Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996Diskuse k článku
AUTOMOBILY: Elektrický Dakar
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
J. Pankovic 9.6.2022 19:29....až s tím vyhrajete závod 24 nocí po Sibiři... a jako pasažéra vemte sebou Zeleného a Radu |
M. Pivoda 9.6.2022 18:55Závěr článku: " ... On ten pohled na stroj řítící se pustinou prostě za to stojí." Parafráze: On ten pohled na stroj řítící se pustinou je ale silně nepraktická věc pro většinu občanů. Nicméně dokáže mnohé občany pobavit. Už ve starověkém Římě občané tehdejší demokracie pochodovali ulicemi a vyřvávali: "Chceme chléb a hry!" Komentář Ano, extrémní prostředí si vynucuje nová technická řešení. Inovace! V tomto smyslu takové nové technologie se mohou stát pro běžnou praxi užitečné (většinou, až se je podaří zlevnit). Přeskočím jak. I americký program Apollo, tedy první přistání člověka na Měsíci (v extrémním kosmickém prostředí), přineslo spoustu nových užitečných technologií. V případě současného trendu k elektromobilitě, vyhlášeného EU. Jde ale o něco jiného. Nejde o zábavu. A výhledově k záchraně ohroženého lidstva na planetě Zemi: Na planetě Marsu budou jezdit jen elektromobily. Pro spalovací motory tam není kyslík. |
P. Sura 9.6.2022 11:28Zní to zajímavě. Ačkoli jsem zásadním odpůrcem všeobecné elektromobility (tedy krom užitkové, kde výhody skutečně převažují), tenhle koncept se mi líbí. Vzpomínám na slavné uvedení "AUDI Quattro" kdysi v 70. letech, kdy to byl taky průlom do využití trakční síly agregátu, který se rozšířil do velké části modelů všech vyráběných značek a jeho části jsou využity ve všech typech automobilů. Co je podstatné, tenhle princip teoreticky nepotřebuje tu šílenou dobíjecí infrastrukturu a tudíž neohrožuje energetickou bezpečnost zbytku světa. |
K. Zelený 9.6.2022 9:42No sláva, konečně i zde racionální článek o jedné větvi elektromobility, na rozdíl od včerejšího úvodníkového primitivního houpání pytlíku zde převažující garnituře.. Symptomatické je, že i přes závěrečný apel autora se neváhají místní zakyslí všeználkové chovat přesně opačně, tedy tak, jak jim velí jejich zkostnatělé nátury. |
T. Hraj 9.6.2022 11:13Spalovacím motorem vyrábět elektřinu a tu pak se ztrátou používat k pohonu vozu je "jedna větev elektromobility"? |
J. Strakoš 9.6.2022 12:18Ano, dá se za jednu větev považovat. A ztráty bych posuzoval až podle reálné spotřeby takového stroje - pokud vyjdou méně než ztráty neoptimálními otáčkami přímého pohonu bude to dobré, no pokud ne, pak je to slepá větev. |
P. Diviš 9.6.2022 16:09Pod pojmem "elektromobilita" si představuji zdroj pohonu, ne jen přenos výkonu. |
J. Vala 12.6.2022 7:59ma to jedinou nevyhodu. je to sice mozna dobre pro sejky, ale od roku 2030 v UK a od roku 2035 v EU je tento koncept zakazany - zadny spalovaci motor v aute, ani jako agregat k vyrobe proudu |
P. Diviš 9.6.2022 9:13"V reálném světě, bez pozlátka dobrodružství písečných dun, epických panoramat skalnatých hor ozářených žhavým sluncem, se nesportovně vede nenávistná rétorika, podkopávají se nohy, kladou překážky ve jméně imaginárního dobra, lže se a zákeřně podvádí." A hlavně, zakazuje se a nařizuje se, místo toho, aby si uživatel vybral, co je pro něj výhodnější. Všechno už popsal Aston v úvodníku. |
T. Novy 9.6.2022 8:47Tak si to spočítejme: Benzinový agregát, to bude spotřeba asi tak litr benzínu na kilowatthodinu, baterie 500kg tak za půl mega - výměna za 5-6 let, 4 elektromotory, mraky poruchové elektroniky, 5 miliónů Eur. Děkuji EU za krásné vyhlídky mobility. A to byla benzínová auta před pěti lety prakticky zadarmo. |
R. Jahoda 9.6.2022 7:59Tento koncept není novinka, mělo ho i sériově vyráběné auto - Opel Ampera/Chevrolet Volt. |
P. Diviš 9.6.2022 16:18Používalo se to u lodí, kdysi. Osobní Normandie, válečné americké letadlovky Lexington a Saratoga, přestavěné z bitevních křižníků. Problémem bude to rychlé střídání cpaní do a z baterií, jsem zvědavej, jak dlouho to vydrží. |
R. Jahoda 9.6.2022 18:00Ono to není zase tak rychlé střídání nabíjení/vybíjení, jak je to podáno. Výkon dobíjení je docela vysoký a pokryje většinu spotřeby motoru, Třeba v Ampeře byl generátor 55kW a maximální výkon motoru 111kW. Většinu času jede motor pod 55kW. Něco jiného bude asi v tom závoďáku, ale u normálního auta je to bez problémů. Navíc pokud je akumulátor nabitý, tak mu to spíš vyhovuje. |
J. Jurax 9.6.2022 20:04Ale tehdy se nic necpalo do baterek. Stejně jako u dieselelektrických lokomotiv. A třeba SdKfz 184 Panzerjäger Tiger (P) Ferdinand to měl taky. Ale byl velice poruchový. |
J. John 9.6.2022 7:19Efekt hybridu se ztratí vyšší hmotností celého vozu. Tu váhu je potřeba rozjíždět a brzdit. Rekuperace zajistí jen částečné zlepšení účinnosti. U lokomotiv vysoká hmotnost nevadí, proto se tam hybridní pohony používají už mnoho let, ale u auta hmotnost ovlivňuje ekonomii životního cyklu vozu i jeho dopady na životní prostředí zásadně. Stále chybí ten poslední díl, aby se elektromobilita prosadila: levné akumulátory s vysokou hustotou energie. |
T. Hraj 9.6.2022 11:18...také s krátkým nabíjecím časem, nízkou závislostí na surovinách a komponentech z Číny a vyřešeným ekologickým cyklem (výroba-recyklace-likvidace) |
J. Nevrkla 9.6.2022 6:28Traparna. |
J. Jurax 9.6.2022 0:47No to je výborné. Prostě si auto ssebou vozí dieselagregát a vyrábí si samo elektřinu. A je nacpané elektronikou, aby to fungovalo. A je to velice ekologické. Stejně byl před 80 lety řešen SdKfz 184 Panzerjäger Tiger (P) Ferdinand, akorát bez té elektroniky. Moc se neosvědčil ... :-) |
B. Bublina2 9.6.2022 2:37Dnešní svět elektromobilních přibližovadel je k uzoufání...dnes do mně, starce, na chodníku plném lidí málem vrazil kluk na elektrokoloběžce...kličkoval jak zajíc, nezpomalil, lidi uskakovali a on vyděšenec vykřikoval něco o tom, že to neumí zpomalit..kdybych nebyl čipernej stařec, tak nevím..a tak je to i s tou elektromobilitou aut..nevědí, co s tím, ale vehementně to prosazují.. |