12.4.2024 | Svátek má Julius


Diskuse k článku

AUTA: Perly zeleného šílenství ve městech

Vše nasvědčuje tomu, že všechna auta, vypouštějící z výfuku CO2, čeká zákaz vjezdu do městských aglomerací. Ale čím budou pak automobilisté po městech jezdit?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
R. Šlapka 23.7.2022 14:00

Tak mě něco podobného dělá tToyota RAV4. Když jedu na adaptivní tempomat, kamera je občas nervózní a brzdí před náklaďákem v pravém pruhu. Přede mnou prázdno. Ale nebrzdí naplno prostě jen zpomalí. Nová verze RAV 4 to nedělá.

H. Paculová 23.7.2022 15:35

Hovoří se o systému Front Assist, kterým jsou vybaveny i novější Škodovky. První upozornění na nutnost brzdění zaznamená řidič na displeji palubního počítače. Zde má stále dost času na brzdění a tak systém nevydává žádné zvuky. V rámci předběžné výstrahy dojde u druhé fáze k přípravě brzd - brzdové destičky se přiblíží ke kotouči a dojde k natlakování brzdového systému. Společně s přípravou brzd začíná akustické varování a optické upozornění na displeji. Pokud řidič začne brzdit, má již připravený systém s vyšším brzdným účinkem a rychlejší reakcí na brzdový pedál. Pokud řidič nereaguje ani na zvukové a optické hlášení, systém automaticky trhne brzdovým pedálem či na okamžik začne brzdit, aby řidič pochopil, co má dělat. U rychlostí nad 35 kilometrů v hodině pak nastává částečné brzdění (asi 3,5 m/s 2). Poslední fází automatického brzdění je samotné automatické spuštění brzdného manévru. Zde je intenzita brzdění téměř dvojnásobná oproti částečnému brzdění - tzn. 6 m/s 2.

V. Církva 23.7.2022 7:38

Tak ekoteroristé samozřejmě vůbec nenechali chytrým lidem čas na alternativní technologie automobilů než jsou baterie.

Nicméně článek byl hodně dlouhý ale,

nedočetl jsem se nic o densitě pneumatické energie. Ono přece jen spalování je v tom po jádře velmi dobré. Nedávno jsem počítal potenciální energii (vodní nádrž nebo kladivo spouštěné do dolů) a tam je akumulovaná energie velmi malá.

Další věcí je bezpečnost. Palivo sice hoří ale natlakovaná energie když rupne....

Prostě tyto dva body se mi moc nezdají. Nebo to byl je aprílový žert?

L. Novák 23.7.2022 8:05

Kdyby na začátku autor porovnal hustoru energie uložené ve stlačeném plynu s hustotou energie uložené v benzinu nebo naftě, článek by nemohl být tak dlouhý... :-P:-P

R. Tichý 23.7.2022 8:54

Jenze clanek je oponenturou na ekoauticka nucena EU!

H. Paculová 23.7.2022 9:02

S tou "hustotou energie uložené v benzinu nebo naftě" bude konec a tom to celé je...:-(

H. Paculová 23.7.2022 10:43

Pokud si pozorně přečtete článek, určený laické veřejnosti, pak zjistíte, že tam autor píše i o energetické hustotě, což je jednoduše množství energie uvolněné na jednotku hmotnosti anebo na jednotku objemu. Z toho pak vyplývá, že i když stlačený vzduch bude laciný, má to jeden háček: „Za více peněz při naplnění nádrže kupříkladu výše již zmíněným zkapalněným ropným plynem (LPG) získá řidič více energie pro jím preferovanou vyšší rychlost a delší dojezd, než kolik by jí získal při naplnění nádrže pneumobilu vzduchem. Jde tedy o to, kdo bude preferovat trend „zelené“ dopravy a čistšího ovzduší ve městech, aby pak před vyšší rychlostí a delším dojezdem dával přednost nulovým emisím CO2 během jízdy. Na první pohled se někomu může zdát, že něco takového nemá budoucnost. Jenže každý, kdo čte noviny nebo se dívá na televizi, se již dozvěděl, že Evropský parlament sice nezakázal výrobu spalovacích motorů, ale schválil požadavek Evropské komise, podle něhož by po roce 2035 všechna vyráběná auta měla vykazovat nulové emise CO2. Což pro automobily znamená jak jistý konec nafty a benzínu, tak i fosilních paliv výše zmiňovaných, totiž CNG a LPG."

V. Novak 23.7.2022 14:35

EP může odhlasovat jakýkoli zákon - ale některé prostě nedokáže prosadit.

Třeba zákon o zrušení gravitace. Nebo setrvačnosti - co ten působí denně úmrtí!

I ikonickou Lady Di dostal!!

Pryč s ním!!!

F. Navrátil 23.7.2022 7:37

Také pokrok v automobilismu se ubírá kupředu za doprovodu slepých uliček.

H. Paculová 23.7.2022 9:44

Těmi se asi zabývá i Univerzita Pardubice Dopravní fakulta Jana Pernera. Viz: Lukáš Hřebíček - Analýza vlivu vozidel s alternativními pohony na životní prostředí, Bakalářská práce 2010, kde byla zpracována problematika alternativních pohonů. https://dk.upce.cz/handle/10195/36306

L. Novák 23.7.2022 7:18

Lidovecká zelená soudružka MŽP Anna Hubáčková Fialovy vlády ;-O tvrdí, že budoucnost vidí v "zeleném vodíku", kde na získání 1 kWh spálením vodíku musíte nejdřív spálit 4 kWh na jeho výrobu, stlačení, uložení a přepravu...

Budou na to poskytovat miliardové dotace, není lepší se přihlásit tam? "Zelený vodík" má zelenou! ;-D EU [>-]

H. Paculová 23.7.2022 7:36

Tak kapsu si namastí hlavně plynaři. On totiž „zelený vodík“ je v EU považován za budoucnost plynárenství. A třeba podle firmy GasNet, která u nás zajišťuje distribuci zemního plynu, je už v současnosti jejich síť připravena na využívání takzvaného blendu (zemní plyn s příměsí zeleného vodíku), který má nabídnout nižší emise skleníkových plynů, aniž by se musely měnit současné technologie. Už dnes by do zemního plynu údajně bylo možné ve stávajících trubkách přimíchávat až 20% vodíku, který by měl zemní plyn, po vybudování patřičné infrastruktury, v budoucnu nahradit.

S. Dedic 23.7.2022 7:48

Co uz se tak moc nerika je, ze vysledna smes ma mensi vyhrevnost :) takze se mozna nebudou muset upravovat trubky, ale dost minimalne firmeware v ridicich jednotkach citlivejsich zarizeni. Domaci kotel co umi akorat zapnout - vypnout asi ne, ale treba ten nas ridi i prutok plynu ... na coz ma jina "vydatnost" smesi asi vliv.

A ze by mel vodik "nahradit zemni plyn" (jakoze zcela) ... to bude zajimave, protoze soucasnymi PE trubkami ty malinkate molekuly vodiku docela slusne prochazeji - nevidel jsem zadne odhady % ztrat unikem stenou, pri pouziti stavajicich rozvodu.

L. Novák 23.7.2022 8:14

Ovšem hlavní lapsus "zeleného vodíku" je, že aby byl "zelený", musí být vyroben výhradně elektrolýzou z elektřiny dodané OZE, a to je podmínka pro kontinuální výrobu na drahém zařízení prakticky nesplnitelná. Nikdo nedokáže zajistit obrovský výkon OZE elektrárny, kterým by se dalo nahradit množství zemního plynu nepřerušovanou výrobou elektrolytického vodíku. Jedině JE, ale ta je zase prý pro zelené magory "fuj, fuj"... :-)

V. Církva 23.7.2022 7:47

To tu nedávno řešili. Zelený vodík pokud se spolu se vzdušným CO2 (nevím jak ho lapají) vytvoří metan by byl cestou (samostatný vodík je hrozně nepraktický, technologicky složité ho uložit a zajistit trubky které budou spolehlivě fungovat...).

Jenže cestou pokud by byly přebytky energie z OZE. Ve špičkách by se tedy nadbytečná elektřina použila k výrobě metanu. Pak by nevadila ani nižší účinnost celého řetězce, pokud si pamatuji kolem 11% až 25%(od výroby po trakční energii) což se nevylučuje s tím co píšete.

Hlavní problém který se diskutoval je, že pokud se odstraní uhelné, jaderné, plynové elektrárny, žádné přebytky elektrické energie jen tak nebudou.....! Proto je to alespoň zatím chiméra.

K. Křivan 23.7.2022 8:25

Nebylo by jednodužší, lacinější a k přírodě šetrnéjší odstranit zelené idioty ? Třeba i spalováním, pokud to jinak nepůjde.

L. Novák 23.7.2022 8:26

Katastrofální energetická účinnost výroby a dalšího využití "zeleného vodíku" je hlavní překážkou, kterou nikdo nedokáže vyřešit. Zatím nás Green Deal a přidružené nesmysly ženou do trvalého nedostatku jakékoliv energie, takže "zelený vodík" je jenom další z řady neuskutečnitelných bludů Timmermansovy zelené party v EU/EK...

V. Kain 23.7.2022 8:09

Hubáčkovou bych nenechal mistrovat ani ve slepičárně.Ale z takových odborníků se skládá celá vláda,takže nula Hubáčková se tam ztratí.

J. Chalupnik 23.7.2022 6:56

Domaci zasuvka na 230V je vetsinou omezena na nejakych 16A, takze dokaze dodat maximalne neco pres 3kW. Za tri hodiny dofouknete asi tak 10kWh. "Spotreba" elektromobilu se udava kolem 15kWh / 100 km, takze za tri hodiny si nafoukate vzduch asi na sedesat kilometru - pochopitelne pokud vyresite zakladni problem, to jest odpadni teplo pri tankovani, ktere vam sezere (znacnou?) cast dodane energie.

No a plyny se pri stlacovani zahrivaji, pri rozpinani ochlazuji, takze v lete sice budete mit klimatizaci "zadarmo", ale v zime bude v pneumobilu jeste vetsi zima nez venku.

H. Paculová 23.7.2022 7:08

Chce to trochu pozorněji číst: on ten vzduch do nádrže auta nenafoukne žádná zásuvka, ale vzduchový motor auta...;-)

L. Novák 23.7.2022 7:10

A to odpadní teplo ze stlačování vám uteklo kam? 8-o

J. Chalupnik 23.7.2022 7:19

Odpadni teplo mi vytopilo garaz, predpokladam. V letnich vedrech je to presne to, co nam jeste chybelo.

Ale treba by se mohla nadrz v aute upravit a pouzivat ji behem "tankovani" jako gril!

H. Paculová 23.7.2022 11:03

Chce to si na stránkách MDI něco přečíst o jejich vzduchovém motoru. Z toho nevychází (jako je tomu u spalovacích motorů) teplo, které by vytopilo garáž, zde výfukem odchází studený vzduch. ;-)

J. Chalupnik 23.7.2022 12:11

Chce si neco precist v ucebnici fyziky pro zakladni skoly o plynech. Stlacovanim libovolneho plynu se tento zahriva, rozpinanim se ochlazuje.

V. Novak 23.7.2022 14:39

Ano - a už EP odhlasoval zrušení 1. věty termodynamické?

J. Chalupnik 23.7.2022 7:16

No ono to bude jeste komplikovanejsi. Cituji: "každý pneumobil musí být vybaven filtrem, kterým se okolní vzduch, při běžícím motoru nasávaný do auta, vždy čistí"

Takze podle vseho pri jizde vzduch neexpanduje, ale stlacuje se. Asi je pneumobil zaprazeny za osla, ktery ho tahne, a jeste pri tom stlacuje vzduch, protoze to je vlastne uz potom zadarmo. Asi se tim stlacenym vzduchem pohani klimatizace? ;-D

O. Uživatel 23.7.2022 9:55

Uživatel požádal o vymazání
R. Langer 24.7.2022 5:52

A jakým způsobem se ten motor bude podle vás pohánět? ;-D

V. Šťastný 23.7.2022 7:31

V samotném článku je zmíněno domácí tlakování jako nevýhodná krajnost. Proč byste to dělal, když byste měl možnost si auto dofouknout z vysokotlakého vzdušníku plnící stanice v řádu minut?

H. Paculová 23.7.2022 10:00

R^:-)