4.5.2024 | Svátek má Květoslav


Diskuse k článku

CZECHIA: Moji Moravané mi nerozumějí

Dostal jsem několik pozvánek na demonstraci proti názvu Česko, o němž se konečně začalo oficiálně hovořit, což vzbudilo opět emocionální vášně charakteru až přímo nacionalistického. Jednou z akcí je sobotní moravská demonstrace v Brně.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 20.4.2016 23:33

No, jen jedenkrát měla Morava zastoupení

v názvu republiky - to když jsme byli v období 23. 4. 1990 – 31. 12. 1992 Česká a Slovenská Federativní Republika. Moravu reprezentovalo to malé a mezi Česká a Slovenská.

Akorát na slovenské verzi Wiki roduverní Slováci píšou šoustavně Česko-Slovensko jako název už od roku 1918; zde pak Moravu reprezentovala ta pomlčka.

J. Farda 20.4.2016 16:03

Tak si tak

pamatuji, jak po hokejovém Naganu 1998 zastavili mladí Moravané na Svoboďáku tramvaje a visíce na lámaných zpětných zrcátkách skandovali Česko Česko! Moravě pochopitelně zemské uspořádání náleží, o to nic, ale copa asi mají podle skalních Moravanů fandové skandovat nyčko - Moravsko Moravsko, případně osvědčené Mähren Mähren?! "Kdo to ví, odpoví, odpoví mi na otázku co je ...." Moravsko?

J. Farda 20.4.2016 16:05

Re: Tak si tak

Na brněnském Svoboďáku, pocho!

J. Jurax 20.4.2016 23:21

Re: Tak si tak

No, ono to už bude takměř dvacet let, co se v Brně zhoufovali nějací hololebci a vyřvávali Čechy Čechům ... trochu mne to překvapilo, ale jako Moravan na Moravě jsem nakonec proti tom nic zásadního neměl, ledaže nevhodně zvolili místo k prezentaci tohoto názoru ...

A fandové nyčko mohou skandovat Morava, Morava ... Moravsko je patvar stejně jako Česko ... :-)

D. Nowodny 20.4.2016 15:20

Odloudit

pozornost od vážných problemů. Mimochodem, veliká čast politiků a hospodářských mocipanů jsou právě Moraváci ! Tak co chcete řešit ? Nová republika Moravská ? Co ČSMR : Českoslezskámoravská Republika ? Nebo přidat : FEDERÁlLNÍ KRÁLOVSTVÍ s prvním králem : MILOŠ I. ?

L. Severa 20.4.2016 15:02

Jsem Moravan -

to chlouba má, jsme jako dítka zpívali. Ovšem především jsem Čech. Ti mí pomatení soukmenovci si asi myslí, že název je to podstatné. Je to jako když rodiče vymýšlejí ušlechtilá jména pro novorozeňata. Člověka nedělá jméno a stejně to nepomůže, když vymyslíme ten nejhonosnější název pro naši republiku. Nechejme to odborníkům a dělejme všechno pro to abychom ve světě něco znamenali.

J. Lancik 20.4.2016 16:50

Re: Jsem Moravan -

Pomateny jste predevsim Vy! Vysledek prani mozku od doby obrozencu v cele s Palackym. Do te doby (poloviny 19 st) nikoho nenapadlo nazyvat Moravany Cechy. Tehdy se na Morave vysmivali nazvu Ceske zeme a rikali tomu "Palackeho novotvar". Pres prvni republiku oklestovani Moravy zrusenim zemskych snemu a samosprav, pro Slezko primo katastofalni zrusenim zeme Slezko. Dovrsil to Gottwald zrusenim zemskeho zrizeni, zrusenim prava Moravy vubec existovat ve staletych zemskych hranicich. Jeho mysl vsak uz byla nahlodana pokracujicim syfilisem. Tuto vymluvu nemaji korunu tomu nasadili Zeman s Klausem novym statnim usporadanim a absolutni neucte k historickym zemskym hranicim. Tak mame Nove Mesto na Morave ve vychodnich Cechach atd.

At uz si nazvu republiky rikaji jak chteji, podle meho nazoru je dulezitejsi dulezitejsi navrat toho co bylo nepravem vzato (podle usneseni parlamentu zruseni zeme moravskoslezke bylo protipravni, poplatne totalite KSC). Snad vsem okradenym prisly restituce, a tu si predevsim zaslouzi okradena Morava! Cely stat at se jmenuje jak chce.

L. Severa 20.4.2016 22:19

Re: Jsem Moravan -

Nejsem nadšený z toho, že Morava zmizela z mapy, ovšem nechápu snahy do označení státu nějak vpašovat Moravu ( to jsem také označil jako pomatenost). Notabene tam nikdy od r. 1918 nebyla také o Moravě zmínka. A Vám je také jedno jak se stát jmenuje, takže nechápu Vaše rozhořčení.

J. Škodák 24.4.2016 23:54

Re: Jsem Moravan -

Nejsem Čech,ale Moravan a souhlasím s panem Lancíkem a jen bych rád k tomu dodal,že jsme se na Moravě ozývali a protestovali. Veřejnoprávní média však záměrně o tom neinformují a prosadila masivní propagandou název Česko. V brněnském rozhlase dokonce na poradě s ředitelem dostali příkaz,že se nesmí říkat,Janáček je moravský skladatel. Když byla v Brně demonstrace na podporu zemského uspořádání,tak tam nasadili hajlující provokatéry a když byly položeny svíčky a květiny před bývalou budovu zemského sněmu,tak to policie okamžitě uklidila. Není to pravda,že Moravané neprotestují,ale pokud to média záměrně ignorují a např.slovy J Krause:„Moravani ať mlčí!"v dosti sledovaném pořadu,naší identitu dehonestují,tak se nelze divit,že ten názor občanů Česka tak vypadá. Když jsem v některém příspěvku v Lidovkách poukázal na to,že nejsem Čech,ale Moravan,tak je to jako bych píchl do českého vosího hnízda,z kterého se ozývají často sprosté slovní útoky! Je ovšem také pravda,že mnoho občanů žijících na Moravě tento problém nezajímá,ale je to hlavně tam,kde se přistěhovala vykořeněná lůza zlatokopů na místo vyhnaných moravských Němců.

J. Farda 20.4.2016 22:06

Re: Jsem Moravan -

http://archiv.ihned.cz/c1-65258040-czechia-v-zahranici-bodovala-komentovaly-ji-new-york-times-bloomberg-i-the-economist

A. Alda 20.4.2016 13:55

5 krajů by bylo bývalo stačilo:

Tedy takto:

Slezko, Morava, Jihozápadní Čechy, Severovýchodní Čechy, Praha (s okolím).

Z. Švrček 20.4.2016 10:47

Propáníčka

další příspěvek ohlodávající kost hozenou lidu, aby se měl oč poprat a nevšímal si průserů vlády a EU. Budeme diskutovat o Czechii a zapomeneme na odzbrojení občanů EU, na vydírání pana Erdogana, na Čapí hnízda, na další vylepšení byznysu Agrofertu zvýšením příspěvku na zelenou naftu, na to, že si ČSSD vytřelo řiť se soudní mocí atd. atd. Nebo se snad chystá ještě nejaká další fligna, či průser?

M. Červeňák 20.4.2016 9:25

Pane autore, ze špatných informací

mohou být jen špatné závěry. Musím Vás upozornit, že Němci NEŘÍKAJÍ své zemi Německo, nýbrž Deutschland, Dánové neříkají Dánsko, ale Danmark, Poláci Polska, Rusové Rossija a nakonec Srbové říkají své zemi zkráceně Srbija. Takže se s tím Vaším -ko, -ko, -ko jděte víte co a víte kam. Což nemění nic na tom, že výraz Česko je odporný. Je to jako Heydrichovo odplivnutí Tschechai...

L. Severa 20.4.2016 14:46

Re: Pane autore, ze špatných informací

A neříkají také Vídeň, ale Wien, neříkají Londýn ale London a pod. Nám také neříkali Čekoslovensko ani Praha. Je to tím, že každý národ vychází při zeměpisných názvech ze svého jazyka. Proto my říkáme Německo, Polsko a tím pádem i Česko.

F. Egerer 20.4.2016 8:35

Tyhle starosti Vám fakt závidím.

Naše země jsou dvě obydlená údolí a lidem vně naší republiky, jako například dcerce pana Volarika (která si to vyřešila naprosto správně), musí takovéto žabo-myší spory vyvolat jen útrpný úsměv na tváři.

B. Volarik 20.4.2016 20:34

Re: Tyhle starosti Vám fakt závidím.

Oceňuji váš příspěvek a souhlasím. Dost smutné je, že jste jediný, kdo reagoval.

B. Volarik 20.4.2016 20:43

Re: Tyhle starosti Vám fakt závidím.

JO...a, ve světovém měřítku je to fakt sranda. Česká republika má tolik obyvatel jako OKRES Los Angeles nebo město New York.

A. Bocek 20.4.2016 8:31

Kdo je u vesla hrabe a utlačuje !

Předesílám jsem šlonzák a ze šlonzáků cisarák . Prohlašuji " Dosť bolo Prahy , chtělo by to další správní centrum Brno ! " Nezaručuji , že až se Brno zabydlí, nebude zapotřebí Opavy jako dalšího správního centra. Opava má však tu smůlu že je rozdělena na dva nesmiřitelné tábory řekou Opavou (neplést s Opavicí) . Další dělení tedy hrozí na prajský a cisaracký nižší územně-správní celek (prajzi z Kravař však neuznávají Hlučinčany a cisaraci z Krnova nemajú rádi ty z Frojdentálu.........)

T. Kočí 20.4.2016 9:55

Re: Kdo je u vesla hrabe a utlačuje !

V Opavě jsem měl kamarády, byli mi sympatičtější než Brnáci.

B. Volarik 20.4.2016 20:38

Re: Kdo je u vesla hrabe a utlačuje !

Pane Bočku...neotevírejte Pandořinu skříňku. Já jsem coby pražskýVinohraďák bojoval v bitvách o Riegerovy sady proti Žižkovákům. Ještě ve věku dospělém jsem míval divný pocit při vstupu na území Žižkova... Věřte, nevěřte...ten pocit trvá i dnes. Takže by se třeba i Praha mohla rozdělit...Nuseláci by taky asi mohli zavzpomínat na různé války proti sousedům...

B. Volarik 20.4.2016 7:20

Bydlím v Americe, jsem americký občan.

Narodil jsem se na jižní Moravě a vyrostl v Praze. Loni v září jsme byli poprvé po pětařiceti letech v Česku. Zajeli jsme i na Moravu, ukázat dcerce, rozené v Americe a česky nemluvící můj rodný dům. Vždy jsem se považoval za Čecha i když jsem vedle toho, jaksi podružně také Moravanem (mám na Moravě rodinu, trávíval jsem tam mnohé prázdniny, letní i zimní, s bratranci si hrával), což mne činí Čechem poněkud exotickým protože spousta "obyčejných" Čechů o sobě nemůže prohlásit,že jsou Moravané....já mohu! Heč!!!. Dcerka to vyřešila po svém. Prostě říká: Byli jsme v "the Czechs". Moc se mi líbilo "in the Czechs"....atd. Takže, ona si to po americku pojmenovala the Czechs...ČECHY.

V. Hejdak 20.4.2016 6:34

Jo,

tak ještě bude dobré odtrhnout Chodsko, Valachy, Slezsko, republiku Botič, v každé části prezidenta, dvacetičlennou vládu a 40 poradců plus armádu. A hlavně vždy dva ministry pro utečence, vyslance v Bruselu a už to bude dobré.

V. Vaclavik 20.4.2016 6:03

S tim navrhem bych souhlasil

"zavést zemské zřízení, zrušit všechna ministerstva mimo silových, ostatní aktivity (školství, kulturu, zemědělství aj.) převést do správy zemí České, Moravské a případně Slezské."

Jenze to se nestane bez revolucnich zmen, ktere by preoraly stavajici rezim, minimalne podobne, jako v listopadu 89

P. Dvořák 20.4.2016 1:45

"Já teda su brňák jak poleno" - ať je to i s gramatikou.

Ale tady ti fangličkáři, co mají v sobotu slezinu na Svoboďáku, jsou moravisti a ne Moravané. Kdyby to pro mě nebyl ztracený čas, tak bych se šel podívat, kdo se to chce bít za moravskou samosprávu a samozřejmě si dělá ambice stanout v čele . . . čeho vlastně?

J. Lancik 20.4.2016 0:42

"Nic proti tomuto pozadavku, naopak jest vitan"

Vitan kym pane Andrle? Kdo pozadavek obnovy zemskeho zrizeni a samosprav, historickych zemskych hranic vita? Soucasny prezident se zpupnou aroganci jemu vlastni prohlasil "Mate vas zemsky znak jako soucast velkeho statnihi znaku a to vam musi stacit". Rad bych to vedel.

J. Berger 20.4.2016 16:40

Re: "Nic proti tomuto pozadavku, naopak jest vitan"

No, já su sice Moravák, ale od r. 57 v Praze. Dívám se na to bez emocí. Soudím, že by se nemělo vyhovovat egu politiků, kteří chtějí být „krajskými“ funkcionáři. Proto máme 14 (!) krajů (proti bolševickým 5). Doopravdy by – jako před válkou – stačilo zemské zřízení, Čechy, Morava, příp. Slezsko a okresy (ve formě nyní „pověřených obcí“, de facto „malých okresů“ před reformou). Ušetřila by se spousta úředníků (i když by zemské úřady musely být posíleny proti krajům). Toto je ale neprůchodné, zejména kvůli korytům politiků. No představte si: místo 14 krajských hejtmanů by byli jen 2 –3 zemští... Co s těmi politiky?

J. Lancik 20.4.2016 17:53

Re: "Nic proti tomuto pozadavku, naopak jest vitan"

Ja s Vami pane Berger na 100% souhlasim, jen se ptam pana Andrleho kdo pozadavek navratu zemskeho zrizeni vita? Kdo z politiku? Budto slysime vytacku, nebo primo zamitavou odpoved. Tak se vyjadril v soucasnosti politik nezvyzsi-Zeman. Rekl: "o zemskem zrizeni jsme uvazovali, ale nakonec jsme se rozhodli pro kraje". On i Klaus se neustale ohani odkazem TGM a hlavne E. Benese, pokud vsak jde o statni usporadani ridili se odkazem Gottwalda. Bohuzel od smrti B. Barty Morava nenasla sschopneho vudce ktery by dokazal ozivit aktivni zemsky patriotizmus.

Moc bych si pral, aby se Zeman za sveho zivota dockal odstraneni jeho ahistorickeho, primo giganticky plytvajiciho paskvilu 14 kraju a s tim i armady darmoslapu-politiku.