29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuse k článku

ESEJ: Dialektický postmodernismus „zeleného“ Václava Bělohradského

Není možné nezačít tím, že se článek (vlastně jeho autor) neustále snaží být za každou cenu originální a mimořádný a že dělá všechno pro to, aby svými výroky udivoval a dělal se nám – obyčejným smrtelníkům – neuchopitelným a proto chtěně nepochopeným.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Lenc 20.8.2016 13:40

Re: Blábolista

Pozoruji Rudolf, že intelektem přímo přetékáte.Nejste nějaká přízeň s tímto "filozofem?

P. Rudolf 20.8.2016 7:21

Blábolista

nadčlověk, ředitel centra českého žvástu a užitečný idiot Moskvy podpásově napadá někoho daleko slušnějšího a především vzdêlanějšího! Ale tak je to spravne a tak to ma byt.

V. Klepetko 19.8.2016 21:32

Re: Narativ kreolizovaných bastardů

V tom Rakousku snad ještě možná ve Vídni. Zatím. Všeho do času :-)

J. Kanioková 19.8.2016 21:19

Kristovanoho,

tak to už Bělohradský ujíždí definitivně. Ta "tekutost" jeho slovníku je úúúžasná, chicht..

M. Prokop 19.8.2016 21:16

Re: Bělohradský se přece musí také nějak živit, že.

A úplně vedle.

J. Kanioková 19.8.2016 21:16

Bolí paranoia ?

M. Prokop 19.8.2016 21:14

Re: Narativ kreolizovaných bastardů

Nebylo by to špatné, ale nejsem si tím jist. U sousedů v Německu a Rakousku melouni dost bují.

V. Klepetko 19.8.2016 20:44

Narativ kreolizovaných bastardů

jejichž poslem z jím vysněné budoucnosti je Václav Bělohradský, se již brzy střetne s narativem českých voličů.

Tekutá hloupost se tak střetne s tekutým hněvem, a ve vzniklém mohutném víru různých narativů se náš veřejný diskurz radikálně změní: chatrná zelená bárka půjde rychle ke dnu a filozofové se opět začnou zabývat spíše filozifií než politikou :-)))))

P. Harabaska 19.8.2016 19:56

Re: Co je to vlastně národ?

Příslušnost k národu lze, na rozdíl od jakkoli dobré znalosti jazyka, rozpoznat podle znalosti dětských říkanek a rozpočítadel. Mnohý dokonale jazykem mluvící špion byl identifikován právě pro neznalost např. Ententyky dva špalíky .....

J. Tolman 19.8.2016 18:21

Re: Jen klid

Belohradský

J. Tolman 19.8.2016 18:20

Re: Jen klid

Nepletete se? Bělehradský není ten, o kom se říká "A zase má pravdu".

J. Spousta 19.8.2016 17:26

Re: Jenom to žere energii

Pokud by to byla jenom nějaká souhra ješitnosti a už nikoliv nejvýkonnějšího myšlení - zaplaťpánbů za to, ať tím senátorem klidně je, mohla by to být pro něj třeba taková satisfakce, přeciť jenom něco v životě dokázal. Ale tak trochu mi ten jeho projev v kombinaci s tou partou, do které leze, zavání nějakou jeho skrytou a nepříliš přívětivou ambicí.

P. Kersch 19.8.2016 15:45

Re: Jenom to žere energii

Asi před pěti lety vysílala Česká televize rozhovor s Václavem Bělohradským. Nevzpomínám si bohužel, kdo s ním ten rozhovor vedl, ale pamatuji si, že profesor Bělohradský hovořil srozumitelně, přívětivě a v pasáži, kdy vzpomínal na svou matku, upřímně a dojemně - žádná přetvářka v tom nebyla, natolik už si troufnu přetvařující se osobu poznat. Televizní detailní záběr osoby je v tomto směru nemilosrdný. - Četl jsem v deníku Právo občasné eseje (?, články? úvahy?) pana profesora a nenamáhal jsem se s myšlenkami tam formulovanými diskutovat ani v duchu. Ne, že bych s nimi souhlasil. Ale zajímal mě styl jeho projevu. V těch prvních

statích mne popuzovalo, že autor příliš často citoval jiné autory, některé známější, některé neznámé - jako kdyby se se svými vlastními myšlenkami za ony citáty schovával. Pak mi došlo, že se neschovává, ale naopak je vystavuje na odiv, aby čtenář pochopil, jak sečtělý musí být, než porozumí autorovi článku v deníku (!!)Právo. Možná, že ho k tomu měla redakce - to je zcela zvláštní parta v tom čtvrtečním Salónu - možná vlastní ješitnost, kdoví. Ale asi před dvěma roky se ten styl podstatně změnil: profesor vymýšlí vlastní terminologii, k těmto novým pojmům vymýšlí vlastní definice, citací jiných autorů podstatně ubylo. Tím se stávají jeho články víc a víc nesrozumitelnější - pro mne a jak vyplývá z dnešní zdejší diskuse, nejen já se při četbě Bělěhradského úvah v deníku Právo poslední dobou cítím jako nevzdělaný trouba. Jisté je, že pan profesor za senátora zvolen nebude.

V. Vaclavik 19.8.2016 15:44

Re: Co je to vlastně národ?

Souhlasim s vami pane Zingo, narod je od slova narodit se, a predpoklada se mlcky, ze kdo se nekde narodi, tak tam i vyrusta, coz se na cloveka nesmazatelne otiskne. Pan Rada se odvolava na autoritu, ktera se bohuzel myli, presneji operuje s druhotnym znakem naroda - k narodu se mohou platne 'hlasit' jen ti, kteri v jeho prostredi vyrustali.

Kdyz se u nas v Cechach narodi cernochovi cernoch a to dite tu vyroste, bude to narodnosti Cech, se vsim, co k tomu patri. Rodic, jestlize je imigrant do Cech, nikdy nebude patrit k narodu, i kdyz ziska obcanstvi, protoze tu nevyrustal v prvnich letech sveho zivota, do dospelosti. 'Narod' budou az jeho deti, pokud tu vyrostou.

P. Urban 19.8.2016 15:01

Jen klid

Václav Bělohradský byl obhájcem demokratického kapitalismu, dnes je obhájcem univerzální demokracie osvobozené od jakýchkoli tradic, za deset let bude nacionalista non plus ultra.

Připomíná mi někdejší UV KSČ. Ten měl taky vždycky pravdu. Dnes stejně jako před dvaceti lety. I kdyby si ty pravdy měly odporovat.

I. Schlägel 19.8.2016 15:00

Re: V televizi jsem slyšel Bělohradského říkat,

Nebezpečnej není, to by se musel umět maskovat. ;-)

I. Schlägel 19.8.2016 14:59

Bělohradský se prostě

klasicky zbláznil ze svého pocitu o vlastní výjimečnosti. To se stává i filosofům.

P. Vaňura 19.8.2016 14:02

Pletete si turistická centra s trvalým bydlištěm

Jinak, jazykově smíšené oblasti byly v minulosti příčinou řady problémů, včetně válek.

Mimochodem, jazyk četných indiánských kmenů na území dnešních USA rozděloval všechny lidi bez vyjímky na dvě skupiny a to "naši" = rovná se příslušníci našeho kmene a "nepřátelé" = příslušnici ostatních kmenů, běloši a černoši.

V subsaharské Africe se mnoho lidí dokonce i v rámci větších států ve skutečnosti identifikuje podle výše uvedeného schématu, tedy náš kmen kontra všichni ostatní což mívá osudné politické následky. Organizace afrických států se už od svého vzniku v 60 letech řídila zásadou "budeme uznávat existující hranice států," ale v praxi to úplně nefunguje.

J. Václavíková 19.8.2016 13:50

Re: Bělohradský se přece musí také nějak živit, že.

Stručné, jasné, výstižné.

R. Tesařík 19.8.2016 13:49

Bělohradský je

žvanivej exhibicionista a narcis.

R. Tesařík 19.8.2016 13:48

Re: V televizi jsem slyšel Bělohradského říkat,

Pane Rado, vy jste nebezpečnej blázen.. Ostatně , jako všichni zelený.

P. Rada 19.8.2016 13:47

Re: V televizi jsem slyšel Bělohradského říkat,

Třeba měl tou "zelenou spravedlností" B. na mysli, že chce dýchat a jíst co právě jen zelená fotosyntéza dokáže vyprodukovat?

Typuji, že pokud by jste se takového pohledu zřekl i Vy a jen na pár minut... - už by sem od Vás žádný komentář nikdy nedorazil - s eventualitou , že nejste "ropák".

P. Rada 19.8.2016 13:42

Re: Předpokládám, že znáte dějiny 20 století

V něčem tedy dáváte Bělohradskému vlastně zapravdu. Platí-li totiž obecně Vaše tvrzení:

..."Německo je tam, kde se mluví německy..."

a zaposlouchá-li se pozorovatel skrze nezávisle řízenou sondu v Pražském metru či na Jadranu .... pak může v závislosti na poloze sondy a čase... během chvíle nasbírat vzorky celé řádky jazyků vyvozovat pravděpodobnostní verze ve kterém národě či jeho vývojové fázi se asi sonda nachází. Když si navíc představím, že se v té směsici vyskytují lidé mluvící více jazyky, nemluvkové i rozeřvaní exibicionisti co jsou slyšet nejvíce... tak docela začínám fandit komplikovaným pohledům Bělohradského oproti Vašemu zdánlivě jednoznačnému ale fakticky nedomyšlenému postoji.

Není bez zajímavosti, že lidová moudrost přitom praví ... "Koho chleba jíš - toho písen zpívej".. a domysléme-li za jakých podmínek čí chleba dnes vlastně kdo jí - tak by si mnozí měli prozpěvovat něco velmi globálního a přitom mohli tvrdit, že jsou ... a ted si pravdivost udávané národnosti testněte jazykovým rozborem. :-D

P. Lenc 19.8.2016 13:29

Re: V televizi jsem slyšel Bělohradského říkat,

No, není divu, že je "zelený".Anarchisté nekandidují do zákonodárných institucí již z principu a v jiné straně by byl považován za blba.

A. Alda 19.8.2016 12:35

V televizi jsem slyšel Bělohradského říkat,

že až se dostane k moci, zavládne zelená spravedlnost.

A to mi stačí.

Jsem zásadně proti tomu, aby se lidé zabíjeli, ale zabít některé lidi včas by ušetřilo miliony životů.

J. Hanzlík 19.8.2016 12:24

Re: Jednotné lidstvo bez identity?

Jen dodávám, že se mi eskamotérská tvorba pojmů Václava Bělohradského velice líbí a oceňuji ji, ale i přes salónní uhlazenost, s jakou své exhibice prezentuje, s ním upřímně nesouhlasím. Bludy mají většinou svou vnitřní logiku a jsou zářivou demonstrací jalového rozumu.

J. Spousta 19.8.2016 12:17

Re: Zásadní otázka:

Ba ne, dovolil bych si tipnout, že v jeho případě o tohle nejde. Velice to zavání touhou po vyvolávání a ovládání nejsilnější energie, co v člověku dříme. A jako inteligentní člověk si plně uvědomuje, že na to nemůže jít tak polopaticky, jako třeba lidé od Vandasů. Nicméně v tom svém kličkování je také hodně zranitelný.

O. Zuckerová 19.8.2016 12:03

Zásadní otázka:

K čemu by byl dobrý tento filozofův "výpon sil myslivých" v Senátu ČR? Je jasné, že se Bělohradský těší z kreativního tvoření termínů, které náš chudý jazyk dosud postrádal, a vytváří tak postmoderní obdobu "nosočistoplen" a podobných verbálních novot. Jen nevím, je-li to náplní práce senátorské a nebylo-li by finanční ohodnocení této tvorby ve výši cca čtyřnásobku (či více?) průměrného platu v ČR poněkud přehnané?

J. Hanzlík 19.8.2016 12:02

Jednotné lidstvo bez identity?

Takže stručně řečeno, podle Bělohradského jsou všechna společenství v podstatě konstruktem vynucovaným systémy, vytvořenými jakýmisi mimozemšťany se záměrem si nás podrobit? Už od pravěku se člověk rodil do společenství tlupy, kmene, které byly podmínkou jeho přežití. Naše civilizace byla od dob křesťanství budována na základě rodiny, která je opět jednotkou relativně příznivou pro vývoj a výchovu jedince i matriční a dědické posloupnosti. To ovšem komunisté (i nacisté) popírali a ze svých snah na kolektivní výchovu museli nakonec pro otřesné důsledky vycouvat. Jenomže naši současní neomarxisté jsou neoblomní a své schématické uvažování nejsou schopni opustit. To co prezentuje Václav Bělohradský je rozšířený produkt, kterému se daří jen v univerzitním prostředí. V praktickém životě by to byla naprostá atomární ztracenost jedince, pokud by vůbec jako kulturní individuum existoval, úplně vydaného napospas jakýmsi plánovačům, kteří by si měli už konečně vyprat svoje vlastní ideologické trenýrky.

M. Valenta 19.8.2016 11:53

Bělohradský se přece musí také nějak živit, že.

Ne, že bych byl z názorů filozofa Bělohradského nějak odvázaný, ale v IVK, (kde mají mimochodem podobné cíle jako čeští komunisté, tedy omlouvání ruských svinstev + likvidace EU a NATA), se kandidatura za Zelené zkrátka neodpouští.