11.5.2024 | Svátek má Svatava


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Havel a renesance českého komunismu

Oslávili sme výročie 17. novembra a ja musím začať konštatovaním, že zlí chlapci by nemohli toľko škodiť, keby im dobrí chlapci nerobili cestičku. A "dobrý chlapec" Václav Havel takto narobil kopu zla. Výsledkom je návrat komunistov stalinského typu do popredia českej politickej scény.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Kulhánková 23.11.2012 16:14

Re: kde vládnou komunisti

Opatrně s těmi polokoulemi!

J. Kratochvíl 23.11.2012 15:54

Antikomunistické pokrytectví.

Pokud jde o popularitu KSČM, tu mají „na svědomí“ také především politici, kteří se v kontrastu ke KSČM rádi označují za demokraty. Jinými slovy, KSČM je poměrně populární především kvůli otřesné politice „demokratů“. Lidé tuto stranu volí nikoliv kvůli jejím idejím a programu, ale především na protest proti vládní politice i korupci a klientelismu velkých stran. A totéž bylo po druhé světové válce se zkušenostmi s politiky za 1.republiky a s válkou.

Rozhodující je, že  stát KSČM nezakázal jako nedemokratickou stranu, ba že ani nezakázal strany, které mají v názvu slovo „komunistická“. A neméně důležité je, že se KSČM, která není totéž co KSČ, se nedopustila za posledních 23 let antidemokratických excesů.

Volební úspěch KSČM je totiž především výsledkem nezájmu o volby ze strany nekomunistických voličů, a ten je pro změnu výsledkem znechucení těchto voličů z politiky „demokratických“ stran. Protesty proti úspěchu KSČM, jakkoliv jsou vysvětlovány „morálním“ znechucením, tak přicházejí s „křížkem po funuse“, protože se lze zeptat, kde byli titíž aktivisté před volbami a v době voleb. 

L. Křivan 23.11.2012 15:43

Re: Češi - malý národ malých lidí,

Á, Pepek Vyskoč spolehlivě zabečel !

No, já nejsem ani Forman, ani tenista, jen jsem vystudoval vysokou školu v Německu. Inženýr. Nic víc. Ale nestěžuju si.

J. Dvořák 23.11.2012 15:32

Dávno,dávno již tomu kdy jsem Havlovo srdíčko nastavil do správné polohy !

A to se podívejme co z toho krásně a pravdoláskově vzniklo : (_!_) !

E. Sevrát 23.11.2012 15:21

Re: Češi - malý národ malých lidí,

Proboha snad se nepovažujete za elitu ?? Ale s tou malostí máte pravdu,jenom zapšklý emigrant jako vy a např. pan Šulc pomlouvá svou rodnou zem.Od pana Formana,Třísky,Navrátilové,Vrzáňové apod. takové blitky neslyšíte-jestli to není tím,že oni v nových zemích uspěli,na rozdíl od některých duševních trpaslíků,kteří jenom tím,že žijí v USA,GB apod. mají pocit,že zbaštili Šalamounovo lejno.

J. Vyhnalík 23.11.2012 14:20

Velký omyl

V listopadu 1989 se nejednalo o žádnou revoluci, ale o řízenou sebedestrukci jako vyvrcholení pěrestrojky. Ještě v srpnu a říjnu 1989 si s námi hráli policisté na honěnou, ale už tehdy bylo jasné, že se konec blíží. Řadoví policisté hlídající Staroměstské náměstí se nám omlouvali a zároveň radili, jak se vyhnout magorům z pohotovostního pluku, kterým šlo v první řadě o to si do někoho pořádně praštit.

V listopadu už bylo jasné (NDR, Polsko, Maďarsko), že ani u nás nemají komunisté šanci si svou moc udržet. Ti chytřejší z nich se postarali o to, aby se to obešlo bez zbytečného krveprolití a trpělivě čekali, než se národ vzpamutuje a dá dohromady nějakou reprezentaci, které by šlo moc předat.

Havel jako výrazná osobnost disentu se stal přirozeným ohniskem, ale jako politik zklamal. Ne tím, že se nechal zvolit komunistickými poslanci, ale hlavně tím, že zůstal na půli cesty. Na jedné straně byl presidentem, ale na druhé straně nedokázal zformulovat konsistentní politický program okolo kterého by shromáždil lidi podobných názorů a se kterým by mohl jít do voleb. Pokud chtěl dělat nepolitickou politiku, měl zůstat u jednoho presidentského mandátu, jak ostatně sám původně sliboval. Každopádně to, že se nechal zvolit presidentem 4x dokazuje, že samotná funkce pro něho byla důležitější než duch ústavy, kterým se tak rád oháněl.

Rozpuštění staré KSČ a zákaz strany se slovem komunistická v názvu by nejspíš pomohl tomu, aby se politická scéna v ČR vykrystalizovala rychleji a transparentněji, ale rozhodně to nebyla jediná a zdaleka ne největší chyba Václava Havla. Daleko horší bylo to, že zablokoval změnu volebního systému a s poměrným volebním systémem nám zachoval chronicky nestabilní vlády, závislé na nestabilních koalicích a zákulisních dohodách. Obecně řečeno ráj pro všechny lobbyisty a prodejné politiky.

Stěžování si na komunisty je válčení v minulé válce, dneska by nás víc měla bolet dluhová krize a plýtvání na nesmyslné výmysly EU (zelená energie, ženské kvóty atd.).

V. Novák 23.11.2012 14:17

Takže jsem se ptal zbytečně. Vadí pojmenování.

Proč vám v tom případě vadí polpotovci, kteří se zbavili nejen viněty, ale i marxismu, o leninismu nemluvě?

Doporučím vám přečíst si Shakespeara, Romeo a Julie, monolog Julie "Romeo, ach proč jsi Romeo?..." I ta puberťačka pochopila, že "co sejde na jméně?".

V. Novák 23.11.2012 14:12

Svým výrokem o "blbé náladě" se Havel pokusil naopak

společnost zase spojit - rostoucí naštvanost a dělení na "my" a "oni" bagatelizovat tím, že je to jen nálada. A co je nálada? Něco efemérního, něco co se mění každým okamžikem, co existuje klidně i bez důvodu. Blbá nálada jako spleen nebo chandra, v podstatě flanc člověka, co nemá jiné starosti, tak má blbou náladu.

Čímž prokázal svou naprostou odtrženost od běžných lidí - protože to nebyla nálada, to byla reakce na propad ekonomiky, růst nezaměstnanosti, na aroganci nových mocipánů, prostě všechno, co provázelo 90. léta. Dalším výrokem o lampě za 20 a 15 tisíc to dorazil - pro něj to byla bagatela, pro většinu dvouměsíční plat...

Klaus to ovšem nepochopil jako záchranný kruh, neb byl odtržen ještě víc a vzal to jako kritiku svého vládnutí.

P. Pavlovský 23.11.2012 14:06

Re: Za úspěch KSČM

Já jsem v podstatě konzervativní pravdoláskař, ale to, že když mohl (jaro 1990) KSČ nezakázal, zůstane jako Havlova historická vina.

Samozřejmě, že by se založili ihned znovu, ale nesměli by se už jmenovat komunistická a něměli by žádný majetek, žádnou síť organizací a sekretariátů po celké republice, nic.

Museli by začínat úplně znovu, snad jenom se seznamen bývalých členů, nostalgických po slově komunistická v názvu.

Jsem přesvědčen, že by jich v nbové straně byla sotva polovina!

V. Novák 23.11.2012 14:04

Tak by tady byla "Strana demokratické levice"

nebo "Strana pracujícího lidu", "Radikální sociální strana", "Strana demokratického socialismu" nebo tak nějak by se jmenovala.

Poláci, Němci ani Maďaři neměli stranu s názvem komunistická - ty povinně vládnoucí strany drobně změnily název a jely dál. Dokonce do vlády. Dokonce ve svobodných volbách. No, v Německu Die Linke zatím ne, ale v Polsku, Maďarsku, Bulharsku ano. Jak v Rumunsku nevím.

Co vám tak vadí? Jedno slovo nebo program?

P. Pavlovský 23.11.2012 13:59

Re: Pravda a láska, bohužel, nezvítězly

On byl skutečně děsně naivní, ovšem rychle se učil!

Vzpomeňte,  jak ještě z kraje spolknul hada Dienstbierovi (a to byl v poloitice profík už v roce 1960!) s tím, že se mají souběžně rozpustit jak Varšavská smlouva, tak NATO.

O pár ket později nás do NATO s velkou slávou přivedl a bylo jeden nejaktivnějších politiků, co se kdy na NATO podíleli.

 Moc dobře a rychle pochopil, že je to pro ČR záležitost existenční!

J. Kanioková 23.11.2012 13:53

Ano..

J. Kanioková 23.11.2012 13:48

Na Havla a servilní partičku kolem něj tu "nadávám" každou chvíli...

Takže v tom tady nebudu pokračovat. Havel nebyl svatý a dělal i chyby, i ti kolem něj. Ale jaké byly v těch chvílích reálné jiné varianty? My ostatní jsme při těch valících se změnách byli ABSOLUTNÍ AMATÉŘI a jistě jsme dělali taky i chyby.

Nebyl tu v záloze NOVÝ POLITICKÝ NÁROD, ZCELA jinak myslící, správně myslící, který by mohl či dokonce dokázal razantně odstavit či vykopnout a nahradit VŠECHNY bývalé komunistické zrůdičky i s jejich přicmrdávači", potomky i širším příbuzenstvem. To by se snad republika vylidnila... Všechno je to mnohem složitější, tehdejší chyby plodily pak pozdější, další chyby.. všechno má návaznost..

Za největší chybu považuju PŘEHNANÁ OČEKÁVÁNÍ, a z toho plynoucí čím dál větší zklamání. To je, bohužel, živné pole pro různé sýčky, fabulace, paranoie, alibistické házení vin na jiné, intriky, lži, podrazy... Sem řadím i "slavný" Havlův projev o "blbé náladě". Dělal toho dost pro čím dál rozdělenější společnost.

Jemu (a jeho partě) vyčítám nereálné utopie, skrývané levičáctví v dalším politickém angažování a absolutní víru v jejich jedinou pravdu, ale jestli tehdy v prvních okamžicích byly reálné jiné postupy, to si netroufám posoudit. Ale paranoické teorie o StB, které to VŠE tehdy zosnovalo, odmítám. I některé Cibulkovy výkřiky nutno brát s rezervou, zažila jsem ho párkrát a byť má v něčem pravdu, v celku z něj srší fanatismus.

Takže za naše základní problémy považuji dva - přehnaná očekávání a sekulární společnost (a to si myslím i jako zatvrzelý ateista). Pečlivě sleduju situaci i kolem nás, a nezbývá mi než konstatovat, že v zemích s větším podílem věřících, je stupeň průšvihů o něco menší. Že je tam soukromá morálnost přece jen asi v trochu vyšším levelu, než v zemi, kde se už ve velké míře nikdo nebojí ničeho. Ale věřím, že i tohle se časem utřepe, jen kdyby nám naše problémy přestala násobit jejími chybami EU, která si sama se sebou neví rady a nesmyslně prodlužuje agónii..

B. Hamal 23.11.2012 13:40

Právě jsem přišel na Hrad

Roztomilé není jen to, jak Václav Havel byl zvolen prezidentem Československé socialistické republiky původním komunistickým parlamentem, ale zejména to, že po volbě se z balkonu pražského hradu shromážděným pochlubil: právě jsem byl zvolen j e d n o m y s l n ě ...

J. Urban 23.11.2012 13:30

Re: Jo, tak teď už tomu rozumím

Ano. Nejdřív ukradli všechno všem - a jako že prej pro všechny. A pak to všem ukradli podruhé - pro sebe.

J. Urban 23.11.2012 13:28

Cenné informace. Pro mne ne zase až tak

překvapivé. Četl jsem rozhovor s Havlem, kde hodnotil komunistu Čalfu. V podstatě k zblití - proč jsme teda ty bolšány nenechali vládnout, když to byli takoví hodní a schopní kluci? Je fakt, že to, co Havel a spol. udělali, je vždycky obhajitelné tím, že chtěli zabránit krveprolití (nebylo k němu asi až tak daleko, když někdy 23.11.1989 se zvedly lidové milice "na pomoc Praze"). Na druhou stranu do základů našeho nového systému už byly od počátku zakodovány zásadní genetické vady, jejichž projevy a důsledky nám teď už přerůstají přes hlavu.

J. Boleslav 23.11.2012 13:09

Re: Pravda a láska, bohužel, nezvítězly

Napsal jste to skvěle, naprosto souhlasím. Jen není jasné, zda se u Havla skutečně jednalo o pouhou naivitu, jak píšete. Myslím si, že se s komanči při předávání moci na konci 89. takto dohodl.

J. Václavíková 23.11.2012 13:09

Re: Pravda a láska, bohužel, nezvítězly

Máte pravdu, ale kdyby Havel byl tvrdý a nelítostný pragmatik, nebyl by to Havel, že? Hm. Můžeme jen fabulovat, jak by vypadala jakákoliv jiná alternativa než ta naše skutečná.

J. Boleslav 23.11.2012 13:06

Re: Jo, tak teď už tomu rozumím

Jen aby už potom nebylo příliš pozdě. Jejich ničitelské žezlo už dávno úspěšně přebírají soudruzi z Bruselu. A v záloze jsou islamisti.

J. Boleslav 23.11.2012 13:04

Re: Češi - malý národ malých lidí,

Nějak tak.

J. Boleslav 23.11.2012 13:03

Re: kde vládnou komunisti

Ale ne pod zločineckou komunistickou vinětou. Podobně, jako tam nemají NSDAP, nemají ani kompartaj.

J. Boleslav 23.11.2012 13:02

Re: Za úspěch KSČM

Nemám rád konspirační teorie a o mrtvých jen v dobrém, ale na existenci bolševiků v současné době se HAvel nepochybně podepsal. Kdyby na přelomu roku 89/90 řekl - zakažme bolševika, tak by tady dnes tato zločinecká firma nebyla. Všude okolo je po nich, jen u nás vesele škodí pod svou původní vinětou, i když byl komunismus zákonem prohlášen za zločinecký.

P. Boublíková 23.11.2012 12:50

Re: Za úspěch KSČM

Pan Virtuál napsal můj názor stručněji a jasněji; nemá cenu psát pořád dokola totéž...

J. Kanioková 23.11.2012 11:54

Není nad paušalizaci

P. Urban 23.11.2012 11:19

Re: Havel zazářil a pak zklamal

Jste si opravdu jistý, že boj o kořist a o moc je jen věcí komunistů ?

P. Urban 23.11.2012 11:15

Chápu

Kdysi se říkalo "sedlák", dnes se říká "farmář". Kdysi se říkalo "úspěšní lidé", dnes se říká "komunisté".

Pak je ovšem jedno, koho volíme. Pokud je totiž někdo zvolen, stává se z logiky věci komunistou.

E. Došlík 23.11.2012 11:02

Re: Za úspěch KSČM

Boublíková madam,

NEKECEJTE bludy, Havel byl jasné dítě STB, která si ho chovala jako doma chováte svého mazlíčka, třeba psího. Jedině on, a pakáž kolem něho z Charty 77, to má vše na svědomí . . .

E. Došlík 23.11.2012 10:58

Re: Proti hlouposti je treba se ohradit. Autora neznam, hloupost ale poznam.

Kulhánková madam,

seďte si dál na pláži, a vynechejte svou účast na příspěvcích! Teď se vám to kecá, tak proč jste tady nezůstali a nebojovali o demokracii? Vy a vám podobní nebyli emigranti političtí, ale ekonomičtí!

I. Cerman 23.11.2012 10:50

kde vládnou komunisti

Myslím, že na západní polokouli je víc zemí, kde mají komunisti "podíl na moci". Zmínil bych přinejmenším Německo (strana die Linke  je jen přejmenovaná SED spojená se západními levičáky) a ve Francii jsou v parlamentu ještě extrémnější levičáci než komunisti.

J. Virtuál 23.11.2012 10:29

Re: Že nám budou naše životy už zase ovlivňovat komunisté, s tím nemá Havel vůbec nic společného.

Já se domnívám, že vše ovlivňují  svobodné volby. A ty tu máme.Takže, pokud nám vládnou komunisti, není to proto, že tu někdy byl nějaký Havel,Čalfa nebo Štrougal.Ti jsou minulostí.Současné politické dění je v našich rukách právě díky volbám.Koho si zvolíme, toho tu máme.