17.4.2024 | Svátek má Rudolf


Diskuse k článku

AUTA: Perly zeleného šílenství ve městech

Vše nasvědčuje tomu, že všechna auta, vypouštějící z výfuku CO2, čeká zákaz vjezdu do městských aglomerací. Ale čím budou pak automobilisté po městech jezdit?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Chalupnik 23.7.2022 10:15

Asi jako si dneska muzete nabit elektromobil kdekoliv a kdykoliv? Ostatne v clanku se pise: "majitel Airpodu od společnosti MDI, který nemá v dosahu žádnou veřejnou plnící stanici, jednoduše napojí svůj pneumobil kdekoliv na obyčejnou zásuvku 230V." O vyhodnosti nebo nevyhodnosti se nepise nic.

A nemyslete si, ze ty plnici stanice bude jednoduche postavit. Porad budete potrebovat slusne mnozstvi energie na stlacovani vzduchu. Nezapominejte, ze pneumobil bude mit podobnou spotrebu jako elektromobil, takze i spotreba takoveho vzdusniku bude podobna jako spotreba dobijeci stanice. Okamzity odber ale bude mensi a bude mene kolisat, takze nebudou zapotrebi takove tluste draty.

Jeste porad zbyva otazka, co budete delat s odpadnim teplem pri zahrivani?

H. Paculová 23.7.2022 10:56

Co dělat s teplem z plnících stanic? Co třeba vyhřívat budovu benzínky, u které ta plnící stanice stojí: https://www.enairys.com/clean-energy-autonomy/

J. Chalupnik 23.7.2022 12:39

Jako treba v lete? Obsluha "benzinky" urcite uvita, ze budou mit uvnitr 80 stupnu misto triceti...

L. Novák 23.7.2022 13:08

Benzínky už budou zakázané... ;-)

K. Wágner 23.7.2022 18:20

Až na to, že systém HyPES-R společnosti Enairys se má v zimě využívat k vytápění a za horkého léta ke chlazení interiéru. Ale jistě jste si ten systém už nastudoval a děláte si tu z nás jen legraci :

https://www.enairys.com/clean-energy-autonomy/

J. Chalupnik 23.7.2022 22:39

A jak presne do toho zapada "benzinka" (nebo spis "vzduchovka" nebo "stlacenka")? Co jsem tak zbezne prolistoval jejich stranky, tak nikde nezminujou pouzivane tlaky, krome dvou obrazku, kde tak nejak odhaduju pouzivany tlak na 2,5 baru, coz je stokrat mene nez 234 baru zminovanych v clanku jako tlak pouzivany v pneumobilech.

Na strankach Enairys jsem nenasel vubec zadne technicke informace o pouzivanych tlacich, kapacitach zasobniku stlacenecho vzduchu, kapacitach zasobniku s vodou na ukladani prebytecneho tepla atd. atd. Nebylo co studovat.

Ale dobre, rekneme, ze Enairys pouziva tepelny vymenik s "vodnim pistem" na odebirani tepla. Na ulozeni 1kWh potrebujete asi deset litru vody. Komprese vzduchu ma asi padesatiprocentni ucinnost, takze predpokladejme, ze zbytek bude teplo. Kapacita baterii v elektromobilu je rekneme 100kWh, pneumobil na tom bude zhruba stejne (mel by byt, aby mel vubec smysl), takze na jedno natlakovane auto potrebujete 1000 litru vody na ulozeni odpadniho tepla.

Pokud mate presnejsi udaje, sem s nimi.

R. Langer 24.7.2022 5:53

Jsou to nesmysly...

K. Wágner 24.7.2022 11:57

Chápu, že jste trochu ironická, ale zdejší diskutéři by si toho mohli chytit. Většinou ani netuší, že každá veřejná plnící stanice CNG má větší zásobník (hruba takový, jaký by byl třeba pro stlačený vzduch jímž se plní nádrže pneumobilů). V kompresorovém zařízení tu je plyn stlačován na tlak až 29 MPa, přičemž kompresor stanice musí být vhodný pro zemní plyn nebo biometan a jsou na něj kladeny vyšší nároky než na kompresor, který stlačuje obyčejný vzduch. Na stanicích CNG se plní nádrže aut na tlak 21 MPa, u pneumobilu by to mělo být na tlak 25 MPa. Tedy veřejná plnící stanice pro pneumobily bude prakticky adekvátní stanici CNG a některé její sériově vyráběné komponenty, včetně výdejních stojanů, můžou být využity pro výstavbu plnící stanice se stlačeným vzduchem v zásobníku.

A nevím o tom, že by někdo řešil, "co dělat s teplem z plnících stanic" u CNG.

R. Langer 23.7.2022 6:49

Upřímně řečeno, pochybuji, že za 3 minuty tlakování vzduchové nádrže ujedete následně bez problémů 200 km.

Pokud by to takhle skvěle v praxi fungovalo, tak už by se na to dávno jezdilo. A hlavně prosím nepište nic o "ropné lobby". ;-)

H. Paculová 23.7.2022 7:00

Kdyby to bylo s výrobou a homologací tak jednoduché, jak si to představujete, asi by se "na to dávno jezdilo". O té "ropné lobby" jsem nenašla v článku ani řádku, zrovna tak nikdo jiný nic takového nepíše sem do diskuse...A že o něčem pochybujete, to je v pořádku, na to máte nezadatelné právo. Vždyť i ti největší učenci své doby pochybovali kdysi o tom, že mohou létat stroje těžší než vzduch....;-)

L. Novák 23.7.2022 8:03

Pro technicky vzdělaného člověka jsou některé nesmysly předkládané veřejnosti zjevné na první pohled.

Mimochodem, autor tohoto článku v době covidové silně propagoval léčbu odčervovacím ivermectinem, dokonce se odvolával na doporučení indické ministryně zdravotnictví, která zřejmě svou aktivitou sledovala v tichosti spíše preventivní odčervení indické populace, než léčbu covidu-19. ;-D

H. Paculová 23.7.2022 8:24

A co má odčervování společného s pneumobilem? To jako ta indická firma Tata Motors obyvatelstvo pořádně neodčervila a tak tam nemohla pneumobily vyrábět?;-D

L. Novák 23.7.2022 8:30

Co má společného? Nesmysl. A autora, který nám je servíruje... ;-)

H. Paculová 23.7.2022 8:39

Tak proč ty jeho články čtete ? Vůbec je nemusíte otevírat. :-)

L. Novák 23.7.2022 8:50

To je sice pravda, ale mě zase zajímá, co lidi dokážou vymyslet za ptákovinu a předhazovat veřejnosti...

Z poslední doby mohu uvést tuhle skvělou perličku / kachnu z veřejnoprávní ČTK šířenou skrze zeleně zmagořené Aktuálně.cz:

V Číně vyvinuli miniaturní robotickou rybu, která loví mikroplasty

https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/v-cine-vyvinuli-miniaturni-robotickou-rybu-ktera-lovi-mikrop/r~881169c4026f11ed8980ac1f6b220ee8/

Bavte se dobře! ;-)

O. Uživatel 23.7.2022 9:58

Uživatel požádal o vymazání
H. Paculová 23.7.2022 11:09

No vidíte, tak se alespoň pobavíte ! ;-D

R. Langer 24.7.2022 5:57

Jo, to je ale to jediné. :-/

J. Chalupnik 23.7.2022 12:47

Nejvetsi ucenci dnesni doby pochybuji o tom, ze se da sestrojit perpetuum mobile... to ma jako byt dukaz cehokoliv?

R. Langer 24.7.2022 5:56

O tom nepochybovali učenci, ale stejní techničtí analfabeti, jako jste vy. Kdo měl základní technické vzdělání, tak chápal odjakživa, že ptáci létají, a přitom jsou těžší než vzduch. :-P

J. Nevrkla 23.7.2022 6:43

Já bych ten článek zkrátil. Pneuautomobil je ještě větší hovadina než ten elektrický.

R. Langer 23.7.2022 6:51

Asi tak.

V. Kain 23.7.2022 8:06

Naprostý souhlas.

O. Uživatel 23.7.2022 9:59

Uživatel požádal o vymazání
D. Polanský 23.7.2022 6:27

Jojo, vždy ten nešťastný vzoreček o maximální účinnosti motoru od fyzika Nicolase Léonarda Sadi Carnota. A nic s tím neuděláš.

P. Labaj 23.7.2022 3:33

Každý systém přeměny energie, v němž z principu i v ideálním případě vzniká teplo, je energeticky značně nevýhodný. Proto taky spalovací motor nikdy nebude mít extra vysokou účinnost, i kdyby byl vyroben úplně dokonale. A stejně tak akumulace energie do stlačeného vzduchu má tento handicap. Při stlačování skončí jako odpadní teplo aspoň nějakých 90% vstupní energie. Takže použitelné by to mohlo být jen tehdy, když zajistím odbyt pro to odpadní teplo. Jinak je celková účinnost stlačení/expanze tragická. A zajistit efektivní využití odpadního tepla je často dost složité.

R. Langer 23.7.2022 4:57

Co to tak rovnou používat jako teplárny? ;-)

L. Harvánek 23.7.2022 5:44

A co takhle auta na setrvačník? Za mého mládí se natahovala klíčkem.

J. Krásenský 23.7.2022 5:54

Setrvačník, nebo-li gyroskop, negativně ovlivňuje jízdní vlastnosti vozidla.

L. Novák 23.7.2022 13:30

Stabilizátor směru jízdy... ;-D