3.5.2024 | Svátek má Alexej


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Vražedné bio

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Anděl 6.6.2011 12:03

Re: dodatek

Ano, třeba. Od vás bych čekal trochu vkusnější přístup. Ale vidím, že dneska v této při nemám šanci.

Vy tomu říkáte vymývání mozečků. Já neříkám, že to není působení na malé děti. Stejně jako na děti působí to, když je rodiče berou do kostela. Nebo když na sebe mluví sprostě, chlastají, mlátí se a zahýbají si. Nebo když mají ve škole sexuální výchovu a nasazují si na ruce kondomy a učí se, jak dělat správně anální sex a že je úplně putna, jestli muž souloží s ženou, mužem či ovcí a zda u toho cítí nějaký cit, hlavně když má ten kondom. Nebo když mají v automatu Colu a mléko s čokoládovou příchutí. Nebo když vidí v televizi reklamy, které jim hustí, že s Fantou je více zábavy a s Coca Colou více lásky. A když vědí, že maminka je má ráda jen tehdy, když jim dává brumíka, takže když jim ho nechce koupit, tak ho asi ráda nemá a chce, aby umřel ve strašných bolestech.

Ale máte pravdu, na tu reklamu na Colu asi nejde dostat dotace. Na tu sexuální výchovu už nejspíš ano.

J. Anděl 6.6.2011 12:07

Re: dodatek

Druhak, podotýkám, že v soukromé škole si člověk asi ohlídá, co se tam děti učí. Ve státních by se ke každé ideologické prezentaci - i té s návštěvou biofarmy - měli mít rodiče možnost vyjádřit a nesouhlasit.

P.S.: na těch stránkách jsou podle mě hrozný debility, už vidím, jak by 80 procent rodičů uvítalo, kdyby se tam vařilo z biopotravin.

P. Boublíková 6.6.2011 11:43

Re: dodatek

Co se týká klíčků, dva odkazy jsou zde http://www.lidovky.cz/ceska-inspekce-patra-po-zeleninovych-kliccich-z-nemecka-piy-/ln_domov.asp?c=A110606_104800_ln_domov_hs

ale vám jde asi přímo o BIO klíčky. Nuže, ono je to tak: Hostitelem E. coli je střevní trakt živočichů, jen v živočišných výkalech se E. coli může množit. Odtud se může dostat např. do vody nebo na zeleninu resp. klíčky, a jedná-li se zrovna o patogenní kmen, vyvolá infekci (většina kmenů E. coli je ale neškodných).

Čili ty podezřelé klíčky nebo cokoliv jiného, co vyvolalo nákazu, se nemuselo přímo honosit označením BIO, ale dostalÿ se na to živočišné výkaly, čili materiál, kterým se bioprodukty běžně hnojí. Jestliže se tedy ve výkalech mohl ocitnout tak nebezpečný kmen, jsou potenciálně nebezpečné všechny potraviny, které se živočíšnými výkaly hnojí, což mohou sice být i běžné potraviny, ale spolehlivě jsou to biopotraviny (pokud tedy farmáři nešvindlují a nehnojí BIO chemicky, což v produktu nemá nikdo šanci poznat - ani laboratoř ne).

Ještě existuje možnost, že bylo patogenním střevním obsahem kontaminováno maso na jatkách a že se infekcí nakazili nikoliv požírači salátů, ale požírači tepelně nedostatečně upraveného masa - ale tomu zatím nic nenasvědčuje...

J. Anděl 6.6.2011 11:56

Re: dodatek

Ano, z rozhovoru vyplynulo, že za to mohou "bio" klíčky. Že to jsou klíčky jsem také četl.

V článcích, co jsem četl, se uvádí, že producent těch klíčků tyto nehnojí a ani taková hnojiva nepoužívá.

Obecně se ovšem pozastavuji nad mně nesrozumitelnou averzí ke značce bio. Respektive je mi to srozumitelné v tom smyslu, že je u nás veliká averze vůči všemu, co lze nějak asociovat se zelenými aktivitami. Takovému zobecňování se bráním.

P. Boublíková 6.6.2011 12:10

Re: dodatek

Vámi zmiňovaná averze bude nejspíš způsobena tím, že zelení pomrvili, co se dalo. Viz např. pěstování biomasy jako zdroje energie, přísady biopaliv do benzínu - to jsou záležitosti, které i z čistě ekologického hlediska nadělaly víc škody než užitku, nemluvě o ekonomické stránce věci. 

Jinak každý člověk s mozkem v hlavě tuší, že spalovat PET lahve či házet je po lese není moc dobré a že freony do atmosféry nepatří, ale co je moc, to je příliš: jak se ukazuje, je lidský organismus odolnější vůči pesticidovým reziduím v zelenině (v játrech existují detoxikační metabolické dráhy schopné hodně cizorodých látek zneškodnit) než k některým patogenním bakteriím, které se mohou potenciálně vyskytovat v biopotravinách.

Nu, pokud jde o ty klíčky - jistě se brzy přijde na to, zda na nich EHEC opravdu byla a pokud ano, odkud se tam dostala. Třeba stačilo zalévat kontaminovanou vodou, těžko říct...

J. Anděl 6.6.2011 12:17

Re: dodatek

Ale vždyť přece, jestli se nemýlím, tak se nějaké patogenní bakterie nemusí vyskytovat jen v potravinách, které mají certifikát BIO. Nebo snad můžete zaručit, že kdokoliv tento certifikát nemá, tak nebude používat jako hnojivo potenciální zdroj bakterií?

P. Boublíková 6.6.2011 12:25

Re: dodatek

Máte pravdu, ale totéž jsem psala už v 11:43 :-)

J. Anděl 6.6.2011 12:29

Re: dodatek

To je fakt, omlouvám se.

Mně prostě přijde, že používat to pro nějakou kampaň proti bio, je pitomé. A jenom kvůli tomu jsem se tady tak rozepsal.

J. Anděl 6.6.2011 14:11

Re: dodatek

Ještě poznámka: strana Zelených (s velkým Z) nejspíš pomrvila, co se dalo. Ovšem pokud to myslíte široce ve smyslu všech možných lidí, kteří (banálně řečeno) mají rádi přírodu, tak pochopitelně o těch se nedá paušálně říct, že "pomrvili, co se dalo".

F. Eliáš 6.6.2011 12:36

Re: dodatek

Biookurky se stanou biookurkama až když za ně začne odběratel platit. Do té doby jde jen o okurky. Když vaše babička pěstuje na zahrádce ředkvičky pro svého vnoučka, určitě jim neříká bioředkvičky.

J. Anděl 6.6.2011 12:38

Re: dodatek

Ale ještě předtím, než jdou do obchodu, tak jsou to okurky pěstované nějakým způsobem, které se liší od jiných okurek, pěstovaných jiným způsobem.

Bio je a) informace o způsobu pěstování, b) obchodní značka. V případě b) platí to, co píšete vy, v případě a) platí to, co píšu já.

A platí obojí.

J. Anděl 6.6.2011 12:41

Re: dodatek

Možná existuje někdo, kdo by odmítl jíst ředkvičky, o kterých ví, kde a jak vyrostly a jak se o ně babička starala, s tím, že jí jenom bio. Pokud vzdorujete takovéto idiocii, pak budiž, to bych s Vámi souhlasil.

Většina ostatních lidí/občasných konzumentů bio, které znám, však takové věci jedí proto, že chtějí, aby byly vypěstovány určitým způsobem. A tudíž, kdyby měli tu mojí (fiktivní!) babičku, ruce by jí utrhali za její ředkvičky, a bioprodejny byse mohly jít klouzat.

I. Hil 6.6.2011 10:19

Bio je podvod

a ještě ti chudáci jedí svraštělé a scvrklé biopochoutky.

J. Anděl 6.6.2011 10:25

Re: Bio je podvod

Tady je vidět, že máte o bio absurdní iluze a jenom recitujete něco, co jste někde slyšel, nebo zahlédl v nějakém loskutákovi, asi.

Upřímně, co jsem viděl v poslední době, byla až "podezřele" hezká biozelenina. Svraštělé a scvrklé pochoutky jsou v neděli odpoledne v méně frekventovaném supermarketu na periferii.

J. Anděl 6.6.2011 10:26

Re: Bio je podvod

I když ba ne, taky jsem viděl svraštělé bio, abych nekřivdil, prostě když to má někdo v obchodě dlouho a špatně to skladuje, málo platný, tomu nepomůže nic.

J. Anděl 6.6.2011 10:13

Tady zase někdo podléhá emocím a zapomíná používat mozek.

Chápu, že Vám Fukušima leží v žaludku, ale tohle opravdu není srovnatelné. Prostě proto, že žádná otrava jídlem v blízké historii nezpůsobila Hirošimu. Jestli nevidíte drobný rozdíl v potenciálu těchto dvou technologií (získávání potravy pěstováním a získávání energie z jaderné reakce), pak už nevím :-).

Spíš byste to mohl srovnávat s mírovými způsoby využití bakteriologické nákazy k pěstování potravy (třeba za účelem vylepšení produkce).

Tím neobhajuju Německé rozhodnutí o odstoupení od využívání JE. Je mi to upřímně řečeno úplně putna. Já nemám vliv ani na Kristýnu Kočí, natož pak na Němce.

J. Dobrý 6.6.2011 10:47

Re: Tady zase někdo podléhá emocím a zapomíná používat mozek.

Atomova elektrarna neni atomova bomba. Nelze tedy bombou argumentovat, je to demagogie.

J. Anděl 6.6.2011 10:58

Re: Tady zase někdo podléhá emocím a zapomíná používat mozek.

Ano, to není. Přesto tato vzpomínka na využití této energie je v lidské paměti pořád. A samozřejmě mohl bych argumentovat Černobylem, ale to není podstatné.

Já nehaním využívání JE, já jenom píšu, že mi přijde pochopitelné, že k tomu lidé mají jiný vztah. Není nutné obviňovat mě z demagogie.

R. Langer 6.6.2011 14:20

Re: Tady zase někdo podléhá emocím a zapomíná používat mozek.

Ani Černobyl není atomová bomba...

J. Anděl 6.6.2011 14:25

Re: Tady zase někdo podléhá emocím a zapomíná používat mozek.

Pro vás speciálně ještě jednou: já tady nehaním JE, já jen chápu, že k ní lidé mají trochu specifický vztah.

Ž. Halabudová 6.6.2011 10:53

Re: Tady zase někdo podléhá emocím a zapomíná používat mozek.

 Já nemám vliv ani na Kristýnu Kočí, natož pak na Němce.-- Takovýho blbce jako ty, Anděli, tak toho pohledat. 

J. Anděl 6.6.2011 10:55

Re: Tady zase někdo podléhá emocím a zapomíná používat mozek.

Hele, vy jste přišla i na Neviditelného Psa? No hurá!

J. Anděl 6.6.2011 11:03

Re: Tady zase někdo podléhá emocím a zapomíná používat mozek.

Hele Halabudová, já mám návrh, zkuste mě ignorovat a já budu ignorovat vás. Důsledně.

F. Eliáš 6.6.2011 10:02

Jíme zdravě?

Pokud jíme, tak určitě zdravě. Jen lidé pošetilí se starají o to, zda je na potravinách nápis bio. Lidé normální se o nějaké eko či bio nestarají. Lidé moudří se biopotravinám vyhnou na sto honů.

J. Anděl 6.6.2011 10:14

Re: Jíme zdravě?

Lidé moudří se biopotravinám vyhnou na sto honů? A na základě čeho?

Když mi babička natrhá ředkvičky, které nehnojila chemickými hnojivy a vyrostly v čisté přírodě, takže jsou bio, tak se jim vyhnu obloukem a půjdu si pěkně koupit holandské ředkvičky neznámé formy produkce do Alberta?

Tady se taky někomu z moudrosti zauzloval mozek, že?

P. Boublíková 6.6.2011 10:56

Re: Jíme zdravě?

Pokud na těch ředkvičkách v Albertě bude nálepka bio, tak půjdete... tedy vy osobně třeba ne, ale jiní vyznavači biopotravin ano :-)

J. Anděl 6.6.2011 11:02

Re: Jíme zdravě?

Někteří jo.

Já bych si, kdybych měl tuhle volbu, vybral ty od babičky. V druhém případě od známého producenta. Ve třetím případě bych se rozhodoval podle peněženky, nabídky a toho, jak by vypadaly. Uschlé zcvrklé bio nešťastníky bych tam ponechal, ale hezké bio ředkvičky za rozumnou cenu bych si tam asi koupil spíš, než stejně vypadající a jen o málo levnější nebio, to je pravda. Umyl bych je a snědl i s listím v naději, že to není ničím postříkané a listí není plné dusíkatých hnojiv, nebo tak něco :-)).

F. Eliáš 6.6.2011 12:33

Re: Jíme zdravě?

Moc tomu asi nerozumíte. Ředkvičky, které vám trhá babička na své zahrádce, jsou prostě ředkvičky, které jiní, kterým vaše babička ředkvičky netrhá, kupují. Nemyslím, že babička svým ředkvičkám říká bioředkvičky. Biopotraviny jsou potraviny, které pod tímto názvem kupujete a které draho platíte

J. Anděl 6.6.2011 12:34

Re: Jíme zdravě?

Docela tomu asi rozumím. Když bude babička chtít ředkvičky prodávat a bude je chtít prodávat bio, tak dostane certifikát (po nějaké zkušební době). A budou to pořád ty samé ředkvičky, které to byly předtím.

Bio je a) informace o způsobu pěstování, b) obchodní značka.

K. Janyška 6.6.2011 8:11

Biáci hnojí v noci a normální sedláci ve dne... Dzp.