6.5.2024 | Svátek má Radoslav


Diskuse k článku

BIG BEN: Náboženství jako přírodní jev

Spory věda versus náboženství nabývají v publikacích současných vědců, psychologů, filosofů a theologů dramatických rozměrů. Atheistické argumenty vědců jako Richard Dawkins se svým dogmatismem a agresivitou začínají podobat středověkým církvím, zatímco druhé straně se stále nedaří racionálně či "vědecky" obhájit existenci Boha.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Venc 9.5.2013 11:35

Re: Jenom citát a kdo má čas a chuť trochu více

Pane Hanko, vidím, že máte problém. Chcete věřit "pravdě". Otázkou ovšem je, kdo Vám řekne, co ta pravda je. Vy sám nebo někdo jiný?

Totiž pravdou je to, že člověk věří buď (a) sobě, nebo (b) Bohu. Křesťané věří Bohu, ateisté sobě.

V. Běhal 9.5.2013 11:15

Re: Koneckonců

Ať si každý věří co je libo, ať si věří mohamedáni, že se mají nemohamedáni podřezávat. Ať si kanibolové věří, že mohou žrát ostatní lidi.

V. Běhal 9.5.2013 11:13

Re: Zmatený článek

Přístroje jenom zlepšují schopnosti našich smyslů. Že Bůn neexistuje je víra, která se o nic neopírá. že Bůh existuje je také víra, ketá se opírá o logické závěry a zázraky. Opět na delší povídání.

M. Hanko 9.5.2013 11:12

Re: Jenom citát a kdo má čas a chuť trochu více

Je dost možné že bych se sv. Augustinem prohrál, ale ono mi ani až tak nejde o výhru či prohru - mě jde prostě primárně o to, abych věřil tomu, co je pravda, a abych nevěřil tomu, co pravda není. A docela efektivním způsobem jak pravdu od nepravdy odlišit, je pozorně naslouchat lidem, kteří mají jiný názor, a případně s nimi polemizovat, a z výsledků diskuze pak svůj názor příslušně upravit.

Jinak, plně akceptuji přirovnání náboženství k lásce, a zdůrazňuji důležitou analogii která z toho plyne: zamilovat se snadno můžeme do nesprávného. Láska nám i v takovém případě zaslepí oči, nasadí růžové brýle ... okolí nás může upozorňovat, že naše láska si naše city nezaslouží, že nás zneužívá, využívá, podvádí - ale my tyto připomínky často ignorujeme, a pak trpce litujeme.

Pokud si někdo nechce takto naběhnout, je myslím docela užitečné ani s tou láskou to nepřehánět. Jak k ženě, tak v náboženství. Tvrdím, že v obou případech je velice vhodné zachovat si schopnost kritického odstupu - a všichni asi dobře víme, že řadě z nás se to často nedaří. V té chvíli asi ani sami nechtějí - zase v obou případech - ale to nic nemění na tom, že to je chyba.

V. Běhal 9.5.2013 11:03

Re: Zmatený článek

Bůh je poznatelný, ne pomocí přírodních věd. Je to na delší povídání. Dělení vědy na operativní a vědu o počátku je oficielně přijímané, že to nevíte je Vaše nevědomost. Jsou v podstadě dvě teorie vzniku života: 1- stvoření, 2- chemická evoluce. Chemická evoluce je podle současných znalostí nemožná. Základní stavební jednotky , ze kterýcg vznikají buňky sice snadno vznikají, ale stejně snadno se rozpadají. Žádná koncentrovaná polévka nemohla vzniknout a také nebyla nikde nalezrna. Fosfát, potřebný pro vznik RNA a DNA, nebyl k disposici, protože fosforešnan vápenatý je nerozpustný. Neživé látky nedokážou měnit sluneční energii na volnou energii potřebnou pro biosyntetické pochody. Dokud se takový mechanismus nenajde, což je nepravděpodobné, nemá cenu brát chemickou evoluci vážně.

F. Pavlis 9.5.2013 10:43

Re: Jenom citát a kdo má čas a chuť trochu více

Pane Hanko, svoboda myšlení i projevu je vzácný statek. Schopnost polemizovat je ovšem velký um. Kdybyste stál tváří v tvář Augustinovi jeho doby, patrně byste prohrál. Religiozita, stejně jako láska, pracují s jinými faktory než jsou matetematické modely exaktního myšlení. Ovšem i tam platí, že teorie jsou smrtelné v okamžiku zrození nové a zdánlivě šílené. Nebyl bych tak kategorický. I pýcha poznání zná své kruté pády.

O. Istvanfy 9.5.2013 10:31

Re: Zmatený článek

Svojimi zmyslami nezistíte ani ako vyzerá kvasinka alebo ako ďaleko je mesiac. Absolútna väčšina informácií o prírode sa už dávno získava prístrojmi aj keď sa dá sa pripustiť, že údaje z prístrojov sa získavajú zmyslami. Ale podstatné na vede je niečo iné a to spôsob spracovania informácií, tvorba a overovanie hypotéz a teórií. Čo sa týka Boha, tak stanovisko vedy je jasné. Čo sa nedá skúmať to sa neskúma a ani sa k tomu nevyjadruje. Poznal som zopár skvelých vedcov, ktorí boli veriaci, ale tí vždy striktne oddeľovali vedu a vieru.

R. Gramblička 9.5.2013 10:26

Re: Odposlechl od mraveniště:

to má být jako co???

L. David 9.5.2013 10:18

Odposlechl od mraveniště:

Řekl mravenec mravenci: "Člověk neexistuje. Ještě nikdo mi jej nedokázal !"

R. Gramblička 9.5.2013 10:05

Re: Zmatený článek

jasno v tom, jako obvykle nemáte především vy a váš příspěvek je jen snůškou výmluv věřícího. Pokud Bůh existuje, jak víte, že není poznatelný? nevíte, jen věříte a snažíte se jeho nepřítomnost nějak omluvit. Vaše členění vědy na operativní a vědu o počátku je úsměvné. skutečnou podstatou Velkého třesku ani vzniku života  si nemůžeme být jisti, protože šlo o jedinečné, neopakované okamžiky, jenže můžeme poznat obecní principy a procesy, které k nim mohli vést - a to je rozdíl. Třeba o vzniku života je známo vícero hypotéz a teorií, patrně nikdy nepoznáme, jak život vznikl, ale můžeme se dopracovat k pravděpodobnostem jednotlivých teorií a zvolit si tu nejpravdepodobnější

H. Grúbr 9.5.2013 9:27

Koneckonců

víra je jedna věc, náboženství a církve druhá. Ať si každý věří čemu je libo, proč ale mají existovat instituce, ba celé státy, které se pasují do role zvěstovatelů víry a vykladačů dobra a zla.

V. Běhal 9.5.2013 9:11

Zmatený článek

Autor má hodně zmatené myšlenky a bylo by to na dlouhé povídání. Předně nemá jasno ve slově věda. Pod tím se  všeobecně myslí přírodní vědy, které zkoumají to, co jsme schopni poznat svými smysly. Jenže Boha nemůžeme zkoumat svými smysly a tvrdit, že něco, co nemůžeme poznat svými smysly neexistuje je hloupost. Kromě "operativní" vědy, která zkoumá to, co můžeme ověřit opakovanými pokusy nebo pozorováním, existuje "věda o počátku", kdy nemůžeme jev opakovat; vznik vesmíru, vznik života a pod. Tam nikdy nebudeme moci dojít k jednoznačnému závěru.

M. Hanko 9.5.2013 8:38

Re: Jenom citát a kdo má čas a chuť trochu více

Mimochodem, taky jsem napsal článek o tom, proč lidé nevěří:

http://www.i-ateismus.cz/2011/10/proc-lide-neveri/

Možná byste, Pane Polanský, předtím, než si začnete vymýšlet o tom, že ateisté nevěří, protože jim to "prospívá", se těch ateistů mohl zeptat, případně si přečíst, co oni sami o svých důvodech píšou. Já si taky nevymýšlím důvody proč vy věříte, ale beru jako dané to, co mi řeknete, a s tím pak polemizuji.

M. Hanko 9.5.2013 8:26

Re: Jenom citát a kdo má čas a chuť trochu více

Prosím vás, můžete mi vysvětlit, jak může člověku "prospívat aby bůh nebyl"? Kdybych se já jako ateista mýlil, a bůh ve skutečnosti existoval, a já bych tedy šel po smrti do pekla, kde mě budou čekat věčná muka - fakt by mi prospívalo "dělat jako že neexistuje"?

A i tak: co tím "děláním že bůh neexistuje" v životě získám? Čím mi to "prospívá"? Neubližuji lidem, nekradu, nepodvádím, nesmilním. Co by pro mě představovalo tak dramatickou komplikaci, kdybych "přiznal", že bůh existuje?

Přestaňte si něco nalhávat, pane Polanský. Já jsem ateista, protože mám dobré důvody být přesvědčen, že bůh neexistuje. Kdyby mi někdo ukázal, že ve skutečnosti jsou dobré důvody věřit, že existuje, neměl bych nejmenší problém s tím uvěřit. Neměl bych žádný problém ani s tím uctívat ho, chodit do kostela, modlit se k němu - NAOPAK, bylo by perfektní mít "milujícího ochránce na nebesích", se kterým budu po smrti až na věčnost...

JEDINÝ problém je, že já jsem fakt přesvědčen, že neexistuje. Bylo by fajn, kdyby byl (tedy platí pravý opak toho co vy píšete, že by to pro mě byl problém!) jenže všechno svědčí o opaku. A já, pane Polanský, evidentně na rozdíl od vás, nehodlám žít ve lžích a bludech.

L. Orlita 9.5.2013 7:58

jaký je smysl života?

Dost určitě to není ta šílená materiální honba za všemi těmi výrobky a povrchními zážitky moderní civilizace.

Nějak se člověk až moc snaží být tak přehlcen, jen aby nemusel být v klidu a ptát se sám sebe, proč to k všemu všechno je.

Jinak si myslím, že věřícímu je na smrtelné postelí snázeji než většině ateistů.

Nejdůležitější jsou lidské vztahy, kamarádství a rodina a tohle je potřeba vědomě pěstovat a opečovávat. Majetek si nikdo do hrobu neveme. Ale mít kolem sebe dobré lidi v poslední hodinu, tomu se nic nevyrovná.

D. Polanský 9.5.2013 7:25

Jenom citát a kdo má čas a chuť trochu více

 Dovolím si bez komentáře uvést citát sv. Augustina (354-430): Nemo Deum negat, nisi cui expedit Deum non esse. Nikdo Boha nepopíra, pouze ten, jemuž prospívá, aby nebyl.

No a pokud má někdo náladu, tady je trochu více: http://dusanpolansky.cz/zaslepeni/ateismus.html