7.5.2024 | Svátek má Stanislav


Diskuse k článku

POLITIKA: Konkurenceschopnost vs. škrty ve školství

Snad nejoblíbenějším slovem premiéra Nečase je konkurenceschopnost. Šermuje jím, spolu s modernizací země, skoro na každém kroku. Ovšem aby byl stát konkurenceschopný, musí přednostně investovat do vědy, výzkumu a vzdělanosti populace. S pověstí balíků vynikneme ve světě sotva.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Fiala 14.4.2012 19:16

Zahraniční profesoři na univerzitách v ČR

Též bylo navrhováno v novém Vysokoškolském zákoně: nový systém výběrových řízení na posty profesorů na univerzitách a to s účastí ze zahraniční.

Což jistě mnoha studentům otevře oči-mozek, když zpětně uvažují o své účasti v demonstracích proti exministru panu Dobešovi, a zachování svobod univerzitních či o kvalitě výuky od domorodých profesorů.

P. Pruner 13.4.2012 10:11

ale co nadbytek středních a vysokých škol ?

Pane Jelínku, máte pravdu, ale opomíjíte nadbytek kapacit našich škol středních a vysokých. Důsledkem je nízká vytíženost řady z nich, nízká úroveň kvality vzdělávání a obtížné shánění pracovního uplatnění absolventů. Pokud by se navzdory lokálním politickým tlakům zrušily nadbytečné školy, tak by bylo dost peněz i kvalitních pedagogů.

V. Hájek 13.4.2012 10:02

Házet stav našeho školství

jenom na exministra Dobeše je velké zjednodušení. Od padesátých let je tento resort předmětem různých reforem a pokusů. Z osmiletek se staly devítiletky, přibyly jedenáctiletky, když se ukázalo že nic nevyřeší a zavedly se nástavby, hitem byly množiny, v novější době jsou to experimentry s maturitami které do té doby fungovaly celkem bez potíží, určitá devalvace absolventů středních odborných škol, nástup nových elektronických technologií, k tomu problémy s požadavky na vzdělání učitelů, jejich mzdové podmínky které se mění téměř při každé změně ministra ( a že už jich bylo ), jejich uměle snížená autorita na základě většího důrazu na práva studentů a žáků, rozdílná měřítka na státní a soukromé školy, ať střední či vysoké,  atd.

Co tím chci říci - vznikl nepřehledný chumel škol, oborů, požadavků s kterým si žádný jednotlivý ministr ani za celé své funkční období nemůže poradit. Prostě chybí dlouhodobá koncepce která by zavedla určitý systém a tím i pořádek. Je jí někdo vůbec schopen vytvořit a, co je větší problém, ji prosadit? A je na tom vůbec zájem?

V. Novák 13.4.2012 11:14

Dlouhodobá koncepce?!?

I vy sociální inženýre!!!

J. Schwarz 13.4.2012 8:50

Jasně -

soudruh Jelínek by přidal učitelům aby dosáhli platové  úrovně soudců - vždyť si to přece zaslouží! Je to pan Jelínek ochoten  taky zaplatit? Pak ať to zaplatí alespoň svým  dětem, na soukromé škole. Soc dem může zavést vnitrostranickou daň a své "mládí" poslat třeba na Harward.  nepochybně se jim to mnohonásobně vrátí ve zvýšení konkurenceschopnosti. Proč vlastně nemůže mít jedna každá skupina občanů, přesvědčená o své pravdě svou vlastní cestu? Buďto se ukáže že pravdu měli nebo ne - ale potom si můžou stěžovat jen sami na sebe. Stát by jim ale musel dát šanci tím, že by snížil daně i "pojistná", a nechal je občanům aby se realizovali "rozvoj" po svém. A propos - proč se vlastně pořád žvaní o tom, že je ve školství málo peněz? Budou snad dnešní učitelé učit za dvojnásobek líp? Proč  vláda nezřídí nějaký vzdělávací portál, na kterém by publikovala přednášky kvalitních profesorů - z nejrůznějších oborů - podobně jako MIT nebo Stanford? Pak by mohl studovat kdokoli, bez ohledu na to jak "chudý" by byl - dnes mají televizi a počítač už i v Africe v kruhových chýších ze "sloní trávy" tak proč ne tady? Starší notebook  je možné pořídit za pár tisíc a na studium bohatě stačí. Pokud jse o připojení, tak tam by mohl stát zatlačit na operátory, aby srovnali ceny s těmi v sousedních zemích.

V. Novák 13.4.2012 11:18

Získáte za dnešní platy lepší učitele?

To je správná otázka. Odpověď je "ani náhodou!".

Až bude učitelství obor všeobecně přitažlivý (a to v dnešní době není v ničem), pohrnou se do něj davy uchazečů a bude na výběr. Pak bude možné povyhazovat neschopné, líné, vyhořelé učitele a nahradit je někým lepším. Ale proč by někdo takový lez do školy?

M. Trhlík 13.4.2012 20:56

Re: Získáte za dnešní platy lepší učitele?

Já vzpomínám s úctou na učitele,,kteří nás učili na měšťance, ale i potom i dál. Měli naprosto směšné platy do třídy nás chodilo 38 a stěžovat si nebylo komu. Tito učitelé , vesměs profesoři se nám věnovali s velkým úsilím i když odcházeli do důchodu se směšnými částkami. Možná se někdo ještě v Holešově najde,kdo si vzpomene na pofesora,Šráčka,Nývlta,Pešku,Ochranu i další,kteří nám věnovali veškerou péči.To je jenom zlomek tehdejšího učitelského sboru.Občas se objevil také někdo méně schopný,ale učitelé,kteří vystudovali za   první republiky, navíc nebyli v oblibě tehdejší komunistické moci, si zaslouží úctu i po dlouhých letech.

I. Schlägel 13.4.2012 7:48

Řekl bych,

že vzhledem ke kvalitě některých rychlo škol a vzhledem ke kvalitě některých pedagogů, kteří by se nepolepšili ani za dvojnásobek mzdových prostředků, se do školství sype peněz až moc na to, jaké má výsledky. A pokud by měla začít opravdu solidní reforma zatuchlých poměrů v našem nekonkurenceschopném školství, první začnou kvičet učitelé. Je to stejné jako v každé státní firmě. Pořád to samé. "Jistoty a prosperita" garantované státem a ne spokojeným zákazníkem.

P. Lenc 13.4.2012 8:32

Re: Řekl bych,

K vašemu příspěvku se mohu pouze připojit

T. Matušák 13.4.2012 6:48

zase učitelé

čtu a pomalu už nevěřím vlasntím očím co je v článku uvedeno.Chápu,učitelé to mají s dětmi těžké,ale kdo to v práci dnes má jednoduché?Vzhledem k počtu odučených hodin měsíčně a počtu volných dní v roce mi zase tak malá mzda nepřipadá.Dále bych se chtěl pozastavit nad myšlenkou,že kvalitně zaplacení lidé jsou kvalitní v práci.U nějakého procenta určo ale u všech?Špatný učitel bez respektu může brát i 100 000 a pořád to bude stejná osobnost která nic nepřinese pozitivního.Je to velmi nespravedlivé,že média a jisté pol. strany melou pořád jen o školství,jako by nebyli jiné rezorty,kde berou zaměstnanci podstatně méně a nevidím je s píšťalkami

a transparenty na náměstí. Nemají na to čas,prostě pracují.Jen poslední postřeh,za mých let bylo na mé základní škole 8 kantorů a 1 ředitel. Dnes je to 14 a dětí je méně

F. Eliáš 13.4.2012 12:37

Re: zase učitelé

Zkuste si na vlastní kůži stoupnout před 30 pubertou postižených dítek, které se nechtějí vzdělávat, udržte jejich zájem a něco je naučte z toho, o čem si myslíte, že to umíte.. Pak pochopíte, že práce kantorů je mnohem náročnější než práce lékařů o soudcích, či politicích a jejich poradcích ani nemluvě.

F. Doušek 13.4.2012 0:50

Do vás, Jelínku, stát investoval.

Co jste mu přinesl vy konkrétně?

M. Trhlík 13.4.2012 6:12

Re: Do vás, Jelínku, stát investoval.

Sice dobrá otázka,ale nejen pro pana Jelínka.Stačí se porozhlédnout po všech  politicích, kteří jsou ještě aktivní,či už odešli.Nebo si myslíte pane Doušku, že Jelínek  až tolik rozvrátil, či poškodil republiku ? Takovou otázku byste mohl  položit každému.Odpovědi by byly jistě zajímavé a pozoruhodné.Prostě Jelínka nemá určitá skupina lidí ráda,tak vše co napíše je špatné.Napsat to jiný moudrý člověk, tak si toho nikdo nevšimne. 

J. Schwarz 13.4.2012 9:10

Re: Do vás, Jelínku, stát investoval.

Otázka pana Douška minimálně zpochybňuje thesi, že investice do vzdělání "zvyšuje konkurenceschopnost"  země jako celku a tím prospívá všem co byli přinuceni své daně takto "investovat". Většina politiků, jak vidno,  zemi poškodila bez ohledu na vystudovaný obor - pokud nějaký vystudovali, a pokud nestudovali taky neexistuje žádná pozitivní ani negativní korelace mezi jejich vzděláním a "výsledky". Pan Jelínek  jistě něco vystudoval, ale přispělo to nějak ke konkurenceschopnosti země? Možná k dobrému pocitu pana Trhlíka, ale to snad neodůvodńuje masivní investice do "vzdělání" tuzemského typu?

M. Trhlík 13.4.2012 21:09

Re: Do vás, Jelínku, stát investoval.

Pane Schwarzi,ale já jsem nechtěl naznačit,že souhlasím se zvyšováním investic do vzdělání,jen mi trochu vadí, že co napíše Jelínek, všechno špatně. Kolik lidí vystudovalo něco, o čem ani nikdo  neví co to má za smysl a nikomu to nevadí. Nebo tito studenti nějak přispívají ke konkurrnceschopnosti země ? Nebudu tady  filozofovat, protože zadarmo nebude nikdo pracovat.Jestli je hodnocení dnešních učitelů  adekvátní tomu co předvádí, by měl posoudit asi někdo jiný.Já  jsem měl asi štěstí,že nás učili profesoři z první republiky,kteří u komunistů propadli, ale nám se věnovali se vší silou, bez ohledu na směšné odměny.