30.5.2024 | Svátek má Ferdinand


Diskuse k článku

BIG BEN: Utkání Halík v. Duka o Izrael

Profesora Halíka ctím i za statečnost, s jakou dokáže rozvířit konfrontace v církvi, která by jinak trpěla pohodou, jakou v ní šíří můj oblíbený katolík kardinál Duka.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
H. Lukešová 9.3.2024 8:42

Ano, chystám se napsat článek, ale tento článek napsala paní Tydlitátová, no myslela jsem si, že se hodí k danému tématu. Je to její osobní pohled.

H. Šindelářová 9.3.2024 10:08

Hodí a je skvělý. Do diskuze je dlouhý, bylo by asi lepší ho dát samostatně.

H. Lukešová 9.3.2024 10:14

Asi ano. Ale to bych ho musela poslat panu Neffovi, samozřejmě s jejím souhlasem. Musela bych ji samozřejmě osobně napsat, zda souhlasí s uveřejněním svého článku na Neviditelném psu. Bez dovolení a řádné citace nesmím čerpat z textu jiných autorů.

R. Meišner 9.3.2024 6:30

myšlenky páně Halíka jsou temné až zvrácené. ( na to divadlo s vytahováním vlajky šel dokonce dle vlastních slov dvakrát.tak aspoň že tohle přiznal)--více je zbytečné se tímto člověkem zabývat.

V. Církva 9.3.2024 8:14

Jo tak jestli na to představení šel Halík dvakrát, tak se to všechno vysvětluje.

Dávno jsem si myslel že má nějaký sexuální problém.

L. Beneš 9.3.2024 10:04

Možná na to představení s vytahováním vlajky z vaginy šel proto, aby uspokojil svoje perverzní celibátem utvrzované představy a touhy. Však víte, co říkal Freud.

R. Langer 9.3.2024 6:24

Halík? "Je potřeba myslet politicky, Halík!"

Tak to dělá. ;-)

M. Krčmář 9.3.2024 2:30

Viděl bych to stejně,tedy až na toho Ďuku,leč ne kvůli této otázce.

M. Grundmann 9.3.2024 1:06

"Potvrzuje se, že – jak platí v anglosaském právu – kdo nerozezná rozdíl mezi dobrem a zlem nemůže být souzen, nýbrž hospitalizován jako nepříčetný."

Znamená to, že mám absolutní imunitu a jsem nepříčetný ? Já totiž dobro od zla nerozeznám. A protože tyto dva pojmy v mém vědomí nemají žádný konkrétní smysl, ani je ve svých úvahách a myšlení nepoužívám.

Ono ale ve skutečnosti nejde o nějakou imunitu. Dobro je pravděpodobně vůle vrchnosti a zlo je vše, co se vrchnosti nelíbí. A pokud nějaký poddaný správně nechápe, co si jeho vrchnost přeje a tedy to ani nedělá, musí být hospitalizován a zbaven svéprávnosti. Je to tedy obdoba komunistického myšlení a zneužívání psychiatrie k politickým účelům. Nic nového pod sluncem. ;-D

R. Holub 9.3.2024 2:14

P. Gr., kdyz nevite rozdil mezi dobrem a zlem tak byste sam mel vyhledat pomoc psychiatru nebo psychologu.

R. Langer 9.3.2024 6:26

A nebo je možné se také zamyslet nad tím, jestli rozumíte psanému textu. Číst asi umíte, ale... ;-D

V. Církva 9.3.2024 8:21

Pan Holub zdá se psanému textu rozumí skvěle a jeho reakce na text pana Grundmana je naprosto správná. Třeba to ale pan Grundman nemyslí úplně vážně a není psychopat, jen naráží na to že úplně bezchybně a přesně člověk zlo rozeznat neumí, protože nejsme Bohové. Nicméně svědomí kterým nějak zlo rozpoznává máme. A máme se dle něj chovat. Člověk věřící v Ježíše Krista pak má šanci zlo rozeznávat lépe, protože svědomí poslouchá.

R. Langer 9.3.2024 8:47

Myslím si, že ani jeden nerozumíte tomu, co pan Grundman vlastně píše. A schopnost rozeznávat zlo rozhodně s žádným Kristem ani jinou pohádkovou bytostí NESOUVISÍ. ;-)

L. Kuča 9.3.2024 10:19

Nevím, nevím, přečetl jsem ten příspěvek znova a nic takového, co píšete, tam nenacházím. A já bych si to vyložil prostě tak, že jsem sémantické kategorie ‘dobro a zlo’ prostě nerozeznává. I když tedy o tom do značné míry pochybuji.

R. Holub 9.3.2024 18:23

P. Langere, jednoducha prakticka definice zla je v Panu prstenu - the orcs (orkove). Jak oni se tesili na muceni bezmocnych zajatacu a pod. Na druhe strane je treba ten Samaritan, ktery pomoh' zmlacenemu Zidovi. Vas argument je cemu stari Rekove rikali sofismus. Zdanlive chytre ale zhoubne chybne.

J. S. 9.3.2024 18:32

Na mučení nevěřících se bude dívat i Ježíš (Beránek) s anděly.

Zj. 14,10 „Klaní-li se někdo šelmě a jejímu obrazu a přijímá-li její znamení na čelo nebo na ruku, i ten bude pít neředěné víno Božího hněvu, které je vlito do kalichu jeho rozhorlení; bude trýzněn ohněm a sírou před tváří svatých andělů a před tváří Beránka. Dým jejich muk bude stoupat na věky věků!

R. Holub 9.3.2024 21:08

P. J.S., uz sv. Augustine varoval nebrat bibli doslova. Je to spis encyklopedicky umelecky vytvor z dob kdy lidstvo bylo tribalisticke (stary zakon). Myslenka trestat ty orky (orcs) ale je nutna; krestanstvi (pravem) veri v originalni hrich. Nekteri lide opravdu maji poteseni z utrpeni ostatnich. Rika se tomu skodolibost. A prosim vas, uz ne zadne peclive vybrane citaty z bible.

I. Mentlík 9.3.2024 3:16

No, pokud vymýšlíte takové hovadiny, jaké jsou uvedeny v posledním odstavci, tak patrně nerozeznáte věcí daleko víc.

R. Langer 9.3.2024 6:27

A co je na tom posledním odstavci špatně? Zeptejte se na to třeba soudruha Fialy. ;-)

J. Huml 9.3.2024 3:28

Pane Grundmanne, prosim pekne, najdete si konecne nejakou zenu, snazte se ji porozumet, potom se Vam muze v hlave neco rozsvitit. V nasem lidskem, uzasne kratkem zivote, nase nejvyssi osobni hodnota je nas cas.

Uzijte ho konecne ku svemu prospechu, abyste mohl zemrit s usmevem, a s diky na rtu.

M. Grundmann 9.3.2024 10:41

Zlo je teologický pojem označují všeobecně jakoukoli negaci. S určením jeho přesné definice je to velmi obtížné, většina křesťanských teologů se shoduje na tom, že zlo nemá samostatně stojící definici. Uvádějí často pak definici, že zlo je nedostatek dobra. Dobro je podle tohoto vnímání jakýsi Boží záměr a zlo je jeho nenaplňování. V rámci judaismu se lze setkat s tvrzením, že v případě zla „jde o nejnižší, až nedostatek úrovně naprostého dobra“, protože vše, co pravý Nejvyšší Bůh Stvořitel stvořil, bylo prohlášeno za „velmi dobré“, takže a od té doby všechny činy a věci mohou být dobré či zlé jen podle toho, jak jsou používány. Judaismus rovněž vyhlašuje, že Boží záměr, který Bůh sleduje při aktu stvoření našeho vezdejšího světa, se stane zjevným, až nastane poslední věk, věk míru a jednocení.

Teologové i filozofové se shodnou snad v jediném bodě : že nejsou schopni obsah dobra a zla definovat. Obsah pojmů dobra a zla zná pouze Bůh. V praxi je obsah dobra a zla určen tím, kdo dobro a zlo káže. Je to osobní názor kazatele a obsahuje to, co se danému kazateli v daném okamžiku osobně hodí.

Dost dobře nechápu, proč si tolik lidí neuvědomuje nesmyslnost a prázdnotu těchto pojmů.

J. Brei 9.3.2024 14:24

Již jste to nakousl, pane Grundmanne. Jak postřehl již Augustin Aurelius, zlo je nepřítomnost dobra (privatio boni). A například křesťané (a řekl bych, že i Židé) věří, že Bůh je dobrý (Evangelium Marka 10:18) a není v něm žádné zlo. Zlo je pak prostě nepřítomnost Boha. Dnešní svět Boha zavrhl, a tak sklízí zlo. I původně dobré věci se mohou bez Boha stát zlými.

M. Grundmann 9.3.2024 15:31

Existuje také jiný pohled na tuto otázku. Zavrhneme jak Boha, tak i pojmy s ním spojené, jako je univerzální dobro či zlo. Místo toho použijeme pojmy, které sice obsahově nejsou totožné, ale jsou podobné. Dobro můžeme nahradit dobrou vůlí a zlo absencí dobré vůle.

Připadá mi absurdní, abychom si vytvářeli nesmyslné a logicky rozporuplné pojmy, jako je dobro a zlo, a k odstranění jejich logických nedostatků si k tomu vytvářeli pojem Boha. Je to zcela v rozporu s principem Occamovy břitvy, tedy v rozporu se základním kognitivním pravidlem.

J. Brei 9.3.2024 17:20

Teologie jste sem zatáhl Vy, pane Grundmanne. Já jsem jen pokračoval.

Takže když nebudu mít dobrou vůli pomoci vrahovi, aby svojí oběť našel a zlikvidoval, tak činím zlo?

M. Grundmann 9.3.2024 20:18

To je špatný příklad. Pokud nebudu mít dobrou vůli a odmítnu kontakt s vrahem, který se chce polepšit, pak činím zlo. A to udělal Západ s Ruskem. V 90. letech se snažilo polepšit, snažilo se se Západem přátelit a místo toho se Západ proti němu paktoval v rámci NATO. Zcela na Západě chyběla dobrá vůle mít s Ruskem dobré vztahy.

J. Lukavsky 9.3.2024 6:54

"tyto dva pojmy v mém vědomí nemají žádný konkrétní smysl" nezoufejte, doc. Chocholoušek vám pomůže. Dnrska už psychiatrie umí léčit a zvládá ledacos. J.L. end