24.9.2021 | Svátek má Jaromír


Diskuse k článku

ZDRAVOTNICTVÍ: Rozpad zdravotní péče?

Dětská psychiatrie hlásí akutní nedostatek lůžek i lékařů. Na určení termínu návštěvy v ambulanci nebo na lůžko v nemocnici čekají děti i dlouhé měsíce.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 21.7.2021 20:05

Jak to tak čtu, tak fakt je lepší být zdravý a bohatý než chudý a nemocný.

V. Kain 21.7.2021 15:46

Pandemie tento problém neznenásobila,ale jsou především media a zbabělí politici.Ti mají na hrbu psycho této země.Ti by se měli zodpovídat a to tvrdě a nekompromisně.

J. Kulheim 21.7.2021 16:27

Věřím, že i k tomu dojde. Rok jak v kriminále, promrhané miliardy a výsledek žádný.

P. Kubáč 21.7.2021 12:39

Problém zdravotnictví už není zejména o penězích. Je hlavně v tom, že v korporátní , nebo veřejné sféře - sice dostanete o 1/3 peněz méně, ale máte 1/3 práce a 1/10 zodpovědnosti.

Všechny profese "kde se musí makat" mají nebo budou mít problémy s "nedostatkem lidí". To je projev krize současné společnosti, stejně jako když pozdní bolševik plakal, že "niesu robotníci"

V. Heidlerová 21.7.2021 10:14

Je mi téměř 85 let. Stále si kladu otázku, jak to, že už i mladá generace je psychicky neodolná. My jsme chodili do skautu, sokola, naši otcové se psychicky nehroutili a šli do odboje proti okupantům atd. Byli jsme připraveni na těžkosti života a na potřebnou skromnost. Psychiatra jsem potřebovala za komunistů, tehdy žádní nebyli, zvláště ne ti, kteří by se zabývali problémy diskriminovaných. Tak člověk musel zabojovat sám, většinou pomocí přírody a přátel. Dnes vyrostla přežraná generace, která - když nedostane hned, co chce - se hroutí. A jít bojovat za vlast? Kromě několika eticky vyspělých jedinců neznám nikoho. Díky komunistům se z nás stali sralbotkové a pažravci.Rv

L. Beneš 21.7.2021 10:30

Nemyslím, že jsou tím vinni jen komunisté. Podobné názory dávají najevo mí přátelé a známí ze zemí, kde komunisty nikdy u vesla neměli.

P. Hák 21.7.2021 10:32

Jak dlouho měli komunisty v USA a v Británii?

V. Kuhaj 21.7.2021 11:28

Problém nejsou komunisti, paní Heidlerová. Problémem je výchova - ať už záměrná, či ne - k nesamostatnosti. Takové to popřevratové psychiatrické reklamní plkání, jak na západě je normální, že každý lépe situovaný jedinec má svého psychiatra, a jak je potřeba psychiatrii vyhledávat, nebo aspoň psychologa, přineslo své důsledky neblahé důsledky. Myslíte že dnešní rodiče jsou hrdí na zdraví svých dětí? To se zeptejte ve školách, jak tvrdě vymáhají pro své děti úlevy s odkazem na jejich údajné hendikepy. Stávají se z nás zbabělí, nesamostatní a slabošští jedinci, kteří vidí vinu v každém jiném jen ne v sobě, a když nás někde píchne nebo jsme smutní, utíkáme k odborníkům. Nejde zdaleka jen o psychiatrii, své místo na slunci hledají kdejaké obory, ale právě psychiatři by měli vědět, jak je tahle manipulace zákeřná. A jak moc se nám vymstí.

P. Hák 21.7.2021 12:59

Souhlas, ale nejde jen o psychiatrické reklamní plky. Celkově se sešly dvě věci. Lidi ztotožnili jakoukoli disciplínu s diktaturou, včetně vnitřní disciplíny, ochoty se zapřít a něco vydržet a makat. A také se časově u nás potkal konec komunismu a konec starých časů. Na Západě byl vývoj od 60. let v podstatě postupný, u nás to bylo naráz.

V. Kuhaj 21.7.2021 14:30

R^

J. Ptáček 21.7.2021 10:01

Musím se našeho zdravotnictví zastat, tak špatně na tom není. Ale zásluhu na tom nemá ani premiéři, ani vláda, ani poslanci, ale běžní lékaři, primáři, sestry a další zdravotní pracovníci. Ať už vládne pravice nebo levice.

Pořád ještě pro nás neplatí výrok milovaného A. P. Čechova:

"Zatímco právníci vás jenom oškubou, lékaři vás nejprve oškubou a teprve pak zabijí".

L. Beneš 21.7.2021 10:37

Ano. Většina lékařů chce pacientovi opravdu pomoci. Jako již starší pán navštěvuji odd. kardiologie v naší FN. Lékař specialista se dívá po celou dobu mé přítomnosti z okna, někdy mám pochyby, zda slyší mé odpovědi na těch pár otázek, jež mi položí. Potom kývne mlčky na sestru u PC, která stiskne klávesu a po chvilce mi podá recept případně mi řekne, že recept mám v mobilu. Kontakt lékaře a pacienta v podstatě nulový.

J. Janotová 21.7.2021 14:18

On ten lékař má v podstatě vše, co potřebuje o nás vědět, ve výsledcích vyšetření, které jsme absolvovali než jsme k němu dorazili. Určitým způsobem "odlidštěná" medicína...Ale funguje to přece jen lépe než "milý pan doktor", který měl k dispozici fonendoskop a špachtli do krku....

L. Beneš 21.7.2021 14:44

Pokud šlo o vyšetření pravidelnosti srdečního rytmu v případě dámy, dávali dříve lékaři přednost přiložení ucha na její hrudní koš (Viz film Postřižiny).

J. Janotová 21.7.2021 15:07

R^:-). Jenže např. arytmii, která byla příčinou mrtvice, takto neodhalí ani pan Hrušinský ;-). Takže pacient několik dní běhá se snímačem, pak absolvuje další vyšetření... a je mu sděleno (většinou "veelmi suše"): příčina je jasná, uděláme s tím to a to (čemuž naprosto nerozumí), objednejte se...Příbuzný to komentoval: připadal jsem si jak kus flákoty na pultě řeznictví. Ale je bez potíží ....

L. Beneš 21.7.2021 15:54

U nás jeden sportovec - cyklista závodník, jmenoval se jako ten hudební skladatel, co se narodil na věži, (věk 31 let) absolvoval vyšetření EKG naprosto v pořádku, vyšel ven a po 100 metrech zkolaboval a zemřel. Opravdu, nekecám!

Š. Šafránek 21.7.2021 9:57

Ano, lékařů ve je málo ve všech oborech a jejich věkový průměr je deset a více let nad optimem. Proto je neuvětitelné, že se s kapacitou lékařských fakult za posledních 20 let nic neudělalo, resp. až nyní zazněl příslib o 10% navýšení počtu přijatých, což je nic. Znám spoustu nadaných a motivovaných dětí, které se na lékařské fakulty nedostaly, a protože na jiné školy ano, už to za rok většina z nich zkoušet nebude, a pokud ano, budou soutěžit z jinými nadanými a motivovanými dětmi, kdo z koho. Plýtvání tímto potenciálem je neodpustitelné. Místo výchovy vlastních lékařů český stát preferuje nábor lékařů z Orientu a postsovětských republik.

P. Hák 21.7.2021 10:33

No já nevím. Dříve byl také nedostatek lékařů?

Š. Šafránek 21.7.2021 11:19

Nebyl. Když jsem v pětadevadesátém končil lékařskou fakultu, jelikož jsem neměl žádné známé, nesehnal jsem ani jako Pražák místo v Praze - a nelituji toho. Nicméně v té době byly v produktivním věku silné válečné ročníky a před nimi byly další silné ročníky, které vystudovaly po válce, kdy se anatomie přednášela na stadionech (v uvozovkách), aby se dohnal válečný deficit uzavřených vysokých škol. Současným problémem je, že na rozdíl od komunistů nikdo už třicet let nepredikuje potřebu lékařů v budoucnu, kdy selekce při přijímacím řízení a následná selekce při zkouškách vyústila v požadovaný počet absolventů. Tato data má lékařská komora a upozorňuje již asi 15 let systematicky na hrozící průšvih, ale nikdo jí neposlouchá. Není žádný problém spočítat potřebu lékařů za 10 - 15 let se započtením procenta absolventů do zahraničí a podle toho stanovit počty dnes přijatých a podíl z nich, který úspěšně o šest let později úspěšně absolvuje, není žádný problém podmínit vystudování za státní peníze závazkem. Jenže v praxi stát na jakoukoli regulaci a plánování v tomto směru rezignoval a zdá se, že neviditelná ruka trhu není všemocná, že. Tak asi tak.

P. Hák 21.7.2021 12:39

Chápu, laicky mi to taky tak nějak přišlo.

T. Vodvářka 21.7.2021 13:24

Zdravím, Štěpáne. Na to, že dojde je kolapsu, upozornil již dr Dušek ze statistiky v roce 2017 na sjezdu ČLK, kde naprosto přesně popsal situaci, která je nyní ( a to samozřejmě nebyl žádný Covid atd.). Problémem je 4 leté volební období a daleko kratší životnost ministrů zdravotnictví, takže nějaká dlouohodobější koncepce, která je nutná právě z Tebou uváděných důvodů, se nekoná a bojím se, že ani konat nebude. Lidé chtějí populismus, všechno hned a okamžitě, nejlépe ihned u špičkového specialisty.

Důsledky máme nyní a světlo na konci tunelu zatím ani nebliká.

J. Janotová 21.7.2021 14:47

Plus k tomu přidejte zoufalý způsob atestací.

J. Jurax 21.7.2021 19:58

No, právě že neviditelná ruka trhu je mocná. V případě lékařů v náš neprospěch.

V. Kuhaj 21.7.2021 11:40

Taky jsem chodil k lékaři, jak "dříve", tedy za komunistů, tak i dneska (to podstatně častěji). A řekl bych, že deficit lékařů je zapříčiněn také vyšším komfortem pro pacienty dnes. Ano, také někdy čekám až na mě přijde řada, ale dobře si pamatuju, kolik bylo v čekárnách pacientů "dříve". A diagnostika? To se nedá srovnávat už vůbec. Doktor měl tehdá v ordinaci stetoskop, teploměr a takové ty jednorázové placičky na koukání do krku, přeháním jen mírně. Taky tomu odpovídala doba vyšetření. Dneska? Ani to vybavení, co tam má obvoďák, neumím pojmenovat.

P. Hák 21.7.2021 12:37

Nemyslel jsem jen za komančů, ale třeba taky v 90. letech. Fronty byly, jasně, ale prostě doktoři BYLI. Dneska třeba zubaři někde nejsou. Ne levní zubaři, ale zubaři vůbec. Třeba v okrese Semily zubaře neseženete, ani kdybyste za plombu zaplatil deset tisíc. Syn jezdí 50 km do Liberce.

Vybavení by mělo práci usnadnit, ne a zefektivnit, ne?

V. Kuhaj 21.7.2021 13:00

A dyť já se s vámi nehádám. A docela by měl zajímaly nějaké statistiky, kolik lékařů, kteří u nás zadarmo vystudovali, teď léčí za veliké peníze v zahraničí. A ne neustálé omílání lékařů bez hranic, kolik jich jezdí do zahraničí nezištně pomáhat. Oni totiž i lékaři volí chování, které je pro ně výhodné, víte?

P. Hák 21.7.2021 13:02

Však já se taky nehádám, výše s Vámi výslovně souhlasím :-)

Ano, statistika by byla zajímavá. Je to fajn, vystudovat doma a pak to prodat jinde...

L. Beneš 21.7.2021 10:50

Daňový poplatník - potenciální pacient - přispívá nebo spíše platí i na lékařské fakulty, jejichž mnozí absolventi po promoci okamžitě zmizí v některém ze sousedních států. Za vzdělání, jehož se jim za peníze daňových poplatníků dostalo, by se absolventi státu a daňovým poplatníkům měli revanšovat alespoň pár roky práce na tuzemských pracovištích. Ve světě různé vysoké školy podmiňují studium závazkem pracovat tam, kde je určeno a kde je toho zapotřebí. (Jde de facto o svého času u nás obvyklé umístěnky.) Takže mnoho českých lékařů v době koronavirové krize pracovalo v nemocnicích v nedalekém německém Hofu nebo Cronachu, zatímco nemocnice v Karlových Varech a Chebu žebraly o zapůjčení lékařů z jiných krajů republiky. Chápu, že lékaři raději zůstanou v Praze nebo jiných velkých městech, pak ale nastává situace, jakou vidím u situování lékáren. V naší asi kilometr a půl dlouhé ulici narazím hned na šest lékáren. V blízkém sousedním okresním městě byla poslední lékárna už uzavřena.

V. Petr 21.7.2021 20:51

A to, že platíte "studium" nesmyslných humanitních oborů, jejichž absolventi v lepším případě "jenom" parazitují a v horším přímo škodí Vám nevadí?

L. Beneš 22.7.2021 8:20

Ovšem, že mi to vadí a nijak se tím netajím.