2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Datloid 24.8.2006 17:14

Plodi dalnice nove automobily?

Vyrok o tom, ze dalnice plodi nove automobily je podle meho nazoru treba chapat spis tak, ze dalnice, ktera je z hlediska volby druhu prepravy velmi atraktivni, pritahne cesty, ktere by se jinak uskutecnili napriklad po zeleznici. Tedy ten, kdo ma doma auto a urcitou cestu jezdil vlakem, pouzije po stavbe dalnice do ciloveho mista auto. Protoze je pohodlnejsi, rychlejsi, zabavnejsi. To je fakt. Jinak s clankem velmi souhlasim!

balthasar 20.8.2007 23:13

Re: Plodi dalnice nove automobily?

ještě jinak -- existuje-li šance na rychlou cestu po dálnici, pak po ní někam parvděpodobně pojede i část těch, co by jinak seděli u telky. Táto, do akvaparku ve Slanym je to jen půlhodinka, tak se přece nebudem štrachat zase jako socky do Podolí :o)

ahasweb.cz 19.8.2006 10:59

Naletěli jste.

Z příspěvků v této diskuzi je patrné, že jste panu Neffovi/Astonovi dokonale naletěli. Ve svém článku totiž automobilismus pochvaluje i haní zároveň. Zajistil si tak oboustranné reakce ve velkém množství.

David Palán 19.8.2006 0:00

Nemluv, když nevíš nic!

Vážený pane Neffe, ve svém článku se oháníte výrazy jako "levicový demagog", aniž si uvědomujete jak suše pravicově demagogický projev jste zde sám prezentoval.

Jirka 17.8.2006 8:39

Vzkaz automobilistickým ideologům - demagogům.

Se zbytkem rodiny a přáteli, kteří většinou také nejsou automobilisty, vedeme poměrně pohodlný život s minimem stressu a zpravidla se nemusíme politikou ani ideologickým kláním zabývat. Automobilisté, kteří chtějí rozhodovat za nás všechny, však dělají všechno pro to, aby naše děti takovou možnost neměly vůbec. Tím nechci říct, že jsou to darebáci. Úplně bezcharakterní všichni určitě nejsou, ale rozhodně platí, že alespoň v polovině případů nevědí, jaké následky jejich rozhodnutí způsobí. Svět v jejich rukou není bezpečný a proto jim ho nesmíme nechat ke zničení.

laďa 16.8.2006 22:28

plechovky

S příspěvky je možno souhlasit i nesouhlasit dle pohledu na "SVOBODU" jiný pohled je v případě že by všechna auta byla tak velká jak je běžně velká potřebuju. Asi budou se mnou skoro všichni souhlasit že skutečná velikost auta jakou využívám je opravdu minimální. Proč výrobci automobilů vyrábějí monstra která ve své velikosti jsou vlastně využitelná na cca 20%. Odpověď je jednoduchá "chceme" je tak proč by je nevyráběli. Plýtvání palivy posouváním současných  plechových  oblud je pouze skrytým vyjádřením naší touhy po seberealizaci i když je to malicherné a nepodstatné. Jsme jako lidé už tací. Dokud si opravdu neuvědomíme že takzvaná nádherná auta jsou pouze námi ovládané plechovky tak se nic nezmění

Angu 16.8.2006 20:58

Auto nepřináší svobodu

Naopak, je to starost navíc, zvlášť v zemi, kde do téměř každé díry jezdí autobus nebo vlak. Chápu to jako nutnost na venkově při dojíždění za prací, ale ve městě? Skutečně je nutné si vozit zadek v autě při cestě do práce z jednoho konce Prahy na druhý? Jezdím tramvají a při cestě přes Letnou míjím šňůru krokem popojíždějících aut - většinou s jednou osobou uvnitř. Děs prostě. Lidstvo žilo bez aut tisíce let a najednou to nejde? Všichni by umřeli hlady - bez odvezeného týdenního nákupu? Upadly by lidem nohy, kdyby víc chodili pěšky nebo používali hromadnou dopravu nebo kolo? Už aby ta ropa došla!!

EmillXX 16.8.2006 20:35

Hromadná doprava se vyplatí jen tam, kde lidé jezdí HROMADNĚ

a to je jen v některých případech. Dotované nevytížené spoje (např. 5 lidí v celém autobusu) jsou ještě méně "šetrné k přírodě," než osobní automobily a přitom si ponechávají všechny nevýhody hormadné dopravy, tj. vázanost na omezený počet spojů (a např. po 18 hodině už nejede nic) nutnost se dopravit na nádraží a z nádraží a omezená možnost dopravy zavazadel (20 kilo nést v ruce je fuška, i když je to jen kousek cesty, 50 kg odvezete autem celkem snadno).

Možnost dopravy zásadně ovlivňuje život lidí. Např. doba, kterou může člověk denně strávit cestou do zaměstnání je omezená a doprava zásadně ovlivňuje vzdálenost, na kterou může reálně dojíždět.

Je možno jít i do historie. V době rozkvětu Římského impéria míval antický Řím přes milion obyvatel (jako dnešní Praha), ale průměr hradeb činil pouhých 5 km. Bylo to dáno nutností dopravovat se převážně "po svých," i těch 5 km se jim zdálo moc daleko. Řadoví občané byli našlapáni v několikapatrových domech na neuvěřitelně malém prostoru, kde ani např. nebyla možnost si něco uvařit.

Pokud se podíváme do ranného středověku u nás, tehdy se nedopravovaly zásoby k panovnickému dvoru, ale dvůr s panovníkem objížděl knížecí hrady a když spotřebovali, co vybral správce na naturálních dávkách, jeli zase dál.

No a za éry komunismu se musel zákazník přizpůsobit železnici, podniky musely držet party dělníků v pohotovosti, aby mohli ihned vykládat náklad, který zcela náhodně přivezli třeba ve tři v noci. Znám případ lidí, kterým dovezli montovanou chatu na nádraží v pátek odpoledne a protože neměli náklaďák, museli platit zdržení vagónu až do pondělka do rána, kdy jim to ČSAD odvezlo. Stojné činilo 7% z ceny té chaty.

Maiden 16.8.2006 19:25

www.autonavzduch.cz

Ahoj, rad bych se dovedel, zdali na vyse zminene adrese jde o naprosty blabol nebo se jedna o neco, nad cim by stalo uvazovat. jezdim do prace busem 10 km (zpatky taky:-) a docela by me zajimalo, jak bych zatizil ziv. prost., potazmo svoji penezenku. ?

tygr007 16.8.2006 23:46

Re: www.autonavzduch.cz

Auto na vzduch podle meho nazoru je past na investory, podobne jako vselijaka perpeta mobile, generatory energie z vakua a podobne.

Problem je v zakladech termodynamiky a ucinnosti tepelnych motoru. Auto na vzduch funguje (udajne) v ramci adiabatickeho cyklu, ktery je zoufale neefektivni. Pri kompresi vzduch Vam pulka zmizi do tepla, pri expanzi z nadrze mate navic problem s tim, ze Vam zacnu zamrzat valce. Stejne nesmyslne jsou zasobniky energie na principu staceneho vzduchu - nic takoveho neexistuje.

Ostatne posledni novinky na tom webu jsou z roku 2003. Od te doby cena ropy podstatne narostla. Pokud by jejich reseni melo deklarovane vyhody, uz davno by se prislusne vozitko vyrabelo a prodavalo.

ZdenekF 20.8.2007 17:11

Re: Re: www.autonavzduch.cz

Spočítal jsem množství energie, uložené v nádrži podle popisu v článku a vyšlo mi 13 KWh - při ideální izotermické expansi. Ve skutečnosti bude cyklus spíše adiabatcký a lze těžko očekávat účinnost  větší než 50 %. To znamená, že je k disposici asi tak 6 KWh, s čímž se daleko nedojede.

R 16.8.2006 19:01

Doprava do průmyslové zóny.

Dneska bylo v regionálních moravskoslezských televizních zprávách, že uvažovaná dopravní zátěž pro tamní místní zónu v Ostravě Hrabové bude v průměru co 6 minut jeden kamión po celý den. Kvůli tomuto zvýšení zatížení tamních silnic se má připravovat do této zóny zavedení nákladní železniční dopravy, která by tu zátěž snížila.

Jirka Panther 16.8.2006 18:59

Pár slov ke svobodě pohybu

Vážení, poprvé v životě jsem si vyzkoušel "svobodu člověka automobilového" o dovolené v dopravně vyspělé spolkové zemi Bádensko Würtenbersko. Potkal jsem tisíce Neffů, kteří svoji dovolenkovou dopravu řešili dojezdem své plechovky na parkoviště na náhorní plošině Schwarzwaldu, došli max. 5 km k hospodě, kde se řádně nadlábli a pak se hezky s příjemným pocitem vrátili k plechovce. Bylo i pár desítek takových, co sejmuli svá horská kola a dojeli po rovině až k další hospodě. Já jsem použil i druhou variantu (za mého mládí v Čechách obvyklou), že jsem si udělal odpolední procházku do 4x vzdálenějšího místa a nazpět použil téměř prázdný autobus, který byl v ceně lázeňského poplatku. V dopravně vyspělých zemích si můžete svobodu pohybu přizpůsobit úrovni své inteligence. Jestliže je někdo již tak zdegenerovaný, že se ani nepodívá zda v daném území funguje veřejná doprava, pak jej po půl litru kvalitního vína mohu jen litovat. Za střízliva (jako nyní) mu mohu sdělit, že je debil a má v žaludku žáby po bezalkoholovém Radegastu. Přeji mu hodně časté zácpy a objížďky, které jsem si konečně mohl vyzkoušet i na vlastní kůži ve vlastní plechovce. Dva dny po návratu z autodovolené jsem se musel regenerovat jízdou Pendolinem do Ostravy a zpět.

J.G. Pašek 16.8.2006 19:19

Re: Pár slov ke svobodě pohybu

Vyndej si ten tvůj povýšený jazyk z tváře a ohrnutý nos . . . Žij a nech žít a starej se o sebe!

přejetej ježek 17.8.2006 13:50

Re: Re: Pár slov ke svobodě pohybu

Jenže tys mě žít nenechal. Jaks mobiloval, ani sis nevšimnul, žes něco přejel. Jel jsi kilometr z hospody k baráku.;-(

Jura Jurax 16.8.2006 18:37

Taky by si ti bojovníci proti autům

mohli uvědomit, že nejsou jen velká města, potažmo Praha. Jsou i taková lidská sídliště, kde není železnice a autobusy tam jedou párkrát denně. Kde nemají MHD nebo jezdí jednou za půlhodinu ve špičce, jinak jednou za hodinu (jako v našem městečku druhdy okresním na kopcích rozloženém, které za tu hodinu přejdete naštorc z lesa do lesa, když sebou trochu hodíte). A že ne všude jsou v pěším dosahu dobře zásobené obchody, o kultuře, zdravotnických i jiných službách nemluvě. A že ne každý je ochoten, případně fyzicky schopen jezdit celý rok na bicyklu, zejména když nebydlí zrovna na Hané či v úrodném Polabí, kde jsou jak známo lautr roviny.

Já osobně bych to měl do práce veřejnou dopravou nejméně tři a čvrt hodiny i s čekačkami dohromady tam a zpátky denně (je to cca 75 km úhrnem).  V místě práci oboru nenaleznu. Autem to mám zhruba za polovic, i když dodržuji rychlostní limity - a tak si to nechám stát, i když je to trošku dražší (jezdíme dva). Jedu pohodlně, v teple a taky se nemusím vázat na vlaky, které nejedou vždy jak bych potřeboval; rovněž mačkání se v přeplněné šalině ve špičce nepatří k zážitkům, po nichž by se mi stýskalo, stejně jako postávání na mraze, než ta šalina či autobus přijede..

R 16.8.2006 19:05

Je to prosté Re: Taky by si ti bojovníci proti autům

Je jasné, že by se veřejná doprava a doprava automobilem měla vzájemně doplňovat. Kde je špatná hromadná doprava kvůli přírodním podmínkám nebo něčí neschopnosti, se rozšíří individuální automobilová a kde se třeba nějako reorganizací jízdních řádu nebo prodloužením linky ta hromadná zlepší, tak automobilová doprava se omezuje, ale nikdy úplně nezmizí.

Jura Jurax 16.8.2006 18:06

Pane Neffe,

hojně Vám klnou, jak vidno z komentářů. Nicméně bych si dovolil s Vámi plně souhlasit.

pařez 16.8.2006 17:52

Ke svobodě patří zodpovědnost

což znamená myslet dál než v rámci svých tužeb. Automobilismus jako fenomén prostě vede k nevratným změnám krajiny, klimatu a spíše než ke svobodě svádí člověka k "titanismu", ke ztrátě ohledu, nezodpovědnosti...., tak blízké pro totalitní režimy. Je to jen náhoda, že velkým propagátorem automobilismu byl Hitler, jehož cílem bylo dostat automobil do každé domácnosti?

Jura Jurax 16.8.2006 18:18

Re: Ke svobodě patří zodpovědnost

Jojo, kdežto naopak Stalin se o automobilismus nestaral; a že by v totalitních státech byvšího tábora míru a socialismu bylo nějak postaráno o rozvoj automobilismu? Nejste-li záviděníhodně mlád, budete pamatovat poukazy, vinkulované vklady s několikaletým čekáním nebo aspoň tábory lidu bivakující přes noc před Mototechnou, aby si jeden mohl dát záznam na osobní vůz (takhle jsem kupoval ve čtyřiaosmdesátém Š-120) ... a USA let řekněme dvacátých minulého století, kdy tam došlo k masovému rozvoji automobilismu, se mi nezdají být totalitním režimem - tehdy a koneckonců ani dnes.

Pařezi, Vaše argumentace o automobilismu svádějícímu k "titanismu", ke ztrátě ohledu, nezodpovědnosti...., tak blízké pro totalitní režimy je úsměvná.

Automobilismus jako fenomén prostě vede k nevratným změnám krajiny, klimatu - to je pravda (ono zatím se netestovalo, za jak dlouho jsou vratné), nicméně k nevratným změnám krajiny i klimatu vedl třeba taky přechod od lovu k zemědělství na úsvitu dějin, odlesňování a urbanizace - v Evropě už v hlubokém středověku ...

pařez 16.8.2006 20:54

Re: Re: Ke svobodě patří zodpovědnost

vaše vývody se zcela míjejí s obsahem mého příspěvku

Janus 17.8.2006 10:19

Re: Re: Ke svobodě patří zodpovědnost

K tomu vztahu Stalina k automobilismu - buďte nakonec rád, že se o to vůbec nestaral. Rozvoj automobilismu také vyžaduje mj. i kvalitní a poměrně hustou síť silnic. No, a teď si představte stalinské Rusko s takovouto kavalitní silniční sítí v r. 1941 - dopadlo by jako Francie o rok dříve. Němci by je rozkrájeli a spousta automobilistů v Čechách by nevyjela, protože by už nežili jejich předkové ...

:-( 16.8.2006 15:43

Při zahrnutí VŠECH nákladů je železniční doprava levnější ! ! !

Např. při zahrnutí externalit typu poškozování životního prostředí, léčba nemocných, zraněných, když úmrtí vlivem automobilové dopravy ( havárie, zhoubné plicní choroby apod.) lze vyčíslit v penězích těžko ...

A co náklady na stavbu a opravy dopravních cest a srovnání způsobu jejich hrazení u silniční v. železniční dopravy ?!

;-O

hufv 16.8.2006 18:48

což takhle nějaká čísla a ne jenom prázdné fráze???

A zahrnout všechna čísla - vlak a jeho spotřeba elektřiny z jaderné elektrárny, odpady a úložiště jaderné elektrárny.... ev. místo jaderné uhelnou - spotřeba uhlí, exhalace, náklady na odsiření.... A stavba dopravní cesty je dražší pro železnici - viz desítky miliard za koridor a jeho přepravní schopnost (zboží a osob) vůči např. D1 - modernizace a přepravní schopnost...

Hrazení - v případě dálnic a železnic jsou to peníze ze státního rozpočtu, v případě místních silnic z rozpočtu krajů a obcí.

nb 17.8.2006 12:46

Re: což takhle nějaká čísla a ne jenom prázdné fráze???

Nevím, kde jste přišel na to, že dopravní cesta pro železnici je dražší. Podívejte se na cenu D47, D1, D8,... Kilometr dálnice je dražší tak 2x až 3x než kilometr železnice. Kapacita 2kolejné tratě je mnohem vyšší, je spolehlivější, bezpečnější etc etc.

Miloš Zfrantišku 16.8.2006 15:23

Je to trochu jinak

;-PNové silnice opravdu tvoří nová auta nebo ta stávající nechají častěji startovat. Moje žena má lékařskou praxi v Lysé n./L. a už se těší až bude dálnice kolem Chlumce n./C., kde bydlíme, hotová. Dosud jezdí s autem pouze sporadicky, když veze něco objemnějšího. Jinak parkuje v Chlumci u nádraží a využívá poměrně slušného, rychlého a častého spojení z Hradce Králové do Prahy. A nětěší se sama. S ní i několik dalších našich známých z Chlumce a okolí. Jinak v celku souhlasím.

Radim_c 16.8.2006 14:37

Dva omyly

První omyl je, že by nákladní železniční doprava byla něčím v principu jiným, než nákladní doprava silniční. V obou případech po veřejných komunikacích provozují dopravu soukromé subjekty pro vlastní potřebu nebo jako službu pro zákazníky. Takže pokud nejsem sám dopravce, tak se musím na nějakého obrátit jako zákazník, a z tohoto pohledu je i silniční, i železniční nákladní doprava úplně stejně nabízenou službou - žádná z nich není "veřejnější" nebo "méně veřejná."

Druhý omyl je, že by neexistoval vztah mezi počtem aut a nabídkou komunikací. Samozřejmě není tak přímočarý, jako v článku, ale je: dálnice dopravu zrychlí a zlevní, takže se rázem vyplatí spousta jízd, které by bez ní neměly smysl (třeba dojíždět do práce na větší vzdálenost nebo "optimalizovat logistiku" čili ušetřit lidskou práci za cenu větších přepravních vzdáleností.

honzak 16.8.2006 14:45

Re: Dva omyly

ošklivě se mýlíš! Výhoda automobilové přepravy spočívá v možnosti "od baráku do baráku" tedy BEZ PŘEKLÁDÁNÍ  (a v případě dráhy bez použití seřazovacích nádraží, kde se vytváří ucelené vlaky do příslušných směrů).

Doporučuji příklad - převoz 300 kg brambor (6 pytlů) z chaty domů vlakem a autem. Pro větší objektivitu použít nějaké DHL a porovnat čas a VŠECHNY náklady.

Zdraví příznivec a druhdy i zaměstnanec dráhy

Radim_c 17.8.2006 8:59

Re: Re: Dva omyly

A můžeš nějak vysvětlit, jak souvisí tebou uváděné specifičnosti (které samozřejmě platí) s tím, že podle pana Neffa podnikatel v železniční dopravě je "veřejnou dopravou," zatímco podnikatel v silniční dopravě není ?