18.5.2024 | Svátek má Nataša


Diskuse k článku

POLITIKA: Jak nepostavit Karlštejn

O předražených českých dálnicích se popsalo už dost papíru na to, aby se jím dala potapetovat celá dálnice D1 z Prahy až do Brna, a to i po nyní probíhajícím rozšiřování. Čerstvě zveřejněné závěry Nejvyššího kontrolního úřadu k tomu přidaly jen pár dalších metrů čtverečních.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Severa 8.8.2013 14:31

Jak to dělají v Německu?

Dobře navržená trasa silnice má splňovat požadavek minimálního přesunu hmot, což znamená, že tam kde je silnice v zářezu je nutné vytěženou zeminu převážet co nejblíže na místo kde je trasa v násypu. Vytěžená zemina se pak přímo nakládá na auta s ukládkou na místo, kde se ihned rozhrnuje a hutní. Jestliže na tomto místě někdo nalezne vzácného brouka Pytlíka a podaří se mu výstavbu zastavit nastanou velké problémy. Samozřejmě samotné přerušení  výstavby enormě zvyšuje náklady, ale hlavně se ztratí  zámér projektu. Vytěženou  zeminu je nutné ukládat na meziskládku, odkud se, v případě pokračování výstavby, musí znovu nakládat a dovážet na určené místo. Protože se jedná o značné objemy zeminy stavba se neúměrně prodražuje. Mám dojem, že u nás je taková praxe s pozastavováním výstavby silnic dost častá. Nevím jak to v Německu dělají, možná projekt trasy posuzuje předem i odborník na brouky Pytlíky.

J. Vyhnalík 8.8.2013 17:33

Re: Jak to dělají v Německu?

Jenže ochránci brouků Pytlíků v dnešním mediálním světě potřebují být vidět a proto je pro ně 100x důležitější blokovat rozestavěné stavby, než se rozumně domluvit předem.

P. Vaňura 8.8.2013 10:53

Ještě ke stavbám

Měli jsme schůzi družstva vlastníků ohledně větší opravy baráku. Bydlí tam jeden soused, který má ke stavebnictví blízko. Ten říkal, že "Firmy se už naučily vyhovět zákazníkům, kteří hledí jen na cenu. Oni vám to za tu nišží cenu udělají, ale projeví se to na kvalitě."

Proto takovýto postup, který je dle zákona o veřejných zakázkách povinný nedoporučoval.

No ale pokud se v důsledků obstrukcí při stavbě dálnice musí měnit projekty, je celá ta veřejné soutěž na jejich stavbu ÚPLNĚ K NIČEMU, protože měnit dodavatele při úpravách rozdělané stavby je skoro neproveditelné a vícenáklady se nadhodnotí mnohem snadněji, než původní nabídka.

J. Kadeřábek 8.8.2013 13:26

Re: Ještě ke stavbám

A Váš soused má pravdu. Já jsem nechal udělat nezávislý rozpočet s kalkulací 15% zisku. Dodavateli jsem na rovinu řekl, že tam má tu vatu a bude dodržovat technologii. Také jsem věděl o vícenákladech po odkrytí střechy a dopředu jsem si to ošetřil vůči dodavateli i vlastníkům (rozpočtová rezerva). Když přišla vedra přerušili práce na omítkách protože by utrpěla kvalita. Skučel, že ho to stojí na pronájmu lešení, ale přežil to. Kdybych šel na krev těžko bych si to vynutil. Nebylo to z mé hlavy. Měl jsem nezávislého a dobrého dozora, který se mě jako laikovi vyplatil.

J. Rechnovský 8.8.2013 10:50

Není to tak zlé?

Autore, takže vlastně jdeme správnou cestou jen musíme nasadit jiná kriteria? To myslíte vážně?

Dejme tomu, že stavebníci chtějí samé dobro, jen v Horní dolní museli opravit silnici páč by vesničané nesouhlasili se stavebním ruchem kolem stavby dálnice. Hmm. A kdo odpovídá za to, že projekt opravy je technicky optimální a cenově konkurenční? Proběhla nějaká soutěž nebo si prostě stavebník napsal za 10mil. opravu 40mil. a o zbytek se rozdělil po Rathovsku???

Takže autore. Uvědomuje si, že vaše řešení by legitimizovalo masivní korupci při stavbě dopravní infrastruktury?

P. Vaňura 8.8.2013 11:00

Jak si takovou soutěž představujete???

Že někdo jiný bude stavět ten nájezd jinak. A jak se vyrovnáte s náklady původní firmy, ona třeba řekne že změnou dodavatele nájezdu cena pro ni skoro neklesne. Budete se s ní soudit. A jak dlouho. A po dobu trvání soudu se práce zastaví?

Má se to udělat tak, že požadavky se sbírají během projektu a když se začne stavět, NIKDO, včetně soudů už do toho nemá co kecat.

J. Kadeřábek 8.8.2013 13:18

Jak to ovšem v praxi je nám předvedl

při stavbě Královopolských tunelů soudruh Štěpaník. Stavba se o rok protáhla a řádně prodražila. A po dobu soudu zastavila.

P. Běhounek 8.8.2013 9:47

TO NENÍ PRAVDA

hlavním důvodem předražení bylo nedhodnocení ceny a snaha v pokračování stavařských manýrů z dob komunistů, aby se prostavělo co nejvíce

P. Vaňura 8.8.2013 10:37

TO JE PRAVDA

Ze závěrů NKÚ vyplývá, že příčinou zdražení dálnic jsou obstrukce a neustálé změny projektu.

Pokud jde o vyvlasňovací zákon na pozemky, doporučoval bych dle vzoru programu NSDAP "vyvlastnění ve veřejném zájmu bez náhrady." Pro majitele by to vyšlo skoro na stejno, 1% reálné ceny a nic je blízko. A měli by větší naději na náhradu, až tento zkorumpovaný režim půjde konečně k čertu a současné parlamentní strany také.

P. Běhounek 8.8.2013 12:23

Re: TO JE PRAVDA

závěry NKŮ jsou často, úplně mimo realitu, tím je nezpochybňuji, ale mnohdy nepostihují právě problém, který jsem popsal, takovým příkladem je předražená a nejnákladnější varianta pražskéh obchvatu, NKŮ možná zjistí, že je to předražené o XY procent, ale že to takto postavené je několikanásobně dražší varianta, než by to šlo udělat, to už neposuzuje

PS: proč jste mi dával příklad NSDAP nechápu

L. Krajicek 8.8.2013 2:42

Co se týká pokuty za všelijaké ty ROPy.

Mám tomu rozumět tak, že když pokutu zaplatí stát, nebo se bude alespoň podílet, tak to půjde z peněz daňových poplatníků a to je špatné? Nedávno kolem toho běsnil zrovna Kalousek. Ovšem jiná situace bude, když pokutu zaplatí kraje. V tom případě to nebude daňového poplatníka stát ani korunu?

Nebo jinak. Kupříkladu ta silnice, která měla být z ROPu postavena (ale ono spíš půjde o nezbytné golfové hřiště nebo aquapark) méně nebo více postavena (nebo nepostavena), když peníze vytáhnu z kapsy saka, než kdybych je vytáhnul z kalhot?

Pochopitelně tady bude někdo demagogicky říkat, že peníze krajů a státní rozpočet jsou odděleny. Ale to je jen otázka hlasování pro příslušné zákony. Dnes ruce nahoru pro pět procent navíc pro kraje, za rok ruce nahoru pro deset procent navíc pro státní rozpočet.

J. Schwarz 8.8.2013 5:55

Re: Co se týká pokuty za všelijaké ty ROPy.

nechápu, proč by daňový poplatník z kraje Jihomoravského měl platit pokuty za zloděje z kraje Ústeckého. Pak  totiž ústeckému "daňovému poplatníkovi" nebude zlodějina vadit, naopak si bude myslet jací byli ti jeho politici "frajeři" a co dokázali "zařídit". Nebo myslíte, že se někdo z Brna pojede projet do ústí po předražené cyklostezce a zablbnout si do předraženého akvaparku?

L. Krajicek 8.8.2013 13:53

Re: ....daňový poplatník z kraje Jihomoravského ....

ví prd, jaké daně z jeho peněz jdou do rozpočtu obce (města), kraje, do státní kasy a pod. A už vůbec neví,co se s těmi daněmi děje dále. A vůbec nejmenší vliv má na to, aby rozhodnul, kam jeho daně půjdou. Jak jsem v podstatě psal hned ráno, základní přerozdělení je dáno zákonem a další už je jenom hra s ostrou tužkou a excelovou tabulkou.

Takže teoreticky, když Jihomoravský kraj nebude mít žádného zloděje a Ústecký kraj tisíc šíbrů typu "úspěšného" Oulického, v žádném  případě to neznamená, že daňový poplatník z JmK nepřispěje na rozvoj cyklostezek podél Labe a výstavbu soukromých hrado-zámků tamtéž.

J. Vyhnalík 8.8.2013 7:47

Re: Co se týká pokuty za všelijaké ty ROPy.

Ono jde o to, aby si lidé z postižených krajů uvědomili, co mají ve vedení za pitomce a zloděje. Pokud to platí stát, tak se ještě viníci mohou bít v prsa, jak to chytře a šikovně domluvili.

P. Vaňura 8.8.2013 10:45

Máte naprostou pravdu

Takhle to ale funguje VŠUDE, kde se přidělují veřejné prostředky, nejdůležitější a nejváženější je ten, kdo dokáže zařídit jejich přidělení. O tom dokonce byla kauza Drobil-Michálek, politik, který by sehnal pro stranu peníze by se vyšvihl výše.

Kdo sežene grant, je hodnocen dobře kdekoliv od obecního zastupitelstva třeba až k řediteli školy nebo jeho náměstkovi! Dokonce na to jsou hodnotitelské tabulky, kolik grantových peněz dokázal ten či onen sehnat, to je v hodnocení pracovníka rubrika stejná, jako ryze odborná pracovní činnost.

A. Holík 8.8.2013 0:12

Hm ..

Dezolatni stav nove dalnice u Ostravy rozhodne neni mytus. Dalnice kvuli organizovanemu rozkradani materialu asi nebyla drazsi, ale je kvuli tomu mene kvalitni.

L. Krajicek 8.8.2013 2:45

Re: Hm ..

Ze zkušenosti bych si dovolil tvrdit, že byla nejen dražší, ale je i méně kvalitní. Jsme přece doma ne?