10.5.2024 | Svátek má Blažena


Diskuse k článku

BIG BEN: Mor na oba domy

Dvaadvacet let po pádu komunismu by měl tento tvořivý a ve svých lepších chvílích i kultivovaný národ mít právo si za své pracně vydělávané peníze pořídit politiku, na jakou by se dalo dívat ne-li s potěšením, tak alespoň s pobavením.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Štrobl 16.12.2011 18:35

Pan Linhart mě opět pobavil.

Pan Linhart se tak rozčílil na pana Kurase, protože Kuras mluví také o něm: "K politické kultivovanosti Čechům chybí vlastně jen jedna maličkost: Umění hádat se o fakta, ideje a výsledky místo o osoby a jejich vady, skutečné či údajné. Přestat napadat jeden druhého a začít rozvíjet debaty, z nichž může vzejít nějaké tvoření. Máloco člověka okrádá o tvořivou energii a čas jako nutnost neustále bránit svou napadanou osobní čest a potřeba napadat druhé."

Ano přátelé, to je přesně to, co tady pan Linhart celou dobu v diskuzi provádí. Jo,jo, když se někomu nastaví zrcadlo, málokdo to dokáže překousnout.

M. Prokop 16.12.2011 17:31

"Ostatně i na diskusních fórech suverénně vedou ve sprosťárnách fandové současné vládní koalice."

Tak to jsou fandy současné vládní koalice diskutéři, kteří o tom určitě vůbec neví.

Píšou jako fandové socánků a sprosťačí ostošest. A také EUroHujeři, ovšem.

M. Prokop 16.12.2011 17:28

"Klaus tím, že jim zhasl světla a nechal je zemi rozkrást"

Na to stačí jeden člověk?

V. Novák 16.12.2011 17:01

Smyslem článku samozřejmě bylo

vydělat panu Kurasovi peníze. Více o něm netřeba podumávat.

Z. Rychlý 16.12.2011 15:02

Re: Pane Linharte.....

K diskusi o současných normách mě nestáhnete. Já si nemyslím, že by doba byla nějak zvlášť vymknuta z kloubů.

A Vaši další chybu, že člověka lze předělat tedy rozhodně nesdílím. Nevím o jediné geneticky předávané zvyklosti, která by nemusela být dětem znovu vštěpována výchovou. A stačí, když katastroficky zmizí písemnosti a jiné záznamy, společně s razantním omezením počtu lidí na planetě a budete se divit, jak se rychle vrátíme do doby barbarů. Člověk se umí učit, to ano, ale musí mít učitele a zdroje informací. Jinak je odsouzen vše opakovat. Taková Římany okupovaná Britanie, se svými lázněmi a podlahovým vytápěním v domech, svůj vývoj vrátila na 800 let k zemljankám a její vývoj rozhodně nestavěl na římské hygieně atd. Vrátili se do temnověku. A to přestože římská vojska rozsévala geny s římskou morálkou, kde se dalo. Nezachovat se nám v Římě památky pod metry hlíny a prachu, tak snad ani nevíme, že nějaký Řím existoval. Ne, jedině úžasná vlastnost informace, která se sama o sobě sdělením nedělí, ale násobí, je příčinou jakéhos takéhos růstu lidstva. A i zde začínám  mít obavy, jelikož např. zcela zásadní předpoklad k vývoji lidstva - být gramotný - selhává, jestliže čtení se zúží na čtení Blesku a návodů na použití gelu na vlasy. Ani zde si ale netrhám vlasy hrůzou, neb zatímco většina hloupne (není vzdělaná), tak menšina to svými mimořádnými schopnostmi dotáhne  na ten celkový průměr.

Jediným zdrojem společenského pokoku není genetika, ale historie a jak víte, i s tou se dá kouzlit. A zase to není vynález současné morálky. Vždyť informace o jistém faraonovi a jeho bohu byly z kamenů a náhrobků systematicky odstraněny ! Nihil nuovo sub sole. Žádný morální Armageddon se nekoná, to jen blbost je nyní v květu  po čase sklidíme její plody. Ale přijde pro blbost podzim a zima, typické to jarní a letní období pro objevy a intelektuální vzepětí. Bohužel pak se to zase  otočí a takto to funguje tisíce let. Máte pravdu, že kulisy se mění.

V. Linhart 16.12.2011 14:15

Re: Pane Linharte.....

Chápu-li vás dobře, člověka nelze předělat. Platí-li to obecně(což si ovšem nemyslím),pak nemá smysl nejen moralita pana Kurase (prvoplánově ušitá na míru čtenářům Lidovek a podobně orientovaných plátků,tak oblíbenými hltači jednoduchých a jasných pravd), ale vůbec jakákoliv diskuse o stavu dnešní společnosti. Popíráte vůbec úlohu společnosti na kultivaci člověka-jedince, víte? Ostatně zmiňovaný Ježíš byl taky tvůrcem zcela zásadní normy a to Desatera, které bylo morální doktrínou sice ne vždy dodržovanou, ale za to všeobecně respektovanou. Ale dnešní neplodná doba není ani schopná oprášit staré univerzálie,natož vytvořit nové. A tom celé toto sdělení je. Jediné sdělení, které naše doba hlásá, je to, že když se mnou nebudeš souhlasit(libovolně v čem) dostaneš tak či onak do nosu. Jediná současná platná morální norma.

Z. Rychlý 16.12.2011 13:50

Re: Pane Linharte.....

Jednu chybu v uvažování děláte pane Linharte tím, že požadujete od kazatele morálky "relevantní východiska". Pane, morálka se dokonce špatně definuje, natož aby se nějakou exaktní metodou našlo řešení ! Lidi si stanoví morální imperativy sami a dokonce i k dodržování vlastních předsevzení se sami nedonutí. A že by je někdo přesvědčil ? Pokud vím, tak to byl v dějinách jedině snad Ježíš. Takže cesta k morálce dobrovolnou cestou je pro lidstvo stále velkou neznámou. Je hezké, že ji očekáváte od pana Kurase, ale obávám se, že Vám nemůže posloužit, i kdyby nakrásně chtěl.

Takže zbývá cesta k morálce cestou násilnou. Nějaká instituce, nebo někdo silný rázně zatne těm nemorálníkům kolem mne tipec. A konečně budu žít v morálním ráji. Jenomže tudy cesta nevede, na tuto možnost si negativně odpovíte sám.

Lidé asi pudově jednají na základě něčeho jiného, než jen podle časově a místně velmi vágně stanoveného měřítka zvaného morálka. Tímto proti morálce nemám absolutně žádné námitky. Jen si myslím, že lidé se primárně řídí jinými přírodními zákony (nebojím se říct, že  jeden z nich je maximalizace vlastního zisku (ať ho definujete jakkoli)), a teprve potom ZIŠTNĚ uvažují nad aplikováním nějaké morálky (v čase a místě odlišnou, až protikladnou). Zištně myslím, že když jim morální chování nic nepřinese, a přitom ani neuškodí, pak se na morální hledisko prostě vykašlou.

Vědomé pěstování morálky u jiných je blbost, můžete pracovat jen na sobě. A je třeba mít na paměti, že aby bylo morálních, musí existovat ti nemorální. Aby existovalo dobro, musí mít kontrast ve zlu. Aby měl smysl ráj, musí existovat peklo. Jing-jang. Je třeba to vzít na vědomí a vyrovnat se s touto dualitou a naučit se s tímto faktem žít. Člověk buď je, a pak má i chyby, nebo prostě neexistuje.

V. Linhart 16.12.2011 12:57

Re: MORALITY, morality!

Děkuji za jemné upozornění na můj závažný diskusní poklesek,napříště se dozajista vyhnu expresívnímu výrazu "vašnosta" a též "žvanění" a nahradím je mnohem přijatelnějšími výrazy "pan autor" a "řečňování".

J. Schwarz 16.12.2011 12:44

Re: MORALITY, morality!

Proti tomuto vašemu příspěvku by, pane Linharte,  neměl námitek ani pan Guth-Jarkovský. Narozdíl od toho předchozího, opepřeného nadbytečnými experivními termíny "žvanění" a ironickým titulem "vašnosta".

Z. Rychlý 16.12.2011 12:38

Re: MORALITY, morality!

Na úvaze o morálce není nic špatného. Správně se s ní má souhlasit, nebo ne. Napadnout autora už je trochu ehm, a místo souhlasu, či nesouhlasu napsat vlastní kázání už podle mě správné není. Ale budiž, jelikož sám si myslím, že morálka v širších souvislostech je u lidstva furt stejná, tak mě to nijak nevzrušuje. Ó tempora, ó mores, není výkřik nad chováním Topolánka, či Paroubka, Poměr vychcánků, hlupáků a jiných perel lidství je v lidstvu pořád stejný daný Gauss. rozdělením. Lidi se nemění, jen se v situaci vybarvují.

Blíží se  Silvestr, tož dodám taky úvahu. Teprve až Nový Člověk vzešlý z NWO se zbaví okovů rasismu, netolerance, závisti, chamtivosti, krutosti...... Hernajs, nevypadá stejně člověk po lobotomii ? Nestálo by to za to, zavést ji povinně, abychom dosáhli nového, lepšího světa ?

V. Linhart 16.12.2011 12:32

Re: MORALITY, morality!

Vy jste mě skutečně dojal. Vůbec nemám pocit neobjektivnosti či neslušnosti, stejně jako pocit stranění komukoliv, včetně bolševíků či ČSSD. Jenom - pro zjednodušení - opakuji, že za zahnívající morální úhor v naší zemi mohou především naše současné elity,které svoji neschopností uvést v život jakoukoliv morální normu zaštiťují odkazem na čtyřicet let totality a tím paralyzují jakékoliv relevantní analýzy stávajícího stavu. A pan Kuras v této pěkné tradici hledat viníka jinde než v sobě pokračuje. Jsem dostatečně slušný, když si dovoluji s páně Kurasovými, potažmo i vašimi vývody nesouhlasit? Pokud ne, skutečně není co řešit.

J. Schwarz 16.12.2011 11:47

Re: MORALITY, morality!

Pane Linharte, nevím, co se u vás považuje za slušnost, ale ani tón vašeho příspěvku slušný není a jenom potvrzuje pravdivost tvrzení pana Kurase. Ani se potom nedivím,  že se vám reakce příznivců ČSSD jeví jako "slušnější". Mimochodem, ať už je pan Bátora jakýkoli, osobní útok na něho zahájili právě ti "slušní". Údajný humanistický předvoj tolerantní  "občanské" společnosti. A přidali se kníže s panem Kalouskem - a opět osobní útoky. Pan Bátora se ozval až v reakci na tyto útoky.  Vy sám jste ukázkou neobjektivity, milý pane. A ani nemusím připojit rádoby vtipnou doušku stran vašeho "žvanění" - ráčej si to sám uvědomit, voni vašnosto!

V. Linhart 16.12.2011 10:38

Re: MORALITY, morality!

Sorry.Lidi na NÍ slyší.

V. Linhart 16.12.2011 10:38

Re: MORALITY, morality!

To jste mě tedy dostal... Na agitku se ničím jiným než agitkou odpovědět nedá. Lidi na slyší.

V. Linhart 16.12.2011 10:35

Re: Pane Linharte.....

Moralizování samo pro sebe postrádá jakéholiv významu, když nenaznačuje žádná relevantní východiska, ale i když postrádá hlubší analýzu morálního problému. Já v páně Kurasovu článku na dálku cítím vykalkulovanou tendenčnost, která ovšem dobře zapadá do dnešního mainstreamu, který z nedostatku snad vnějších podnětů či vlastních schopností do nekonečna omílá pár základních témat, pojatých ovšem přísně ideově. Nic nového ten článek neříká, jen opakuje staré myšlenkové konstrukce a východiska. Moralizuje. Nic nového. Nic víc.

Z. Rychlý 16.12.2011 10:26

Re: MORALITY, morality!

Víte pane Linharte, že jste nakonec sám vyplodil moralistní agitku, které jste nás mohl ušetřit ?

V. Linhart 16.12.2011 10:25

Re: MORALITY, morality!

Nejsou-li prohrou, tak jsou dozajisté výhrou. Dnešní morálka je důsledným naplňováním slavného listopadového "Nejsme jako oni!", dneska se nekrade, jenom komunisti, a to ve velkém. Je to to nejdůležitější, co naši společnost trápí. Neexistuje dvojí morálka, něco jiného tvrdit a něco si doopravdy myslet. Právo je tady pro každého stejné, proto bylo odsouzeno tolik rozkradačů a defraudantů. Proto třeba státní úředníci nesou odpovědnost za svá rozhodnutí a to i za cenu soudního řízení. Byl by tu ráj, kdyby těch pár starých bolševíků v parlamentě nebylo, hned by se přestalo krást a vraždit. A idol našich srdcí,přirozený parametr a arbitr morálky,ikona sladká Václav Havel, by se z toho tiše radoval. A celý náš národ s ním.A zvířátka v lese by se přestala pojídat navzájem.

S. Rehulka 16.12.2011 10:02

Pane Linharte.....

.....myslím, že neprávem napadáte pana Kurase !

Připomenout morálku, nikdy není na škodu a myslím, že autor má velikou pravdu. Teprve historie zváží, jak moc se oba presidenti zasloužili, nebo provinili, ovšem, občané, by si měli uvšdomit, že to není Sparta versus Slavie, jde o víc !

R. Langer 16.12.2011 9:48

Re: MORALITY, morality!

"... že normy nastolené po r.89 jsou morální prohrou současných elit, protože po odstranění komunistického zlořádu jedinou společenskou normu, kterou nová vládnoucí elita nastolila a uvedla v život, bylo právo silnějšího."

Aha, a před tím snad vládlo právo slabšího? Uvědomte si laskavě, že to co u nás po 40 letech komunistické totality nastalo, je leda 20 let komunistické posttotality. On se tady snad po roce 89 vyskytl nějaký nový Člověk, nekomunista, 40letou totalitou nedotčený? Houbeles. A proto za to komunistické fosilie v parlamentu doopravdy mohou, a to ve všech stranách, co tam jsou, nehledě na to, co o sami o sobě prohlašují.

V. Linhart 16.12.2011 9:00

MORALITY, morality!

Opravdu rád si přečtu některé smělé myšlenkové konstrukce. Nevím ovšem,kam tato kritika nekultivovanosti míří. Za prasácké chování a nerespektování pravidel otevřené diskuse o idejích ze strany partají vládní koalice(a občas i ČSSD,samozřejmě) může čtyřicet let komunistické totality? Ostatně i na diskusních fórech suverénně vedou ve sprosťárnách fandové současné vládní koalice. Buďte už jednou k sobě upřímní a přiznejte se k tomu, že normy nastolené po r.89 jsou morální prohrou současných elit, protože po odstranění komunistického zlořádu jedinou společenskou normu, kterou nová vládnoucí elita nastolila a uvedla v život, bylo právo silnějšího. Od ní odvozené chování v diskusích vlastně připouští jen jedinou její možnou formu,totiž souhlasit s diskutujícím. Když to neuděláte, vylijí na vás kýbl špíny. Pokud nebudeme schopni SLUŠNĚ diskutovat o věcech a postojích, s kterými hluboce nesouhlasíme, nemá taková diskuze žádný smysl. A za to ty komunistické fosilie v parlamentu doopravdy nemůžou.

A ještě na konec panu autorovi upozornění - žvanit o morálce ani zdaleka neznamená sám být morální... Ráčejí si to uvědomit, vašnosto!

J. Vích 16.12.2011 2:14

Opravdu rád čtu nebo si vyslechnu názory

lidí, kteří to mají v hlavě srovnané. Vždy pocítím, alespoň letmou úlevu.

P. Sulc 16.12.2011 1:54

Pane Kuras, je to perfektni clanek

stejne perfektni jako vase knihy. Skoda jen ze vy a pani/slecna Lukesova tu temer vubec nepisete. Snazte se. Oba.