsou na Zemi oblasti, jejichž přirozené radioaktivita je vyšší, než v okolí Černobylu, lidé tam žijí, neví o tom a také nelze nic vypozorovat na jejich zdraví.

F. Eliáš 23.3.2011 8:54

Pěkný článek

Takzvaní ochránci přírody, ekologové a jim podobní  jsou vesměs lidé, kterým se příliš nechtělo učit. Zaměřili proto svou pozornost na věci virtuální a kverulantní. Bez patřičných znalostí oponují proti čemukoli, protože je těší oponovat. Jen nechápu, proč se tito tvorové ve větším množství líhnou v Rakousku nebo v Německu. Má to něco do činění s půdou? S klimatem? Se smyslem pro humor?

J. Václavíková 23.3.2011 10:54

Re: Pěkný článek

Zářným příkladem mudrlanta s omezeným rozhledem jste tu stabilně Vy. Taky byste si mohl doplnit vzdělání týkající se oboru, do nějž stále mudrujete. A pro Vaši informaci, i když chápu, že fakta nejsou to, co preferujete- největší zastoupení vysokoškoláků mezi voliči měla, sedněte si na zadek, Strana zelených. Tuším 43 %. A příště zkuste předvést něco víc než populistické kecy.

V. Novák 23.3.2011 11:19

Vysokoškoláků humanitního zaměření?

Já jsem si dělal kdysi takový průzkum petentů proti spuštění Temelína. Byli mezi nimi filosofové, herci, spisovatelé, fotbalisté (s manželkami), hokejisté (s manželkami), Just s Rejžkem - a jeden, slovy JEDEN přírodovědec, jakýsi botanik.

BTW - nevím jak jinde, v Česku (sebe)označení "humanitně vzdělaný" obvykle značí nevzdělaný či polovzdělaný.

B. Brousková 23.3.2011 18:27

Re: Vysokoškoláků humanitního zaměření?

Svatá pravda! Už Jan Werich kdysi označil sám sebe za obět humanitní blbosti. a on byl určitě typickým příkladem. Za Rakouska byli pacienti do Jáchymovovských lázní lákáni na "léčivou radioaktivní vodu" To bylo tenkrát označení pro mimořádnou kvalitu. Dnes se to už z nějakého důvodu příliš nepoužívá.Ono to záření není vidět, ozáření příliš nebolí a u případné rakoviny nelze s určitostí nikdy řici, že jí zavinilo právě záření. A protože co oči nevidí ,srdce jak známo neželí a materialisti vám jistě potvrdí, že to nejspíš ani neexistuje. Po  Černobýlské katastrofě  by se určitě  dal spočítat procentuální nárůst vzniku rakoviny u nás. Nikdo ovšem nikdy nedokáže, který konkrétní případ z těch  "navíc" zavinilo záření a který by vznikl i bez něj. Jinými slovy , jádro je určitě dobrý sluha, ale že by případný  výbuch jaderné elektrárny byl taková psina, jak se nám snaží namluvit jeho fanatičtí propagátoři určitě není pravda ani náhodou. A  mimochodem, že by nějaký jaderný fyzik byl  vynikajícím odborníkem na léčení nasledků ozáření jsem nikdy neslyšel. O stavařích a betonářích ani nemluvě.

J. Václavíková 23.3.2011 21:06

Re: Vysokoškoláků humanitního zaměření?

Tady někdo mluvil o petentech?

M. Bezouška 23.3.2011 11:34

Re: Pěkný článek

paní Václavíková, ty počty jsou něco úděsného, že jo? Těch 43% zastoupných vysokoškoláků činilo, vezmeme-li v úvahu volební výsledek Zelených, asi půl procenta všech volících voličů, a při skutečné celkové účasti ve volbách něco kolem 0,2% všech voličů. To je tedy opravdu k upadnutí na zadek. A, nebudete-li se moc zlobit, pak autorkou nepitomějších a nejzlobnějších replik na Neviditelném psu ráčíte být právě Vy. Navíc obvykle připomínáte jedno místo ze Saturnina - diskuse o kriminalistice končí povídáním o kriminalistice, ačkoliv se celou dobu mluvilo o chytání pstruhů.

J. Václavíková 23.3.2011 21:02

Re: Pěkný článek

Vaše počty jsou úděsné zcela určitě. Podle Vás 43% ze 2,44 je 0,5, při volební účasti 66% je to pak 0,2 :-)))Kterému oboru se věnujete, smím-li se ptát?

R. Langer 23.3.2011 12:49

Re: Pěkný článek

Zapomněla jste ovšem uvést JAKÝCH vysokoškoláků. Jaderní fyzici mezi nimi zřejmě nebyli. Ba troufnu si tvrdit, že většina z těch "vysokoškoláků" nezná ani základní fyzikální zákony... :-P

J. Václavíková 23.3.2011 21:09

Re: Pěkný článek

Mám bohužel dojem, že absolventi přírodovědných oborů znají fyzikální zákony obstojně, zato absolventi oborů technických ty zákony přírodní ani z rychlíku. Celé zdejší diskuze jsou toho smutným důkazem.

J. Skotnica 23.3.2011 16:34

Re: Pěkný článek

Madam, vy si myslíte, že vysokoškolský titul z filosofie, sociologie, psychologie či jiných humanitních věd dává jejich absolventu práva kafrat do jaderné fyziky? Je zajímavé, že mezi mými kolegy (elektronika, jaderná fyzika, strojaři, stavaři...) se žádní zelení nenacházejí ani vzdáleně.

J. Václavíková 23.3.2011 21:05

Re: Pěkný článek

Vy si myslíte, že vysokoškolský titul z elektroniky či jaderné fyziky dává absolventům právo kafrat do biologie či medicíny?

B. Uhlich 23.3.2011 22:40

Re: Pěkný článek

..aha, tak proto je pak už nikdo nevolil...čím to, pozbyli inteligence????

J. Václavíková 23.3.2011 22:48

Re: Pěkný článek

Pane Uhlichu, na začátku zaznělo prohlášení, že mezi ochránce přírody patří takoví, kterým se nechtělo učit. Myslím si opak.

V. Kraus 23.3.2011 8:34

Fascinuje mne jedna věc

zemětřesení a následná vlna tsunami si v Japonsku vyžádaly asi 20.000 obětí. Přes 8.000 mrtvých těl bylo již nalezeno a většinu z asi 13.000 nezvěstných nejspíše spláchla vlna do moře. S ohledem na sílu zemětřesení (stupeň 9 Richterovy stupnice), výšku vlny tsunami a hustotu osídlení japonského pobřeží, mohlo těch obětí být ještě mnohem více.

I samotné japonské jaderné elektrárny obstály docela dobře. Bloky byly na základě varování včas odstaveny a zemětřesení samotné je příliš nepoškodilo. V dané lokalitě však byla poškozena rozvodná elektrická síť, což vyřadilo čerpadla pro dochlazování bloků. Pro tento případ jsou v elektrárně ještě dieselagregátové stanice jako náhradní zdroj napájení. Ty však poškodila vlna tsunami. V elektrárně mohlo přitom zemřít pár lidí následkem úrazů a někteří mohli být vystaveni zvýšeným účinkům radiace. Zatím však nejsou zprávy o tom, že by byl někdo hospitalizován nebo dokonce zemřel na následky ozáření. Zdá se, že personál elektrárny si v dané situaci počínal profesionálně a správně.  Pokud máme hledat nějaká pochybení, tak snad bychom je mohli nalézt v samotném projektu elektrárny. Elektrárna se začala stavět začátkem 70.let minulého století, kdy v Japonsku delší čas velké zemětřesení nezaznamenali a bezpečnostní standardy byly tehdy nižší. Předpokládala se maximální síla zemětřesení asi 6.stupně a maximální výška vlny tsunami 5 metrů. Toto vše teď bylo překonáno.

Přestože zatím nebyla v Japonsku zaznamenána žádná oběť unikající radiace, ale 20.000 obětí zemětřesení, tak mnozí v Evropě mluví jen o jaderné elektrárně Fukušima jako o největším nebezpečí. Považuji to za nechutné zneužití obrovské přírodní katastrofy.    

B. Uhlich 23.3.2011 8:49

Re: Fascinuje mne jedna věc

Ano, napsal jste velmi přesně a není k tomu už co více dodat. Celá tahle věc je jen vizitkou novinářů.....

V. Novák 23.3.2011 11:23

Jen připomenu, že ono zemětřesení

bylo čtvrté nejsilnější v historii měření a cunami podobných rozměrů se vyskytla v Japonsku naposled v době, kdy se na Velké Moravě dohadoval Svatopluk s Rostislavem...

Pomíjení skutečných obětí a zdůrazňování velmi nepravděpodobného ovlivnění životního prostředí u nás s dopadem nulanulaprd je sprostotou vůči všem postiženým - nejen mrtvým.

P. Skřivan 23.3.2011 2:49

Abychom ale byli korektní,

tak je třeba si přiznat, že léta se tvrdí, že jaderná energie je úžasně bezpečná a že přes bezpečnostní opatření a ochranné obálky se nic nemůže dostat ven. Jak je vidět, tak může a stačí na to vypnout proud a vyřadit generátory. Je to těžké, když jedna strana lže proto, aby získala peníze na výstavbu tzv. obnovitelných zdrojů s ekologičností asi takovou, jako motorový olej v potoce a druhá strana zase lže proto, aby ušetřila finance na pořádném zabezpečení jaderných zařízení.

K. Kužel 23.3.2011 5:56

Re: Abychom ale byli korektní,

Ti trapní japonští šetřílkové, kdyby postavili hráz o pár metrů vyšší, tak se nic nestalo. A taky měli počítat třeba s ochranou objektu proti napadení Marťany.

A. Richter 23.3.2011 7:49

Re: Abychom ale byli korektní,

Pane K.Kuželi, prst nahoru. Myslím si totéž.

B. Uhlich 23.3.2011 8:15

Re: Abychom ale byli korektní,

O úžasné bezpečnosti hovořili vždy spíš politici.....žádný rozumný a myslící technik Vám nikdy nebude ochoten nic garantovat na 100%...ale to už jsme tady za posledních několik dnů probírali tak moc, že víc už by bylo opravdu mlácení prázdné slámy. Proč okolo toho chodíte jak okolo horké kaše pane Skřivane....napište rovnou, že tomu nevěříte, že to nemáte rád a že s tím nesouhlasíte...jaderná fóbie je poměrně regulérní a nikdo se za ní stydět nemusí....

Je ale poměrně opomíjeným faktem jedna dost zásadní věc - a sice kolik energie opravdu potřebujeme.... já sice chápu podnikatelské záměry různých společností, ale zas na druhou stranu, když se podívám na naše saldo výroby energie na :   http://www.ceps.cz/detail.asp?cepsmenu=3&IDP=418&PDM2=426&PDM3=0&PDM4=0     tak, trochu přemýšlím, nad celkovým smyslem věcí. Já už něco pamatuji a jednou ze vzpomínek jsou i sliby tehdejších "budovatelů budoucnosti", kteří jasně tvrdili, že postavením Dukovan a Temelína dojdeme k energetické soběstačnosti (což jsme došli) a hlavně k tomu, že bude pro obyvatele ČR k dispozici laciný elektrický proud...což se opravdu nedodrželo. Tak člověk jen zírá, jak se tady na úkor našeho prostředí vyrábí terawatthodiny do celé Evropy a my (jako obyčejný lidi) z toho máme.... však víte..co... Dále se tvrdilo, že zprovozněním Temelína dojde k vypnutí tepelných elektráren a to se taky jaksi tak nějak z podivných důvodů neuskutečnilo.... Já sice chápu, že jsme malá země a nedisponujeme zas tak velkým spektrem toho, co můžeme nabídnout, ale napomáhat tomu, že dodáváme energii někam, kde si pak hrají na jedině správně ekologicky cítící, mě připadá takové prapodivné......

J. Pospíchal 23.3.2011 10:29

Re: Abychom ale byli korektní,

Vzhledem k tomu že je ČEZ státní si myslím, že bychom těžko hledali výhodnější vývozní artikl než elektřinu z jádra a dostavbou Temelína můžeme jen vydělat na splácení zadluženosti.

P. Nejedlý 23.3.2011 10:56

Re: Abychom ale byli korektní,

Dále se tvrdilo, že zprovozněním Temelína dojde k vypnutí tepelných elektráren a to se taky jaksi tak nějak z podivných důvodů neuskutečnilo....

Doporučuji přečíst následující, mýtus č. 4 (http://www.cez.cz/cs/vyroba-elektriny/zvazovana-dostavba-elektrarny-temelin/myty-o-elektrarne-temelin.html)

V. Novák 23.3.2011 11:28

Vypnutí uhelných elektráren se uskutečnilo.

ČEZ či jeho předchůdce odstavil více než ty 2GW instalovaného výkonu.

O levnější elektřině se mohlo mluvit v době, kdy cenu neurčoval trh a tedy nabídka a poptávka. Kdybychom pokáceli vedení VVN na hranicích s Německem a Rakouskem, nepochybně by u nás elektřina laciná byla. Jenže ani za bolševika a želzné opony nepotřebovaly elektróny výjezdní doložku, natož dnes.

Odstavit rakouské a německé zelené trotly od české jaderné elektřiny se všemi dopady, které by to na ně mělo, je můj sen. Bohužel nesplnitelný.

P. Skřivan 23.3.2011 12:35

Re: Abychom ale byli korektní,

Jo, pravda bývá nepříjemná. Zkratovat vedení a sabotovat generátor, myslíte, že by tohle terorista nezvládl ? :-) Potřebnost elektřiny je jedna věc, ale důkladné zabezpečení takto nebezpečné věci zase druhá.

F. Eliáš 23.3.2011 8:57

Re: Abychom ale byli korektní,

Máte pravdu. Jaderná energie není úžasně bezpečná. Je jenom bezpečnější pro lidi, než jiné druhy energií.