3.6.2024 | Svátek má Tamara


Diskuse k článku

UDÁLOSTI: Třídní boj versus spravedlnost

Během času se u nás prosadil v podstatě samospádem zcela specifický způsob politiky. Existuje sice zatím ještě v rámci formálně demokratických limitů, ale zdá se, že mu ty limity čím dál tím víc překážejí. Jde především o vztah exekutivy (vláda, prezident), vládní koalice a opozice, veřejnosti (na její mluvčí se pasují nejrůznější "iniciativy" a "aktivisté") k "orgánům činným v trestním řízení" a soudům.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Urban 4.7.2012 20:24

Re: Poslední odstavec článku

Tak tak. Doležal ví, o čem píše. Bohužel :-(

J. Jurax 4.7.2012 18:50

Re: Dva ZÁVISLÉ pilíře státní moci v ČR

jak politické strany a jejich lídři zastupují občanstvo a dělají pro ně vše dobré.

No, ti lídři dělají vše dobré jednak pro rodné strany, jednak a hlavně pro sebe a kmotry, co jsou za nimi. Na občanstvo séřou zvysoka - vyjma před volbami, kdy jej oblbují sliby. Stejně se dá volit jenom hodně špatně a ještě hůř ...

J. Jurax 4.7.2012 18:44

Re: Hrube nesouhlasim

Přesně!

J. Jurax 4.7.2012 18:43

Re: Právě proto, by Parkanová měla stanout před soudem,

Ano, běžné politikum - ministr přece za svěřený rezort nese toliko politickou odpovědnost, tedy de fakto žádnou - v nejhorším přijde o koryto a bude uklizen do korýtka jiného míň na očích ... a škodit bude dál ... pamatujete třeba na jistého Tvrdíka?

Skoro se divím, že tento stát ještě funguje ... jestli to není tím, že podstatná většina občanů tohoto státu nejsou politikové, ale slušní lidé, vytvářející svou prací tolik hodnot, že to žádná politická garnitura přes veškerou snahu zatím nedokázala všechno zkurwit a rozkrást ... zatím ...

J. Jurax 4.7.2012 18:35

Poslední odstavec článku

by se měl tesat do hodně trvanlivého šutru!

M. Kosejk 4.7.2012 17:36

Re: Hrube nesouhlasim

Cituji v vašeho příspěvku: "Pokud někdo ve firmě obchodující s akciemi udělá na základě dodržování

zaběhnutých postupů špatnou investici, sotva ho kvuli tomu odvede

policie v poutech, přestože také spravuje cizí majetek"

Nemáte tak zcela pravdu. Pokud si takový zaměstnanec počínal s obzvlášť hrubou nedbalostí, tak může být obžalován a i odsouzen právě za paragraf: hrubá nedbalost při správě cizího majetku. A může to dopadnout i na jeho nadřízené, pokud se prokáže, že se nedostatečně věnovali kontrole práce svých podřízených.

J. Holič 4.7.2012 16:13

Re: Zabehnute postupy

Jenomže se očividně u armádních zakázek vyhlašovat výběrové řízení podle zákona nemusí. Nejsem armádní expert, abych posoudil, zda to má racionální důvod, nebo ne - mě osobně to nepřipadá správné a taky bych byl rád, kdyby se na takto velké zakázky výběrka dělat musela. Ale to, co je důležité je to, žda byl překročen zákon či nikoliv. Pokud zákon takový postup nepřikazuje, není jeho nedodržení trestné.

K. Dvořák 4.7.2012 15:52

Re: Zabehnute postupy

Nemusim delat posudek, staci poptat u vyrobce dodavku prislusneho materialu (tak to ostatne MO udelalo, kdyz v roce 2006 chystali marketingovou studii). A nebo muzu vyhlasit soutez. Kdyby to Vlasticka udelala, nemuseli ji dnes popotahovat. Zadny spech nebyl a ty argumenty s vymenou za L-159 dost smrdi. Spanelska armada jasne rikala, ze s nimi nechce mit nic spolecneho. A taky nema, ty letadla uz nejakou dobu skladuje Omnipol nekde ve Spanelsku. A muze se stat, jako se to uz ostatne s jednim z tech stroju stalo, ze nam je EADS vrati jako "pokutu".

R. Langer 4.7.2012 15:47

Re: Jen přísně selektivně, pane Doležal!

No jo, ale to se ti potom nebude líbit soudruhu... :-P

J. Holič 4.7.2012 15:18

Re: Zabehnute postupy

Pokud jde o konkrétně definovaný trestný čin, není o čem mluvit. Pokud ale jde o trestný čin nedbalosti při správě majetku, musí být jasné, co nedbalost je a co není. Pokud je tedy něco zavedenou praxí, která podle všech dosavadních ministrů má svůj důvod, že se onen posudek relevantně vypracovat na vojenskou zakázku nedá, jak určíte že k této nedbalosti došlo? Já si dovedu představit, že armádní zakázky jsou natolik specifické, že prostě takový směrodatný posudek opravdu nelze udělat. To určitě mnoha lidem sloužilo jako záminka, aby se po oprávněnosti požadovaných částek moc nepátralo, ale takový přístup mají opět spíš sledovat voliči, než policie. 

J. Holič 4.7.2012 15:03

Re: Já jsem jako volič zodpovědnost vyvodil

asi proto, že vás nebylo víc.

J. Holič 4.7.2012 14:59

Re: Hrube nesouhlasim

Právě že vím, že taková věc platí naprosto bezezbytku. Co se stalo při pokusu Zelených a VV o vstup do politiky? Předně volební účast v těch letech nebyla nijak zásadně vyšší, takže ti, co na tao kašlou, ti na to kašlali opět. Takže voliči nedělali to, co by měli. Už podle toho co prosazují a jak vystupovali, bylo zcela zřejmé, že se Zelení budou chovat tak, jak se chovali a že jim o ekologii vůbec nejde, často ani nevědí co to je. Kdyby pozornost jejich voličů sahala dál než za první bilboard, nikdy by se do parlamentu nedostali. Takže opět chybný úsudek voličů. U věcí veřejných to bylo zrovna tak. Už před volbami se vědělo o Johnových kauzách i o Vítu Bártovi a přesto měla tato strana úspěch. Chyba politiků? Nikoliv, ti jen nabízejí poptávané zboží, pouze a zase chyba voličů. Kolik slušných lidí podle vás půjde do politiky, když ví, že pro půlku lidí je důležitější víkendové poležení na chatě, než budoucnost země? Když uvidí, že z té zbylé půlky vymění nemalá část svůj hlas za třicet korun u lékaře (není tohle také korupce?)? Volby nejsou vysvědčením s pouze informativním charakterem, jako ve škole. Pokud někoho lidé nezvolí, prostě tam nebude, pokud mu dají málo hlasů, bude mít menší vliv. A takové vysvědčení je pro strany sakra důležité. Proč by se ale ODS nebo ČSSD snažily, když mají stabilní podporu víceméně nezávislou na tom, jak se chovají?Nakonec jako důkaz toho, že to vypadá jinak, když se volič chová jak má, docela dobře poslouží Praha. Tam měla dlouho ODS svoje postavení celkem jisté. V posledních volbách ale voliči jasně dali najevo, co si o pražské ODS myslí a zvítězila jiná strana. ODS byla nucená dát do čela kampaně neprofláklou tvář a nakonec v pudu sebezáchovy začala odřezávat provazy těm, co to praze dříve měli "pod palcem". V současném stavu se ve vedení města změnilo tolik věcí k lepšímu, že mě to až překvapilo. Voliči lidem z ODS ukázali, že se budou muset sakra snažit, jestli chtějí ještě někdy v Praze uspět.

P. Urban 4.7.2012 14:52

Pro začátek by možná stačila poctivost a kompetence

kterou paní Parkanová coby šéf ministerstva obrany evidentně postrádala. (Tu kompetenci.) Co je scestného na tom, pokud chceme, aby byl stát řízen aspoň tak efektivně, jako srovnatelně velká soukromá firma ?

P. Urban 4.7.2012 14:47

Tak vo co go ?

ať jde paní Parkanová k soudu, ten ji osvobodí a bude to.

Pokud tady někdo určuje policii, koho bude, respektive nebude zatýkat, pak to nejsou voliči.

D. Švik 4.7.2012 14:46

Re: Bohužel musím říci, že pan autor žvaní.

Doležal žvaní již dlouhodobě...těžko říct čemu to přičíst. Kdysi dávno psal jakžtakž obstojně, ale to už je pryč.

P. Urban 4.7.2012 14:42

Já jsem jako volič zodpovědnost vyvodil

ale z nějakých neznámých důvodů na to Parkanová nereagovala. Stejně, jako na to nereaguje pan Kalousek.

D. Švik 4.7.2012 14:39

Re: Hrube nesouhlasim

Jak to víte? Viděl jste ty smlouvy, popřípadě policejní akta kauzy? Nebo jen tak střílíte z toho, co proběhlo v médiích? Já to nevím. Odpovědnost může být politická, trestní a třeba také žádná. Počkám si na výsledek policejního vyšetřování a potažmo na soud (dojde-li k němu).

P. Urban 4.7.2012 14:39

V českém právu máme paragraf o poškozování cizího majetku při jeho správě

Neměli bychom ho zrušit, abychom nevyráběli nové Hilsnery ?

Leopold Hilsner se ocitl ve špatnou chvíli na špatném místě, což nemohl vědět, a nic špatného neudělal. Paní Parkanovou ale nikdo nenutil, aby přebírala zodpovědnost za něco, čemu nerozumí.

D. Polanský 4.7.2012 14:13

Právě proto, by Parkanová měla stanout před soudem,

aby ten jasně řekl, že se nejedná o trestní čin tunelování státních prostředků, ale běžné politikum. A tím mohou politici v lumpárnách pokračovat. Pokud je to demokratický postup, tak OK a jedeme vpřed, pardon zpět.

K. Dvořák 4.7.2012 13:42

Re: Zabehnute postupy

V tomto pripade lze vysledovat, ze na MO panuji nasledujici zabehnute postupy: (1) nedodrzuje se plan akvizic, (2) poptava se zbozi a pak za nej klidne zaplati cenu o desitky procent vyssi, (3) nerespektuji stanovisko svych odbornych utvaru, ktere rika, ze nakupovane zbozi nesplnuje vsechny pozadavky, ba naopak, (4) snazi se tyto odborne utvary presvedcit, aby sve stanovisko upravily tak, aby pripravovany nakup podporily. A asi by se dalo pokracovat.

Mozna, ze porusovani vsemoznych zasad dobre spravy neni trestne, ale urcite ne proto, ze se stalo standardem. Rozhodne by nemelo nijak vadit, kdyby se z takoveho slendrianu pani Parkanova zodpovidala pred soudem. Samozrejme jen v pripade, ze zalobce bude schopen jeji obvineni dolozit.

Mimochodem, mnohem smirliveji bych na Parkanovou nahlizel, kdyby vyvodila tu tolik vzyvanou "politickou zodpovednost" a rezignovala na svou funkci a poslanecky mandat. Jenze toho se zjevne nedockame uz jen proto, se prave poslanecky mandat ji dava sanci vyhnout se trestnimu stihani.

V. Linhart 4.7.2012 13:28

Re: Hrube nesouhlasim

Sám víte, že to co říkáte neplatí. To platí jenom v blouznivých mozcích současných demokratických dogmatiků. Pohleďte na fenomén protestních stran, které vyrašily v posledních letech jako reakce na nesnesitelné způsoby stran zavedených. Líbivými slovy většinou získaly zklamané voliče, aby po pro ně úspěšných volbách s proklamovanými dinosaury seděly u jednoho stolu a chovaly se proti svému vlastnímu programu.Říká se tomu prý realistická politika, ale ve skutečnosti je to institucializovaná korupce. Takové vysvědčení volbami pro politika nemá smysl. A už vůbec ne pro voliče. Někdy sním o takové malé diktaturce, která celý ten rudo-modro-oranžově-černoprdeně-kalouskovský trust darmožroutů vymete až do Vltavy. Volit nemá smysl, chce to klacek do ruky. A nebo veřejné vyšetřování jejich činnosti.

Co je lepší?

J. Holič 4.7.2012 13:21

Re: Dotažení

Policie a soudy nemají řešit jetli je v vše v pořádku, ale to, zda došlo ke spáchání konkrétního trestného činu, nebo přestupku. Autor tedy vyjádřil obavu, aby nepadl verdikt "vinen" ačkoliv by k porušení zákona nedošlo.

Navíc zatím se řeší otázka vydání/nevydání, tedy záležitost poslanecké imunity. Ta má ochránit poslance před nekalými praktikami politického boje. Představme si tedy, že by Parkanová byla vydána a soud poté rozhodl "nevinen". Je celkem jasné, že ani po takovém rozsudku nebude politická pozice takového člověka taková, jako před stíháním. A podnět policii k vyšetřování může podat kdokoliv, kdokoliv tedy může poškodit politického oponenta. Tento případ má parametry právě takového útoku. Pokud by skutečně šlo o snahu postihnout špatnou praxi zadávání armádních zakázek, padlo by obvinění na všechny dosavadní ministry obrany a na pana Bohuslava Sobotku. Ti všichni se totiž zachovali stejně jako paní Parkanová, pan Sobotka informoval svého ministra dopisem o tom, že se posudek na cenu obvyklou u armádních zakázek dělat nedá.

V. Němec 4.7.2012 13:17

Re: Dotažení

Vtip je právě v tom že rozsudek nevinen není považován za dotažení ale za zemetení jelikož byl dotyčný medii a po té veřejností již dávno uznán viníkem a to mne vážně děsí protože jsem zažil na vlastní kůži kam až to může dojít

J. Holič 4.7.2012 12:57

Re: Hrube nesouhlasim

Mě fascinuje, jak se neustále lidé rádi zbavují zodpovědnosti, aby náhodou vina za jejich problémy nepadla na ně samotné. Politická odpovědnost není vymáhaná svědomím politika ani jakousi virtuální politickou kulturou. Tu politickou odpovědnost musí vymáhat voliči při volbách. To že na to většina voličů kašle je jenom jejich vlastní hloupost a nevidím důvod, proč by za ně měl někdo jiný dělat jejich práci jenom proto, že jsou líní a intelektuálně na dně.

J. Holič 4.7.2012 12:47

Re: Hrube nesouhlasim

Jenomže vědomé stanovení špatné ceny kvuli osobnímu obohacení není tím, kvuli čemu je vyšetřovaná. Pokud by existovalo důvodné a podložené podezření, že záměrně nenechala vypracovat posudek, který se jinak provádí a tím změnila podmínky tak, aby se mohla obohatit, pak by to byl případ pro policii. Jenže ona je obviněná ze "zanedbání povinnosti", navíc  v situaci, kdy její povinnosti takový krok neobsahovaly.

V. Linhart 4.7.2012 12:43

Re: Jen přísně selektivně, pane Doležal!

Tak to udělejte, bobečku. Čekají na Vás...

J. Ptáček 4.7.2012 12:40

Re: Myslím, že je nutno v první řadě zvážit, jaká je role ministrů

Jak to řešit? Stačí pozavírat pár politiků z věrchušky a ostatní si už pak dají majzla.

J. Holič 4.7.2012 12:40

Re: Náběh na vidle p. Vlka st.

Pokud za celou dosavadní existenci vámi spravovaného rezortu platí, že se pravdivý a použitelný posudek na cenu obvyklou vypracovat na takový nákup nedá, sotva můžete být stíhán za to, že jste ho nenechal vypracovat. Je to jako když budete vyškolen na nějakou práci a její náplň je přesně daná a vy nakonec budete popotahován za to, že jste tu práci prováděl tak, jak se očekávalo, tím spíš, když podle všech informací neprovádíte nic protizákonného.

R. Langer 4.7.2012 12:37

Re: Jen přísně selektivně, pane Doležal!

Ano, to bych mohl. Možná to dokonce jednou udělám.

J. Ptáček 4.7.2012 12:36

Re: Hrube nesouhlasim

Zapomínate ale na jedno, pokud Parkanová sama, či pro někoho jiného, nesprávně nechala určit cenu letadel za účelem osobního nebo stranického obohacení, pak už je to jiná písnička, nejedná se o politické pochybení ale o trestný čin a to by měl právě určit soud. Proč propadá Kalousek takové hysterii nikdy dříve u něho nevídané. Kdyby si byl jistý v kramflecích, tvářil by se jako obvykle bohorovně.