2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R 20.9.2008 12:11

Re: ekodogmatismus

Nejedná se o spojení Labe s Dunajem, to je technicky podstatně náročnější, ale o spojení Odry s  Dunaj.

Jinak si myslím, že se takové kanály dají dělat mnoha způsoby. Může to být kanál, kde potřebná voda do nejvyšších partií kanálu bude čerpána, třeba pomocí energie z nějaké dodatečně postavené přehrady a kanál bude všude možně jen vybetonované a vyasfaltované koryto, potom to bude výhradně jen záležitost ekonomická a vliv na prostředí bude jen do jednoho, dvou kilometrů od kanálu nebo pokud se povede říčními koryty, bude mít jen záporný vliv. Nebo se stavba kanálu využije jako impuls pro úpravu vodních režimů v celém povodí přítoků toho kanálu a kde to bude možné, se použije přirozených přítoků bez nějakého přečerpávání, to by zřejmě znamenalo přetvoření širokého okolí kanálu, stavbu pomocných přehrad a dalších vodních zařízení, které když se budou dělat v souladu s přírodou, tak by to znamenalo rozsáhlé zlepšení životního prostředí ve velké oblasti kolem kanálu.

huhu 20.9.2008 12:00

Re: ekodogmatismus

Aralské jezero ubylo proto, že odvedením vod Amu-darji a Syr-darji do uzbecké pouště se snížil přítok.

Podobně ubývalo po výstavbě přehrad na Volze přítoku do Kaspiku, ale tam už se to po letech srovnalo.

Tedy není souvislost s výstavbou kanálů.

V případě DOL by k žádnému snížení přítoku nedošlo, pouze ke snížení odtoku a zvýšení výparu, došlo by k většímu zadržování vody v nově postavených kanálech a přehradách a tedy i krajině - což by zelenými mělo být v době jimi hlásaného oteplování jen vítáno.

krmič 20.9.2008 11:20

Re: ekodogmatismus

Lodní doprava v horách je nesmysl. Nebude to nikdy dobré.

stransky 20.9.2008 11:13

ekodogmatismus

Jistěže je ekonomická návratnost kanálu Labe-Odra-Dunaj v horizontu staletí a nikdo to ani nepopírá,a le tak tomu bylo u vodních cest vždycky. Od té doby se ale staly významným krajinotvorným prvkem a obdivovaným technickým dílem. Nide, krom kanálů ve střední Asii, které zničily Aralské jezero, nepoškodily, ale zlepšily krajinu.

Nikde nebude procházet něčím, co je tak vyjímečné, že to nenajdeme na stovkách jiných míst. zatím je sporné, zda ho stavět z jiných důvodů- v Německu byl v roce 1992 dokončen kanál Rýn-Mohan-Dunaj, mimochodem první výkopy nechal provést už Karel Veliký, a tím se potřeba labsko-dunajské cesty snižila a spíše oddálila. Nicméně jednou ho bude dobré postavit.

R 20.9.2008 10:44

jeden pohled

Kanál má hodně pro i proti. Například ty průtoky řek, za posledních 50 let se od podhůří po kraje měst dramaticky změnily odtokové poměry. Kdejaký potok byl zatrubněn, pole plošně meliorovány, kdejaká bažinka odvodněna. Voda, co naprší při větších deštích, odteče v řekách tak během jednoho, dvou dnů a potom řeky mají zase sucho, zatímco dříve to trvalo mnohem déle. Těch pár "bažinek" v chráněných oblastech to zachránit nemůže. Taky to má  souvislost s vlhkostí, prašností a následně znečištěním ovzduší a zdravotním stavem lidí. 2 - 4 dny po deštích je nyní všude tak suchý vzduch  jako byl v nemeliorované krajině teprve po 14 dnech, měsíci bez deště. Kanál by v oblasti kolem toto zlepšil, přinutil by kvůli šetření s vodou v povodích přítoků tyto odtokové poměry vrátit k normálu. Já to vidím tady na místní řece. její průměrná vydatnost byla před 50 a více lety  okolo 300 litrů za sekundu. Nyní to odhaduji tak na 30 litrů za sekundu.

A.S. Pergill 20.9.2008 10:17

Už v první větě blbost

Kanál DOL plánoval už Karel IV, dokonce snad zahájil i nějaké zplavňovací práce a teprve po nich si extrapoloval, že na to technicky a ekonomicky nemá.

Je jasné, že pokud se to povede "cestou nejmenšího odporu", tedy říčními koryta a přes rezervace, tak to nadělá dost problémů (na druhé straně - likvidaci lužních lesů okolo Bečvy by jistě uvítali místní obyvatelé, sužovaní každoročně komářími kalamitami). Proti uměle vybagrovaným kanálům (jako v Německu) bych námitky neměl. Nové vodní plochy by naopak mohly být přínosem v případě, že klimatologové splní své výhrůžky a zařídí "suché klima".

huhu 20.9.2008 10:06

zelení kazisvěti

čím dál více se mi při čtení těhle článků "chránících přírodu" dělá akorát šoufl....Rv

jm 20.9.2008 10:05

OPRÁŠENÉ ARGUMENTY PROTI POSÁZAVSKÉ ŽELEZNICI

OPRÁŠENÉ ARGUMENTY PROTI POSÁZAVSKÉ ŽELEZNICI od okrašlovacích spolků před 100 a více léty. Tehdy, společně se ctihodnými té doby,  ve výborech těchto "občanských iniciativ" seděly manželky a dcery železnicí ohrožených dobročinců (dnes sponzorů a donátorů) - výrobců povoznických fasuňků a chovatelé tažných volů do nich....

para 20.9.2008 9:56

Re: ale pravdu má, ne?

Šumaváku jsi tam asi profíkem už podle jména - možná jen trochu samozvaným... - nedal by jsi mi tedy ten odkaz / důkaz , který usvědčuje či jen směřuje na Bursíka?.. nebo jiného "představitele" Rád bych se přidal - jestli nežvaníš... Nebo je to spíš tak, že se Ti líbí v roli "štváče za každou cenu"?:-/

Komik 20.9.2008 9:53

Re: podiv

R^

Skoroprduch 20.9.2008 9:37

podiv

Stačí jen trochu počítat za cca 10 - 15 let jsou největší stavební akce při výstavbě dálnic hotové. No a co budou betonové firmy dělat. Projektová a další připravenost těch 15 let potrvá ale potom se betonuje a betonuje.

Ireq 20.9.2008 7:24

kanál bude

přerovská ODS už nechala postavit maják!!!

pája 20.9.2008 6:24

betonová lobby je silna

a přehrady, to je nějakého betonu - proto bacha, je to sice blbost ale pokud se podmažou správná písmena tak se stavět bude

Šumavák 20.9.2008 1:34

ale pravdu má, ne?

a v tomhle: "kam šlápla noha jistých představitelů, tam už tráva neroste"    také!!

Bursík byl v I.zoně NP Šumava....

Ladislav N :-))) 20.9.2008 1:29

To jsou nějaké předvolební kecy, a nebo článek?

Vypadá to spíš na ty kecy... Zmíněný  kanál je samozřejmě blbost.

martin TT 20.9.2008 0:45

Katastrofa

Ubývá vodních zdrojů a kdyby nepršelo, tak nám vyschnou řeky - to je v-l!