2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Diskuse k článku

EUTANÁZIE: Jsem stará? Tak se nechám zavraždit…

Devětaosmdesátiletá učitelka umění na penzi z Velké Británie se rozhodla využít „služeb“ švýcarské organizace Dignitas (Důstojnost) a spáchat asistovanou sebevraždu, přestože netrpěla žádnou nevyléčitelnou nemocí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Švejnoch 7.8.2014 13:52

Re: Souhlasím.

Poslední odstavec, s ohledem na potenciálně vzniknuvší problémy, nebudu pitvat. Snad jen jednu poznámku - naskýtá se otázka, KDE je ta hranice...

Něco k odpovědnosti: Neodpověděl jste mi, proč se mi snažíte zabránit v tom, abych převzal odpovědnost za svou smrt.

A ještě něco ke stavu "80 let se mu žít chtělo, no a teď se mu do smrti nějakou dobu chtít žít nebude". Připustíme-li, že stav "nechce se mu žít" rovná se depresi, deprese je choroba, a duševní bolest může být nesnesitelnější než bolest fyzická, pak argument "no a teď se mu nějakou dobu chtít žít nebude" ztrácí naprosto význam.

Nic, to téma zdaleka přesahuje možnosti tohoto zůsobu diskuze. Po Vašem posledním příspěvku od ní ovšem odcházím s pro mě potěšitelným přesvědčením, že naše stanoviska možná nejsou odlišná tak diametrálně, jak se zpočátku mohlo zdát. A to mě naplňuje opatrným optimismem. Tedy velice opatrným, pravda... ;-)

B. Hamáček 7.8.2014 10:47

S autorem plně souhlasím

Ono většina diskutujících vůbec nepřemýšlí a papouškují důvody proč euthanasii ano. "pochopitelně Bůh není", vždyť to všichni vědí . Co když , ale je ( O tom , že je není pochyb ), jedno přikázání z desatera je -nezabiješ . Kdo chce vědět ví a kdo nechce neví. Nevědomost je velmi pohodlná .Když něco nevím nemusím to dodržovat . Nehodlám nikoho obracet na víru - prosím rozlišujte mezi vírou a církví , církví obecně. většina i těch nejzarytějších ateistů v něco věří. Většina těch co se posmívají a odsuzují círke , zejména řk , vůbec netuší , ani vzdáleně o co vlastně jde . A protože nevědí tak se posmívají.

V. Novak 7.8.2014 11:12

Pámbíčka do toho nepleťte.

To bychom se taky mohli dostat do diskuze, jestli je mu milejší operace apendixu nebo umírání na "miserere" - jak tomu bylo do půlky 19. století.

P. Švejnoch 7.8.2014 11:18

Re: S autorem plně souhlasím

Abych se nějak zorientoval v tom, co píšete: Tedy máme žít, třeba v bolestech, protože Bůh je, a někteří vůbec netuší oč jde v ŘK církvi?

Zdá se mi to, nebo Váš příspěvek tak docela nedává smysl?

R. Gramblička 7.8.2014 11:22

Re: S autorem plně souhlasím

když už do toho taháte boha, co vy na paradox, že těžká či smrtelná nemoc je boží vůlí a veškeré naše snahy vyléčit nemocného jsou protivením se boží vůli? Můžete namítnout, že nemoc je jen zkouška, ale jak to víte, když nikdo neví jak bůh smýšlí a jaký smysl by měla zkouška v případe nemožnosti ji zvládnout (rakovina, ebola, ALS...) ? No?

R. Langer 7.8.2014 11:27

Re: S autorem plně souhlasím

No, podle mého vy nevíte nic, ale hodně se domýšlíte...

V. Novak 7.8.2014 9:49

A co je VÁM po tom?!?

Ta paní se svobodně rozhodla využít služeb (bez uvozovek!) společnosti, která je legálně nabízí. Asi ji ta paní chtěla - a co je vám po tom, pane lékaři?

Zrovna vy, lékaři se často chováte jako páni nad živtem a smrtí, udržujete při "životě" konzervy orgánů s atrofovaným mozkem nebo lidi s těžko snesitelnými bolestmi.

Nechcete provádět euthanasii? A on vás někdo nutí? Nebo existuje nebezpečí, že by vás někdo mohl nutit? Poradím vám - zasaďte se o to, aby byla zájemcům dostupná patřičná dávka morfinu nebo barbiturátů nebo čehokoli, co člověku zaručí bezbolestnou a důstojnou smrt - a nikdo to nebude chtít po vás. Za důstojnou smrt nepovažuji skok pod vlak nebo z Nuselského mostu ani "hodit si smyčku". Ani v té Belgii přece nejsou všichni lékaři povinni euthanázii provést.

Jenže problém je, pane doktore, že vy jste nejen lékař, vy jste taky lidovec, tedy katolík - a málokterá skupina lidí vnucovala lidem tak dlouho a tak důrazně svou představu o tom jak žít a jak umírat. Už byste s tím mohli přestat.

J. Kanioková 7.8.2014 17:23

:))))))))))

.

J. Aspirin 7.8.2014 9:44

Nejsem lékař, jsem naprosto...

... normální konzument zdravotnické péče bez jakýchkoliv známostí. Přeji si aby (až přijde můj čas) to bylo rychlé. Pokud ne, přeji si abych měl možnost ze své vůle říci "A DOST" a nebyl na obtíž svým blízkým a oni si mě pamatovali jako člověka a ne jako trosku v LDN 3 roky na posteli u zdi.

Svůj názor nikomu nevnucuji a ani se neoháním jakoukoliv morálkou. Ani nevím zda se můj názor, pokud by k takovému stavu mělo dojít, nezmění.

Jen mám pocit, že pokud budu mít možnost zákonným a kvalifikovaným způsobem ukončit svůj život bude se mi nyní žít o něco lépe než s vědomím, že je nutno skákat pod vlak nebo se věšet na větvi v lese.

M. Málek 7.8.2014 9:47

Re: Nejsem lékař, jsem naprosto...

Naprosto a bez výhrady souhlasím.

R. Langer 7.8.2014 10:48

Re: Nejsem lékař, jsem naprosto...

Mám stejný názor.

S. Donát 7.8.2014 10:51

Re: Nejsem lékař, jsem naprosto...

Podepisuji.

R. Gramblička 7.8.2014 10:58

Re: Nejsem lékař, jsem naprosto...

bez výhrad s vámi souhlasím, lépe bych to nenapsal

L. Kubeš 7.8.2014 14:53

Re: Nejsem lékař, jsem naprosto...

Naprostý souhlas, lépe to nešlo říci. A pohádky o paliativní péči jsou opravdu jenom zbožná přání, žel bohu ne realita.

J. Kanioková 7.8.2014 17:25

Ano, přesně..

.

I. Babková 7.8.2014 8:18

Souhlasím s autorem

Bohužel člověk je stvoření nakloněné k lecjakým pošetilostem a snad i o to víc, pokud cítí podporu v zákoně. Dovedu si představit, jak příbuzní, unaveni péčí o svého seniora, tlačí na jeho svědomí, aby už konečně podepsal svůj rozsudek smrti.

Jinak tu starou dámu zmíněnou v úvodu textu docela chápu. Svět se neskutečně zrychluje, převládá povrchnost a prázdnost, člověk toužící po opravdovosti se po vzoru Komenského utíká do svého světa a následně se jeví býti ještě větším exotem než na začátku.

R. Langer 7.8.2014 10:33

Re: Souhlasím s autorem

No, já si to zase představit nedovedu, ale třeba máte se svými příbuznými jenom samé špatné zkušenosti...

I. Babková 7.8.2014 19:27

Re: Souhlasím s autorem

Vzpomeňte na "Dědovu mísu". Tam se konal naštěstí happy end.

R. Langer 8.8.2014 7:49

Re: Souhlasím s autorem

No vždyť říkám, pokud je to váš případ, tak je to smutné...

D. Polanský 7.8.2014 7:59

Problém není v tom, co autor chce nebo nechce,

ale životní praxe a myšlení lidí. Podívejte se dnes 50 % párů žije volně v nemanželských svazcích. Časem partnera změní, aby si zase užívali s dalším partnerem. Prostě šoustání má vysokou prioritu před desaterem.

A nemá být člověk právo otráven ze života a odejít na Věčnost k Hospodinovy civilizovaně ne skokem z komína nebo věžáku či hupnutím pod vlak? Pochopitelně, že pokud ta civilizovaná možnost bude, že pokusy o zneužití zde budou, o tom žádná. Jako ve všem. Jenomže svoboda má i svou krutou stránku.

R. Langer 7.8.2014 7:35

Hm, tak vy nechcete?

A co ještě nechcete? A jak byste ostatním chtěl vnutit, co vy nechcete? Myslím že mám docela dobrou představu o tom, jak si to jedinci vašeho myšlení představují. Dospějeme tak daleko, že lidé vašeho myšlení budou zabíjet ostatní, protože si budou myslet něco jiného?

To je ale pitomost, co? Tak se nad sebou pane autore raději trochu zamyslete, než začnete psát takové blbosti! :-P

J. Kavalír 7.8.2014 9:41

Re: Hm, tak vy nechcete?

Víte, to je problém všech věřících a je jedno, zda si říkají křesťani, židi nebo muslimové. Dokud nejsou u moci, jen terorizují "ty nevěřící" ať psychicky nebo fyzicky. Když se dostanou k moci, je ještě hůř.

T. Vodvářka 7.8.2014 7:32

Gratuluji Vám,

vážený pane kolego, k Vašemu článku a postoji, které naštěstí zatím / a doufám že tomu bude i nadále/ sdílí všichni lékaři ČR a naše lékařská komora.

Před časem jsem svůj postoj shrnul v článku, který nabízím laskavým čtenářům, zajímajícím se hlouběji o téma.

http://vodvarka.blog.idnes.cz/clanok.asp?cl=325727

R. Langer 7.8.2014 7:39

Re: Gratuluji Vám,

To není žádný postoj, ale čirá demagogie naprosto bez jakýchkoliv argumentů. Autor to prostě NECHCE! Dup dup dup!

P. Boublíková 7.8.2014 8:00

Re: Gratuluji Vám,

Přečtla jsem si váš článek.

Je zajímavé, že většina lidí schvaluje eutanázii - výjimkou jsou věřící, kteří mají náboženské důvody, a taky asi většina lékařů, asi proto, že by museli euthanasii vykonávat. Že se jim do toho nechce, celkem chápu. Takže je to vlastně boj mezi dost výraznou poptávkou a neexistující nabídkou :-)

Různá tvrzení ve vašem článku jsou zavádějící - myslím si, že nikdo nechce euthanasii pro jiné lidi a neuvažuje tím způsobem, který jste popsal - že jim starý, nemocný, invalidní atd. člověk připadá méněcenný, nehodný života, a proto by ho chtěli sprovodit ze světa. To lidem podsouváte. Normální člověk chce euthanasii pro sebe, protože se bojí. Bojí se dlouhodobé bolesti, která nemá žádný smysl, bojí se pomalého, nedůstojného umírání. To je přece docela přirozený strach! A také je přirozené, že tento strach je větší než strach z bezbolestné smrti.

Zvířatům, našim domácím mazlíkům, které milujeme, dopřáváme tuto milosrdnou smrt a nenecháváme je zbytečně trápit. Proč by lidé nemohli mít k dispozici stejný luxus? Na rozdíl od zvířat se může každý rozhodnout sám za sebe.

T. Vodvářka 7.8.2014 8:29

Re: Gratuluji Vám,

Paní Boublíková, neznám jediný argument, proč by lékaři museli vykonávat euthanasii.

V mém článku jsem jasně popsal důvody onoho kluzkého svahu, který se již zcela rozjel v zemích Beneluxu.

Nebo jste opravdu tak skálopevně přesvědčena o charakteru našich spoluobčanů, že by nezačali tlačit na prarodiče kvůli dědictví /mladí potřebují kapitál/, bydlení /mladí nemají kde bydlet/. apod.?

Tygr jednou vypuštěný z klece se do ní - jak známo - nevrací.

P. Boublíková 7.8.2014 9:02

Re: Gratuluji Vám,

Nezlobte se, ale co je mně do charakteru mých spoluobčanů a do osudu jejich rodičů a prarodičů? Já sama na nikoho tlačit nehodlám a jsem skálopevně přesvědčena, že ani moje děti by mě nenutily umřít kvůli penězům či bytu.

Fakticky se to má tedy takto: kvůli tomu, že má někdo hamižné, sobecké a nevychované děti bez jakýchkoliv zábran mně hrozí, že budu třeba X let pomalu chcípat ochrnutá například po mozkové příhodě, ve stavu, kdy nebudu mít ani příležitost si naškudlit prášky na spaní a větší množství naráz spolknout. Že ze mně bude po dlouhé roky nechutná, smradlavá a bolestí trpící troska kvůli bezcharakterním spoluobčanům.

A co když dostanu třeba v 85 letech rakovinu? Samozřejmě mám možnost odmítnout léčení - ozařování, operace i chemoterapii. Ale nemám možnost ukončit všechno bezbolestně hned, po vypořádání nejnutnějších záležitostí, přestože není jiná perspektiva než pár měsíců živořit. Kvůli spoluobčanům.

J. Kavalír 7.8.2014 9:35

Re: Gratuluji Vám,

Naprostý souhlas. Netvrdím, že bych někdy o euthanasii požádal. Stáří je přirozené a většina z nás (ti co se ho dožijí) se mu nevyhne a jaké si ho kdo zařídí, takové ho bude mít. Euthanasie by ale měla být únikovou cestou před utrpením. Měla by být povolena za jasných podmínek - informovaný souhlas žadatele, který fyzicky trpí a neexistuje možnost zlepšení stavu, což by měl potvrdit ošetřující lékař a další nezávislý - například vybraný losem, bez vazeb na rodinu žadatele. Nebylo by tedy možné například usmrtit lidi v komatu - mají naději na uzdravení a pravděpodobně netrpí.

Věřícím nikdo jejich názor nebere, ale také jim nikdo nedal právo vnucovat ostatním své představy (nejen) o konci života. Představa, že bych konec života mel strávit nějaké "chcípárně" (pardon, hospicu) jako feťák na morfiu, mne také neláká. Pokud bych měl dost fyzických sil, asi bych si poradil ale zase bych neměl důvod to ukončit. Ale co potom?

T. Vodvářka 7.8.2014 9:41

Re: Gratuluji Vám,

Zákon nelze postulovat na basi dobrovolnosti jednotlivce, musí být universální, jinak nemá žádný smysl.

Principem odmítání euthanasie není jen to, že to odporuje Božímu zákonu o nedotknutelnosti života. To, co jste popsala jako poslední fázi života, nemusí být skutečností v normální společnosti, kde je podobně stižený jedinec opatrován, je mu tlumena bolest, nestrádá hladem a zimou.

Když to ještě rozšířím, tak jedinec v podobném stavu je pro ty ostatní výzvou a připomenutím, že i toto je člověk, který si zasluhuje úcty. Je poučením pro momentálně zdravé a na rozkvětu sil, že je třeba být méně sobeckým a více se ohlížet na strádající.

Osobně jsem i u lidí v podobných stavech nalezl kvantum moudrosti a životního rozhledu, dokonce i radosti z toho, že je okolo nich rodina /opět se vracím k svému článku s údajem, že bohužel je u nás prováděn u umírajících odsun mimo domov v 80%/. Někdy v závěru života člověk dojde k něčemu, co jej obohatí.

Chápu předem, že Vás asi svým tvrzením nepřesvědčím, ale život není mechanistické pojetí, kdy se vadný stroj vyřadí z provozu. Vše jsem již řekl, přeji Vám pěkný den.

P. Švejnoch 7.8.2014 10:01

Re: Milý pane Vodvářko

podle Vás je tedy stav, kdy je jedinec "opatrován, je mu tlumena bolest, nestrádá hladem a zimou", synonymem snesitelného či snad dokonce spokojeného života?

To, že Vy se tak domníváte, ovšem neznamená, že všichni ostatní to cítí stejně. Takže bych to viděl následovně: Vy si ponechte své rozhodnutí nikdy nepožádat o euthanasii, a nám ostatním přestaňte zakazovat možnost této volby - nic Vám totiž není do toho, jak chceme či nechceme žít.

Mimochodem: Vaše tvrzení, že VŠICHNI lékaři v ČR sdílí názor pana Ulrycha (a Váš), je naprosto směšné a zcela očividně lživé.