8.5.2024 | Den vítězství


Diskuse k článku

DOPRAVA: V zájmu aktivistů, nikoliv cyklistů

Sněmovna schválila povinný 1,5metrový boční odstup při předjíždění cyklistů. „Třikrát hurá,“ volá k tomu aktivistický spolek AutoMat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Langer 20.4.2021 11:46

Kolaři jsou nevycválaný mor, navíc agresivní, úplně stejně jako automobilsté, a jako jakýkoliv jiný člověk na této planetě. Pokud to ovšem nechápete, máte problém. Radím vám, řešte to včas, než se stane neštěstí. ;-)

V. Kolman 20.4.2021 11:46

Možná by stálo za to, ve městech při rekonstrukcích ulic postupně zřizovat pruhy pro cyklisty mezi vozovkou a chodníkem, jako je to dobrým zvykem na příklad v Německu. Třeba převzít i červený povrch, aby nebylo pochyb, pro koho ten pruh je určen.

T. Kindl 20.4.2021 11:45

*excesivní případy velmi nebezpečného předjíždění.

4. Doporučení chovat se ohleduplně nestačí. Snad všichni si uvědomujeme, že je třeba zákonem upravovat nejvyšší dovolenou rychlost v obci 50 km/h, protože každý může mít jinou představu, jaká rychlost je bezpečná. Stejné je to s bezpečným odstupem. Bohužel existují motoristé, kteří by rádi v obci jezdili 100 km/h a cyklistu předjíždějí s odstupem menším než 50 cm.

5. Povinné přilby pro dospělé cyklisty nejsou alternativou bezpečného odstupu. Přilba sice může snížit riziko některých úrazů hlavy, samotné nehodě však nijak nezabrání. Pokud nezakážeme silniční cyklistiku, potřebujeme bezpečný odstup. Je na nás, jestli se vydáme cestou zákazů a represí, nebo cestou vzájemného respektu.

6. Cyklostezky nejsou všude ani pro každého. Na 55 732 kilometrů silnic v České republice připadá pouhých 1 503 kilometrů cyklostezek. Ty často přitom primárně slouží jako chodníky a každých pár desítek metrů je přerušují vjezdy na sousedící pozemky. Chodci a cyklisté ani podle stávající zákonné úpravy nejsou povinni užít stezky pro chodce a cyklisty. Cyklisté tak mohou legálně užít i silnici a chodci chodník na protější straně vozovky. K neužití stezky mohou mít řadu dobrých důvodů, především vlastní bezpečnost.

T. Kindl 20.4.2021 11:45

1. Neexistuje žádný důvod, proč by bezpečný odstup při předjíždění cyklisty u nás nemohl fungovat tak, jako funguje v zahraničí. Obdobná úprava platí například v Německu, Francii, Španělsku, Portugalsku a Belgii.

2. Dodržování bezpečného odstupu nehrozí žádnou dopravní katastrofou ani na úzkých komunikacích. Stačí nahlédnout do zahraničí, kde se při obdobné šíři komunikací žádný černý scénář nekonal. Tam, kde se mohou vyhnout dva automobily, je dost místa na předjetí cyklisty s bezpečným odstupem. Podle platné normy je minimální šířka vozovky s nízkým provozem 5,5 metru, běžně však 6,5 metru a více. Naopak tam, kde se dva automobily vyhnout nemůžou, nelze ani cyklistu bezpečně předjet. Zcela výjimečně lze navrhnout i obousměrnou vozovku o šířce 3,5 metru. Všechna vozidla musejí jet za sebou, dokud nedojedou k výhybně. Výhybny musejí být každých 80 až 100 metrů. Podstata dodržování bezpečného odstupu spočívá v tom, že na běžné venkovské silnici není možné cyklistu předjet v okamžiku, kdy v protisměru zrovna jede jiné vozidlo, anebo v zatáčce či pod horizontem, za které není vidět. Případné zpomalení motoristy v řádu vteřin či desítek vteřin nemá zásadní negativní dopad na celkovou plynulost provozu. Je to malá daň za to, že nedojde k ohrožení života a zdraví.

3. Vymahatelnost zákona se posílí, smysl je však především edukativní a preventivní. Česká dopravní policie dnes bezpečný odstup vůbec neřeší, dokud nedojde k tragické nehodě. Policie totiž neví, jaká vzdálenost je bezpečná. Až smrt či vážné zranění cyklisty postaví najisto, že odstup dostatečný nebyl. Ředitel dopravní policie Jiří Zlý nepochopitelně odmítá definici konkrétní vzdálenosti odstupu 1,5 metru, protože ji údajně nemůže změřit – aniž by si zjistil, jakým způsobem policie v zahraničí bezpečný odstup kontroluje a vymáhá. K prokázání přestupku stačí kamerový záznam. Vzhledem k zásadě „v pochybnostech ve prospěch obviněného“ se nehraje na přesné centimetry nebo decimetry, ale postihují se pouze jednoznačně exces

S. Donát 20.4.2021 11:45

Ano, přesně.

T. Kindl 20.4.2021 11:44

https://video.aktualne.cz/dvtv/povinnost-1-5-metru-pomuze-cyklistum-i-ridicum-po-nehode-uz/r~cc9fd7bc9ec311ebb2f60cc47ab5f122/?fbclid=IwAR1XwGGTFXGUN9EoiwcHFcktIANSwzkNxdkp-hcCtnWpwYD9B3qlffDGFRc

S. Donát 20.4.2021 11:44

Další zbytečný paskvil z pera našich zákonodárců. Bravo.

V. Kolman 20.4.2021 11:42

Na závodu míru jezdili závodníci s pumpičkami?????

R. Langer 20.4.2021 11:42

No, blbce najdete všude.

P. Lenc 20.4.2021 11:28

Ano!R^

J. Vintr 20.4.2021 11:25

Jsou lidé, pro které je obtížné sundat nohu z plynu a zpomalit, když jim objíždění cyklisty na užší silnici vyjde právě na okamžik, kdy se potkávají s protijedoucím autem. Ale s těmito lidmi nový předpis určitě stejně nic neudělá.

J. David 20.4.2021 11:25

Pořídím 1,5 m jasanovou tyč, a budu ze zákona šťouchat cyklisty v dosahu jasanové tyče. Jsem v právu ve smyslu odstupu 1,5 m.

M. Sedláček 20.4.2021 11:22

R^ Bouchal byl fanatický pumpičkář a proto zhebnul.

M. Sedláček 20.4.2021 11:20

Bouchal si za to mohl sám. Potvrzeno soudem, demagogu.

M. Sedláček 20.4.2021 11:19

Mozkovým myšlením PČR ;-D

J. David 20.4.2021 11:17

Jak se to bude měřit? Nějak mi to uniklo. Kvalifikovaným odhadem MP/PČR, systémem oka z Kašparovy krávy? Pardon, orgán Kašpar bude mít vždy pravdu.

J. David 20.4.2021 11:09

Když já 1,5 metru, proč ne pumpičkář? Realná proporcialita. Oba dva se pohybujeme na samohybu, 1,5 m odstup je tedy zákonným. Na Závodu Míru se při nedostatečném odstupu závodníci tříslali pumpičkami, proč neužít parforsní metody ze strany automobilistů na pumpičkáře? Bicyklista,užívající přechod pro chodce jízdou, toť pro automobilistu opravdu adrenalinová lahůdka. Vidíš kolaře? Nevidíš. A vidíš, najednou je tu, a našinec má plné nohy pazoury, aby ubrzdil. A pak ty baby na velocipedech, ověšeny mošnami s komoditami z Hypermarketů, postrádaje povědomí pravidel silničního provozu. Na stará kolena jezdím s balíkovou poštou, vím o čem mluvím. Kolaři jsou nevycválaný mor, navíc agresivní.

L. P. 20.4.2021 10:46

"Nevzpomínám si, že bych se jako cyklista na silnici někdy cítil přímo ohrožen" To asi na kole moc nejezdíte.

J. Ticháček 20.4.2021 10:46

Víte co? Já žiju v podhůří. Jako řidič jsem ještě neměl problém předjet cyklistů. Prostě si v nejhorším počkám za zatáčku.nnebo až proti mně nikdo nepojede. Protože těch minimálně 150 cm dodržují už od té doby, co mám řidičák. Za cyklistou ochotně zpomalím i na normálně široké silnici, jede li proti jiné auto. Jenže také jezdím na kole. A vážně je dost nepříjemné, když vás předjíždí někdo, kdo má jistotu, že se v pohodě vejde. On se samozřejmě vejde. Já se taky dokážu s autem protáhnout těsně kolem stromu, nebo zábradlí na mostě. Jenže tam cyklista těch 20 cm nese dost těžce. A když máte za sebou pár pádů ze silnice jen proto, že někdo nemohl počkat a potřeboval být v cíli o dvě sekundy dříve, tak si podobné kecy rozmyslíte.

V. Stichhauer 20.4.2021 10:18

R^

V. Stichhauer 20.4.2021 10:16

R^

J. Fráňa 20.4.2021 10:13

Taky jsem se dočetl, že to byl aktivista profesionál.;-D

R. Langer 20.4.2021 9:55

R^ Přesně.

R. Langer 20.4.2021 9:55

Přesně. A ještě toho idiota dělají někteří mučedníkem. Já jenom doufám že při jejich inteligenci snad budou toho svého guru brzy následovat... :-/

R. Langer 20.4.2021 9:49

Všechno to jsou nesmysly. Navíc se testováním nijak nepotvrdilo, že semeništěm chorob jsou škola nebo zaměstnání. Nepotvrdilo se vlastně ani to, že nějaké takové semeniště vůbec existuje. Tož tak... ;-)

J. Oldfart 20.4.2021 9:47

Na celé věci je nejšílenější, že se tím někdo vůbec zabývá. Rozlehlá pravidla silničního provozu jasně říkají, že účastním se má chovat tak, aby ostatní neohrozil a neomezil.

J. Fráňa 20.4.2021 9:47

Pane Machu vy lžete, Bouchal jel v lednu na kole a nedal přednost. Policie jasně určila viníka nehody a to Bouchala.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

R. Langer 20.4.2021 9:47

Cíl toho zákona je stejný jako cíl všech těchhle podobných zákonů - půjde použít proti komukoliv, bude-li to zrovna potřeba. Když vás mohou zmlátit za nepoužití hadru na hubě na liduprazdné ulici, co vám teprve budou moci udělat za obecné ohrožení zdraví a života. Stačí na to jeden záběr z kamery. Myslete na to, až budete takovým zákonům tleskat (to samozřejmě není na vás)... :-(

R. Langer 20.4.2021 9:40

To není normálními cyklisty, to je nenormálními aktivisty. Ti mají s normálním cyklistou společného asi tolik, jako já s papežem. ;-)

J. Fráňa 20.4.2021 9:40

V praxi to dopadne tak, že jeden svědomitý řidič na silnici 2. nebo 3. třídy vytočí za ním jedoucí auta. Jejich řidiči budou riskantně předjíždět celou kolonu a malér je na světě. To asi není cíl onoho zákona.