Pátek 12. července 2024, svátek má Bořek
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996

AUTA: Když elektrického ptáčka lapají, pěkně mu zpívají

diskuse (74)
Přestože je v Česku elektromobilita Popelkou s dosud registrovanými 11 tisící vozy v poměru k 6,3 milionu osobních aut v registru, už se omezují před pár lety se slávou vyhlašované výhody. Nad parkováním zdarma v Praze se smráká.

Přestože je v Česku elektromobilita Popelkou s dosud registrovanými 11 tisící vozy v poměru k 6,3 milionu osobních aut v registru, už se omezují před pár lety se slávou vyhlašované výhody. K nim dosud patří bezplatné parkování kdekoli v Praze, nulový poplatek za používání dálnic a čerpání elektřiny do aut bez spotřební daně. Nyní se nad klíčovou výhodou smráká.

Jak dnes uvedla autorubrika portálu idnes.cz, Magistrát hlavního města Prahy registruje příliš velkou zátěž parkovacích míst elektroauty a také plug in hybridy. Jak uvedl zastupitel Tomáš Portlík, jeden z předkladatelů návrhu na omezení této výhody jen na osoby s trvalým pobytem či podniky se sídlem v Prazem, „my musíme primárně myslet na Pražany, kteří zde bydlí, a na podnikatele, kteří v Praze podnikají a zaparkovat zkrátka potřebují“.

Pohodlné parkování kdekoli v Praze zdarma, které před třemi roky zásadně zpřísnilo většinovým zavedením placených modrých zón, je přitom zcela zásadní motivací pro fyzické i právnické osoby z Prahy a Středočeského kraje, aby si takový velmi drahý vůz s problematickým dojezdem a nabíjením koupili a financovali i na leasing. Jestliže takové e-auto stojí milion i více, určitě zásadní výhodou není odpuštění dálničního poplatku 1500 korun ročně. Praha jako pátý nejbohatší region EU a do ní denně dojíždějící Středočeši (asi 300.000 lidí denně) se dle Svazu dovozců automobilů podílejí z 66 % na pořízení nějakého elektroauta v ČR.

Pokud návrh na pražském zastupitelstvu projde, takřka podle všech zástupců automobilek a leasingových firem to bude mít zásadní negativní vliv na další už tak problematické prodeje elektrických aut, které Česká republika s výjimkou nižších stovek aut pro státní a veřejnou správu dle nařízení EU dotačně nepodporuje.

Aby problémů s mobilitou nebylo málo, Evropský parlament a po něm všichni ministři životního prostředí zemí EU včetně lidovecké ministryně za ČR Anny Hubáčkové (v rozporu s postojem premiéra Petra Fialy za ODS) schválili zákaz aut se spalovacími motory po roce 2035. Ovšem realizace ideologie záchrany planety před sodovkovým plynem naráží na zásadní problém, který v rozhovoru s agenturou Reuters zdůraznil finanční šéf koncernu VW Arno Antlitz. Podle něho sice bude zákaz spalovacích motorů už za 12 let problematický, ale daleko větším problémem bude výroba dostatečného množství baterií pro e-auta.

Vedle postavení dostatku výrobních kapacit jde v prvé řadě o kritické suroviny, jako jsou pro současné baterie lithium, nikl, mangan, kobalt a další vzácné kovy a zeminy, jež v posledních letech raketově zdražily (např. lithium na jaře meziročně na šestinásobek!) a navíc mnoho z nich kontrolují diktátorské země Rusko a Čína. Generální ředitel automobilky Stellantis Carlos Tavares minulý měsíc uvedl, že automobilový průmysl postihne nedostatek baterií pro elektromobily už v roce 2024 a 2025.

Tam, kde sáhne násilná ruka regulátora a v podstatě drogová závislost na dotacích, tam ekonomika a život lidí skomírají. Nicméně tržní princip se uplatňuje také: čeho je málo, to je drahé, což odsunuje marketingové sliby o brzké cenové dostupnost elektroaut na neurčito. Zato se blíží zánik masové mobility v podobě dostupných malých rodinných klasických aut.

Řada zemí má s elektromobilitou obrovské plány, jež se jaksi nenaplňují. Německo mělo mít v roce 2020 už milion e-aut, což nemá dodnes navzdory souhrnu dotací a daňových na jedno auto ve výši 20.000 eur, kdy Berlín chce v roce 2025 tuto podporu ukončit. Za osm let mají mít e-aut Němci na trhu 15 milionů...Češi mají v roce 2030 podle optimistického scénáře vlastnit 500.000 elektroaut, zatím je to 11 tisíc, tedy 1,8 promile vozového parku. Podle rozboru Mezinárodní agentury pro energii (IEA) by se i při realizaci všech ambiciózních (rozuměj fantasmagorických) plánů zavádění elektromobility ve světě snížil v roce 2100 růst planetární teploty o 0,0001°C.

Když jsme v roce 2003 do Evropské unie vstupovali, byla to pro Čechy radostná představa nového člena exkluzívního klubu s demokracií a svobodným trhem. Dnes se EU mění na superstát s demokratickým deficitem ovládaný politikou řídící ekonomiku dotačního rovnostářství a nedostatku. Dnes je EU byrokratický moloch, který se nám pod záminkou světlé, tentokrát zelené budoucnosti, plete do každodenního života. I když autor blogu chápe, že ČR je s 80 % exportu do ostatních 26 zemí EU na Unii ekonomicky i bezpečnostně klíčově závislá, hlasovala by dnes většina občanů ČR pro vstup do Evropské unie?

Dokument
12. 7. 2024

Kromě vojenské podpory, na kterou se vztahuje tento slib, mají spojenci v úmyslu nadále poskytovat...

Aston Ondřej Neff
12. 7. 2024

ANO – kromě trvalého vzestupu – zaznamenalo dva úspěchy v poslední době. V eurovolbách zabodovalo...

Ivo Fencl
12. 7. 2024

Francouzi připravili novou adaptaci Dumasova klasického románu o pomstě a viděl jsem ji. S...

Václav Vlk st.
12. 7. 2024

Jak by pravil nezapomenutelný major Terazky: „Herr, súdruh, tavarišč geněrál, som daký zmätený!“ Aj...

Jan Bartoň
12. 7. 2024

Prohlášení NATO k Ukrajině garantuje nezvratnost členství Ukrajiny v NATO. Současně hovoří o tom,...

Aston Ondřej Neff
10. 7. 2024

Tomio Okamura v úterý oznámil, že jeho strana bude na půdě europarlamentu ve spolku s Alternativou...

Aston Ondřej Neff
9. 7. 2024

Nepamatuji, že by někdy v minulosti byly volby v těchto zemích sledovány tak pozorně, jako letos....

Aston Ondřej Neff
11. 7. 2024

Obruč ideologického dohledu má sevřít hustě osídlené území uprostřed Čech. Jádro ideje: člověk je...

Aston Ondřej Neff
12. 7. 2024

ANO – kromě trvalého vzestupu – zaznamenalo dva úspěchy v poslední době. V eurovolbách zabodovalo...

Marian Kechlibar
11. 7. 2024

Každý tuší, že po příští epizodě srovnatelné s tou katastrofální debatou na konci června už nepůjde...

Zdeněk Lukeš
12. 7. 2024

Posledně jsme se podívali do vídeňských muzeí, dnes v rakouském hlavním městě ještě zůstaneme....

Lidovky.cz, ČTK
11. 7. 2024

V Belianských Tatrách na Slovensku zahynuli po sesuvu půdy dva lidé, jednou z obětí je i Češka....

Lidovky.cz, ČTK
12. 7. 2024

Česká televize (ČT) po postupu Barbory Krejčíkové v sobotu od 14:55 mimořádně odvysílá na kanálu...

Lidovky.cz, Dalibor Maňas
12. 7. 2024

Násilný trestný vyšetřují kriminalisté od úterního večera v Olomouci. Podle informací policie muž...

Lidovky.cz, ČTK
12. 7. 2024

Pět lidí, včetně těhotné ženy a tříměsíčního dítěte, zranil ve čtvrtek večer muž při útoku mačetou...

Vyhledávání

TIRÁŽ NEVIDITELNÉHO PSA

Toto je DENÍK. Do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy. Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston). Příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce.

ondrejneff@gmail.com

Rubriku Zvířetník vede Lika.

zviretnik.lika@gmail.com

HYENA

Tradiční verze Neviditelného psa. Sestává ze sekce Stručně a z článků Ondřeje Neffa - Politický cirkus a Jak život jde. Vychází od pondělka do pátku.

https://www.hyena.cz