27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

POLITIKA: Česká specialita - presidentská monarchie

Co je smyslem hodnosti královské v monarchiích, je zřejmé: být symbolem země podobně jako vlajka, státní znak či hymna, ledaže symbolem živoucím. K čemu slouží republikám jejich presidenti, už tak úplně zřejmé není.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Pavelka 17.7.2019 11:01

Re: Vy tomu vůbec nerozumíte.

To ano, ale pak je zavádějící diskutovat o tom zda se prezident "chová jako monarcha"

J. Pavelka 17.7.2019 10:59

Re: Moc vychází z lidu

A kde to takto je?

J. Kraus 16.7.2019 22:54

dokončení

Nedá mi, abych se nevrátil ke včerejšímu článku o lásce. Slovo láska, jak by možná řekl můj oblíbený autor, je nejrůznějších emocí futrál. Neodvažuji se zobecňovat vlastní zkušenosti, zůstaňme u toho, co říká Pavěda. Láska v původním smyslu je stav vědomí a patří k ní bezpříčinná radostnost. Vše ostatní jsou emoce, lišící se předmětem zájmu, kvalitou a intensitou. V různé míře bývá přítomno sobectví, aniž si to milující uvědomuje. Láska k Bohu, vlasti, rodině, ženě, dětem, souložnici - staří Řekové měli pro "lásku" několik slov. Vynechejme, jak praví autor, skupinu objektů jako vlast, národ či rodná řeč. Každý tou svojí vlastí nebo národem může myslet něco jiného a láska k rodné řeči - k té Čapkově nebo té na www.seznam? Dnes většinou zbyla jen láska pohlavní, často zaměněná za pohlavní chtíč, a rodičovská. "Nemiluješ mne, miluješ svou lásku ke mně", kde jsem to jen četl. Ano, člověku to dělá dobře, cítí se být lepším. Přitom může milujícího energeticky vysávat. V době bez úcty k druhému, k bytostem i věcem, často vysává jeden druhého tak dlouho, než pomine chtíč. Potom hledá novou oběť. Ve stáří pak někdy pozná, že vše byla obrovská iluse a že mu zůstaly toliko bytosti transcendentna. Někomu třeba i němá tvář a malé děti. O nich ale Pavěda nemluví.

Už je to dávno přes 2000 znaků, tak ještě k tomu křesťanskému Bohu. Starozákonní pouštěl na lid hrůzu, asi ho bylo těžké milovat a radši nepátrejme po jeho pravé identitě. Některé knihy Starého Zákona nemluví o něm, ale o tom skutečně nejvyšším, tedy v našem vesmíru. A pak je ještě ten, jehož vědomí neustále tvoří všechny vesmíry včetně nás. To je trochu matoucí. Kristus zosobňoval lásku coby stav vědomí a je možné, jak říká Pavěda, se na něj napojit a nechat na sebe působit jeho mysterium. A nepředstavujme si ho jako asketického zádumčivce nebo dokonce trpícího na kříži, ale spíše jako princip, jako světelnou zářící bytost. I tohle praví současná Pavěda.

J. Kraus 16.7.2019 22:51

Rozhlédneme-li se

po současném Západě, vidíme v jeho vývoji určitý směr. Bude-li jím pokračovat, narazí zakrátko na zeď, pro demokracii nepřekročitelnou. Jak se shodují vysocí představitelé nejen ruští a čínští, je čas učit se žít ve světě bez pravidel. Bez pravidel, kdysi určených a nyní opouštěných Západem. Těžko věřit, že po nárazu na zeď a zhroucení formální demokracie bude moc takříkajíc ležet na ulici aby ji zvedl třeba onen legendární praporčík automobilní roty z Čáslavi. Pravděpodobnější je, že noví vůdcové jsou už připraveni. Čas se zrychluje i jim. Davy, tedy přežije-li tolik lidí aby tvořili davy, budou jásat jako vždy. Kritikům a nepřátelům pana presidenta Zemana budiž útěchou, že jeho působení může být považováno za jakousi ochrannou injekci, která nás připravuje na děje budoucí. Všichni by pak měli počítat s tím, že po něm může přijít někdo opravdu autoritativní a nemilosrdný.

J. Ganaur 16.7.2019 21:45

Re: Pane Frýborte,...

Mně přijde, že to musí být vtip, protože, kdyby to bylo mysleno vážně, tak patříte buď do Bohnic nebo do Dobřan.A to k smíchu moc není.Ani pro mne ne.

Pan Frýbort je inteligentní, moudrý, slušný a zkušený starší pán a já bych byl moc rád, kdyby mi to v jeho věku taky tak pálilo.Jeho články čtu už skoro třicet let a vždy mi psal z duše.A navíc žije dlouhá léta v Německu, ale jeho bravurní češtinu mu můžeme všichni závidět.

K. Janyška 16.7.2019 21:01

Re: To ti trubci nevzdělaní poslanci a senátoři udělili

No, tak to je mimo... Dzp.

K. Janyška 16.7.2019 21:00

Re: Moc vychází z lidu

Nesmylné. Skutečná moc pochází ze soukromého práva. Volby jsou tu jen kvůli správě věcí veřejných... Dzp.

R. Langer 16.7.2019 19:58

Re: Vážený pane Frýbort,

To bych neřekl.

R. Langer 16.7.2019 19:57

Re: Vážený pane Frýbort,

Ha ha, Pátá kolono, on nemusí!

R. Langer 16.7.2019 19:55

Re: No comment...

Pro plebejce každý plebejec. :-D

R. Langer 16.7.2019 19:54

Re: Moc vychází z lidu

Jo, ale už jsou tady zase takoví, co by ten "lid" chtěli nejraději vyměnit, nebo ještě lépe, převychovat. A na takové je potřeba dávat zatraceně dobrý pozor.

R. Langer 16.7.2019 19:51

Re: To ti trubci nevzdělaní poslanci a senátoři udělili

... a dobře jim tak!

R. Langer 16.7.2019 19:50

Re: Souhlas.

Jo, a jestli jste plebejec, tak nic lroti tomu. Hlavně že se za to nestydíte, každý je holt nějaký.

R. Langer 16.7.2019 19:49

Re: Souhlas.

O idiotech tady pořád nekdo mluví, ale prezident to není. :-P

R. Langer 16.7.2019 19:48

Re: Tak tohle se místním trollům nebude líbit! :-D

No vám se to ale líbí, ne? Tak to asi nebude pravda... :-D

R. Langer 16.7.2019 19:46

Re: No jo, Frýbort zase má nutkání soudit jiné a vykládat,

Cha cha cha! :-P

R. Langer 16.7.2019 19:45

Re: No comment...

Plebejský? :-D :-D :-D

L. Písařík 16.7.2019 19:36

Moc vychází z lidu

A lid zvolil prezidenta. K tomu není co dodat.

M. Prokop 16.7.2019 16:57

Re: Vy tomu vůbec nerozumíte.

No a? Prostě jsou různé ústavní systémy, s větší či menší úlohou ústavních čunitelů i monarchů. Pokud to funguje, není problém.

M. Prokop 16.7.2019 16:54

Re: Prezident nebo premiér?

Já jsem sice psal o něčem jiném, ale budiž. President předstírá konání a premiér žalobu nepodá, protože se bojí, že by v případě svého odsouzení nedostal presidentskou milost.

M. Prokop 16.7.2019 16:51

"...buďme rádi za prezidenta,"

Klidně budu ZA něj rád (tedy, zastupovat ho v mění rád), - ledaže bychom za něj měli být vděčni (případně, být rád, ŽE někdo tak příšerný a škodící byl zvolen.

L. Machala 16.7.2019 16:49

Re: No jo, Frýbort zase má nutkání soudit jiné a vykládat,

Kdokoliv z minulých protikandidátů krom Hanniga.

M. Prokop 16.7.2019 16:47

Re: No jo, Frýbort zase má nutkání soudit jiné a vykládat,

Nejlepší nebyl nikdo, ovšem Zeman z druhého kola suverénně nejhorší. V prvním kole by se dalo najít i horší kandidáty, ale ne mnoho.

J. Vlček 16.7.2019 16:43

Re: Pane Frýborte,...

Pane Hendrychu, proberte se, nejste na schůzi KSČ.

J. Vlček 16.7.2019 16:36

Re: No jo, Frýbort zase má nutkání soudit jiné a vykládat,

Pane Hendrychu, když už se tak bavíme navzájem,, tak jmenujte teď vy nejlepšího kandidáta, ať se zase pobavím já.

J. Řezníček 16.7.2019 16:12

Funkce prezidenta

v Č(SS)R je řada omylů. Protože sídlí na Hradě, myslí si, že je vládce. Stačilo by pro začátek, aby ho vystěhovali třeba na Úřad vlády a měl funkci ředitele odboru něčeho, třeba politiky. Ale z hradu ho nevystěhovali ani komunisti, hrad vybavili sektorovým dřevotřískovým nábytkem a udělali z něho pobočku Ústředního výboru.

Měli bychom se věnovat změně Ústavy v tomto směru.

I. Hendrych 16.7.2019 15:14

Re: Pane Frýborte,...

Soudruhu to nemyslíte vážně...

I. Hendrych 16.7.2019 15:11

Re: No jo, Frýbort zase má nutkání soudit jiné a vykládat,

Zeman nejlepší ?

Vy tedy umíte pobavit.

I. Hendrych 16.7.2019 15:09

No comment...

Není co dodat. Zeman je plebejský trouba a podle toho se chová.

J. Cyrany 16.7.2019 15:00

Mně nevadí jaký

je náš pan president. Všichni si Voltaire v originále přečíst neumíme.