6.5.2024 | Svátek má Radoslav


Diskuse k článku

FEJETON: Černá stěna

Mluví se o krizi, o tom, jak je nevyhnutelná. Zrovna dneska jsem četl, že už to začalo, že rakouská zlatnická firma Frey Wille zavírá své pobočky všude možně v Evropě, včetně Prahy. Neberte mě jako necitu, ale zatažení rolety na zlatnictví v Široké ulici nevnímám jako osobní újmu. Na druhou stranu nad tím nechci mávnout rukou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Nešvara 20.5.2020 15:03

Že by došlo k té katastrofě, že by v Evropě nebyly nejdražší auta na světě? V USA stojí obdobná auta od oka tak 60% toho, co v Evropě. A není to jenom DPH.

Před pár lety jsem byl v Azerbaijanu. Kolega Azer si koupil Hyundai ix35 made in Czech Republic s dvoulitrovým motorem ve skvělé výbavě. Když jsme viděli cenu, tak jsme si to samé auto poskládali na českých stránkách. Cena o 100.000 Kč vyšší. Tak si kooega řekl, že to auto koupí v Baku a doveze ho domů. To nejde, podle VIN čísla se pozná, že auto bylo určeno na export a v ČR ho nepřihlásí. Prostě jsme v Evropě a v Evropě JE ZVYKEM že auta jsou drahá, tak plaťte. V USA nebo i v tom Azerbaijdzanu by ho za ty peníze neprodali, tak ho prodaji o 100k levněji i s dopravou z Čech.

FAKT mi těch automobilek líto není.

J. Jurax 20.5.2020 13:01

Jojo, zaděláno na deflaci ... a já bych ji bral. Ceny klesnou a pečlivě plánovaná inflace přestane žrát úspory s úroky přes tu inflaci stejně mizivými až nulovými.

V. Kolman 20.5.2020 11:00

....lidé nekupují auta.....

Jeden z možných důvodů může být i fakt, že automobilky lidem "cpou" jiná auta, nežli jaká by si lidé přáli.

Z malých aut vidím pouze CityGo a pak už nic. Zato vidím na parkovištích plno mastodontů, kteří se nevejdou na jedno stání pro vůz, jak v průběhu let nebobtnaly.

A také problematická(?) elektronizace vozů (na tu se názory různí). Ale když si řidič nemůže jednoduše a "nafurt" vypnout system start-stop a musí ho složitě vypínat znovu a znovu..., nebo musí vytahovat nějaké konektory v motorovém prostoru, to si pak raději koupí starší "ojetinu" v bazaru, nebo dál jezdí stařičkým vozem.

Ale lidé jsou různí a ne všichni se rádi perou se "šaltpákou" a volantem bez posilovače řízení.

J. Jurax 20.5.2020 13:12

Lidé nekupují auta ... jestli to není tím, že na trhu nejsou levná, kdysi se říkalo "lidová" auta, bez zbytečných a drahých serepetiček, bez nichž se dá obejít.

A to Citigo škodovka přestala dělat, leda jako elektromobil za lidovou cenu Octavie.

R. Langer 20.5.2020 13:39

Jo jo!

K. Barel 20.5.2020 7:30

Fabriky nikdo nevybombardoval. Personál do nich nepadl na frontě ani nebyl vyvražděn. Že utrpí spekulanti co přesypávají peníze z jedné hromady na druhou a doufají že tak vznikne zisk? To mne mrzí asi jako Astona zavřené zlatnictví.

J. Jelínek 20.5.2020 7:40

Ono ve třicátých letech také došlo "jen" k finanční krizi a ti zlí spelulanti svištěli volným pádem z oken svých kanceláří. Jenže dopady na fabriky to mělo horší, než kobercové bombardování a v posledku došlo i na ten personál a jeho vyvraždění. Takže přestaňte studovat ekonomii z příruček VUMLU a trochu se zamyslete.

V. Pravda 20.5.2020 10:46

žijeme v pokrokové době a je to jiné než v minulém století. Teď už ti bankéři umírat nebudou. Rozplácnou se jak mouchy z vnitřní strany nerozbitných skel :)

J. Nevrkla 20.5.2020 7:22

Ta krize bude podle mě jistě hard a ta tramvaj se bude hledat těžko, lístek bude hodně drahý a hodně lidí bude hodně naštvaných, že na něj nemá a že někteří odjíždějí do bezpečí v mercedesech.

V. Vérosta 20.5.2020 6:08

Pěkný příměr Astone! Ten vídeňský zlatník se choval stejně: prostě si sbalil svoje švestky a šel do šaliny, protoře viděl, na rozdíl od ostatních, že ten byznys, kterým bylo ležení ve Žlutých lázních, se už provozovat nedá. Ale jiní podnikatelé zatvrzele zůstávají ležet na trávě, smršť nesmršť, a ještě chtějí "pomoc" od státu.

J. Krásenský 20.5.2020 4:57

Tak VW bude zlevňovat? Kdysi jsem četl, že výrobní cena Octavie je necelých sedmdesát tisíc, její prodejní cena byla tehdy víc jak šestinásobek. Možná se mýlím, ale v podniku, kde pracuji, znamená výrobní cena cenu včetně všech režií, ale bez zisku. Do režie započítáváme i vývoj.

A znovu to připomenu - za první republiky - ze vzpomínek otce na dědečka - byl zisk vyšší než dvacet procent trestným činem (lichva a zneužívání nedostatku).

Výherci posledních krizí byly bankovní domy. A pokud krize zasáhla i je, začaly vydírat státy o pomoc a finanční injekce. Jediní Islanďané pohnali k odpovědnosti představitele bank jako každého jiného, který svou činností, byť neúmyslně, poškodí jiné, včetně životního prostředí. A banky poskytnou půjčky (zisk) a kdo nebude moci splácet tak do konkurzu, k exekutorovi (zisk). Možná tak přišel bolševický prokurátor k miliardovému majetku.

"Koronavirová krize" ukázala, jak pláčou nájemci bytů, kteří přišli o práci a nemají na nájmy, jak pláčou pronajímatelé, protože na ně tlačí poskytovatelé půjček a hypoték, jen banky cudně mlčí a jejich pohůnci doporučují vládě, aby se "řešení krize" ujaly finanční domy, že to je (ideologicky) čistější řešení.

Připadám si jak za reálného socializmu - ideologie vítězí nad zdravým rozumem.

I. Pávek 20.5.2020 5:19

Vás pane Krásenský někdo zaměstnává? To se divím !

R. Langer 20.5.2020 6:19

Poukazuje na "nemravný zisk", nebo mi to jenom tak připadá? :-D

P. Dvořák 20.5.2020 7:56

Neřekl bych. Spíš mám dojem, že se logicky pozastavil nad tím, jak můžou zkrachovat fabriky, které mají 600% marži.

K. Barel 20.5.2020 8:51

V ČR mohla zkrachovat firma s monopolem na číselné loterie :-) (akce Sazka, resp. "privatizace" přes dluhy na Sazka aréně). Ale uznávám, že v tomhle případě se musel tehdejší ředitel Hušák hodně snažit, aby se to povedlo a peníze z loterií přestaly chodit na nějaké vesnické sokolovny ale do kasičky investora.

V. Petr 20.5.2020 10:39

Nemusel se snažit. Ani nejziskovější firma neunese, když si půjčí na osmimiliardovou investici, která nevynáší. Hušák musel splácet Sazka arénu a kluby ječely, že nedostávají peníze, které byly přesměrovány na tyto splátky.

R. Langer 20.5.2020 13:41

A to jako na věci něco mění? :-)

V. Novák 20.5.2020 14:57

Hušák je sociopat, který má radost, když někoho na§ere. To nemám zprostředkovaně, kdysi jsem se přesvědčil, že kdo ho má za kamaráda, nepřítele už nepotřebuje. A to byl noční vrátný za 1300,- hrubého.

Když pak potřeboval cash flow, protože šlo o to překlenout nějaké poměrně krátké období, tak zjistil, že na§ral každého, kdo by mu mohl půjčit. A pak na§rali jemu...

To nebyla ekonomická záležitost.

R. Langer 20.5.2020 13:41

Logicky? 8-O

I. Schlägel 20.5.2020 13:47

Marže nemůže být větší než 100%. Možná jste myslel obchodní přirážku. To je samozřejmě jiná.

J. Pavel 20.5.2020 10:20

Výrobní cena Octavie 70 tisíc, je nesmysl a pokud se to někde píše, je to hoax. To by pak bylo výhodné si to auto koupit jako sadu náhradních dílů a poskládat někde v dílně. Ale za 70 tisíc nekoupíte ani motor s převodovkou.

P. Dvořák 20.5.2020 12:06

Díly pro automobilky nikdy nestojí tolik, za jakou cenu se prodávají v obchodech! Tentýž princip jako s cenou auta.

Asi vám uniklo, že cena není výrobní náklady + přiměřený zisk, ale cena je to, za kolik jsou lidé ochotni (schopni) si danou věc v daném místě koupit.

J. Hajský 20.5.2020 12:55

Povídá Roubíček: Já dosazuju do kšeftu každý den tisíc korun.

A Kohn na to: Tak proč ho nezavřeš?

A Roubíček: Blázníš,z čeho budu živ?

J. Hajský 20.5.2020 12:41

Myslím, že ta výrobní cena Octavie 70 tisíc není nesmysl. Možná je myšlena jen cena materiálu (včetně nakupovaných dílů) a mzdy dělníků a dalších lidí přímo ve výrobě. Plus cena energií.

Kdyby se započítaly odpisy (možná, že jsou?) i všech robotických svařovacích, lakovacích a montážních linek a CNC obráběcích strojů, lisovacích přípravků na karoserie, výrobních hal a pod. půjde cena výš.

A při započítání nákladů na management, konstrukční a technogickou přípravu, pak teprve.

Jinak jsem někdy v šedesátých letech slyšel, že výrovní cena embéčka je něco přes 8 tisíc. A prodávalo se, nevím, něco mezi čtyřiceti a padesáti tisíci. Takže ten poměr furt stejný.

R. Langer 20.5.2020 13:45

Nesmíte zase tak všemu věřit. ;-)

M. Miky 20.5.2020 16:39

Je otázkou, co je "výrobní cena", navíc ty marže u Schade jsou ještě nižší než u VW/Audi, ale když si to někdo koupí, proč ne, lepší než regulovaná cena a Favorit na pořadník... Horší jsou "výrobní a prodejní ceny" nových bytů, protože aut je možné vyrobit "neomezené" množství, ale bytů ne. A jezdit nemusíš, bydlet musíš. (psáno s nadsázkou)