17.6.2024 | Svátek má Adolf


Diskuse k článku

ČAS: Svůj nedáme, cizí nechceme

Mnozí z vás se už báli, že letos nevylezu se svou každoroční filipikou proti letnímu času. Já si ale nezačal. To oni. A tak už osmadvacátý rok píšu touto dobou skoro to samé.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Hajský 4.4.2023 10:40

Mě osobně nijek nepůsobí potíže přechod ze "zimního" času na letní a naopak. Nevadilo mě to nejen dnes když jsem v důchodu, ale ani když jsem chodil do práce. Spíš mě vadí dle mého názoru přehnané informace "odborníků", že v týdnu (nebo i déle) po tomto přechodu vzrůstají dopravní nehody a zvětšují se zdravotní potíže lidí. Prý je na to statistika (Churchill: věřím jen statistice, kterou si sán zfalšuji).

Jestliže lidé prý mají zdravotní a jiné potíže při změně času o 1 hodinu, tak v tom případě musí být na smrt nemocní pracující ve třísměnném provoze. A že jich je v průmyslu. dopravě, nemocnicích, hasičských a policejních sborech. Jak to, že tito pracující po pár letech takové práce neumírají. Každý víkend během dvou dnů změnit čas aktivity o 8 hodin?

A jen perlička: Proč lidé touží letět na dovolenou třeba do Thajska, když to jejich biologickými hodinami zacloumá tak, že po celou dobu dovolené jim musí být špatně (když podle "odborníků" je lidem špatně, nebo aspoň nekomfortně při změně času o 1 hodinu)?

J. Hruška 4.4.2023 11:35

Hajský, nikdy jste nepracoval na směny, tak se zdržte komentářů, Aha. Každý, kdo pracuje aspoň 20 let na směny půjde o 5 let dříve do důchodu, spravedlivě, to je ve 23 letech a ne ve 28. Přeji pohodu se žlučníkem, Jóžín.

J. Hruška 4.4.2023 12:21

63 a ne 68,! Pardon.

V. Mokrý 4.4.2023 10:29

ZA

1*

!

J. Hruška 4.4.2023 10:12

No nazdar.! Schlägel, Šejna, Kubáč - tedy menšina - hlasují pro, pro hloupost. Navrhuji, abychom my ostatní hlasovali pro změnu psaní jejich jmen bez interpunkce (snadněji se to píše na anglické klávesnici) a hezky česky, Kubac, Sejna, a taky Schlegl nebo lépe Mlatic (Mlátič).

"To je tak blbý, že se to bude líbit", asi, asi ne.

A k tomu určení pravého poledne ze čtvrtého odstavce, pane autore Jakle, podle zapíchnutého klacku., trocha vědomostí neuškodí. Určení nejkratší délky stínu s přesností na půl hodiny je iluzorní zejména ze čtyř důvodů. 1. Stín je neostrý, Slunce na nebi je kotouč s rozměrem 1/2° a tedy stín má na všech místech kolem sebe polostín a Slunce přejde svůj zdánlivý průměr;-€ cca za 4 minuty, dále existuje refrakce světla kolem ukazatele. 2. "Bod" nejkratšího stínu je na stínítku každý den jinde, den ode dne v průběhu roku jinde. Jak délkou tak polohou. 3. V pravé poledne Slunce kulminuje, kde to je? Bez astronomického přístroje to neučíte ani náhodou. 4. Kulminuje v místním poledníku, POLEDNÍKU, v pravé poledne. Dovede někdo z Vás určit místní poledník bez podrobné mapy nebo navigace GPS. Kdo,? asi ze zapíchnutého klacku ne. ---- Ze staletí (Nejméně od Koperníka) prováděných astronomických měření je učena tzv. "časová rovnice" určující odchylku (+- 15 minut dopředu nebo dozadu tedy 1/2 hodiny rozdíl)

pravého poledne od tzv. "Středního slunce" (druhého středního slunce) , které se shoduje s občanským časem podle dohody o "Pásmovém času" astronomů s politiky.

A proč "pásmový čas"? To kvůli jízdním řádům státních železnic hlavně v Německu spolu s Francií. No nazdar, Jóžín.

M. Šejna 4.4.2023 10:24

Vždy mě dokáže pobavit Hruska, která nejprve zaútočí na stoupence lidského nastavení hodin, aby pak následně vysvětlila, že přirozený sluneční den je zcela nepraktický pro lidskou společnost.

Inu klasická Hruska, alias J.Hruška ;-D

J. Hruška 4.4.2023 11:41

Praktická Šejnova Švejkova společnosti, nazdár v 10 U kalicha. Teď ještě kterého času,? Toho císařova nebo Tychonova,? Ahoj.

M. Šejna 4.4.2023 13:57

Toho pravého slunečního, pokud není zataženo. :-P

I. Schlägel 4.4.2023 17:09

Vy ostatní hlasujte, jak je libo. Vy konkrétně to hlasování klidně zorganizujte, chasníku. Duševní rozhled na to máte. Nadčasový.

P. Jánský 4.4.2023 10:01

souhlas.. člověk má žít podle přírody a slunce..

M. Šejna 4.4.2023 10:04

Vy vstáváte každý den jinak?

Do práce chodíte každý den jinak?

Vlaky a autobusy vás vozí podle počasí a slunce?

J. Hruška 4.4.2023 10:24

No nazdar. Poslední lanovka v Alpách jede v 17:00 když je Slunce ještě vysoko a do setmění jsou ještě 4 hodiny. To jsou ty dlouhé teplé večery na zahrádce, že. A od jezera autobus taky odjíždí podle "letního času" když bych se mohl ještě hodinu vyhřívat na slunci musím pospíchat. To jsou ty výhody dlouhých večerů v prostředcích veřejné hromadné dopravy podle ochránců planety. Ahoj Šejno vstávající podle jízdních řádů.

M. Šejna 4.4.2023 10:26

A v kolik hodin jede první lanovka, no nazdárek Hruško?

Ještě za tmy? ;-D

J. Hruška 4.4.2023 11:27

Protože se tam Gaštani sejdou teprve až sejde jinovatka, tak na "letní čas" si dává obsluha nejdřív "kouřovou" a kafíčko u diskuse o politice a pak teprve jedou asi o hodinu později než podle jízdního řádu stejně prázdní i kdyby byla první jízda zdarma. Amen.

J. Ptáček 4.4.2023 9:58

No vida, pan Jákl už nadpisem "Svůj nedáme, cizí nechceme" převzal rétoriku Ukrajiny. Takže na světě nový rusofob. Rusové svoje nedají (ale za Jelcina ne, že nedali), ale putinovci cizí chtějí pořád, tak jako předtím cca 1200 let.

V. Mokrý 4.4.2023 10:31

;-(Rv

M. Valenta 4.4.2023 9:23

Já jako zahradník mám delší den, ale to Jakl nechce pochopit.

J. Anděl 4.4.2023 9:31

Den má pořád 24 hodin, není delší.

M. Šejna 4.4.2023 9:41

Málokterý den má přesně 24 hodin. Většina dní je o něco kratší nebo delší.

Těch 24 hodin je roční průměr.

J. Hruška 4.4.2023 11:59

A víte které dny to jsou, "přesně"? pane Šejno, při Vašem vzdělání, a o kolik, (sekund nebo setin sekundy,?) Chcete snad zpochybnit rotaci matičky Země, to Vám ochránci planety neodpustí.) Že se posouvá počátek,? ale délka, ( rozdíl počátku od konce)? to snad nemyslíte vážně, že. Hezké rozjímání, Jóžín.

M. Šejna 4.4.2023 13:56

Vzhledem k tomu že koncem října se sluneční čas předbíhá o 16 minut od lidských hodinek, a v půlce února se zas sluneční čas opozdi o skoro 15 minut. Tak za ty tři a půl měsíce je to celkem 31 minut.

Tedy v průměru má v tuto dobu každý den jinou délku oproti predepsanym 24 hodinám o 18 sekund.

O jakých setinách sekundy tu rozumujete?

J. Hruška 4.4.2023 16:32

Rozdělit jeden den na 24 hodin "přesně" vymysleli už Sumerové před více než třemi tisíci lety nikoliv, že jsou předepsané. --- Skutečně si myslíte, že pravý sluneční den (měřeno od pravého poledne do pravého poledne druhý den) ( celý .. den a noc dohromady) se délkou liší (o kolik sec) od (zemského) rotačního, hvězdného (astronomického) dne,? (24 hod x 60 min x 60 sec = 86400 sec přesně +- setiny sec , které se poznají až za rok)??? Že se sluncem celé osvětlené části dne posouvají tam a zpět;-€ je dáno revolucí (oběhem) Země kolem Slunce, sklonem rotační osy k ekliptice a dráhou Země po elipse, ale rotace Země je stabilní, celý rok a rok za rokem oněch 86400 sec. denně. Ukažte mi hodiny, které změří něco jiného. Hezké hledání, ahoj. Posouvání hodinových ručiček každý den, každý týden každý měsíc, každé čtvrtletí podle ročního období je velmi, ale velmi nepraktické stejně jako aby hodiny ukazovaly v každém městě jiné číslo na ciferníku. Takže nastala příkazem císaře pána našeho "shoda" na pásmovém čase pro všechny a hotovo. Za francouzské revoluce se pokusili revolucionáři zavést "svůj" čas a kalendář a dopadlo to sekáním hlav gilotýnou, to by se asi moc nelíbilo, že. Tak nechme čas časem, ještě je dost času přijít k rozumu, bez revoluce. Zdravíčko, Jóžín.

J. Anděl 4.4.2023 13:56

Jasně. To není argument, proč je dobré měnit konsenzuální čas.

M. Valenta 4.4.2023 9:49

Koukám, že Vy také ne. Jakožto pracující senior nemohu využít ranního světla tak se mi občas hodí to večerní. Nic složitého.

M. Valenta 4.4.2023 9:49

Koukám, že Vy také ne. Jakožto pracující senior nemohu využít ranního světla tak se mi občas hodí to večerní. Nic složitého.

J. Anděl 4.4.2023 13:59

Ano. Každá varianta někomu něco bere. Je těžké se spolu všichni domluvit.

By přicházíte o hodinu světla po práci, když se čas nemění, nebo já o hodinu spánku, když se mění. Vám můj argument nepřipadá hodný respektu? Proč by mě měl tak připadat argument váš?

Mně by kompromis asijského času po celý rok stačil. Jsem ochotný si zvyknout na to, že je po celý rok poledne kolem jedné.

V. Mokrý 4.4.2023 10:32

PRO NĚKOHO

možná jo, když nedrží oběd.

F. Svoboda 4.4.2023 10:00

R^R^R^VVV

V. Školník 4.4.2023 13:52

Delší den jako zahradník budete mít i bez změny času,jen se vám nebude chtít tak brzo vstávat. Takže zahradník ale s letním časem i v zimě.

I. Schlägel 4.4.2023 8:48

Letní čas po celý rok, když už ty hodinové posuny lidem vadí.