1.5.2024 | Svátek práce


Diskuse k článku

CÍRKEVNÍ RESTITUCE: Babák, Paroubek, Tejc

Ano, vím, že většina čtenářů tady je proti restitucím, ale stejně to píšu.... Nešťastnou náhodou jsem jednoho večera zahlédl v televizi projev poslance, který z neznámého důvodu držel ve sněmovně dlouhou řeč o českých dějinách.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Václavíková 26.9.2012 21:00

Díky za přehledné shrnutí!

O. Veverka 24.9.2012 18:43

Což to zkusit jako v Dánsku?

Co komunisté církvím ukradli, by mělo být vráceno, o tom není sporu, jinak o sobě stěží můžeme hovořit jako o právním státě.

Další záležitostí ale je financování církví. Nedá se předpokládat, že ty ruiny, které budou vráceny, budou mít také ekonomickou výnosnost. Spíš naopak, bude nutné spoustu peněz investovat.

Zde se nabízí příklad Dánska:

Existují zde tři hlavní zdroje financování církve. Církevní daň – platí ji všichni daňoví poplatníci, kteří jsou členy církve. Každý občan má ovšem právo tuto daň odmítnout, což se ale v praxi téměř neděje.- Státní příspěvky – na platy, důchody a na opravy církevních historických budov. Třetím zdrojem jsou příjmy z církevního majetku a pozemkového vlastnictví.

Případné rejpaly upozorňuji: Nejsem členem ani příznivcem žádné církve. Pouze nabízím téma k diskusi.

I. Cerman 22.9.2012 0:10

ad svoboda slova

Dobrý den, díky za reakci na článek. Babákův projev působil, že byl přednesen v takové podobě účelově proto, aby zavdal záminku k této stížnosti. Myslím, že Vít Bárta potom vystoupil s tím, že se bude podávat ústavní stížnost a už ji snad i podal. Mimochodem mi ten Babákův výklad připomíná posudek advokáta Karola Hrádela, nevycházel z něj?  Visí to na internetu. Zdravím, Ivo Cerman

J. Milota 21.9.2012 14:05

Bohatá matka, chudá dcera

Při posuzování toho, jak financovat české složky Vatikánské římskokatolické církve, je třeba vzít na vědomí, že tyto složky jsou jen "dcery" ústřední společnosti se sídlem ve Vatikánu. De facto nemají žádnou právní subjektivitu a veškeré úkony, které činí, musí být odsouhlaseny Vatikánem. Pokud halasně křičí, že jsou chudé, nechť se obrátí na svoji bohatou !matku", které po staletí odváděly zisky vyždímané pomocí desátků z nevolníků v českých zemích. Je to Vatikán, který se má starat o platy duchovních v ČR a nikoliv čeští daňoví poplatníci. Zmíněné složky slouží pouze a jen Vatikánu, nikoliv českým daňovým poplatníkům. Aspoˇˇn já nemám pocit, že by mi české katolické složky po dobu mých skoro osmdesáti let byly k něčemu dobrému.

O. Kadlec 21.9.2012 14:10

Re: Bohatá matka, chudá dcera

Vy jste se už z toho zbláznil? Copak tomuhle může někdo věřit?

J. Salek 21.9.2012 16:10

Re: Bohatá matka, chudá dcera

Ikdyby rimskokatolicka cirkev fungovala jako nadnarodni spolecnost pak asi stale nebude v poradku okrast zdejsi filialku s poukazem na to ze zahranicni filialky jeste neco maji. Cast tohoto majetku jiste byla nabyta formou nedobrovolneho "zdaneni" misto dobrovolnych daru. Podle teto logiky je mozne okrast treba knizete Scharzenberga nebo Cesky stat, nebot majekte ziskal z nedobrovolne odebranech penez (zdaneni). Ceska odnoz taky neslouzi Vatikanu, ale hlavne ceskym obcanum (nejen danovym platcum). Pokud si myslite ze vam je Katolicka cirev k nicemu, tak urcite mate opacny nazor na Cesky stat a hromady jeho uradu a uredniku.

M. Martinovská 21.9.2012 16:12

termín "České katolické složky"

.. je skvělý. Připomíná mi to jeden Jiránkův vtip a ilustruje, z jakého prostředí autor příspěvku vychází.

J. David 21.9.2012 11:36

Jen "na okraj"

V roce 2003 jsem dostal v rámci zadání "Vytvoření národních účtů lesního majetku" pro vstup do EÚ, povolení vstupu do databází KN, druh pozemku "10" (lesní půda) ČÚZAK, RES (registr ekonomických subjektů) ČSÚ a LHP/LHE evidence (ÚHÚL). Úkolem bylo dle NUTS (nomenklatura územních statistických jednotek - "Nomenclature of Units for Territorial Statistics") vytvořit přehled, kdo co vlastně vlastní a v jaké hodnotě (ceně), dle výnosové metody (u lesa dle diskontace z hodnoty budoucí, což se vztahuje na porost). Povolení a certifikace trvala 6 neděl, vlastní propojení databází, relace v datové vrstvě i presentační vrstvě asi tři týdny. Dva a půl měsíce venkoncem. Bláboly o tom, že něco nelze předem propojit, vyčíslit, je irelevantní a zainteresovanými politiky cíleně zamlžováno. Technickou stránku nebudu presentovat laicky, jenom podotýkám, veškeré databáze se vhodnými prostředky a nástroji dají propojit, ať interaktivně ONLINE, v našem případě stačí OFFLINE. Sledujeme "status quo" k datumu, nikolivěk dynamiku. Takže, z KN jsme vycházeli nejenom ze zápisu v daném KN, ale i z takové položky, jako je DRUH UŽÍVÁNÍ. Ona je to tam taková malá kódovaná "mrška podšitá", která docela mění statut vlastnictví na statut pachtu či užívání. To nám předkladatelé asi cíleně zapomněli říci a klerikálové ve víře v tučné státní ofěry, se nechali unésti svodem ďáblíka mamonu, v rozporu s "Desaterem". Takže, dle KN/RES/LHP/LHE v ČR církev  ŘKC k 25.2.1948 vlastnila (RES="8..") toliko necelých 5500 ha lesa. Netuším, kde experti vzali šestimístné číslo, asi jim unikl ten "kód užívání" a ... Experti, rád se nechám poučit, oceňováním lesa se zabývám drahně let, věcně i výnosově. Možná jsem ale zpozdilec, prý je to "narovnání". Zvrhlostí prelátů a jejich hamižností? To, že nám odvolají českého velebníčka a dosadí tam polského bigota? U nás na vesnici, do kostela nevleze ani "svíčková" baba. Blábolí tam kretén v komži.

k - "Nomenclature of Units for Territorial Statistics") 

J. Salek 21.9.2012 11:52

Re: Jen "na okraj"

Nebyla predtim uz pozemnkova reforma ktera vetsinu pozemku cirkvim sebrala uz pred rokem 1948 a slibila jim jakesi vyrovnani? Vyrovnani pak komanci nikdy nezplatili. To je prave ten kamen urazu s rokem 1948. 

O. Kadlec 21.9.2012 12:10

Re: Jen "na okraj"

:-))

"Možná jsem ale zpozdilec, prý je to "narovnání". Zvrhlostí prelátů a jejich hamižností? To, že nám odvolají českého velebníčka a dosadí tam polského bigota? U nás na vesnici, do kostela nevleze ani "svíčková" baba. Blábolí tam kretén v komži."

...a to prej je expert! No na oceňování lesa možná. Co s tím "kreeténem v komži" má společného oceňování lesa? Asi tolik co s právem a zákonem.

Nazdar Davide, tys to rozsvítil!

S. Udatný 21.9.2012 9:52

Dobrý den,

příjemné čtení pro člověka, který podporuje vrácení majetku církvím. Ovšem jedna věc je podpora a druhá věc je realita. Přátelé zapomeňte na vracení, nic se v navržené podobě vracet nebude. Jsem přesvědčen, že bude vytvořen fond při fondu správní rada, která bude pomalu ale jistě rozprodávat, rozdávat, pronajímat či přímo krást majetek, který dřive patřil církvím. Bude ovšem paradoxem, že do fondu bude dáno více majetku - fyzicky, než dnes. Proč si to myslím? Tento majetek je jediný majetek, který je ucelený a který lze ještě přerozdělit. Všichni budete překvapeni vstřícností zákonodárců, kteří do fondu vloží i to o co církve nežádaly. Vtip je v tom, že je třeba přerozdělit co nejvíce a církve jsou poslední velký byznys. Za pět let si vzpomenete na má slova. Bohužel je to tak.

O. Kadlec 21.9.2012 10:19

Re: Dobrý den,

To nejsou vaše slova, to je dnešní návrh ČSSD, a také to byl návrh katolické církve spolu s ekumenickou radou církví před 12 lety, který tehdy Zemanova vláda odmítla (myslím že to odmítlo už Dostálovo ministerstvo).

Důvod, proč to dnešní vedení ČSSD oprášilo, je přesně ten který jste vycajchnoval. Kamarádíčkové politiků mají hlad.

J. Milota 21.9.2012 9:43

Pravda a lži

o daru státu církvím. Tak se jmenuje článek od Václava Pavlíčka, otištěný v novinách Právo dne 3.září 2O12. Lze jen doporučit k přečtení.

P. Lenc 21.9.2012 9:04

Dík za perfektní článek.

Já neznaboh podporuji církevní restituce, dej pánbůh aby prošly.

P. Dubský 21.9.2012 8:27

ÍRKEVNÍ RESTITUCE: Babák, Paroubek, Tejc zpět na článek..

Výborně. Vysvětlení , na které se odpůrci vrácení majetku odkazují, tady trochu chybělo . Je stručné. Riziko , že si ho někdo přečte je velké a šance vrátit , co bylo ukradeno, je o něco vyšší.

E. Vašátko 21.9.2012 6:52

Děkuji za perfektní odborný článek.

Nejsem věřící, ale podporuji restituce církevního majetku, protože církev musí z něčeho žít a je potřebná i v dnešní době. Především pro to, že vtloukala dětem již od školních let desatero a základní vědomí určité morálky, která dnes bohužel bolestně chybí. Stačí si přečíst o pár článků výše, kolik máme vězňů my a kolik okolní státy. I v tom je morálka, i když je to podle komunistů "nadstavba". Kromě toho - jsme jedni z posledních v Evropě, kde není uzákoněna odluka církve od státu, což je rarita.

P. Kolář 21.9.2012 11:53

Re: Děkuji za perfektní odborný článek.

Je to opravdu půvabné,slyšet komunisty,jak se dovolávají morálky.A Sobotkova partaj by taky mohla jít příkladem a vrátit státu Lidový dům,aby nám ostatním ukázala cestu,jak se vypořádat s minulostí.Myslím si ,že k takovému kroku má ve svých řadách i dostatek věrozvěstů.Takové hvězdy,jako jsou Sobotka,Tejc a Zaorálek jsou nepřehlédnutelné.

J. Salek 21.9.2012 11:58

Re: Děkuji za perfektní odborný článek.

Cirkev muze zit z vasich daru. My mluvime o tom ze minule dary a vynosy byly ukradeny komunisty a v soucasne dobe lezi bud ladem nebo jsou neefektivne spravovany statem. Nejake vyrovnani probehnout musi. Osobne si myslim ze i rozkradene statni vlastnictvi bude lepe vyuzito nez kdyz zustane statu. Problem je ale s tim ze se dnes nerozkrada to co je ale ukradne se i to co neni. Tedy krade se na dluh, ktery zaplati budouci generace. Nejdulezitejsi tedy je zabranit statu aby si nechal ukradnout budouci vynosy. At stat hospodari jen z toho co ma nyni. Pak se automaticky omezi i rozkradani - protoze kde nic neni ani tunelar neukradne. 

O. Kadlec 21.9.2012 0:57

Restituce až v druhé řadě.

V první řadě mě zajímá, jsem totiž křesťan, s čím mohu počítat ze strany státu. Konkrétně: třicet let dávám do církve peníze. Podle Paroubka a jeho zdrojů si je může stát kdykoli vzít! Jestliže si může beztrestně, a podle práva, vzít všechno, co tam dali moji předchůdci v generacích minulých, jak tedy bezpečné je že církvi dávám něco já? Nejde o drobné do kasičky, jen v okruhu kam dohlédnu jde o stovky miliónů Kč. Nebo je bezpečné jen to co církev rovnou utratí, třeba za platy a energie?

Za komunismu jsme měli běžně černé fondy, protože komunisti měli podle zákona svrchovaný nárok na všechno co bylo na bílo. Máme se k tomu vracet? Ať stát řekne, my to zvládneme.

R. John 21.9.2012 0:28

Přesně pane autore,

   Babák je jeliman v historii nevzdělaný, o ten jeho žvejk, při kterém si málem zlámal jazyk , jak se snažil říci slovo ivestitura, to bylo vše vypovídající. Dělal jsem si z toho zde na Psu srandu , s potěšením.  Ale s jedním nesouhlasím, bylo mu odňato slovo. Myslím že měl řečnit do aleluja, bylo by více srandy , ale hlavně je zde precedent, že nějací "experti" , nikým nevolení připomenu, dají dobrozdání předsedkyni sněmovny a ta na základě tohoto posudku zabrání dokončit projev poslance. To je nepřípustné. Mohlo by se nám to vymstít. Svoboda slova je někdy k uzoufání, ale je to svoboda, na tu sahat se nemá.  

J. Salek 21.9.2012 13:38

Re: Přesně pane autore,

At si recni, ale proc zrovna ve snemovne? Proc by melo jeho recneni zdrzovat ostatni od prace - tedy schvalovani zakonu? Svoboda slova prece neni o tom ze vase recneni musi obtezovat ostatni nebo jim branit v jejich cinnost. Doporucil by snemovne zavest specialni verejne pristupny archiv, kam by vsichni poslanci mohli ukladat svoje rozumy. Kazdy by pak prednesl jenom nekolikaminutovy abstrakt a zajemci by si mohli vyhledat podrobnosti kdyby chteli. Prace snemovny by pak byla mnohem efektivnejsi. 

O. Kadlec 21.9.2012 13:42

Re: Přesně pane autore,

Nebyla. Schvalování zákonů je stejná práce jako zabraňování schvalování zákonů. Taková jsou pravidla. Já nevím, jestli tomu balíkovi sebrali slovo v souladu s pravidly nebo v rozporu s pravidly.

J. Salek 21.9.2012 14:40

Re: Přesně pane autore,

To ze jsou obstrukce povoleny nejakym zakonem nebo vyhlaskou nema nic spolecneho se svobodou slova toho ci onoho poslance. Kdyz budou obstrukce uplne zakazany tak to nebude znamenat konec svobody slova. Co se demokracie tyce, tak si myslim ze kdyz si lide navoli parlament tak by meli taky dostat zakony ktere tento parlament odhlasuje. Podle meho nazoru cim drive tim lepe. Nevidim jediny duvod k tomu, aby se parlamentni minorite dostalo jakekoliv sance zdrzovat ci blokovat parlamentni vetsinu. No pravnik by mozna nejaky duvod ci klicku nasel. Mozna ze v ustave je nejaka opora k tomu aby jednotlivi poslanci mohli sabotovat cinnost parlamentu.  

O. Kadlec 21.9.2012 14:56

Re: Přesně pane autore,

Tady nejde vůbec o právní kličky, ale o praxi parlamentního života. Obstrukce jsou oprávněné od chvíle kdy moderní parlamenty vznikly. A nikdo to nezmění. To se dá změnit jedině cromwellovským způsobem.

J. Salek 21.9.2012 16:16

Re: Přesně pane autore,

No klidne, ale stale se nejedna o svobodu slova. Demokraticky system nepodminuje svobodou slova. To jak dlouho nejaky poslanec zvani muze byt zajimave snad jen z pohledu paragrafu. 

O. Kadlec 21.9.2012 18:36

Re: Přesně pane autore,

To si taky myslím, svobody slova se to netýká, procedura v parlamentu má taky nějaký jednací řád, pan John měl možná na mysli že byl porušen ten řád, ale to nevím. předsedající má podle jednacího řádu nějaká práva.