11.5.2024 | Svátek má Svatava


Diskuse k článku

DOPRAVA: Kuriozita, nebo atak na seniory?

Druhého září šly nejen děti do školy, ale mohli jsme se i dočíst, že staří řidiči jsou (vedle mladých) řidičů ti nejnebezpečnější. Zaviní téměř 5 % nehod, když v roce 2014 to bylo 3,5 %. (Seznam.cz)

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. Novák 7.9.2019 14:24

Re: Tupá arogance

Psychotesty v nějaké zjednodušené podobě by jistě měly být součástí vyšetření před získáním řidičského oprávnění. Ovšem důkladné u pachatelů nebezpečných dopravních přestupků a nehod v jejich důsledku způsobených. Vyšetření by si pachatel musel samozřejmě hradit. Postupně by se tak z provozu vyloučili největší psychopatičtí hazardéři. Pro ty, kteří přestupek způsobili z nezkušenosti či z nedostatku předvídavosti, pak drahým poučením se podobného chování v budoucnu vyvarovat.

J. Vintr 7.9.2019 14:23

Re: Povšimněte si, že hned dva sousední státy,

U nás dávají přednost chodcům není tak zažitá. Ta přednost je také dost nelogická. Chodec jako slabší účastník případného střetu, by ve vlastním zájmu neměl na nějakou přednost nikdy spoléhat. Dost často vídám chodce, kteří suverénně vkročí do vozovky aniž by se podívali, jestli něco nejede.

J. Vintr 7.9.2019 14:19

Re: Tupá arogance

Idiota za volantem poznáte zcela spolehlivě podle toho, jak blízko za vámi jede. Čím blíž, tím větší (a nebezpečnější) idiot. Neplatí to u ženských, tam je to jenom nevědomost a nedostek představivosti.

J. Tew 7.9.2019 13:08

Re: Tupá arogance

Ano, máte bohužel pravdu. Souhlasím ....

T. Krystlík 7.9.2019 12:59

Za tři desetiletí

se mi v Mnichově a jeho okolí nic takového nepřihodilo, ani jsem nic takového neviděl.

T. Krystlík 7.9.2019 12:57

Z Vašeho přípisu, Juraxi,

plyne zvrhlost typická pro Čechy: vše vymezit zákonem a prohřešky stíhat. Jasný sklon (záliba) v represi.

T. Krystlík 7.9.2019 12:54

Re: Povšimněte si, že hned dva sousední státy,

Díval jsem na řidiče se záměrem, že při troše štěstí bude reagovat i horní části těla. Reagoval, ale až po přejetí zebry.

Dávání přednosti chodcům je otázka kultury obyvatelstva, ze kterého se rekrutují řidiči. Podívejte se na Italy-řidiče v Miláně, v Římě, v Neapoli a všude na jich od ní, kde kromě maximální rychlosti a přilby na jednostopá vozidla žádná pravidla neexistují (tedy policie si je nevynucuje): jakmile chodec naznačí, že vkročí do vozovky, příslušní řidiči stojí na brzdě. A vehementně!

F. Navrátil 7.9.2019 12:41

Zlatý voči!

Takže na seniory se hledá hůl. Ale na asijské trhovce, kteří si rajzují po silnicích v rezavých dodávkách naložených neprocleným zbožím, žádný metr není. Prostě se jim věří, že získali řidičské průkazy pilným navštěvováním autoškol a jejich šunky mají platnou technickou kontrolu.

J. Jurax 7.9.2019 12:22

Myslel vážně ... těžko říct, ono je dnes možné všecko a lidská blbost je jak známo neomezená. A koncentruje se v dobroserech.

J. Jurax 7.9.2019 12:17

Asi budete záviděníhodně mlád ... :-)

Ono totiž zaručeně by nebylo povoleno byť i omezeně řídit někomu, kdo teď je absolutně bez té možnosti. To by bylo proti duchu doby ... :-) ... a po mém soudu by to nebylo ani moudré.

Není moc rozdíl, jestli si dotyčný důchodce či kdokoliv jiný zajede pět kilometrů do nejbližšího Lidlu nebo pojede dvě hodiny. Protože pokud to neumíte nebo jste nějak handicapován, budete nebezpečný na každém metrů z těch pěti kilometrů i na každém metru té dvouhodinové jízdy.

Za dvě hodiny řízení nepadne vysílením ani senior; taky proto, že zpravidla řídí už čtyřicet padesát let a má tudíž praxi. Delší jízda vyčerpá spíš začátečníka, neboť nemá ještě řízení zažité, nemá vypracované reflexy a musí furt urputně myslet na to, co dělá. Aspoň u mne to tak před půl stoletím bylo ... :-)

A ano, je rozdíl jezdit někde, kde to člověk zná nebo jet někam, kde se nevyzná. Je rozdíl, jestli někdo jede za světla nebo za tmy. Nicméně nemyslím, že by v tomto punktu na tom byl senior nějak hůř než mladší ročník. Ono je to silně individuální a závislé na mnohém. Možná pomalejší reflexy, horší zrakovou ostrost a rychlost adaptace světlo tma vyrovná řidičskou zkušeností a uvážlivostí, jež přichází s věkem. Holt prostě jede opatrněji.

K. Podroužková 7.9.2019 11:51

Re: Jiné souvislosti jak jen věku seniorů.

U seniorů nejde ani tak o sebeprezentaci ale spíš o solventnost. Já myslím, že utrácejí hodně dynamicky, takovou dynamiku zvládne málokdo, ale je to auto nebo žrádlo.

J. Jurax 7.9.2019 11:46

Ehm ... formuloval bych to výrazně expresivněji, jak by si tento nápad zasloužil, ale místní strážce mravnosti by mne zcenzuroval ...

J. Jurax 7.9.2019 11:42

Jo, mohl. A patrně by se nedopustil omylu.

J. Vintr 7.9.2019 11:41

Re: Povšimněte si, že hned dva sousední státy,

A myslíte, že by mladší řidič vždycky zastavil včas! Spíš bych řekl, že by mnoho z nich nebrzdilo vůbec.

J. Jurax 7.9.2019 11:40

Myslíte? Mně málem sestřelil jeden na přechodu v Mnichově, s německou značkou na autě. Akorát že se mi zdál trošku víc opálený ...

J. Jurax 7.9.2019 11:37

Že by další výron dobrosernosti? Blbost opět vykvétá? Nebo je za tím intelektuální výtok nějakého mladého blbého progresívního?

Jsa sedmdesátník s půlstoletou řidičskou praxí musím dostat lékařský glejt, že jsem schopen řiťby, přičemž absolvuji extra kolečko po očním, kardio (mám v srdci už pár let stenty, aniž bych si to jakkoliv uvědomoval, ale aby mne netrefil šlak v levotočivé zatáčce, ač jsem co čtvrt roku kontrolován a běžně absolvují horské túry) i diabetologii, neboť cukr mám sice v normě, ale v dokumentaci mám, že v normě kdysi nebyl, takže abych neupadl do hypoglykemického kómatu nebo co. Taky poskytnu krev ku analýze. A pak mi paní doktorka mile sdělí, že hodnoty odpovídají životu na bázi uhlíku a že budu žít pokaváď neumřu. Takže zacáluju tři stovky a mám na dva roky pokoj.

Pravda, na stařeckou demenci mne netestují a na Alzheimera taky ne. Ani psychotesty jsem nikdy neprošel, nejsa profesionalnim řidičem.

A nehodu z vlastní viny jsem za celou svou řidičskou kariéru nezpůsobil.

A teď mi nějací dobroserní magoři půjdou po řidičáku jenom proto, že jsem se dožil vyššího věku? Na$rat! Ti magoři taky zestárnou, ale já bych jim sebral řidičáky už teď pro zjevnou mentální nedostatečnost.

T. Krystlík 7.9.2019 11:35

Pro pořádek

incident s řidičem s dlouhou reakční dobou se odehrál v Praze. Němečtí i rakouští řidiči jezdí koncentrovaněji.

V. Mokrý 7.9.2019 11:35

Re: Senioři zavinili pět procent nehod!

No, těžko se dočkáme vůbec nějaké odpovědi, natož kvalifikovaně rozebrané/zdůvodněné.

J. Hejna 7.9.2019 11:25

Re: Jiné souvislosti jak jen věku seniorů.

Blbá RADA.

Zdůrazňuji, že jsem napsal "blbá", nikoli "blbý".

J. Hejna 7.9.2019 11:20

Re: Bylo by to směšné,

Formuloval bych to výrazně decentněji, i když plně souhlasím.

J. Hejna 7.9.2019 11:17

Re: Povšimněte si, že hned dva sousední státy,

A netrefil se; zjevně chyba.

T. Krystlík 7.9.2019 11:05

Povšimněte si, že hned dva sousední státy,

Německo a Rakousko kontroly zdravotní způsobilosti řidičů-seniorů vůbec neznají! Jsou rády, že si dojedou k lékaři nakoupí a podobně místo toho, aby byli odkázáni na pečovatelské služby, které vyčerpávají zemský i federální rozpočet. A řidiči senioři způsobují statisticky většinou jen lehké nehody. Co praktický cz-lékař může při takové prohlídce zjistit? Maximálně, zda potřebuje brýle nebo ne. Sluch k řízení auta nepotřebujete. Stařecká demence se netestuje, posouzení závisí na postřehu lékaře ("Když je starší 80 let, tak se na něj dívám ostřeji", přiznala se jedna lékařka) a to nejhlavnější - reakční doby - se netestují nikde a nikdy, ani u mladých adeptů na řidičský průkaz. Stoje jednou na na začátku zebry, vkročil jsem jednou na zkoušku do cesty autu jedoucímu asi jen 35-40 km/h v okamžiku, kdy bylo asi 20 m před zebrou. Asi 70letý řidič dupnul na brzdy, ale teprve až takových 5 m za zebrou.

J. Vintr 7.9.2019 11:01

Re: Tupá arogance

Nevěřte, že nějaké psychotesty odhalí všechny psychopaty. Psychopati za volantem se můžou v běžném životě projevovat jako zcela normální lidé. Nebezpečné situace na silnici vytváří také nedostatek racionálního myšlení, kterým evidentně trpí velká spousta lidí.

J. Tew 7.9.2019 10:50

Tupá arogance

Jen chorý mozek může přikazovat obecně komukoliv, kam smí/nesmí jezdit podle věku. Jediným kriteriem by měl být psychický & fyzický zdravotní stav, důkladně periodicky kontrolovaný.

Pohyb autem na silnici spočívá v řešení množství proměnlivých, často složitých situací, které se neustále v obměnách opakují. Starší řidiči, mají mnohaleté zkušenosti, jezdí proto opatrněji, dokážou lépe předvídat. Naopak začátečníci, zkrátka vůbec netuší... Jejich ego je většinou vysoké, mají tendenci se předvádět a vrhat do rizikových situací. Co si má myslet člověk o někom, kdo se pověsí 3m za váš kufr, jedete-li svých maximálních 80-95km (aby se vám auto nerozsypalo) na rozmlácené typicky české okresce?

K větší pohodě na silnicích by především přispěly povinné psychotesty pro všechny začínající řidiče. Ty by se pak mohly samozřejmě opakovat někde v 50, 70 letech. Jde o zdraví nás všech.

J. Ptáček 7.9.2019 10:24

Vyváženost

Nelze vyloučit, že mladí lidé a lidé středního věku víc holdují jídlu (jsou obéznější) a možná i alkoholu. Jsou tedy nebezpečnější sobě i okolí. Budou-li starší lidé diskriminováni omezením možnosti řízení třeba jenom na jejich kraj, nakonec proč ne, mohla by se souběžně tato zjevná diskriminace kompenzovat pro mladší ročníky zase omezením možných návštěv restaurací a bufetů rovněž pouze na jejich kraj. Ať je to vyvážené.

P. Zinga 7.9.2019 10:09

Bylo by to směšné,

kdyby to nebylo možné. Z těch elitních hovad vypadává jedno lejno za druhým.

M. Stanovský 7.9.2019 10:08

Pardubicko

ČSOB pojišťovna dává pojistné podle nehodovosti v oblastech. Obecně nejspolehlivější jsou senioři Pardubicka a Vysočiny.

P. Lenc 7.9.2019 10:03

Re: Jeden by si mohl myslet

A nejsou?

M. Malovec 7.9.2019 10:00

Jeden by si mohl myslet

že na tom Seznamu.cz jsou blbci.

J. Kraus 7.9.2019 9:50

V mém okolí

řidiči nad, dejme tomu, 65 let, občas zajedou do blízkého hypermarketu. Nejezdí autem do práce ani na dovolenou, snad někdy na nějaký výlet, ale i na ten už spíš autobusem nebo vlakem. Během posledních desetiletí se na silnicích jezdí stále více "na doraz", už ani na okreskách nelze vychutnat, jak se říkalo, "požitek z jízdy", kdy řidič splývá s duší stroje a soucítí s ním. Hned na něj vzadu někdo bliká a hrc hrc řítí se nesmyslně vpřed, za svým nesmyslným cílem. Starší řidiči pochopitelně ztrácejí pomalu "vyježděnost", což si uvědomují a proto jezdí opatrněji, s odstupem, nikoli ale jako brzda provozu, kromě těch okresek. To vše neplatí pro někdejší sváteční řidiče, ale u těch zase na věku nezáleží. A leckterý stařec na přechodu pro chodce může zjistit, že na zelenou, včetně bleskového pohledu vlevo vpravo, vyrazí ze všech nejdřív. Tu sérii článků jako by dával dohromady nějaký humanitní pubescent, vezoucí se na vlně nenávisti (módní slovo nové generace) ke starcům, kteří zničili jeho svět.

Připomíná to kampaň "Čechy-vrakoviště Evropy", která byla statisticky pěkně podložena, ale nebyly brány v úvahu kilometry těmi vraky najeté. I malé dítě pohledem na parkoviště u nějaké fabriky nebo marketu zjistí, že těch starých aut tam moc není. A osobní postesk: mojí Octavii combi z roku 1968, garážovanou, v zimě nejetou, motor po GO, kolem které se vždy sběhli technici na STK, nechtěl minule jeden nový mladý pustit. Po zásahu staršího kolegy to dobře dopadlo.